Prezența mitului
Valori filozofice remarcabile sunt prezentate cu eleganța stilului propriu lui Ko³akowski-eseistul... |
Stocurile se epuizează rapid, rezervă acest produs și hai la
librăria Adevăr Divin din Brașov, Str. Zizinului, nr. 48, pentru a-l prelua personal.
(Unele produse pot avea discount suplimentar în librărie.)
Vei fi contactat(ă) telefonic de un reprezentant divin.ro pentru confirmarea disponibilității, în intervalul Luni-Vineri orele 9:00 - 17:00, deci te rugăm să introduci un număr de telefon corect și actual.
Detalii:
Volumul
Prezența mitului are o
îndelungată istorie. Scris în 1966, a așteptat fără efect să fie publicat la
editura poloneză „Czytelnik“. A apărut abia în 1972, la Instytut Literacki de
la Paris, în perioada când Leszek Ko³akowski, profesor la Universitatea din
Varșovia, fusese îndepărtat din facultate și obligat să emigreze (în 1968), el
fiind angajat în 1970 ca profesor de filozofie la Universitatea Oxford. În
eseuri succesive, autorul analizează prezența mitului în epistemologie, artă,
istorie, logică – mitul Rațiunii –, prezintă sensul mitic al iubirii, al
libertății, mitul filozofic sau religios, care permite să depășim conștiința fenomenului
de înstrăinare, mitul social și politic, discută trăinicia și labilitatea
mitului, trecerea prin intermediul limbii dincolo de granița experienței,
dorința de a transfera conținutul însuși al conștiinței mitice în cuvinte prin
intermediul cărora s-ar putea manipula cu aceeași dezinvoltură ca și în cazul
bagajului obișnuit al limbajului care organizează experiența. Valori filozofice
remarcabile sunt prezentate cu eleganța stilului propriu lui
Ko³akowski-eseistul.
Adaugă comentariul tău |
Cuprins:
Din partea autorului Cuvânt-înainte la ediția engleză Introducere I — Delimitări preliminare II — Mitul în cercetarea epistemologică III — Mitul în lumea valorilor IV — Mitul în logică V — Sensul mitului în iubire VI — Mitul, existența, libertatea VII — Mitul și contingența naturii VIII — Fenomenul indiferenței lumii IX — Mitul în cultura analgezicelor X — Permanența și fragilitatea mitului XI — Concluzii |
Fragment:
IDelimitări preliminare
1 — Activitatea intelectului analitic, producător de știință, reprezintă, în cultura umană, organul de familiarizare practică în raport cu mediul fizic. Știința este o prelungire a fondului tehnologic al civilizației. În sens științific, „adevărat“ este ceea ce are șansa de a fi aplicat în proceduri tehnologice eficiente. Ceea ce nu înseamnă că, în rezolvarea chestiunilor științifice, criteriile pe care le avem se raportează de fiecare dată la posibilitățile concrete de folosire practică a cunoștințelor dobândite; în schimb, aceste criterii, în forma lor generală, sunt construite astfel, încât să ne permită să respingem, din sfera științei legitime, tot ce nu are șansa de a fi aplicat din punct de vedere tehnologic. Gândirea uzuală și gândirea științifică, precum și limbajul, sunt corelate, în orientarea lor evolutivă de bază, cu supraviețuirea fizică a speciei. 2 — Întrebările și convingerile metafizice sunt sterile din punct de vedere tehnologic, neconstituind o parte a efortului analitic, nici o componentă a științei. Ca organ al culturii, ele sunt o prelungire a trunchiului mitic. Se referă la condițiile absolut primare ale lumii experienței; se referă la calitatea existenței ca întreg – spre deosebire de obiect; se referă la ne cesitatea întâmplărilor; tind să dezvăluie relativitatea lumii experienței și caută să dezvăluie o realitate necondiționată, în raport cu care devine inteligibilă realitatea condiționată. 