Centrându-și analiza pe comunicarea interpersonală – de la comunicarea
amicală sau în familie până la dialogul psihoterapeutic, interviu și
negociere –, cunoscutul profesor prezintă principalele forme ale
acesteia, precum și paradigmele care funcționează în cadrul disciplinei.
Arta de a comunica. Metode, forme și psihologia situațiilor de comunicare
26.9222.89RON
(Stoc 0)
Indisponibil
×
Anunță-mă când „Arta de a comunica” e disponibil(ă)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Activitate umană fundamentală, comunicarea a fost studiată de-a lungul timpului de specialiști în diverse domenii. Alex Mucchielli sintetizează rezultatele obținute de psihologi în decursul unui secol de cercetări, pentru a oferi o perspectivă coerentă asupra psihologiei comunicării. Centrându-și analiza pe comunicarea interpersonală – de la comunicarea amicală sau în familie până la dialogul psihoterapeutic, interviu și negociere –, cunoscutul profesor prezintă principalele forme ale acesteia, precum și paradigmele care funcționează în cadrul disciplinei. Mucchielli propune de asemenea noi concepte relative la comunicarea implicită, comunicarea defensivă și comunicarea proiectivă și arată cum comunicarea poate fi folosită pentru a-i influența pe ceilalți.
Cuprins:
IntroducerePARTEA I Paradigmele de referință și metodele de studiere a comunicăriiCapitulul I - Noțiunea de paradigmă Capitolul II - Paradigma structural-expresivă 1. Paradigma 171. Obiectul studiilor 172. Schema canonică a expresivității umane 183. Originile psihanalitice ale paradigmei 202. Analiza de continut 213. Analiza comunicării ca expresie a unei organizări interne a psihicului4. Concluzie Capitolul III - Paradigma formal-tranzactională 1. Paradigma. Obiectul studiilor 272. Metodele analizei tranzacționale 343. Analiza comunicării prin intermediul tranzacțiilor 354. Concluzie 38Capitolul IV - Paradigma relațional-sistemica 1. Paradigma 401. Obiectele studiilor 402. Sistemele de interacțiuni și proprietățile lor 432. Metodele de analiză 461. Observarea globala si reconstituirea sistemului 462. Observarea ”hic e nunc” si încercarea de a afla ”cum...” 473. Căutarea regulilor ce guvernează comunicările 48Analiza relaționala si sistemica a comunicării 484. Concluzie 51Capitolul V - Paradigma fenomenologiei și praxeologica 1. Paradigma 53Obiectele de studiu 532. Metodele de analiza 581. Analiza fenomenologică 582. Metoda comprehensivă 613. Analizele entometodologice 623. Analiza fenomenologica și praxeologică a comunicarii 654. Concluzie: psihologie a proceselor intrapsihice sau psihologie a relațiilor ? PARTEA A II-A Formele comunicării interpersonale Capitolul I - Comunicarea globala și mizele sale existențiale 1. Comunicarea ca fenomen global 752. Mizele fundamentale ale comunicării 791. Miza informativă 802. Miza de poziționare 803. Miza de mobilizare 824. Miza relațională 845. Miza normativă 853. Concluzie 86Capitolul II - Comunicarea implicită si crearea normelor relaționale 1. Comunicarea implicită a liderului ți efectele sale induse 882. Comunicările implicite in construirea identității 923. Comunicarea implicită și crearea normelor de referință 994. ConcluziiCapitolul III - Comunicarea paradoxală 1. Definiție 1052. Situatia de dublă constringere și efectele sale 1073. Injoncțiunea paradoxală in terapie 1104. Concluzie 112Capitolul IV - Comunicarea de sugestie si situațiile de influențare 1. Puterea cuvintului 1142. Rolul situației 1163. Elementele situaționale inductoare și competența in relație cu mediul 4. Concluzie 123Capitolul V - Comunicarea defensivă 1. Comunicarea de apărare transpersonala 1251. Maladia mintală ca o comunicare in scop de manipulare 1252. Apărările transpersonale in analiza tranzacțională 1273. Comunicările de apărare transpersonala potrivit fenomenologiei sociale a lui Laing 2. Comunicarea de aparare socială 1301. Evidențierea comunicărilor de apărare socială in anchete și sondaje2. Evidentierea comunicărilor de apărare socială in interviuri și examinări psihologice 