Răul primordial în Cabala
În noua să carte, eminentul cercetător al Cabalei Moshe Idel tratează conținuturile unor texte cabalistice, mai ales pe baza documentelor manuscrise, căutînd răspunsurile pe care cabaliștii le-au dat în problema emergenței răului. |
49.95 48.96 RON (Stoc 0)
Indisponibil
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
În noua să carte, eminentul cercetător al Cabalei Moshe Idel tratează conținuturile unor texte cabalistice, mai ales pe baza documentelor manuscrise, căutînd răspunsurile pe care cabaliștii le-au dat în problema emergenței răului. El avansează ipoteza diversității radicale a teoriilor răului din Cabala teosofică, practicînd reconstrucția temelor cabalistice anterioare acesteia, spre a demonstra că gnosticismul nu a fost unică ei sursă. Denunțînd sărăcirea Cabalei prin reductionisme și omogenizări, caracteristică lui Gershom Scholem și discipolilor săi, autorul îndeamnă la o nouă examinare a numeroaselor surse cabalistice, prin eliberarea analizei critice de tirania unor metode rigide și prin acordarea unei atenții sporite fluidității conceptuale, incoerenței și chiar contradicțiilor ce se pot găsi, eventual, la aceiași autori sau în aceleași cărți. „Sper că această carte nu va fi citită că o critică la adresa textelor analizate, nici că o apologie sau teodicee, ci că o încercare de a ascultă și de a discerne între diferite voci ale trecutului, în toată varietatea lor. A judecă punctele lor de vedere idiosincrasice și a da verdictul în privința validității lor constituie o altă etapă, care, după părerea mea, nu poate fi atinsă recurgînd la standardele moderne și ignorînd parametrii istorici specifici ai acelor puncte de vedere: iată de ce, în acest cadru, mă interesează mult mai puțin, sau chiar deloc, judecată anacronică și mult mai mult înțelegerea.“• Moshe Idel |
Cuprins:
Prefață ... 9 Partea I. Trei tipuri de rău primordial ... 55Capitolul 1. Gândirea lui Dumnezeu și originea răului ... 57Capitolul 2. Structurile decadice și răul primordial ... 119Capitolul 3. Privațiunea ipostatică precedă existența ... 150 Partea a II-a. Elaborări cabalistice mai târzii despre răul primordial ... 203Capitolul 4. Puterile primordiale ale impurității și Cabala spaniolă ... 205Capitolul 5. Cabala safediană și răul primordial ... 241Capitolul 6. Cabala populară, hasidismul și răul antecedent ... 304Observații finale ... 321Anexa 1. O temă din ”Idra” Rabba” și zoroastrismul ... 347Anexa 2. Abraham Abulafia despre prima sefîră și gândul rău și interpretările alegorice ale răului în școala sa ... 351Anexa 3. Interpretări mesianice ale precedenței răului ... 359Anexa 4. Un fragment criptoșabatian și R. Nahman din Brațlav despre rău ... 367Bibliografie ... 371Index de nume proprii ... 387 |
Fragment:
pag. 61-62 Astfel, pe lângă varietățile de ”dualism” pe care cercetătorii le semnalaseră deja în legătură cu unele tratate descoperite în biblioteca qumranică, eu propun să considerăm existența unei polarități clare a celor doi prinți, care se reflectă și în cele două tipuri de gândire, într-un mod care amintește de discuțiile zurvaniene menționate mai sus. Încă o dată, ca și în cazul zurvanismului, nu există nimic cathartic în crearea spiritului înșelăciunii, în măsura în care acesta se referă la natura lui Dumnezeu, nici nu se face aluzie la vreun concept de perfecțiune în aceste fragmente. pag. 61-62 |