Tâlhăria și haiducia la români: jefuitorii cu arme
În majoritatea operelor literare haiducul este un răzvrătit ce se ridică împotriva celor pe care îi consideră vinovați de nedreptățile care-l înconjoară. |
Stocurile se epuizează rapid, rezervă acest produs și hai la
librăria Adevăr Divin din Brașov, Str. Zizinului, nr. 48, pentru a-l prelua personal.
(Unele produse pot avea discount suplimentar în librărie.)
Vei fi contactat(ă) telefonic de un reprezentant divin.ro pentru confirmarea disponibilității, în intervalul Luni-Vineri orele 9:00 - 17:00, deci te rugăm să introduci un număr de telefon corect și actual.
Detalii:
Au fost, sunt și vor mai fi discuții contradictorii între literați și istorici cu privire la felul cum sunt analizate faptele haiducilor. Unii urmăresc partea frumoasă a haiduciei transmisă prin operele literare în care se observa setea de libertate a fiecărui individ, dorința de dreptate socială, de răzbunare împotriva tuturor silniciilor făcute celor obijduiți. Haiducii luau de la bogați considerând că banii și bunurile furate erau produsul muncii prost plătite și al birurilor insuportabile. Prin faptele lor încercau sa indrepte o faradelege, facand la randul lor o alta nedreptate. Marinimia si bunatatea sufleteasca a haiducului este des intalnita in baladele noastre populare. Compasiunea pentru oamenii sarmani este umana si laudabila. In aceste cazuri, generozitatea este si ea fireasca, desi nu este facuta din averea si munca proprie. |
Cuprins:
Cuprins/ 5 Cuvânt înainte -dr. Silviu Văcaru/ 7 Studiu introductiv - Nevoia de mituri - prof.dr. Lucian Strochi/ 10 Introducere/ 17 Capitolul I - Jefuitorii cu arme - tâlhari și haiduci/ 23 Capitolul II - Poporul și haiducii/ 38 Baladele, legendele și cântecele haiducești/ 38 Teatrul folcloric haiducesc/ 47 Capitolul III - Tâlhari și haiduci - caracteristici generale/ 52 Tâlhari și haiduci - tipuri, cauze, origini/ 52 Victimele - pradă și pedeapsă/ 59 Ceata și căpitanul/ 66 Femeile și haiducii/ 70 Trădarea și trădători/ 75 Înfățișarea. Îmbrăcăminte, chipuri/ 78 Momentele de petrecere. Cârciuma/ 83 Codrul și haiducii. Perioada de haiducie/ 86 Pedepsele. Temnița. Moartea. Legi și obiceiuri/ 90 Poterile. Arnăuții. Jandarmii/ 104 Haiducii și însușirile lor suprafirești/ 112 Capitolul IV - Haiducia în Balcani/116 Capitolul V - Tâlhari și haiduci în Țările Române până la secolul fanariot/ 125 Capitolul VI - Tâlhari și haiduci în timpul fanarioților/ 146 Capitolul VII - Tâlhari și haiduci la răscruce de Veacuri/ 152 Haiducul Ion Darie Pomohaci/ 155 Iancu Jianu - zapciul, haiducul, pandurul/ 158 Vasile cel Mare/ 163 Ștefan Bujor/ 171 Capitolul VIII - Panduri, arnăuți, haiduci și tâlhari la 1821/ 183 Capitolul IX - După 1821, în timpul domniilor pământene, ocupația rusă și domniile regulamentare/ 199 Gheorghiță Gheorghelaș/ 204 Ion ăl Mare/ 204 Tunsu și Grozea/ 207 Ion Pietrarul Banditul/ 212 Capitolul X - Haiduci și tâlhari în epoca modernă - cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea/ 226 Haiducul Ion Florea/ 233 Capitolul XI - Tâlhari și haiduci la începutul veacului al XX-lea. Pantelimon Toader Adumitroaiei/ 237 Capitolul XII - Tâlhari și haiduci după „Marele război”/ 254 Mișcarea Legionară și haiducii/ 265 Haiducul Gheorghe Coroi/ 269 Banda fraților Baltă/275 Capitolul XIII- Tipologia surselor de informare. Istoricul Cercetării/ 292 Încheiere/ 302 Bibliografie/307 Introduction& Conclusions/ 314 |
Fragment:
Cuvânt înainte Tâlhăria și haiducia la români: jefuitorii cu arme Cartea de fata propune un subiect captivant pentru orice varsta. Haiducul si talharul, doua persoane intruchipate intr-un singur om. Pot fi ele despartite? Unul este bun. Din cauza nedreptatilor pe care le indura si le vede isi paraseste casa si traieste prin codrii seculari asteptand momentul potrivit in care sa-l atace pe bogat, sa-i fure tot ce are mai de pret pentru ca apoi o parte din prada sa o dea oamenilor sarmani. Celalalt este raul, talharul, criminalul, care jefuieste si prada o tine pentru sine sau o imparte cu complicii sai. Pentru faptele pe care le facea, indiferent cum erau atunci sau acum percepute, legea era aceeasi: trimiterea la groapa ocnei sau pedeapsa capitala prin spanzuratoare. Dar putem face o deosebire intre cele doua ipostaze? Depinde de ce parte dorim sa ne situam. Daca am beneficiat de darurile oferite de el, atunci