Rugăciunea lui Iisus, rugăciunea inimii
Autor(i):
Editura:
Editura:
Mitropolia Olteniei
În timpurile noastre, Rugăciunea lui Iisus este prețuită datorită ușurinței de a fi rostită oricând și oriunde. Este o rugăciune de toată vremea... |
Rugăciunea lui Iisus, rugăciunea inimii
8.00 RON (Stoc 0)
Indisponibil
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
În timpurile noastre, Rugăciunea lui Iisus este prețuită datorită ușurinței de a fi rostită oricând și oriunde. Este o rugăciune de toată vremea. Prin ea putem atinge, simplu si direct, cele mai inalte taine ale contemplarii. [...] Mai mult, ea poate fi o rugaciune „pasarela“, de legatura, o rugaciune ecumenica, o rugaciune cu o lunga si bogata istorie, comuna crestinilor copti, greci si latini; ea face parte din patrimoniul comun tuturor crestinilor si poate fi un instrument puternic in efortul comun de reconciliere. • Autorul |
Cuprins:
Prefață Introducere Puterea Numelui în Vechiul și Noul Testament Rugăciunea lui Iisus în tradiția Sfinților Părinți Practica Rugăciunii lui Iisus Rugăciunea lui Iisus, un stil de viață Cale de convertire și asceză Comentariu la formula: «Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul!» |
Fragment:
Fiți în pace cu propriul vostru suflet dacă vreți ca cerul și pământul să fie în pace cu voi. Siliți-vă să aflați comoara cea ascunsă în adâncul ființei voastre și Cerul se va deschide în fața ochilor voștri. Altă ușă de intrare, în Cer și pe pământ, nu mai există. Scara care duce în împărăția cerurilor e înfiptă în adâncul sufletului vostru; fugiți de păcat, intrați în acest adânc al ființei voastre și acolo, în adâncul cel mai adânc al sufletului, veți descoperi treptele pe care veți putea începe urcușul, ne învață Sfântul Isaac Sirul.Sfântul Isaac Sirul ne aduce aminte că în adâncul ființei noastre se ascunde o comoară de o bogăție și de o diversitate de neegalat. Acolo este locul fericirii și al uimirii, locul slavei, locul mei întreite întâlniri: cu noi înșine, cu Dumnezeu și cu aproapele. „împărăția lui Dumnezeu este înlăuntrul vostru” (Luca 17,21).„Siliți-vă!”, ne cere Sfântul Isaac, dar unde să aflăm cheia cu care să putem intra în această împărăție a inimii?Una dintre chei, o cale printre alte multe căi, este Rugăciunea lui Iisus, chemarea Sfântului Nume. Rugăciunea, ca dialog personal și viu între Dumnezeu și om, îmbracă numeroase forme pentru că fiecare om e liber, fiecare om e diferit și fiecare poate ajunge, prin rugăciune, la Dumnezeu Sfânta Treime în felul său propriu și unic. De aceea nu-mi voi permite să pretind că Rugăciunea lui Iisus este „cea mai bună cale” și, cu atât mai puțin, că ar fi „singura cale”; tot ce pot spune este ca ea i-a ajutat pe mulți să intre în împărăție, m-a ajutat pe mine pe Cale și, poate, vă va fi și vouă de folos.…în ciuda tendinței noastre de a considera epoca contemporană ca pe o eră a secularizării și a apostaziei, constatăm, cu surprindere, că în prezent Rugăciunea lui Iisus este practicată de un număr mult mai mare de persoane decât a fost vreodată. Dacă nu cu mult timp în urmă era practicată doar în câteva așezăminte monahale, astăzi s-a generalizat și este îmbrățișată de tot mai mulți creștini din toată lumea. în timpurile noastre, Rugăciunea lui Iisus este prețuită datorită ușurinței de a fi rostită oricând și oriunde. Este o rugăciune de toată vremea. Prin ea putem atinge, simplu și direct, cele mai înalte taine ale contemplării. Nu cere cunoștințe speciale, nici o pregătire deosebită și oricui dorește să se angajeze pe această cale îi spunem doar atât: „începeți pur și simplu!”