De la acest volum – de mică
întindere, dar de mare respirație – putem porni o discuție serioasă despre
implicarea creștinului ortodox în apărarea mediului. Autorii arată, cu argumente
teologice, de ce, în calitate de creștini, avem obligația de a proteja pămîntul,
apa și aerul de poluare; și care este raportarea corectă a omului la ansamblul
Creației lui Dumnezeu.
Fără o abordare ideologică, această carte desființează monopolul Stîngii
politice asupra interesului pentru ecologie. Așa cum Dumnezeu nu are culoare
politică, așa nici pămîntul care ne hrănește, apa care ne curmă setea și aerul
pe care îl respirăm nu sînt în exclusivitate ale unei direcții politice.
E drept că la noi, ca în toată lumea, mișcările ecologiste aparțin, în
general, Stîngii, prin temeiurile ideologice, ambițiile sociale și mijloacele
folosite. De aceea, Dreapta evită marile dezbateri pe subiecte ecologice sau
rămîne rezervată cînd este chemată să exprime o poziție tranșantă în privința
unui proiect industrial cu impact major asupra mediului.
Însă, omul de dreapta e religios prin definiție, iar în România este în
majoritate creștin-ortodox. Așa încît ar trebui să-și fundamenteze un
comportament ecologist prin recursul la Evanghelii și la scrierile Sfinților
Părinți. Exact cum ne invită Pr. Michael Butler (preot ortodox, paroh în Olmsted
Falls – Ohio, SUA) și Dr. Andrew P. Morriss (decanul Facultății de Drept a Texas
A & M University, un specialist recunoscut și în economie și
ecologie).
Unii au făcut-o deja, cu mult înainte de apariția acestei cărți, dar ea îi
va încuraja și pe alții. În ultimii ani, o seamă de organizații civice
conservator-creștine din România și personalități neafiliate, dar cu opțiuni
politice de dreapta, au devenit tot mai vocale pe temele de mediu. Așa se face
că, la manifestațiile de protest împotriva proiectului de exploatare cu cianuri
a aurului de la Roșia Montană (dar să nu uităm de Certej și Baia Mare!) și
contra proiectului de exploatare a gazelor de șist prin fracturare hidraulică de
la Pungești și Bîrlad – în județul Vaslui, Vama Veche și Costinești – Constanța
și Băile Felix – Bihor, au apărut pentru prima dată la un loc activiști cu
vederi politice de stînga și activiști de dreapta. Pentru un ochi atent a fost
limpede distincția dintre cele două grupuri prin mesajele pe care le purtau. Mai
mult, de la un moment dat încolo, militanții de dreapta au părut să domine
demonstrațiile, atît prin coregrafie, cît și prin sloganuri și revendicări. În
rîndurile demonstranților au apărut, destul de repede, icoane (mai ales ale
Maicii Domnului), portrete ale unor eroi naționali (ca Avram Iancu, de pildă) și
îndemnuri de sorginte sau cu conotații creștine.
Asociația „Rost”, la a cărei editură apare volumul de față, a îngroșat și
ea rîndurile protestatarilor contra exploatării aurului și gazelor de șist prin
metode care dăunează mediului și, implicit, oamenilor. De asemenea, Asociația
„Rost” a publicat mai multe articole pe această temă în revista lunară omonimă
(decembrie 2002 – septembrie 2012), ca și pe platforma electronică de reacție
rapidă www.rostoline.ro, și a semnat mai multe memorii către autorități și
petiții publice. În logica acestor demersuri se înscrie și tipărirea variantei
în limba română a volumului Creation and Heart of Man: An Orthodox Christian
Perspective on Environmentalism, Pr. Michael Butler și Andrew P. Morriss –
volum apărut inițial la Acton Institute – SUA (decembrie 2013).
|