Părintele Arsenie în lumina sfintelor porunci ale Vechiului și
Noului Testament
Părintele
Arsenie a fost o intenție divină, cum numea el omul, o minune a lui Dumnezeu
întrupată.
Pentru el
poruncile lui Dumnezeu erau lege sfântă scrisă de Duhul lui Dumnezeu în inima
lui.
De mic copil
închinându-și viața lui Dumnezeu, „ca o oaie care nu se împotrivește celui ce o
tunde”, cum scrie psalmul și-a desăvârșit chemarea în călugărie și a devenit
păstor și pescar de oameni. Părintele ne-a iubit și și-a pus viața pentru noi
după modelul Păstorului Iisus. Poruncă nouă vă dau vouă a zis Hristos, ca să vă
iubiți unul pe altul, cum v-am iubit Eu pe voi. Noutatea iubirii lui Iisus
constă mai ales în iubirea față de vrăjmași, fără de care, zicea Părintele
Arsenie, nu ne putem mântui.
Părintele a
împlinit porunca cea cuprinzătoare a toate poruncile: „Să iubești pe Dumnezeu
din toată inima, din tot sufletul, din tot cugetul și cu toată puterea, iar pe aproapele
ca pe tine însuți”, cum găsim scris în pilda „Samarineanului milostiv”.
Iisus
Hristos i-a fost virtutea și scăparea și Izbăvitorul, cum cânta, așa de duios, Părintele
Arsenie la Sfânta Liturghie.
O rog pe
Maica Luminii să-mi descopere și această taină a Părintelui Arsenie, privind Sfintele
Porunci ale lui Dumnezeu despre care am fost rugat să scriu, ca să nu fiu rușinat
acum și la Ziua Judecății.
Părintele
Arsenie ne-a iubit cu adevărat pe noi oamenii ca pe sine însuși și, îndrăznesc să
zic, chiar mai mult ca pe sine. El și-a pus viața pentru noi prirnejduindu-se
pe sine, până în ziua când a fost găsit legat cu sârmă ghimpată în pădurile de
la Sinaia, ca un adevărat mucenic.
Ne-a primit
la sine și ne-a învățat să ne ferim de păcate și ne-a îndreptat și ne-a ridicat
din multe căderi, luându-ne pe umerii săi prin Iisus Hristos care sălășluia în el.
Ne-a arătat
primejdia nescultării și păcatelor care se întind apoi la copiii, nepoții și
strănepoții noștri, ca un blestem. Zicea Părintele Arsenie că blestemul
păcatului se poate opri prin spovedanie și viață curată.
Nădăjduiesc
să-i mai văd ochii strălucitori luminați de lumina lui Hristos, prin care ne privește
și acum de la Altarul cel mai presus de ceruri unde ne pomenește, chiar și atunci când nu putem să ajungem la
mormântul lui de la Prislop.
A doua
poruncă din Decalog este: „Să nu-ți
faci chip cioplit sau o altă asemănare, la care să te închini ca lui Dumnezeu”.
Părintele
Arsenie, prin devoțiune a cu care a slujit lui Dumnezeu ca preot și călugăr ca
un înger în trup, ne-a arătat cărarea cea dreaptă.
A împlinit
închinarea către Tatăl Ceresc, luminat de Duhul Sfânt, prin Fiul și Cuvântul lui
Dumnezeu Iisus Hristos, așa cum a fost învățată de Iisus femeia samarineancă Fotini la fântâna lui Iacob.
Așa cântă cu
suspine maici le de la Prislop unul dintre troparele Părintelui Arsenie: „mulțimile
călugărilor’ te cinstesc pe tine, îndreptătorul, Arsenie, părintele nostru.
Căci prin tine, cu adevărat pe cărarea cea dreaptă a umbla am învățat. Cela ce
ești cu îngerii vorbitor, cu drepții și cu cuvioșii împreună locuitor cu care dimpreună
roagă-te să se mântuiască sufletele noastre”.
Este
neapărat necesar să arătăm cum a împlinit părintele această poruncă, pentru că
știm că a pictat multe icoane răspândite prin țară și mai ales la sfânta biserică din Drăgănescu. Printre picturile din
interiorul sfintei biserici, Părintele Arsenie, în lumina Sfinților Părinți, lămurește faptul că cinstea icoanei se suie la cel zugrăvit
pe dânsa. De asemeni, fiind purtători de trup avem nevoie de această reprezentare iconografică a Mântuitorului, a Maicii Domnului
și a sfinților și pentru rugăciune cât și pentru mutarea viețiisfinților. Porunca nouă
a lui Iisus Hristos este sfințenia vieții, care le cuprinde pe toate, ca și
iubirea. Contează sigur și viața pictorului care pictează sfintele icoane, cum
pictau cei de demult în post și rugăciune, având mulți dintre ei știința
Teologiei.
Ce noroc
pentru noi românii să avem o biserică pictată de un sfânt! De aceea mulți vin
din țară și din străinătate să se închine și îi simt prezența lui Hristos, a
Maicii Domnului, a sfinților și a Părintelui nostru Arsenie.
Îmi aduc
aminte cum uneori picta și, fără să se uite înapoi, spunea pe nume celui care
intra și îl izbăvea prin cuvântul lui de foc de năcazul și păcatul pe care îl
avea.
Știm că și
noi oamenii am fost făcuți de Dumnezeu după chipul Lui și Părintele Arsenie
vedea cât de luminată, sau cât de întunecată era icoana lui Iisus din noi și
căuta să o lumineze ajutându-se și de bunăvoința noastră.
Și așa am
ajuns la porunca a treia: „Să nu
iei numele Domnului Dumnezeului tău în deșert”.
Cei vechi,
zicea Părintele Arsenie, când pronunțau numele lui Dumnezeu se cutremurau. Să
luăm clar seama și noi cum Îl pronunțăm pe Cel Prea Înalt, deși are multe
numiri, după împrejurarea în care Îl chemăm. Cel mai minunat este să-L numim
Tată după cum ne-a învățat Iisus. Unii, zicea Părintele Arsenie, îi cer minuni,
alții îi cer nimicuri, iar unii îi cer socoteală neînțelegând planurile și
lucrările Lui, „care voiește ca tot omul să se mântuiască și să vină la cunoștința adevărului”.
Doamne ferește,
căci sunt mulți care îl înjură și asociază la înjurătură hula lot, curvească,
mai rău decât diavelii care își bat joc de ei. Iar a patra poruncă sin Decalog
este:
„Cinstește
ziua a șaptea, în care s-a odihnit și Dumnezeu”.
Oamenii devenind numai trup, obraznici și dezordonați nu-și mai fac timp de rugăciune și de sărbătoare spre
slava lui Dumnezeu. „Dumnezeul lor – zice Sfântul Pavel – este pântecele” și
Părintele Arsenie adaugă și cele de sub
pântece.
De aceea
lucrurile oamenilor fără de rugăciune sunt ca a unor nebuni și se degradează atât
de repede devenind capcane și primejdii.
Pag. 5 – 9 |