În cartea de față, ea subliniază că, pentru educarea copiilor de la zero
la șapte ani în conformitate cu nevoile lor profunde, este important să
înțelegem modul în care evoluează aceștia, felul în care percep ei
lumea. Problemele esențiale ale vieții unei familii cu copii mici sunt
prezentate într-o formă accesibilă, clară, sugestivă, fiind însoțite de
numeroase sfaturi și propuneri concrete.
Anii hotărâtori ai copilăriei. Educația copilului de la 0 la 7 ani
25.0020.00RON
(Stoc 0)
Indisponibil
×
Anunță-mă când „Anii hotărâtori ai copilăriei” e disponibil(ă)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
„Primii șapte ani constituie cea mai importantă etapă a vieții omului... În nicio altă etapă nu se învață atât de intens ca atunci, cu întregul corp, prin toate simțurile... Putem ajunge să înțelegem cum este în esență copilul, dacă avem în vedere comorile pe care le aduce cu el pe lume: interesul lui necondiționat pentru orice și pentru oricine, dorința sa naturală de a încerca ceva nou, de a descoperi, de a învăța, impulsul de a fi activ din proprie inițiativă.”
„Copiii noștri se bazează pe noi. Ei ne acordă o încredere necondiționată. Asta trebuie să ne încurajeze și să ne dea puterea de a îndeplini rolul de model. Cartea mea vă va însoți pe acest drum. Pe baza a numeroase exemple practice, ea arată cum este posibil să evoluezi împreună cu ei.” • Christiane Kutik
Cuprins:
Cuvânt înainte 15Introducere 17Prima copilărie: de la zero la trei aniIubirea și căldura căminului 23Protejat în pătuț 24Înfășatul 24Vrea să fie băgat în seamă 25Contactul vizual 25Cum se simte bebelușul când „este lăsat deoparte”? 26Când bebelușul plânge 27Atenție – nu-l scuturați! 28Învelit și protejat 29Scos afară cu căciuliță 30Copilul stă în picioare – și merge! 30Să-i lăsăm pe copii să facă efort 30Impulsul spre activitate proprie 31Primii pași în viață 32Mersul și vorbitul 33Fără suzetă și biberon 33Băutul din cană stimulează vorbirea 34Copiii vor să facă ei singuri 35Singur! 35De când pot copiii să înceapă să ajute? 36Nevoia elementară de apropiere 36Dar când copilul este dus la creșă? 37Ritualuri de contact 38Mișcarea este binefăcătoare 38Din nou acasă 39Să poată fi activ alături de părinți 39Timp de bună calitate 40Alegerea de a sta acasă 40Copilul de la trei la cinci aniSă mergi – să vorbești – să raționezi 45„EU!” 45Vârsta întrebărilor: de ce? 46Să nu ignorați niciodată întrebările 46A pune întrebări este o capacitate esențială a omului 47Răspunsuri sugestive 48Căldura căminului 49Cei doi ani de dinainte de școalăM-am făcut mare 53Pot să fac singur asta! 53Activități manuale simple 55„Mă plictisesc așa de tare!” 56Adulții nu trebuie să se amestece mereu 57Fortificat în viață prin toate simțurileDezvoltarea senzorială sănătoasă 61Copiii vin pe lume dornici de a-și folosi simțurile 62Cum ne descurcăm noi, adulții, cu asta? 63Simțurile corporale de bază 64Facem suficient pentru simțurile corporale de bază? 65Dezvoltarea sănătoasă a simțurilor 66Copilul devine priceput lucrând împreună cu adulții 67Capacitatea senzorială este întărită de activitatea independentă – pasivitatea are un efect contrar 67Încurajare în loc de cocoloșire 68Să facem ordine 69Suprastimularea senzorială 70Atenție – să nu stea liniștiți! 