O introducere în studiul vieții și operei Sfântului Grigorie Palama
Autor:
Autor:
John Meyendorff
Editura:
Editura:
Nemira
Colecția:
Colecția:
Byzantivm
Introducerea lui John Meyendorff despre Sf. Grigorie Palama este fără îndoială prima tratare științifică amplă atât din punct de vedere istoric, cât și teologic... |
O introducere în studiul vieții și operei Sfântului Grigorie Palama
84.90 72.17 RON (Stoc 0)
Indisponibil
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
„Să sperăm că epoca noastră, printr-o studiere obiectivă a textelor și fără să absolutizeze principii filosofice străine de Revelație, îl va aprecia cum se cuvine pe marele teolog al isihasmului. Fără să ignorăm caracterul uneori incomplet al concluziilor sale, fără să ne legăm de formule cărora nici măcar autorul lor nu le acorda o valoare absolută, vom afla într-adevăr în gândirea sa luată în ansamblu un răspuns constructiv provocării pe care timpurile moderne o adresează creștinismului: o teologie personalistă și existențială și o spiritualitate care, eliberată de spiritualismul platonic, îl integrează pe om în totalitatea sa în viața cea nouă. “ • JOHN MEYENDORFF Introducerea lui John Meyendorff despre Sf. Grigorie Palama este fără îndoială prima tratare științifică amplă atât din punct de vedere istoric, cât și teologic. Studiul teologului grec Gregorios Papamichael a fost prima încercare mai îndrăzneață de a scrie despre Palama, dar folosirea limitată a surselor primare și ipoteza nefundamentată conform căreia Varlaam de Calabria fusese trimis special de Roma pentru a denigra Athosul și metoda de rugăciunea isihastă i-au limitat impactul. Aceasta mă determină să plasez începutul primei etape a studiilor palamite în teologia ortodoxă modernă din 1936, când ieromonahul rus atonit Basil Krivoshein a publicat un strălucit studiu despre spiritualitatea și teologia Sf. Grigorie Palama. Acest studiu rămâne, până astăzi, una dintre cele mai bune prezentări ale teologiei Sf. Grigorie Palama despre distincția dintre ființa divină și energiile divine necreate. Krivoshein începe prin a clarifica „baza ascetico-gnoseologică” a învățăturii lui Palama: mai înainte de a-L cunoaște pe Dumnezeu, omul trebuie să se curețe de patimi. Odată despătimit, lumina dumnezeiască necreată se sălășluiește în rugător, învățându-1 despre tainele dumnezeiești. Dar această cunoaștere, supranaturală întrucât este darul harului dumnezeiesc necreat, nu exclude apofatismul veșnic al ființei divine: aceasta nu va fi cunoscută niciodată de om, nici în viața aceasta, nici în cealaltă. Din Dumnezeu nu putem cunoaște decât lucrările sale, energiile care izvorăsc din fiinta divină și se pot comunica omului. In acest sens, afirmă Krivoshein, doctrina lui Palama este în perfect acord cu învățătura Părinților Capadocieni, a sfinților Dionisie Areopagitul, Maxim Mărturisitorul, Simeon Noul Teolog. Metoda de rugăciune isihastă este un drum către această iluminare și are rădăcini care se întind înapoi în timp până in epoca patristică. Varlaam de Calabria, din cauza unei formări teologice în mediul latin catolic, nu a putut înțelege corect învățătura despre apofatismul ființei divine (ca diferit de via negativa, o metodă rațională în fond) și despre harul divin necreat. In acest punct al studiului, Krivoshein începe să apere, cu multă competență teologică, corectitudinea distincției dintre ființa divină și energiile divine necreate… |
Cuprins:
Pr. John Meyendorff și prima etapă a studiilor palamite Introducere Prima parte: PERSONALITATEA LUI GRIGORIE PALAMA I. DASCÃLII LUI PALAMA Grigorie Cipriotul - Tomosul din 1285 - De la Grigorie Cipriotul la Palama - Teolipt al Filadelfiei - Teolipt și isihasmul - Atanasie I - Reformele sale - Atanasie și bunurile mănăstirești - Influența sa - Natura înnoirii isihaste - Muntele Sfântul Auxențiu - Monahi și umaniști II. ANII TINEREȚII . Studiile - Vocația monahală - întâlnirea cu Messalianismul - La Muntele Athos - La Tesalonic - Noi contacte cu „Bogomilii”. - La Veria - Sihăstria Sf. Sava - Akindin la Muntele Athos - Egumen la Esfigmenu III. VARLAAM ȘI SINOADELE DIN 1341 Varlaam - întâlnirea cu monahii - Akindin, mijlocitor - Metoda isihastă de rugăciune - Varlaam la Avignon - Akindin îi apără pe monahi - Tomosul aghioritic- „Contra Messalienilor” Convocarea sinodului - încercări de conciliere - Problema poarelor - Atitudinea patriarhului - Sinodul din iunie 1341 Supunerea lui Akindin - Sinodul din august 1341 - Complicații politice - Tomosul sinodal - „Scrierile falsificate” IV. PERlOADA RÃZBOIULUI CIVIL (1341-1347) Situația politică - Palama și lovitura de stat - Palama la Sf. Mihail de la Sosthenion - La Constantinopol - Conflicte cu patriarhul - La Heracleea - Arestarea lui Palama - Calecas și Akindin - Activitatea lui Akindin - Raportul său către patriarh - Excomunicarea lui Palama - Hirotonia lui Akindin - Conflictul patriarhului cu Ana de Savoia - Reacția palamită - Revenirea lui Calecas - Depunerea sa - Societatea bizantină în fața controversei - Nehotărâții - Antipalamiții V. GRIGORIE PALAMA, ARHIEPISCOP AL TESALONICULUI Tomosul din 1347 - Alegerea lui Isidor ca patriarh - Opoziția - Sinoadele antipalamiților și condamnarea lor - Palama și „zeloții” - Palama și Ștefan Dușan - Intrarea în Tesalonic - Nichifor Gregoras - Convocarea unui nou sinod - Prima sesiune - Următoarele sesiuni - Protestul lui Arsenie al Tyrului - Un al doilea sinod - Tomosul sinodal din 1351 - Opozanții VI. ANII DIN URMÃ Grigorie Palama, păstor - Noi dificultăți politice - Prizonier al turcilor - Nepotul lui Orhan - „Chionii” - La Niceea - întoarcerea la Constantinopol - Discuția publică cu Gregoras - La Tesalonic - Ultimele zile – Canonizarea Partea a doua: GÂNDIREA LUI PALAMA l. OPOZIȚIA FAȚÃ DE ELENISMUL PROFAN: OMUL LIPSIT DE HAR Dispută asupra cunoașterii lui Dumnezeu - Cunoașterea prin făpturi - Chip și asemănare - Păcatul originar - Păcatul și moartea - Transmiterea morții - Filosofii îl cunoșteau pe Dumnezeu? - Cunoaștere și mântuire - înțelepciunea ajunsă nebunie - Platon - Aristotel - Șerpi supuși disecției - Cazul lui Dionisie II. INTEGRAREA TEOLOGICÃ A ISIHASMULUI: VIAȚA ÎN HRISTOS Isihasmul înainte de sec. al XTV-lea - Evagrie - Macarie - Două antropologii - Yoga creștină? - Curățire și rugăciune monologică - Rugăciune și antropologie monistă - Trupul participă la rugăciune... - ...și la viața suprafirească -Adevăratul sens al metodei psiho-fizice - Critici îndreptățite - Rolul inimii - In fiziologie nu există dogme - O mistică a întrupării - Scopul întrupării - Sensul creștin al „întoarcerii în sine” - Hristos înăuntrul nostru - Harul baptismal - Luceafărul - învierea sufletului - Un materialism creștin III. HRISTOS ȘI UMANITATEA ÎNDUMNEZEITÃ: MÂNTUIRE, ÎNDUMNEZEIRE ȘI ECLEZIOLOGIE Spiritualitate și istorie - Mântuirea - Tainele - Botez și îndumnezeire - O „mistică obligatorie”? - „Natură” și „har” - Ceea ce harul nu este - Har creat și har necreat - Sinergie - Diversitatea harismelor - Unitatea lui Dumnezeu - Comuniunea cu Necreatul - Lepădarea. Adevăratul său sens - Credința - „Inteligibilul” și „duhovnicescul” - Transformarea capacităților senzitive - Lumina: mijloc și obiect al viziunii - îndumnezeire reală - „Necreați prin har” - „Concorporalitate” - Participare la natura dumnezeiască - Biserica - Magisteriul său - Problema hristologică - Unirea ipostatică și unirea energetică - „Trupul lui Dumnezeu” IV. O TEOLOGIE A ISTORIEI: SIMBOLURI ȘI REALITATE Timp liniar și timp ciclic - Intervenția lui Dumnezeu în istorie - Simbolismul varlaamit - Umbre și „tipuri corporale” - Pseudo-Dionisie - Vederea față către față - Tipologie și realități istorice - Eshatologia - Depășirea simbolismului - Simbolism realist - Monahismul: slujire profetică - Lepădarea monastică - „Marea schimă” V. O TEOLOGIE EXISTENȚIALÃ: FIINȚÃ ȘI ENERGIE Dumnezeul ascuns - Două exegeze ale lui Dionisie - Insuficiența căii negative - Vederea pozitivă a Nevăzutului - Funcția revelatoare a lui Hristos - Existența dumnezeiască _ Sfântul Maxim - Personalism - O „dumnezeire inferioară*? - Dumnezeu întreg în energii - Unicul Actor - „Perîhoreza” - Nu este esență fără energie - Energii «cempostaziate» - Esența, „cauză” a energiilor - Energiile și Treimea - „Multiplicarea” Celui de neîmpărțit - Creația - Neînțelegeri terminologice - Natura distincțiilor palamite - Dumnezeu lucrător... VI. DOUÃ PROBLEME DEOSEBITE: PURCEDEREA SFÂNTULUI DUH ȘI MARIOLOGIA Ecourile controverselor ariene - Personalism - Deschideri... - Maica Domnului - Fecioara Preacurată - Ereditatea adamică Concluzii APENDICE I: OPERA LUI GRIGORIE PALAMA 1. Tradiție manuscrisă, ediții, clasificare - 2. Scrierile de teologie și de apologetică personală - 3. Operele duhovnicești - 4. Omiliile - 5. Opere pierdute sau apocrife APENDICE II: IZVOARE CONTEMPORANE 1. Izvoare publicate 2. Izvoare inedite Indice de nume proprii Indice de termeni grecești Indice al autorilor moderni citați |
Caracteristici:
Numărul de pagini
Numărul de pagini
616
Formatul în cm. (l x L)
Formatul în cm. (l x L)
14,5 x 21,5
I.S.B.N.
I.S.B.N.
978-606-579-806-9
Traducerea din limba franceză
Traducerea din limba franceză
Măriuca Alexandrescu, Adrian Alexandrescu
Titlul original
Titlul original
Introduction à l`etude de Grégoire Palamas
Coperta
Coperta
cartonată
Publicat online
2014-06-21
Stoc
Stoc
Stoc 0
Preț
Preț
84.90
RON
Discount
Discount
15%
Preț final
Preț final
72.17 RON
I.S.B.N.
I.S.B.N.
978-606-579-806-9