Capitolul 1 . ORIGINI.
TRADIȚIA ȘAMANICÃ DIN HIMALAYA
Înainte de a ne încumeta să facem un demers ce are drept
țintă analiza și deslușirea a ceea ce numim în mod convențional „șamanism tibetan”, este potrivit să ne reamintim ce înseamnă, în
esență, un șaman. El rămâne, desigur, personajul principal al cercetării noastre, subiectul capabil prin
rolul pe care îl îndeplinește să ne dezvăluie o fațetă a omenescului. El ne oferă șansa unei cunoașteri și înțelegeri,
nuanțată antropologic, a universului în care viețuim.
Recurgem, firește, la definirea modelului ideal, teoretic,
al șamanului nord-siberian, aflat în aria geografică cea mai caracteristică șamanismului, dar si cea a vecinătății imediat apropiate
Tibetului. Șamanul, așadar, cumulează, enumerând înzestrările și îndatoririle
sale, multiple calități. Printre ele, cea de vindecător al trupului și
sufletului, de vrăjitor și clarvăzător, de ghicitor al viitorului, de
exorcizant al răului din preajma omului, de magician, vizionar și psihopomp, de
practicant Neolitic, trecând prin Antichitate, Evul Mediu și până în zilele noastre.
*
Atunci când vorbim despre religiile primitive de ieri și
de astăzi, gândul se îndreaptă spre termenii animism și șamanism. Animismul este acea credință sau doctrină care atribuie un suflet, o
conștiință, fiecărui element al lumii materiale, fie el viu (om, animal,
plantă), fie el inanimat. Cu mult timp înainte ca religia bon să vină din
regatul Zhan-gzhung, în Tibet a existat o multitudine de vechi credințe de tip
magic și șamanic. Tibetanii credeau în numeroși zei, spirite ale munților și
alte puteri naturale. Spiritele păzeau cerul, pământul, apele, luna) soarele,
triburile pământenilor și ajutau oamenii să fie bine guvernați. Exista de
asemenea și un cult al strămoșilor despre care tibetanii credeau că veniseră
din cer. Pentru ei, orice epidemie, molimă, boală sau catastrofă naturală avea
drept cauză amestecul vreunui spirit. Animismul tradițional, inclusiv cel
existent dintotdeauna în Tibet, nu este decât un atribut al șamanismului, un
fel de punct de plecare de la simplu la complex. În animism se admite credința
că un suflet sau un spirit, posesor al unei forțe vitale proprii, animă
ființele umane, animalele și plantele, precum și entitățile non-umane din
natură ce aparțin diferitelor regnuri (munți, ape, pietre, păduri, planete,
stele, fulgere, tunete, ploaie, felurite unelte sau instrumente etc.) Toate
ființele vii sunt echivalente valoric, egale calitativ în fata forțelor
naturii, tocmai datorită sufletului (spiritului) de esență vie care le animă.
Toate încorporează în ele un fel de principiu al vieții. Nu există, așadar, o separare
reală între lumea spirituală și cea fizică, materială. Doar oamenii, potrivit
unor concepții particularizate, ar fi dotați cu mai multe suflete ceea ce, așa
cum vom vedea, explică, în viziune a șamanică, stările patologice, suferințele fizice
sau psihice ale persoanelor bolnave.
Analizele multor cercetători au stabilit cu oarecare certitudine
că cea mai veche religie tibetană a fost sistemul tribal de credință animistă. În vechiul Tibet, oamenii au venerat elementele
naturii și spiritele care rezidă în ele, zeitățile și spiritele strămoșilor
dispăruți de mult timp. Lor li se făceau sacrificii, jertfe aduse ca ofrandă,
pentru ei se ardeau substanțe bine mirositoare, în speranța că acestea le vor
face să dea uitării supărările pricinuite de oameni. De aici rezultă și
îndatorirea tibetanului de a respecta tot ce este viu și de a venera forțele
nevăzute, ascunse pretutindeni în natură.
Spiritele animismului au fost asociate deseori cu locurile
sau obiectele pe lângă care își fac cunoscută prezența. Ele pot acționa asupra lumii concrete fie într-un mod favorabil omului, amplificând
fertilitatea familiei, a culturilor agricole și vindecând boli, fie, dimpotrivă, într-o manieră malefică, aducând
epidemii grave, secetă, inundații și catastrofe naturale. În ambele situații
omul le era îndatorat acestor spirite cu un cult.
Animismul a furnizat viitoarelor religii ale popoarelor, mai
mult sau mai puțin dezvoltate, diferiți zei, divinități de tot felul, spirite
și demoni, dar a început prin a pune la îndemâna vrăjitorilor, magicienilor,
astrologilor și mai ales șamanilor, aparținând popoarelor primitive, personaje cu
care să dialogheze în transcendent. Pe aceeași cale s-a ajuns, cel mai
probabil, și la totemism și fetișism. În plus, experimentând mereu, șamanii au
îmbogățit totul cu ritualuri, cu practica extazului, divinație, magie,
exorcizări etc. În felul acesta, putem identifica în animism primii muguri ai
unui șamanism spontan care va înflori mai târziu, se va maturiza și organiza pe
măsură ce se vor face prezente și influențele venite din vecinătate (Siberia,
Asia Centrală).
Populația triburilor primitive avea convingerea că spiritele
se mânie ușor, la cea mai mică abatere, că ele sunt înclinare mai degrabă spre a face rău oamenilor sau spre a-i trata cu
severitate. Zeii montani ai animismului tibetan erau imaginați a fi deosebit de
feroci, așadar extrem de primejdioși. Ei întruchipau pericolele întâlnite în
trecătorile înguste ale munților, ca și cele din apele vijelioase care se
scurgeau de pe versanți, generând tot felul de capcane printre stâncile și
hăurile înălțimilor.
Cercetări arheologice avizate au pus în lumină dovezi convingătoare
despre gândirea animistă a perioadelor preistorice. Populațiile de tip
Neanderthal, de pildă, au lăsat diferite imagini în care poate fi identificată
modalitatea în care se aduceau zeilor ofrande florale. În arta omului primitiv
au apărut încă din Paleolitic (30.000 î.Hr.), pe pereții grotelor, imagini
zugrăvi te cu zei și mai ales cu zeițe înaripate, așa numitele „zeițe-păsări”.
Faptul că puteau zbura probează încadrarea lor în categoria femeilor-șaman. Se știe,
de altfel, că cele mai timpurii persoane-șaman au fost femeile, situație
firească într-o societate de tip matriarhal. ”Zeița-pasăre” a fost echivalată
și cu „Zeița pământului”, cu alte cuvinte cu „Mama Pământului”.
Pag. 15 – 19 |