. Este rugăciunea pustnicului și a sihastrului, dar este, de asemenea, și rugăciunea ce ni se oferă și nouă în momentele de tensiune, de zgomot sau de împrăștiere - și, mai ales, în momentele de durere, fizică sau psihică - atunci când alte forme de rugăciune nu mai sunt posibile. Iată de ce chemarea Sfântului Nume a devenit rugăciunea de căpătâi pentru „epoca noastră zbuciumată”. Mai mult, ea poate fi o rugăciune „pasarelă”, „de legătură”, o rugăciune ecume-nică, o rugăciune cu o lungă și bogată istorie, comună creștinilor copți, greci și latini; ea face parte din patrimoniul comun tuturor creștinilor și poate fi un instrument puternic în efortul comun de reconciliere.Ce trebuie să înțelegem cu exactitate prin „Rugăciunea lui Iisus”? In principiu, este vorba de orice chemare scurtă, des repetată, a Numelui Domnului Iisus - numele omenesc dat Fiului lui Dumnezeu de Maica Sa și de dreptul Iosif, ocrotitorul Său, la venirea Sa pe lume în Bethleem, nume care înseamnă Mântuitorul (Matei 1, 21). în Biserica Ortodoxă, Rugăciunea lui Iisus se rostește în general în următoarea formulă: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul”. Este o formulare care combină două rugăciuni din Evanghelii: rugăciunea orbului Bartimeu în drum spre Ierihon: „Fiul lui David, fie-Ți milă de mine!” (Luca 18, 38)2 și rugăciunea vameșului: „Dumnezeule, fii milostiv mie păcătosului!”(Luca 18, 13).Rugăciunea cunoaște, de altfel, mai multe variante. De multe ori, unii omit ultimul cuvânt: „păcătosul”, iar alții îl exprimă la plural: „miluiește-ne pe noi”, subliniindu-se prin aceasta că nu ne mântuim fiecare în parte, ci în comuniune, împreună unii cu alții, ca mădulare ale Bisericii celei una. La diferitele vârste ale creșterii duhovnicești, multe persoane folosesc o formulă prescurtată, mai apropiată nevoilor lor: „Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă!”, „Doamne Iisuse, miluiește-mă!”, sau simplu „Doamne Iisuse!”, sau „Iisuse al Meu!”. Rugăciunea lui Iisus este folosită, în principal, în două feluri: după un anumit orar sau liber. Rugăciunea lui Iisus „după orar” presupune un anumit loc și un anume timp pentru chemarea Numelui și intră în pravila zilnică de rugăciune. Ca rugăciune „liberă” se poate spune în orice moment al zilei, în orice moment care fără ea ar fi fost un moment pierdut: când ne facem toaleta, când facem curățenie, când spălăm vasele, în timp ce mergem, când stăm la coadă, când așteptăm, în timpul unei perioade critice, când avem insomnii. Astfel, aducem prezența vie a Domnului în fiecare clipă, în orice loc și în tot ce facem. Atunci le putem vedea pe toate în Dumnezeu și pe Dumnezeu în toate; atunci, lumea întreagă poate fi văzută ca o Sfântă Taină. Rugăciunea lui Iisus, repetată tainic în inima noastră, poate, de exemplu, să ne ajute să-i ascultăm și să-i sfătuim mai bine pe ceilalți. Concizia sa și caracterul ei direct o fac deosebit de eficace atunci când suntem cuprinși de furie sau de gânduri rele.Rugăciunea lui Iisus nu trebuie considerată niciodată o simplă „tehnică” sau „o metodă” exterioară care ar putea avea vreun rezultat automat. Nu este vorba în nici un caz de o tehnică, ci de „un stil de viață”, ca să preluăm expresia folosită de Alphonse și Rachel Goettmann. Recitarea mecanică a Rugăciunii lui Iisus riscă să ne facă să cădem în „multa vorbărie” de care ne cere să ne păzim însuși Hristos Domnul (Matei 6, 7). Să nu chemăm Numele Domnului la întâmplare sau fără considerație, ci cu atenție și cu dragoste. Rugăciunea lui Iisus nu este o incantație ritmică, ci o mărturisire de credință în Iisus Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu și Mântuitor. Iar această credință cuprinde toată viața noastră: ea presupune apartenența la Biserică, Spovedanie și împărtășanie regulate, ascultarea de un părinte duhovnicesc sau de o maică duhovnicească și fapte concrete de milostenie și iubire față de aproapele. In aceste condiții, ce-am putea zice despre cei care spun Rugăciunea lui Iisusfără să aparțină unei comunități creștine? Să nu-i condamnăm pentru că „Vântul suflă unde voiește.” (loan 3, 8), dar să facem tot ce putem pentru a-i apropia de comuniunea văzută a Bisericii, de plinătatea participării la comuniunea cu „cei care iubesc numele Tău” (Psalmul 5,12).Toată tradiția Rugăciunii lui Iisus se fundamentează pe convingerea că există o legătură vie și de viață făcătoare între Nume și Cel numit. în prima parte a acestei cărți, Alphonse și Rachel Goettmann dovedesc, cu mărturii scripturistice detaliate, până la ce profunzime este îngropată această tainică realitate de-a lungul întregului Vechi și Nou Testament.Bineînțeles, chemarea Numelui nu