Educarea – Învățarea – Recreerea copilului din punct de vedere pedagogic creștin

Tematica acestei cărți cuprinde principii fundamentale pe care pedagogul trebuie să le aibă în vedere. Mai intai, analizeaza familia ca spatiu al influentei pedagogice reciproce si remarca rolul special al mamei si al tatalui in educatia copiilor. Sunt expuse principiile fundamentale ale asa-numitei educatii anti-despotice sau democratice, precum si importanta incurajarii si a autoevaluarii. De asemenea, este semnalat modul in care trebuie sa fie transmisa iubirea si cum sa fie legata libertatea de disciplina in cazul copiilor,in cadrul unei cunoasteri si autoeducari continue ale parintilor. Elementele fundamentale ale intregii educatii sunt dezvoltarea si cultivarea religiozitatii autentice a copiilor inca din frageda copilarie si legatura lor cu viata liturgica si euharistica a Bisericii.
In fine, lucrarea noastra, ca putatori ai educatiei in Hristos, va aduce roade imbucuratoare, daca invocam puterea si luminarea de la Dumnezeu. Este de ajuns ca noi sa fim convinsi primii ca aceasta educatie conduce la depasirea de sine si la negarea egocentrismului,la adevarata maturizare duhovniceasca a copilului.
Capitolul I
FAMILIA CONTEMPORANÃ
1.Dedicație mamei
Maternitate și vrednicie
în fața noilor împrejurări
Mama ideală
2.Rolul mamei în educația copiilor
Mama, protagonista
Mama — pol de atracție pentru copil
De la protecție excesivă... la respingere
Mama adevărată
3.Tatăl în fața noului său rol
Tatăl și educația copiilor
Tatăl în rolul de model
Specificul rolului patern
Tatăl și noul mers al lucrurilor din lume
Ieșire din izolarea față de ceilalți
4.Probleme ale familiei contemporane
Bunul mers al familiei contemporane
Ținta atacului copiilor sunt părinții?
Alte situații greșite
Alte probleme
Ce doresc copiii?
Capitolul al II-lea
FORMA EDUCAȚIEI
1.Educația democratică
Slăbirea despotismului
Forme ale educației democratice
Consecințe ale despotismului
Democrație și educație
Părinți adevărați
2.Ne încurajăm copiii așa cum trebuie?
De la lipsa încurajării până la descurajare
Exagerări... încurajatoare
Folosire rațională
Principii fundamentale
3.Autoevaluarea - un scop demn de atins
Pericolul supraaprecierii
Autoevaluarea are și partea ei pozitivă
Responsabilitatea -factor al autoevaluării
Comunicarea - cale a autoevaluării
4.Cum îi putem ajuta pe copiii noștri să fie mai buni
Simplitatea și sinceritatea copilului
Capacitatea de a ierta ușor și solidaritatea
Dragostea de învățătură și imaginația
Autonomia și buna dispoziție
încredere și dragoste
Capitolul al III-lea
MIJLOACE ALE EDUCAȚIEI
1. Cum să ne manifestăm dragostea față de copii
Forme de iubire nesănătoasă
Părinții nu iau măsuri
Forme de iubire autentică
Iubirea răbdătoare
Școala și educația liturgică
Cine face educația liturgică
2 Grecii in educarea copiilor noștri
Neștiință nejustificată
Primele greșeli
Copiii înjură
Protecție excesivă? Nu, mulțumesc!
Opresiunea - cealaltă față a monedei
3. Libertate și disciplină în actul educației
pericolele lipsei de control
Obligafia totală este inacceptabilă
Libertatea adevărată
Voinfă și responsabilitate
4. Educarea simțurilor copilului
Educarea limbii
Educarea auzului
Educarea văzului
Educarea mirosului
Educarea simtului tactil
Capitolul al IV-lea
EDUCAȚIA RELIGIOASÃ
1. Religiozitatea copilului
Pământul bun
Caracterul personal al educației religioase
Consecințele lipsei credinței
2. Cultivarea religiozității copilului
Educa(ia religioasă, conform Sfinților Părinți ai Bisericii
Cultivarea religiozității-după John Amos Comenius
Actualitatea cultivării religiozității
De la teorie la practică
3. Viața liturgică a copiilor noștri
Familia și educația liturgică
Alte ocazii pentru educația liturgică
4. Educația euharistică a copiilor noștri
Câteva interpretări greșite
Mai multă trăire și mai puține cuvinte. Rolul ei este de neînlocuit
Capitolul al V-lea
ȘCOALÃ ȘI EDUCAȚIE
1. Copilul și școala
Referitor la vacanță
Cum vom atenua problemele de adaptare
Mai aproape de copiii noștri
2. Educatorul în rolul de model al copiilor
Educatorul și meseria lui
Principalele însușiri ale educatorului
Cum va izbândi în lucrarea lui
3. Relațiile dintre părinți și educator
Educatorul-împreună-pedagpg cu părinții copilului
Nu, conflictului!
Da, colaborării armonioase!
Criza de autoritate
Școli ale părinților și consilieri psihologici
4. Copilul dificil și școala
Copilul inadaptat
Copilul care te simte cum ești
5. Ce citesc copiii noștri?
în fața realității
Capcane din hârtie
Există și cărți bune pentru copii
Cum vor ajunge cărțile bune în mâinile copiilor
Capitolul al VI-lea
RECREEREA COPILULUI
1. Problema recreerii copilului
Nevoia de recreere
Recreerea comercială
Capcane publicitare
Și totuși există soluții
2. Jocul - de la sursă de bucurie la... sursă de violență
Izvorul puterii și al bucuriei
Câteva premise ale jocului creativ
Nu, violenței!
Jocuri creative
3. Joc și ocultism
Pericolul superofertei
focuri... capcane
Dansul nu se oprește
Datoria noastră față de copiii noștri
4. Influența mass-mediei în casa noastră
Pericol de dependență
Televiziune și violență
Televizor și joc
Față în față cu noua realitate
Există și elemente bune
5. Vacanța - rodnică sau păgubitoare pentru copii?
Repararea unei neînțelegeri
încă niște ocazii ale vacanței
Problemele legate de vacanță trebuie depășite