70Senzația de ocrotire resimțită prin piele 71Să iei în mână – să înțelegi – să gândești 72O ambianță stimulativă pentru simțuri 73Formarea unui auz fin 74Mirosul și gustul 75Să ai un nas bun 76Să simți gustul și mirosul mâncării 77În bucătărie 78Eu simt un miros pe care voi nu-l simțiți 80Desenatul și coloratul 81Copilul desenează spontan 82Copiilor trebuie să li se ofere destule prilejuri să deseneze 83Să deseneze – zilnic 84Colțul pentru desen 85Să nu ne amestecăm când copilul desenează 85Pictatul cu acuarele 86Acum, hai să ne distrăm pictând! 88Modelajul cu ceară 89Pregătirea pentru modelaj 89Ceara pentru modelaj începând de la trei ani 89Pregătirea și frământatul aluatului 90Turtițe cu drojdie 91Copilul vorbește și cântăOmul și limbajul 97Copiilor le place să li se vorbească 98Copiii nu sunt niciodată prea mici pentru a se vorbi cu ei 98Jocuri de alint – dialoguri 99Copilul meu încă nu a început să vorbească 100Oare vorbim destul de mult cu copilul? 101Atent la copil? Relația cu telefonul mobil 103Mișcarea – limbajul – gândirea 103Jocuri cu mâinile și cu degetele 104Jocuri cu mâinile 105Jocul însoțit de rime 106Jocuri cu degetele 108Să le povestești și să le citești povești copiilor 112Adulții constituie modeleCe îl motivează pe copil? 115Importanța exemplului 115Să-ți asumi rolul de model 116Armura magică a copilăriei 117Practicile de zi cu zi 117Dar atunci când copilul greșește? 118Copiii vor și au nevoie să primească sarcini 119Încerc – și pot 119Să faci cu voioșie treburile zilnice. Să faci, nu doar să spui 120Recompensele nu fac bine 121Să dai exemplu și să îndrumi 122Reguli și limiteCopiii caută reguli și limite 125Regulile ușurează stabilirea limitelor 126Exersarea limitelor 127Încăpățânarea 128Copilul meu vrea să mă supere 129Ce facem când copilul urlă? 129Copilul meu își iese din fire 130Dar eu vreau! 131La supermarket 132Să prevenim repetarea scenelor 133Copiii se ceartă 133Ritm, regularitate, ritualuriRitmurile sunt previzibile 137Învățarea ritmului zi-noapte 138Când copilul nu vrea să meargă la culcare 139Un program zilnic previzibil, cu ritualuri 140Dimineața 140Să începem ziua înviorați, cu ritualul de dimineață 140Voioșie pe parcursul zilei 142Micul dejun în comun 144„Ritualul de despărțire” 145„Ritualul la reîntâlnire” 145„Ritualul la sosirea acasă” 146Masa fără stres – ritmuri și ritualuri 147Ritualuri legate de masă 147Împreună la masa așezată frumos 148Și ochii participă 149Pauza nu înseamnă doar liniște 149O pauză și pentru părinți 150Un program de seară relaxant 151Ordinea de seară 152Copiii au nevoie de somn suficient 153Seara să fie toate bune 154Un ritual de seară frumos 155Ce a fost deosebit astăzi 155Povestitul liber 156Cântece de noapte bună 156Seară liberă pentru părinți 158Să îmbogățim viața zilnicăExpresii frumoase: să descoperi, să citești, să povestești prin imagini 161Întâmplări obișnuite povestite prin imagini 161Să născocești povești 163Pentru început – povești cumulative 163Basmele fraților Grimm 166Tot mereu aceeași poveste – spusă personal 167Apar imagini lăuntrice 168Povestitul și cititul poveștilor 169Cum îi facem pe copii să stea liniștiți și să asculte? 169Anotimpurile și sărbătorile anuale 170Fortificarea vieții lăuntrice: anotimpurile 170Cunoașterea ciclului anual 172Masa anotimpurilor 173Copiii au nevoie de siguranță în spațiu 174Ceva deosebit în câmpul vizual 174Pânza magică 176ValorileCare sunt valorile pentru care trăim? 