Cuvânt înainte la ediția în
limba română
A traduce în limba română cartea mea Introducere în teologia ortodoxă ar putea
părea un exemplu remarcabil despre cum „să aduci bufnițe la
Atena” (adică „să cari pietre la munte” sau, așa cum
spunem noi în limba engleză, cumva anacronic în ziua de astăzi, „să aduci
cărbuni la Newcastle”). O introducere în teologia ortodoxă nu le este necesară românilor,
căci ei trăiesc această Tradiție de
veacuri. A sublinia acest lucru este important pentru mine, în primul rând
pentru că am învățat atât de mult de la români și de
la Bisericalor în cei douăzeci și cinci de
ani de când sunt ortodox; am vizitat România de mai multe ori și
sunt profund îndatorat pentru ospitalitatea cu care am fost primit. Îmi amintesc
cu deosebită recunoștință de
ziua în care am avut prilejul să-l întâlnesc și să
vorbesc cu părintele Teofil (Părăian) și am învățat
multe, de asemenea, din scrierile părintelui Cleopa disponibile în limba engleză.
De fapt, întâlnirea mea cu Biserica Română datează din perioada când eram
anglican, căci, probabil cândva prin anii ’70, l-am ascultat pe părintele
Stăniloae susținând o conferință
neoficială la Oxford; îmi amintesc că am fost deosebit de mișcat, deopotrivă
de ceea ce a spus și de felul prezentării sale. Astfel,
sper că românii vor primi această carte tradusă în limba lor ca pe un dar, un
act de mulțumire pentru tot ceea ce am învățat de
la ei.
Cu toate acestea, de ce s-ar apleca cititorul român peste o introducere în
teologia ortodoxă, operă a unui scriitor care este ortodox de numai douăzeci și
cinci de ani (iar preot, abia de zece)? Ce aș
putea să îi ofer? Putem găsi aici un paradox care are, dacă îl luăm în
considerare, o anumită importanță. Voi
ilustra ceea ce doresc să spun prin două citate. La începutul piesei lui
Shakespeare, Iulius Caesar, Brutus îi spune lui Cassius: „Nu, Cassius, căci
ochiul nu poate singur să se vadă, fără numai când se oglindește pe
sine în altceva.” (Iulius Caesar, Actul I, Scena II). Nimeni nu-și
poate vedea chipul – sinele său – decât atunci când acesta se reflectă în
altceva. Ce suntem noi, ce suntem cu adevărat, este, într-un anume sens, ascuns
de noi și mai ușor de perceput
de către alții; reușim, astfel,
să înțelegem câte ceva din ceea ce suntem datorită
acestei oglindiri. Această observație este
importantă atunci când discutăm despre Ortodoxie sau reflectăm la ea, căci –
voi introduce aici cel de-al doilea citat, din părintele Pavel Florenski: „…
pentru oricine dorește să înțeleagă
Ortodoxia, nu există decât o singură cale: experiența
ortodoxă directă... ca să devii ortodox trebuie să te cufunzi dintr-o dată în
însăși stihia Ortodoxiei, să începi să trăiești
ortodox; altă cale nu există” (în încheierea „Cuvântului către cititor” din
Stâlpul și Temelia Adevărului).
De aici, așadar, paradoxul: trebuie să fii ortodox, pentrua
trăi Ortodoxia, pentru a o înțelege și, cu
toate acestea, „ochiul nu poate singur să se vadă”. Aș dori
să concluzionez de aici, chiar dacă ușor în grabă,
că e posibil să fie uneori de folos opinia celor care cunosc Ortodoxia
deopotrivă din interior și din
exterior, a celor care au dorit să înțeleagă
Ortodoxia și s-au găsit dintr-o dată cufundați „în
însăși stihia Ortodoxiei”. De folos, chiar dacă, poate, nu
foarte important, căci lucrul important este să fii ortodox, să „trăiești
ortodox”. Este posibil, totuși, ca cineva
care a făcut această trecere să vadă unele aspecte mai clar decât cei care au
cunoscut dintotdeauna Ortodoxia, „de la sine”.