este un talisman magic, iar simpla repetare a Rugăciunii lui Iisus nu duce la nimic. Dar să nu ignorăm faptul că orice nume de persoană - și în mod special numele personal și omenesc al Fiului lui Dumnezeu, „Iisus” - este învestit cu o valoare sacramentală. Numele, semn real și puternic, este în legătură cu prezența. A numi pe cineva, a-i rosti numele cu încredere și dragoste, înseamnă a-1 face prezent, în mod imediat și dinamic, iar aceasta se adeverește cu tărie mai ales atunci când rostim numele Fiului lui Dumnezeu în Rugăciunea lui Iisus.Rugăciunea lui Iisus, în esența ei, nu este o rugăciune tristă și centrată pe penitență, ci dătătoare de nădejde și de lumină. După Sfântul Isihie, unul dintre cei mai înflăcărați autori despre Rugăciunea lui Iisus, chemarea Sfântului Nume aduce lumina și nu întunericul, pacea și bucuria, iar nu tristețea. Calificativele sale preferate pentru Sfântul Nume sunt „bun” și „dulce”. Rugăciunea lui Iisus înmoaie pământul însetat al inimii noastre la fel cum ploaia potolește seceta: „Precum ploaia, cu cât mai mult cade pe pământ, cu atât îl înmoaie mai mult, așa și Sfântul Nume al lui Iisus strigat de noi fără gânduri, cu cât îl chemăm mai des, înmoaie pământul inimii noastre și ne umple de bucurie și de veselie. Cu cât plouă mai mult, cu atât pământul se înmoaie mai mult. La fel și Numele cel Sfânt al lui Iisus umple de bucurie și de veselie pământul inimii noastre, când îl chemăm și-L invocăm mai des.” Rugăciunea lui Iisus ne luminează întru cele dinlăuntrul nostru ca un soare spiritual: „Venind soarele pe deasupra pământului, face ziuă, iar Numele Sfânt și preacinstit al Domnului Iisus luminând în cugetare neîncetat, naște înțelesuri, asemenea soarelui”. Acesta este efectul dătător de bucurie al Rugăciunii lui Iisus atunci când, într-un elan sincer, strigăm: „miluiește-mă!”.Părinții din pustia Egiptului recunoșteau puterea repetării unei rugăciuni scurte pentru adunarea gândurilor împrăștiate și pentru a ne aduce de la mulțimea gândurilor la unitatea inimii. Rânduiala repetării poate fi întărită recurgând la anumite nevoințe trupești, de exemplu lipirea Rugăciunii lui Iisus de ritmul respirației. Aceste nevoințe nu sunt absolut necesare pentru chemarea Numelui Domnului, dar ne sunt propuse la libera noastră alegere pentru că ne pot ajuta cu adevărat „să-L slăvim pe Dumnezeu în trupul nostru” (vezi 1 Corinteni 6, 20).… în sfârșit, pentru a reveni la problema inițială, rezumată în citatul Sfântului Isaac, Rugăciunea lui Iisus este o cale de a ajunge la isihie sau tăcere lăuntrică. Este o rugăciune alcătuită din cuvinte, desigur, dar pentru că sunt simple, scurte și repetate continuu, ea ne duce dincolo de cuvinte și prin ele spre liniștea vie a inimii. Iată unul din principalele motive care fac din Rugăciunea lui Iisus, Rugăciunea, prin excelență, a epocii noastre, care suferă atât de mult pe toate planurile de lipsa liniștii. „Dacă aș fi doctor și mi s-ar cere sfatul, ne spune Soren Kierkegaard, aș răspunde: faceți liniște!” Oare nu de astfel de doctori are o disperată nevoie lumea contemporană? Liniștea, atât de greu de atins, mai ales în epoca noastră, este unul din izvoarele profunde ale ființei noastre; dacă ne lipsește liniștea, nu mai suntem oameni cu adevărat. Or, Rugăciunea lui Iisus, ne poate ajuta tocmai în acest sens.Ce înțelegem prin liniște? Trebuie, oare, s-o definim în primul rând prin negație, ca pe o absență a discursului, ca o pauză între cuvinte, ca o încetare temporară a zgomotului? Sau trebuie înțeleasă în mod pozitiv, nu ca o absență, ci mai curând ca o prezență? în tradiția ortodoxă a Rugăciunii lui Iisus, liniștea e înțeleasă în sens pozitiv. Adevărata liniște nu înseamnă nici vid, nici neant, ci deschidere, receptivitate, o atitudine de ascultare. „Opriți-vă și cunoașteți că Eu sunt Dumnezeu!” (Psalmul 45, 10); liniștea sau pacea mărturisesc că suntem conștienți de Dumnezeu, că suntem în comuniune cu Celălalt - hesychia (liniștea) presupune koinonia (comuniunea). Sfântul Ambrozie al Milanului rezumă aceasta în oximoronul negotiosum silentium, arătând că liniștea nu este nici vid, nici absență