181Trebuie să ne ținem promisiunile 182Să te respecți pe tine însuți 182Împușcăturile nu sunt o glumă 183Ce nu vrei să ți se facă ție 183Valorile consolidează viața socială 184Reguli de comportare 185Să știi să saluți înseamnă: să arăți considerație 186Țara fără politețe 187Te rog – îți mulțumesc 188Să te gândești – să mulțumești 189„Îmi pare rău!” 191Să știm să apreciem 192Întărirea vieții lăuntrice 193Să se roage – rugăciunea de seară 194Să descoperi și să te minunezi 194Admirarea se face în doi 195E păcat să nu dăm atenție 195Să descoperim și să realizăm lucruri ce pot fi admirate 196Valoarea propriei culturi 197JoculJocuri de la zero la trei ani 201Jocuri din proprie inițiativă 201Copilăria este vremea jocului 202Copiii au nevoie de o atmosferă stimulativă pentru joacă 202Activitatea practică stimulează joaca 203Să se joace cu cineva și să li se povestească 204Jocul independent 204Să se joace și să experimenteze 205Distracția cu punga 206Părinții ca parteneri de joacă: de la zero la trei ani 206Jocuri de mișcare cu copiii mici 208Jocuri de la trei la cinci ani 211Fantezia 211Să transforme și să se joace 212Fantezia este mai importantă decât gândirea abstractă 213Părinții ca parteneri de joacă: de la trei la cinci ani 213De ce să te joci cu mingea cu mâinile? 214Ascunderea unor obiecte 214Jocuri pentru copii de la cinci la șapte ani 217Plănuirea jocurilor și desfășurarea lor cu multă fantezie 217Copilul meu nu știe să se joace 217Idei de joacă din natură 218Părinții ca parteneri de joacă – exersarea regulilor 219Jocuri cu reguli clare 220Jocuri – obiecte de joacă 221Să stăvilim puhoiul de jucării 221Mai puțin înseamnă mai mult 222Care jucărie? 223Ce jucării să cumpărăm? 224O păpușă îndrăgită 226Păpușa personală 227O păpușă preferată? 227Fizicul acționează asupra lăuntricului 228Copii au nevoie de animale de jucărie cu forme realiste 229Păpușa ca însoțitoare a dezvoltării lăuntrice 229O păpușă pentru băiețel? 230Jocul în aer liber 232Copiii au nevoie de elemente naturale 232Alergare, cățărat și dat în leagăn 234Jocuri vesele în timpul mersului, care scurtează drumul spre casă 234Mult îndrăgita lume a copilărieiVârsta magică 239Răspunsuri sugestive 240Camarazi invizibili 241Să apreciem lumea magică a copiilor 242Pitici, elfi, zâne 242Piticul care ne spune noapte bună 244Interferențe în educațieLumea reală și cea artificială 247Magie cu consecințe 247Mesaje publicitare – special pentru copii 248Eroii desenelor animate ca figuri inspiratoare? 250Exploatarea naivității copiilor 251Să nu te lași captivat 252Violența 252Sistemul de valori din mass-media 253Acțiune și groază 254Să decidă singuri 255Calculator pentru cei mai mici? 256„Cu cât mai devreme, cu atât mai bine?” 256Copiii sunt izgoniți din copilărie 256Să fii creativ, să te joci și să înveți pe ecran? 258Ca și cum copiii nu ar avea imaginație 259Imaginile artificiale înăbușe imaginația proprie 259Jocul și învățatul pe calculator? 260Principiul este cel de subordonare 261Efecte asupra vederii 261Posibilități de evoluție spirituală 262Reprimarea limbajului activ 263Copiii și educatorii în lumea modernă 264O contrapondere în epoca mass-media 264ÎncheiereCopilul pe drumul vieții 269Note 271