Pentru ucenicii săi direcți, cum a fost sfântul Grigorie Taumaturgul,
Origen „era un adevărat paradis, replică a marelui paradis al lui
Dumnezeu”. Paradis al libertății adevărate, al dialogului nesfârșit între Revelație și cultură.
Publicata in 1985, cu ocazia implinirii a 1700 de ani de la nasterea marelui didascal alexandrin, cartea despre Origen a lui Henri Crouzel este o admirabila sinteza a unui efort tenace de o viata intreaga inchinata studiului aprofundat al uriasei opere a „barbatului de otel” al literaturii crestine vechi. Cititorul actual interesat are astfel la dispozitie o remarcabila viziune de ansamblu, elaborata cu rigoare si competenta desavarsita, dar si cu admiratie lucida, asupra vietii si operei, asupra destinului postum si a principalelor teme ale gandirii lui Origen, adevaratul parinte al teologiei crestine si unul dintre gigantii gandirii crestine din toate timpurile. Studiul introductiv (diac. Ioan I. Ica jr) isi propune sa argumenteze ideea potrivit careia fascinatia irezistibila exercitata de Origen asupra modernilor tine nu atat de magia unui crestinism gnostic sau ezoteric, pasionat de teze teozofice heterodoxe si sincretiste, cat de o secreta corespondenta de paradigma intelectuala existenta intre epoca sa si epoca noastra, intre sfarsitul antichitatii si sfarsitul modernitatii. Origen este contemporanul nostru tocmai prin aceea ca este contemporanul epocii sale. Pentru ucenicii sai directi, cum a fost sfantul Grigorie Taumaturgul, Origen „era un adevarat paradis, replica a marelui paradis al lui Dumnezeu”. Paradis al libertatii adevarate, al dialogului nesfarsit intre Revelatie si cultura, filozofia si teologia dascalului alexandrin fac din Origen atat poate cea mai actuala figura din toata patristica greaca — iesita din mantaua Alexandrinului asemenea romanului rus modern din Mantaua lui Gogol —, cat si un spirit crestin uimitor de contemporan.
Cuprins:
Origen — contemporanul nostru (diac. Ioan I. Ica jr)
*
Cuvant-inainte: In signum cui contradicetur (Henri Crouzel S.J.)Nota bibliografica
I. Personajul
1. Viata lui Origen (Epoca lui Origen / Origen la Alexandria / Marea incercare / Origen la Cezareea / Marturia suprema si moartea)2. Operele lui Origen (Opera in ansamblul ei / Ce ne-a mai ramas)3. Omul si scriitorul (Omul / Scriitorul)
II. Exegetul
4. Interpretarea Scripturii (Exegeza literala / Bazele scripturistice ale exegezei spirituale / Justificarea teologica a exegezei spirituale / Exegeza spirituala este spirituala in sensul cel mai exact al termenului / Multiplicitatea sensurilor si incercari de clasificare / Semnificatia istorica si actuala a exegezei spirituale)
III. Omul duhovnicesc
5. Antropologia spirituala (Antropologia trihotomica / Participarea omului la chipul lui Dumnezeu)6. Teoria cunoasterii (Subiectul cunoasterii / Obiectul cunoasterii / Punctul de plecare al cunoasterii / Calea cunoasterii / Actul cunoasterii / Origen mistic)7. Temele mistice (Teme nuptiale / Simboluri ale harului / Urcusul duhovnicesc si efectele sale)8. Probleme de asceza si morala (Martiriul / Feciorie si casatorie: prolegomene / Fecioria / Casatoria)
IV. Teologul
9. Caracteristici ale teologiei lui Origen (Erezii si erori impotriva carora polemizeaza Origen / Origen si filozofia / O teologie in cautare / Cauzele neintelegerilor dintre Origen si posteritate)10. Treime si Intrupare (Dumnezeu si Tata / Fiul lui Dumnezeu in dumnezeirea Sa / Fiul lui Dumnezeu in umanitatea Sa / Duhul Sfant)11. Biserica preexistentei si a caderii (Preexistenta sufletelor / Greseala originara din preexistenta)12. Biserica timpului prezent (Ierarhia bisericeasca / Botezul / Euharistia / Pocainta)13. Biserica viitorului (Moarte si nemurire / Intre moarte si inviere / Invierea oamenilor / Apocatastaza)