de sens, ci este plină de „negotium”, de materie, de substanță, de înțelegere - pe scurt, liniștea este creatoare.Ca rugăciune ce ne conduce la liniște, scopul Rugăciunii lui Iisus este de a ne ajuta să ne oprim din vorbit ca să începem să ascultăm. Liniștea lăuntrică dobândită prin chemarea Sfântului Nume creează în cel ce se roagă un loc în care Domnul Iisus Hristos și Sfântul Duh pot să lucreze. Astfel, depășim stadiul în care spunem rugăciunile „mele” pentru a ajunge la rugăciunea în carespunem „Hristos este în mine”; cum spune Sfântul Apostol Pavel: „nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăiește în mine” (Galateni 2, 20). Cu toate acestea, dacă vrem să dobândim liniștea lăuntrică, nu este suficient să zicem: „oprește-ți gândurile”, așa cum nu poți spune „oprește-ți respirația”. Nu putem închide televizorul dinlăuntru printr-un simplu efort de voință. Mai degrabă, Rugăciunea lui Iisus îi dă minții noastre, mereu active prin natura ei, o lucrare specifică, pe măsura ei. îi dăm cuvinte, o frază concisă pe care trebuie s-o repete neîncetat. Cum cuvintele sunt în număr limitat și neschimbate, rânduiala repetării ne permite să atingem liniștea prin chiar aceste cuvinte. Exact așa înțelegea chemarea Sfântului Nume, Sfântul Diadoh din Foticeea (secolul al V-lea), unul dintre autorii cu cea mai mare influență în evoluția acestei rugăciuni.Vorbind despre Rugăciunea lui Iisus ca rugăciune a liniștii, autorii ortodocși insistă să afirme că, invocând Numele Domnului, trebuie, în măsura posibilului, să ne golim mintea de orice imagine sau idee. Pentru a relua cuvintele lui Evagrie Ponticul: „Rugăciunea este oprirea gândurilor””. Cu alte cuvinte, Rugăciunea lui Iisus este o rugăciune apofatică sau non-iconică. Dar acest tip de învățătură cu privire la suprimarea gândurilor poate adesea să-i tulbure pe cei care se angajează pe această cale pentru că, în ciuda eforturilor pe care le fac, nu au putere să pună în practică aceste instrucțiuni. în acest caz, este important de știut că ni se cere să alungăm gândurile în timpul rugăciunii, și nu să ne reprimăm sentimentele. Acum a venit timpul să vă las în mâinile lui Alphonse și ale Rachelei Goettmann. Ei au scris „o inițiere” în Rugăciunea lui Iisus marcată de experiența lor personală. Este o inițiere practică, cu o țintă profundă și deosebit de convingătoare. Edițiile precedente ale acestei lucrări au fost deosebit de apreciate. Fie ca Domnul nostru Iisus Hristos să binecuvânteze această nouă ediție și lucrarea lor să-i încurajeze în continuare pe toți cei care sunt în căutarea împărăției inimii.Un ultim cuvânt totuși înainte de a încheia. în mod inevitabil, apare întrebarea dacă nu cumva încuierea ușii pentru a repeta singur, cu ochii închiși, în intimitatea camerei tale: „... miluiește-mă pe mine păcătosul” nu este o practică egocentrică. Nu cumva Rugăciunea lui Iisus este o rugăciune egoistă, anti-socială, care ignoră realitatea lumii? ne vom întreba. …Serafim de Sarov ne spune: „Dobândește-ți pacea sufletului- și mii de suflete își vor afla lângă tine mântuirea”. Dobândirea păcii sufletului, aceasta este rațiunea de a fi a Rugăciunii lui Iisus. Dacă vom atinge, fie și în cel mai mic grad, pacea lăuntrică a inimii, chemând Numele Domnului, vom fi transformați în oameni în slujba celorlalți, în instrumente pentru vindecarea și mântuirea lor în Hristos. Pentru că ne-am rugat în singurătate, în taină, cu ușile închise, doar zece sau cincisprezece minute în timpul zilei, vom putea - într-un mod imposibil de împlinit altfel - în celelalte minute și ore ale zilei, să ne punem la dispoziția celorlalți ca să-i ascultăm și să-i iubim în Hristos.Să lucrăm prin liniște. De îndată ce vom învăța, prin chemarea permanentă a Numelui, să vorbim sub inspirația liniștii, cuvântul nostru către ceilalți va izvorî din liniște și va fi creator, viu și făcător de pace, va fi un cuvânt de foc… |
Caracteristici:
Numărul de pagini
Numărul de pagini
216
Formatul în cm. (l x L)
Formatul în cm. (l x L)
13 x 20
Publicat online
2013-09-25
Stoc
Stoc
Stoc 0
Preț
Preț
8.00
RON
Discount
Discount
0%
Preț final
Preț final
8 RON