3 — Întrebările și convingerile metafizice dezvăluie o altă latură a existenței umane, decât întrebările și convingerile științifice, și anume latura care se raportează din punctul de vedere al intenției la realitatea non-empirică necondiționată. Prezența acestei intenții nu garantează existența referenților. Este doar o dovadă a unei necesități vii în cultură, pentru ca elementul la care se raportează intenția să fie prezent. Dar această prezență nu poate constitui, în principiu, obiectul demonstrației, deoarece însăși capacitatea de a demonstra este o facultate a intelectului analitic, orientat tehnologic, care nu trece dincolo de sarcinile sale. Ideea de demonstrație, introdusă în metafizică, se naște din confuzia între două surse de energie diferite, active în raportarea conștientă a omului față de lume: cea tehnologică și cea mitică. 4 — Să încercăm să descriem nevoia de a produce răspunsuri la întrebări supreme, adică metafizice, adică incapabile de a fi convertite la statutul de întrebări științifice. Înainte să analizăm sursele acestei nevoi în împrejurări prost conștientizate sau ne-evidente, legate de însăși situația durabilă a conștiinței umane în lume, să notăm împrejurările conștientizate la nivelul destul de comun și pe cele evidente la suprafața culturii. La nivelul respectiv, această nevoie poate fi descrisă în cel puțin trei moduri. Mai întâi, ca nevoie de a cuprinde în mod inteligibil realitățile empirice, adică nevoia de a trăi lumea experienței ca purtătoare de sens, prin raportarea ei la realitatea necondiționată, care leagă între ele fenomenele având o anumită finalitate. Ordinea finală a lumii nu poate fi dedusă din ceea ce în mod legitim poate fi considerat materia experimentală a gândirii științifice; nici nu poate crea o ipoteză legitimă, care să explice datele experienței. Susținerea acestei ordini constituie o interpretare inteligibilă a acestor date. Punctul de vedere ce refuză dreptul la o asemenea interpretare poate să însemne fie o respingere a întrebărilor supreme, adică paralizarea sau anestezierea acelei laturi a existenței umane, care se raportează la transcendență în mod intențional, fie o acceptare conștientă a absurdității lumii. Limbajul care încearcă să atingă transcendența nemijlocit violează, de altfel fără efect, propria instrumentalizare tehnologică. Acest limbaj a țintit transcendența în miturile care au conferit sens realităților empirice și realizărilor practice prin relativizare. Organizarea mitică a lumii (regulile de înțelegere a realităților empirice ca fiind purtătoare de sens) e prezentă permanent în cultură. Obiecția potrivit căreia o asemenea organizare nu devine adevărată prin durabilitatea ei, nici prin realitatea nevoilor care o generează, nu are putere argumentativă pentru o conștiință cu o sferă dezvoltată, generatoare de mituri, deoarece aici nu se aplică adjectivele adevărat și fals. Nu avem de-a face cu o relație între judecată și situația pe care o descrie, ci cu relația dintre nevoie și sfera care o satisface. Degenerarea mitului a constat în transformarea lui în doctrină, adică într-o entitate care necesită și caută dovezi. Încercarea de a imita știința este forma în care se produce degenerarea credinței. Experiența de a face ca nevoia să fie dependentă de sfera de existență care o satisface nu poate fi contestată drept nelegitimă din punctul de vedere al cunoașterii științi fice, atâta timp cât experiența diferă de procesul de justificare. 5 — A doua versiune a aceleiași nevoi de a răspunde la întrebări supreme este nevoia de a crede în durabilitatea valorilor umane. Valorile umane sunt personale din momentul în care evoluția naturii atinge punctul existenței personale. Dacă dispariția personalității e totală, valorile fixate în existența personală au o durată strict limitată la durata acesteia; dacă sunt moștenite în ipostaza obiectivată de colectivitățile umane, au o durată secundară, paralelă cu durata existenței acestor colectivități. Ansamblul de valori produse personal, adică ansamblul de valori generate de oameni, tinde, în acest caz, spre dispariția lor definitivă; cu alte cuvinte, efortul nostru, fie și prelungit prin efecte concrete dincolo de durata personală, se dispersează integral prin descompunerea existenței fizice, căci nici omenirea nu e veșnică, nici pământul pe care
pag. 12 – 14 |