Importanța operei părintelui Dumitru Stăniloae așteaptă încă să
fie explicitată și evaluată pe deplin în teologia contemporană. El a creat nu
numai o sinteză teologică...
Teognosia. Sinteza dogmatică și duhovnicească a părintelui Stăniloae
38.00RON
(Stoc 0)
Indisponibil
×
Anunță-mă când „Teognosia” e disponibil(ă)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
„Importanta operei parintelui Dumitru Staniloae asteapta inca sa
fie explicitata si evaluata pe deplin in teologia contemporana. El a creat nu
numai o sinteza teologica pastrand cu grija echilibrele gandirii teologice
patristice folosind-o drept calauza in dialogul sau cu preocuparile omului
contemporan, ci si una care intrupeaza in mod unic si deplin pnevmatologia
bizantina tarzie, scrierile Filocaliei si teologia sfantului
Grigorie Palama. Principiul unificator care tine la un loc toate aceste resurse
e accentul sau personalist, atent mereu sa mentina intelegerea integrala
adecvata a «persoanei» si «naturii» asa cum au fost elaborate aceste categorii
de hristologia post-chalcedoniana. Folosirea intuitiilor moderne privitoare la
«persoana» nu se face niciodata cu pretul minimalizarii «naturii». Intr-adevar,
parintele Dumitru Staniloae nu descalifica niciodata un aspect al teologiei sau
vietii duhovnicesti de dragul celuilalt. Un simt al deplinatatii si
integralitatii domina si inspira viziunea sa teologica; ea este
atotcuprinzatoare si nici un aspect al realitatii nu e lasat in afara dialogului
divino-uman. Studierea operei sale imbogateste cu siguranta intelegerea
privitoare la Dumnezeu, la creatie si la toate aspectele sfintei noastre
credinte ortodoxe. Mai mult, scrierile sale demonstreaza profunda unitate a
traditiei ortodoxe dogmatice si filocalice, dintre teologie si spiritualitate in
general, si din acest motiv ele ofera atat o baza, cat si un traseu pentru
mersul inainte al gandirii ortodoxe contemporane” (ieromonah Calinic
[Berger]).
*
Ieromonahul Calinic (Berger) e paroh al
bisericii ortodoxe romane din Hermitage, Pennsylvania. Absolvent al
Universitatii Santa Clara (1988), al Scolii Teologice Grecesti Sfanta Cruce
(1994) si doctor al Universitatii Catolice a Americii din Washington (2003) cu o
importanta teza de doctorat despre gnoseologia teologica in sinteza parintelui
Dumitru Staniloae, tradusa in volumul de fata.
Cuprins:
Cuvant-inainte Multumiri Introducere
Partea I.
Fundamentele dogmatice
1. Relatia dintre
persoana si natura [Relatia dintre persoana si natura in dogma
hristologica / Relatia dintre persoana si natura in dogma trinitara] 2. Unitatea naturii umane cazute si restaurate in
Hristos [„Chipul lui Dumnezeu” — natura umana drept chip al Naturii
divine / Umanitatea una — natura umana ca baza a comuniunii interpersonale /
Efectele caderii asupra naturii umane / Restaurarea naturii umane in Hristos] 3. Calitatile existentiale ale persoanei
[„Analogii reciproce” / „Apofatismul antropologic” / Existenta per
se caracteristica fundamentala a persoanei / Persoana in comuniune cu
celelalte persoane / Persoana ca baza a fundamentelor realitatii create (timpul
si spatiul)] 4. Logos, logoi si simboluri [Ratiunile (logoi)
divine / Ratiunile multiple si Logos-ul personal al lui
Dumnezeu / Ratiunile si sinteza dintre persoana si natura / Aspecte tehnice ale
invataturii despre logoi / Evidenta / Logoi-i si energiile necreate] 5.
Concluziile generale ale partii I [Definirea persoanei in relatie cu
natura / Sinteza persoana-natura si caracterul simbolic al lumii / Dimensiunile
ontologica si existentiala ale realitatii / Persoana si natura, paradox vs
reductionism / Principiile teologice ale gnoseologiei parintelui
Staniloae]
Partea a II-a.
Teognosia
6. Cunoasterea lui Dumnezeu [Privire
generala / Revelatia naturala si supranaturala ca baza a cunoasterii lui
Dumnezeu / Forme de cunoastere a lui Dumnezeu / Sinteza dintre formele de
cunoastere / Nevoia purificarii ascetice] 7.
Etapele urcusului gnoseologic [Scopurile urcusului duhovnicesc /
Motivarea etapelor urcusului / Rezumatul etapelor si implicatiile lor
gnoseologice / Relatiile dintre etape / Scurta nota despre sinergia divino-umana
pe parcursul treptelor] 8. Structura
umana [Relatia dintre suflet si trup / Minte, ratiune si vointa /
Minte, spirit, inima: survol patristic / Inima — incaperea cea mai dinauntru a
mintii (nous)] 9. Patimile ca
baza a ignorantei [Caracteristicile fundamentale ale patimilor / Afecte
si patimi / Cauzele patimilor / Procesul consimtirii / Efectele patimilor] 10. Purificarea [Temele, formatul si
caracteristicile expunerii parintelui Staniloae / Ruperea orientarii egoiste si
a angoasei / Prevenirea actualizarii patimilor / Roadele naturii bine
directionate: nadejdea, blandetea si smerenia / Nepatimirea ca pregatire pentru
darurile Duhului Sfant / Caracteristici si teme ale viziunii parintelui
Staniloae despre purificare] 11.
Iluminarea [Prima faza a iluminarii: contemplarea naturii / A doua faza
a iluminarii: contemplarea de sine a mintii] 12.
Indumnezeirea [Indumnezeirea ca iubire / Indumnezeirea ca vedere a
luminii necreate / Sinteza iubirii si luminii in indumnezeire / Indumnezeirea in
sinteza parintelui Staniloae] 13. Concluziile
generale ale partii a II-a [Rezumat al sintezei gnoseologice a
parintelui Staniloae]
Abrevieri si bibliografie