3. Marile categorii de comunicări de apărare socială 1371. Clasificarea comunicărilor defensive 1374. Intervențiile de neutralizare a comunicărilor defensive in interviuri 1. Minimizarea implicării subiectului 1392. Găsirea .bunei distanțe relaționale 1403. Diminuarea sentimentului subiectului că riscă să fie judecat 1425. Concluzie 144Capitolul VI - Comunicarea proiectiva 1. Proiecția in psihologie 1451. Proiectia din punct de vedere psihanalitic 1452. Proiectia din punct de vedere existențialist 1462. Definiția comunicării proiective 1483. Reînnoirea tehnicilor proiective prin utilizarea paradigmei fenomenologice si praxeologice 1501. Istorica descoperire a unui referent situational existent intr-un desen nonfigurativ folosit ca material proiectiv 2. Generalizarea ideii de referent cultural putind fi conținut in materialul proiectiv figurativ 3. Lectura analogică a comunicărilor proiective obținute la o plansă cu referențial cunoscut 4. Concluzie 158PARTEA A III-A Psihologia situațiilor de comunicare Capitolul I - Comunicarea in timpul intilnirii 1631. Reflexele si predispozițiile prealabile intilnirii 1631. Reacția de alertă fată de cel care vine 1632. Categorizarea celui care vine in cunoscut-necunoscut 1643. Categorizarea activităților celui care vine in bun rău pentru mine 4. Predispoziția generală fată de semeni 1672. Identificarea semenilor 1681. Identificarea socială 1692. Identificarea relațională 1723. Autoprezentarea 1731. Autoprezentarca ”conformă” sau „de prestanță” 1732. Manipularea imaginii de sine oferite celuilalt 1743. Efectul dc intipărire al primelor relații 1764. Primele schimburi verbale 1781. Dinamica de ansamblu a intilnirii 1782. intilnirea in situații idiomatice standard 1793. ”Formulele de petrecere a timpului” in conversația socială 1814. Intilnirea ”autentica” 1835. ”Contractul de comunicare” 1845. Concluzie 186Capitolul II - Comunicarea in intilnirea amoroasă si în viata de cuplu1. Alegerea ființei iubite 1881. Ideile ”a priori” despre iubire si despre viața in cuplu 1892. Procesul de alegere amoroasă 1912. Elementele psihologice care determină alegerea amoroasă 1941. Sistemul de reprezentări ale celuilalt ca ”demn de a fi iubit” 1942. Sistemul de așteptări si respingeri de roluri jucate de viitorii parteneri 3. Comunicarea „autentica” în faza idilică 2004. Comunicarea conjugală 2041. Evoluția relației intime 2042. Caracteristicile comunicării la cuplurile fericite sau nefericite 2053. Comunicarea conflictuală intr-un cuplu 2074. Reeducarea comunicării de cuplu 2105. Concluzie 211Capitolul III - Comunicarea in convorbiri si in dialog 1. Convorbirea psihanalitică 2131. Concepția asupra maladiei mintale in psihanaliză 2142. Rolul si tehnicile psihanalistului in cură 2173. Fenomenele comunicaționale induse in situația de cură 2192. Dialogul de ajutorare si atitudinea non-directivă 2201. Situația de ajutorare psihologică: obiectivele si contractul de comunicare 2. Atitudinile relaționale din convorbire si efectele lor induse 2223. Efecte și intrebuințari ale atitudinii de comprehensiune 2261. Inducerea climatului de incredere 2262. Intrebuințările atitudinii de comprehensiune in comunicare 2264. Convorbirea in psihoterapia existențialista 2301. Conceptul de maladie mintală in psihologia existențialista 2302. Rolul si tehnicile psihoterapeutului in psihoterapia existențialista 5. Tehnicile din convorbirile și interviurile non-directive 2321. Orientările generale ale atitudinii non-directive 2322. Tehnicile specifice ale interviului non-directiv (sau comprehensiv) 6. Dialogul 2361. Distincția dintre discuție și dialog 2362. Dialogul creativ 2373. Regulile comunicării dialogice 2384. Metacomunicarea ca proces de relansare a dialogului 2407. Concluzie 241Concluzie generala 245Bibliografie 247Index tematic 257
Fragment:
Caracteristici:
Numărul de pagini
Numărul de pagini
264
Formatul în cm. (l x L)
Formatul în cm. (l x L)
13,5 x 20
I.S.B.N.
I.S.B.N.
978-973-46-5208-2
Traducerea
Traducerea
Giuliano Sfichi, Gina Puică și Marius Roman