Dacă putem admite aceasta, atunci aș dori să
subliniez aici două lucruri. Mai întâi, această „experiență
ortodoxă directă” este întotdeauna legată de rugăciune, care este cea mai
nemijlocită formă a sa. Cei care se găsesc în afara Ortodoxiei nu greșesc
atunci când o concep, așa cum fac adesea, în termeni de
icoane, Sfânta Liturghie sau Rugăciunea lui Iisus: căci toate sunt legate, cel
puțin în ceea ce privește experiența
ortodoxă, cu rugăciunea. Cred, cu toate acestea, că putem duce acest gând mai
departe. „Cine este Dumnezeu?” este probabil cea dintâi întrebare a teologiei,
deși există o tendință naturală de
a răspunde în termeni practic filosofici: prima cauză, sfârșitul
universului, izvorul valorilor morale. Înainte de a analiza aceste concepte,
răspunsul la întrebare ar putea fi: Cel Căruia ne adresăm în rugăciune, Cel
către Care ne rugăm, Cel în fața Căruia stăm
plini de respect și teamă (în legătură cu aceasta, una dintre
primele influențe de care sunt conștient,
chiar înainte de a fi profesor la Cambridge, a fost lucrarea lui Rudolf Otto,
Das Heilige). Pe când plănuiam să țin conferințele
care stau la baza acestei cărți, am
realizat că principala și continua mea responsabilitate
trebuie să fie așezarea acestei întrebări în inima analizei mele.
Am fost ghidat spre aceasta, mai întâi, de experiența dumnezeieștii
Liturghii: în aceasta aflăm, mai mult decât oriunde altundeva, „experiența
ortodoxă directă” de care vorbește Florenski.
Am fost, de asemenea, conștient de
influența unui teolog/filosof din Occident, Jean-Luc
Marion, care, în cartea sa L’idole et la distance afirmă că, în scrierile lui
Dionisie Areopagitul, termenul αἰτία, aplicat
lui Dumnezeu, nu înseamnă atât „cauză”, cât Cel pe care îl rugăm stăruitor (αἰτέω) și, în
acest sens, „pretinde să fie cauza” a ceea ce cerem (αἰτιάοµαι);
deși argumentația implică
întrucâtva un tour de force filologic, ea este de neuitat[1]. Am încercat, pe
parcursul întregii cărți, să păstrez sentimentul că Dumnezeu
este Cel Căruia ne rugăm; cred că această preocupare a propus, de asemenea,
feluri în care trebuie să se recurgă, în reflecția
teologică, la experiența liturgică a Bisericii.
Al doilea lucru pe care vreau să îl subliniez este de o altă natură. Ortodoxia
crede că a primit plinătatea Tradiției creștine,
iar pentru cei care devin ortodocși, acesta
este un sentiment puternic. Cu toate acestea, de-a lungul secolelor, multe
dintre încercările teologilor ortodocși de a
prezenta teologia ortodoxă fie au copiat Apusul în diferite chipuri, până
într-atât încât au alcătuit un fel de teologie „scolastică”, fie au fost extrem
de critici față de Apus și cele ale sale.
Amândouă reacțiile – căci asta sunt: re-acți(un)i
la teologia apuseană – mi se par a fi inutile și
nefericite. Dacă noi, ca ortodocși, deținem
plinătatea Tradiției creștine, atunci
ar trebui să fim încrezători în teologia noastră, atât de încrezători încât să
putem asculta opiniile teologilor apuseni și să
răspundem pozitiv la cele pe care le găsim ca fiind bune, fără a îmbrățișa o
poziție defensivă. Este trist să observăm că sunt prea puține
astfel de voci în teologia ortodoxă. Pentru a evita atitudinea defensivă și
recunoașterea în silă a calităților
teologiei apusene este necesară numai convingerea din toată inima cu privire la
adevărul credinței noastre. Așa cum
afirmăm la sfârșitul dumnezeieștii
Liturghii, după primirea Sfintelor Daruri: „Am văzut lumina cea adevărată, am
primit Duhul cel ceresc; am aflat credința cea
adevărată, nedespărțitei Sfintei Treimi închinându-ne, că
Aceasta ne-a mântuit!”.
• Andrew Louth |