ii vom lauda gestul si vom uita ca exista o parte afectata, care se vedea deposedata de averea sa prin forta fizica si amenintarea armelor, sau care, uneori, isi plangea mortii. Bunurile pe care haiducul le impartea nu erau ale lui, erau insusite fara drept de la altii si de aceea atutoritatile nu faceau nici un fel de diferenta intre talhari si haiduci. Daca ar fi sa judecam faptele si in sensul de atunci al legilor, persoana care primea din partea haiducului bani sau alte bunuri ar fi fost considerata complice. In majoritatea cazurilor, haiducii erau ucisi in luptele cu potera sau ajungeau in fata calaului. Pedeapsa capitala se facea in fata publicului si oamenii erau impresionati de ceea ce vedeau. Era o lectie pentru toti cei din jur. Fiecare participant intelegea in felul sau executia, in functie de relatia pe care o avea cu faptasul sau cu victima. Infricosatoare era pentru cei ce ar fi cutezat sa mai faca o fapta ca a condamnatului, dar si creatoare de „satisfactie” rudelor victimei ca se face dreptate. Imaginea batutului, schingiuitului sau muribundului, zgomotul produs de lovituri, de ruperea oaselor sau de strigatul de durere al condamnatului, se transmite semenilor, de cele mai multe ori distorsionandu-se in timp si spatiu. Si de multe ori ultima imagine ramane precumpanitoare. Durerea osanditului din ultimile clipe de viata si faptele bune pe care le-a facut, vor ramane in memoria colectiva, cele rele uitandu-se cu timpul. Si asa se creaza legendele... Au fost, sunt si vor mai fi discutii contradictorii intre literati si istorici cu privire la felul cum sunt analizate faptele haiducilor. Unii urmaresc partea frumoasa a haiduciei transmisa prin operele literare in care se observa setea de libertate a fiecarui individ, dorinta de dreptate sociala, de razbunare impotriva tuturor silniciilor facute celor obijduiti. Haiducii luau de la bogati considerand ca banii si bunurile furate erau produsul muncii prost platite si al birurilor insuportabile. Prin faptele lor incercau sa indrepte o faradelege, facand la randul lor o alta nedreptate. Marinimia si bunatatea sufleteasca a haiducului este des intalnita in baladele noastre populare. Compasiunea pentru oamenii sarmani este umana si laudabila. In aceste cazuri, generozitatea este si ea fireasca, desi nu este facuta din averea si munca proprie. In majoritatea operelor literare haiducul este un razvratit ce se ridica impotriva celor pe care ii considra vinovati de nedreptatile care-l inconjoara. El incearca, in numele unei justiti ideale, sa-si faca singur dreptate. O dreptate asa cum o intelege el si cum o gandesc si altii asemeni lui, dar care nu au curajul sa se opuna fortei de represiune a statului. Constient sau nu de faptul ca mai devreme sau mai tarziu va fi prins si judecat dupa legile impotriva carora el se razvrateste, haiducul porneste o lupta inegala in care el este invinsul fizic si invingatorul spiritual. Numele lui ramane nu cu stigmatul raufacatorului, ci alaturi de ideea de dreptate sociala. Din punct de vedere al istoricului, care urmareste faptele petrecute in timp si spatiu, diferenta intre haiduc si talhar devine minima. In toate documentele oficiale ale vremii se spune ca insusirea prin violenta a unor bunuri trebuie pedepsita conform legilor. De cand au aparut legile ca norme cu caracter obligatoriu, stabilite si aparate de puterea de stat, nimeni nu ar mai trebui sasi faca singur dreptate. Legile trebuie urmate intocmai si respectate de toti, indiferent daca sunt considerate bune sau rele. Talharul fura, bate, schingiueste pentru a lua aur, argint, bani si bunuri de la alte persoane. Lasa in urma spaima, lacrimi, durere si uneori chiar moarte de om. Banii furati sunt cheltuiti prin carciumi sau cumparand lucruri de pret femeilor ce le sunt aproape. Uneori li se face mila de cate un amarat al soartei caruia ii da un ban sa-si cumpere o pereche de boi sau sa-si inmormanteze o ruda apropiata. Pentru iertarea pacatelor se duce si lasa bani pe la biserici fara sa spuna ca sunt furati. Aceasta este o alta fata a haiducului. Fata urata, dar si ea adevarata. Si totusi... pentru noi, haiducii vor ramane un simbol al curajului, al dorintei de dreptate si mai ales... eroii inegalabili ai unor frumoase creatii literare. cercetător științific doctor Silviu VÃCARU, Institutul de Istorie si Arheologie „A. D. Xenopol“, Iași |