În
ziua în care Universitatea își testa sistemul de alertă prin SMS pe toate
mobilele din campus, le dădeam studenților mei de la cursul de „Introducere în
scrierea poetică“ tema cu epitaful.
—
În fiecare dimineață, când vă treziți, scrieți un epitaf!
I-;am privit cum
scribăleau în carnețelele lor.
—
Bine, i-;am încurajat,
puteți începe chiar de acum!
— deși știam că ce scribăleau ei acolo nu erau epitafuri
ci „în fiecare zi, când ne trezim, să scriem un epi...
epipi... epi...“.
—
Și, între timp, închideți-;vă
telefoanele!
Întotdeauna
spun asta în prima oră de curs a fiecărui semestru,
dar nu mi-;am
dat seama că, acum, nu vor
putea primi mesajul de alarmare. Dacă un zărghit burdușit
cu bombe ar fi încercat să-;și
croiască drum
spre glorie intrând pe ușa clasei, nu am fi putut fi
anunțați. M-;am
consolat cu gândul că nebunul de
la Virginia Tech care și-;a
măcelărit colegii chiar participa
la cursul de Poezie. Dacă era să existe vreun zărghit,
putea prea bine să se afle chiar acum în clasa mea,
scriind epitafuri.
—
Un epitaf pe zi e ca un măr pe zi, doar că invers, pentru
că, de fapt, un măr de mănânci în fiece zi, de doctor
nicicând nu vei auzi, în timp ce epitaful îl ai la
îndemână dacă se întâmplă să mori în ziua aceea. Partea
cu mărul este poezie cu rimă,
partea cu epitaful —
versuri albe.
Le-;am dat exemple
de epitafuri celebre, scrise în versuri
albe de poeți precum Ted Berrigan, „Ne mai vedem“
sau „ O zi frumoasă“, sau de poeți ce-;au folosit rima,
precum John Keats, care și-;a
scris doar o parte
din epitaf, fie pentru că a murit prea de tânăr, fie
pentru că executorii lui testamentari au găsit restul prea
elegant pentru gustul lor:
—
„Mormântul acesta adăpostește carnea muritoare a
unui tânăr poet englez care, pe patul morții, din
amarul inimii stârnit de puterile drăcești ale dușmanilor
săi, a dorit ca aceste cuvinte să-;i rămână scrise
pe piatra de căpătâi: Aici Zace Cel al cărui Nume
a fost scris pe Apă“ nu are rimă, le-;am explicat, și
nu numai că nu rimează, dar numele poetului lipește
cu desăvârșire.
În
această privință, măcar, i-;au
respectat ultima dorință,
chiar dacă i-;au
pus-;o în proză.
—
Este bine că, atunci când am vizitat mormântul lui
Keats de la Roma, din cimitirul protestant în care
este înmormântat alături de Gregory Corso, o mâță
din cimitir mi-;a
furat din buzunarul hainei un panino
cu mortadella și a șters-;o în direcția unei piramide pe
care un senator roman a construit-;o în e.n. în timpul
uneia dintre perioadele de nebunie egipteană prin
care au trecut romanii. Dar a fost și rău, pentru că
nu aveam niciun ban și primisem sendvișul de la o călugăriță
dintr-;una din mânăstirile
care se îndeletniceau cu
milostenia. În spatele mormântului lui Keats crește
un copac în formă de liră, tuns cu vădită grijă deși,
la vremea vizitei mele, tot cimitirul era intr-;o stare
avansată de delăsare. Alături de John Keats este înmormântat
prietenul său, Joseph Severn, al cărui epitaf
notează că este prietenul lui John Keats, care este
înmormântat alături. Așa că, chiar dacă numele lui John
Keats lipsește de pe propriul mormânt,
prezența lui
este vădită de prietenul ce i se odihnește alături, ceea
ce este tot un soi de rimă.
Ce ne spune nouă asta?
O
fată slăbuță, cu un mop de păr roșu, care juca între
degete ceva ce părea o mărgică împotriva tracului dar
care era, de fapt, casca de la iPod, spuse:
—
Că dacă nu-;ți
scrii singur epigrama va trebui să te
bazezi pe prieteni?
—
Exact. Acum, în plus față de epitaf,
vă mai dau ca
temă și o epigramă.
Va trebui să scrieți și câte o epigramă
în fiecare zi. O epigramă este o poezie foarte scurtă
cu o poantă isteață la final, care
demonstrează că sunteți
spirituali. De exemplu: „În
viața-;mi
viitoare, tare
am să mai orăcăi/ dar voi trăi ani mulți și lungi/pentru
că în viața care va să vie/ am să fiu o broască de
aur/ ca aceea de pe biroul tău, tată.“ Aceasta este
o epigramă
pe care tocmai am inventat-;o
în stilul poetului roman
Lucian. Acum, dacă mă grăbesc, pot să combin
temele și să scriu o epitogramă,
care este un epitaf
plus o epigramă, ceva de genul „În viața aceasta sunt
o broască de aur/ Și am să sar pe tine/ Din spatele acestei
lespezi/ De îndată ce vei termina de citit“. Și
apoi o să sar și o să se cace pe el de frică sărmanul pelerin la mormantu-;mi, întâmplător
CEO la o
pag. 7 - 9
|