Cartea este plină de
citate bine alese, în care poate fi auzită cu limpezime glasul autentic al lui
Isaac. Părintele Ilarion a avut marele avantaj de a se fi folosit și de partea a
doua a scrierilor Sfântului Isaac – mult timp s-a crezut că a fost pierdută –
dar care a fost recent redescoperită. „Eu nu voiesc să măsor cuvinte, ci să
intru în lăcașurile cerești”, spune Isaac; „și pe orice drum care degrab mă va
duce acolo voi merge”. Cuvintele sale pot fi aplicate propriilor sale scrieri.
El nu oferă „cuvinte” sau hărți duhovnicești, sau vreun plan meșteșugit cu
atenție pentru călătoria creștină în etape precise. Sfântul Isaac este intuitiv
și nesistematic. Scrierile sale sunt pline de repetiții, schimbări neașteptate,
de ziceri epigramatice care nu sunt deplin explicate. Totuși, în spatele acestei
aparente lipse a unui sistem, în învățătura sa duhovnicească există o coerență
lăuntrică profundă; și mai exact acest aspect îl clarifică pentru noi Părintele
Ilarion Alfeyev. Prin gruparea la un loc a afirmațiilor cheie ale Sfântului
Isaac Sirul despre viața în Hristos, cartea de față ne prezintă unitatea și
consecvența care impregnează concepția sa duhovnicească.
• Kallistos Ware,
Mitropolit de Diokleia (fragment din Cuvântul înainte)
Lucrarea este structurată pe opt capitole. În primul capitol intitulat
„Dumnezeu, universul și neamul omenesc” se tratează teme precum iubirea
dumnezeiască ce se dezvăluie prin lumea creată, structurile lumii create și
întruparea.
Al doilea capitol ne introduce pe calea monahală către Dumnezeu
prezentându-ne singurătatea și lepădarea de lume, iubirea de Dumnezeu și iubirea
de aproapele.
Ni se atrage atenția în capitolul al treilea asupra nevoințelor pe calea
către Dumnezeu: ispitele și experiența părăsirii. Smereniei, ca o impropriere a
lui Dumnezeu, ca o calitatea lăuntrică, îi este dedicat capitolul patru al
lucrării. Aceasta poate fi recunoscută prin semne exterioare cum ar fi absența
oricărui interes pentru distracțiile și plăcerile pământești, străduință în a
evita luxul și grijile lumești. Adevărata smerenie la care face referire Sfântul
Isaac Sirul se dezvăluie în cinstea arătată față de aproapele mai mult decât
acesta merită. Cel smerit îi va întâmpina pe toți cu respect, cinste și iubire.O
manifestare exterioară extremă de smerenie lăuntrică este „nebunie sfântă”, un
fenomen foarte răspândit în Răsăritul ortodox în acea perioadă.
Pocăința și lacrimile ca parte a lumii duhovnicești a Sfântului Isaac Sirul
sunt analizate în capitolul al cincilea. Pocăința este starea duhovnicească a
nevoitorului care ar trebui să fie mereu prezentă în inimă. Pocăința se naște în
om prin lucrarea harului dumnezeiesc în suflet. Începe atunci când Dumnezeu
revarsă asupra noastră conștientizarea păcatelor noastre în timp ce Dumnezeu ne
probează prin felurite încercări. Vederea propriilor păcate, susține Sfântul
Isaac Sirul, este mai importantă decât săvârșirea de minuni sau a avea vedenii
mistice suprafirești, pentru că de abia cu această conștientizare a chipului de
pocăință începe pocăința. Iar pocăința, în sine, este mai înaltă decât multe
alte virtuți. Darul lacrimilor este o temă caracteristică literaturii ascetice
siriene și este o parte integrantă a spiritualității monahale. Lacrimile de
pocăință născute din conștientizarea păcatelor sunt însoțite de „amărăciunea
inimii” și de străpungere. Însă dinamicile dezvoltării omenești implică o
trecere graduală de la acest tip de lacrimi la altul, la lacrimile dulci de
străpungere.
În capitolul al șaselea ni se vorbește despre școala rugăciunii
prezentându-se aspecte exterioare ale rugăciunii și practica rugăciunii înaintea
crucii. Citirea Scripturii și privegherea de noapte sunt analizate ca parte
importantă a pravilei zilnice de rugăciune. Se vorbește despre învățătura lui
Isaac Sirul cu privire la canonul de rugăciune, caracterul universal al
rugăciunii, rugăciunea pentru aproapele, pentru biserică și lume. Atenția
cititorului este îndreptată către cele mai înalte etape ale rugăciunii, unde
rugăciunea omului încetează și devine contemplație. Conform concepției
tradiționale a gândirii ascetice răsăritene, rugăciunea este temelia vieții
duhovnicești a unui creștin, un izvor și o cauză a tuturor lucrurilor bune.
Sfântul Isaac definește rugăciunea drept: „mijlocul prin care omul găsește
ajutor și izvor de mântuire și vistierie de încredere și liman izbăvitor de
vijelie și lumină celor din întuneric și sprijin celor slabi și acoperământ în
vremea încercărilor și ajutor în ascuțișul bolilor și pavăză izbăvitoare în
război și săgeată ascuțită împotriva vrăjmașilor și, simplu grăind, că toată
mulțimea acestor bunătăți își află intrarea în el prin rugăciune.” În vremea
rugăciunii, atunci când mintea omului este adunată și toate simțurile sunt în
armonie, are loc o întâlnire între Dumnezeu și cel ce se roagă.
Capitolul intitulat „Viața în Dumnezeu” este închinat misticismului Sfântului
Isaac Sirul și începe cu tema „rugăciunii duhovnicești”, o stare în care
intelectul devine tăcut. Se continuă cu învățătura sa despre contemplație,
„adumbrire” și luminare. Sunt cercetate, de asemenea, caracteristici ale
„uimirii” și beției mistice cauzate de dragostea lui Hristos. Studiul se încheie
cu o analiză a gnoseologiei sale, adică învățătura sa despre cunoașterea care se
naște din credința în Dumnezeu.
Atunci când vorbește despre acea nepământească dulceață și desfătare
caracteristice experienței mistice, atunci când chiar trupul se bucură împreună
cu sufletul, Sfântul Isaac accentuează că aceste trăiri nu pot fi descrise în
cuvinte: „Căci pe nesimțite, din vreme în vreme, vine peste trupul întreg o
bucurie și o veselie, pe care limba de carne nu o poate tâlcui… Iar când vine
desfătarea aceasta, care face să palpite tot trupul, cel ce simte socotește în
acele clipe că Împărăția cerurilor nu e altceva decât aceasta.” Ultimul capitol
al lucrării este despre eshatologia Sfântului Isaac Sirul ca parte integrantă a
sistemului său teologic și derivă din convingerea sa că Dumnezeu este iubire.
Acest capitol conține temele monahale tradiționale a „meditării la veacul de
apoi” și a „pomenirii morților”.
Prin gruparea la un loc a afirmațiilor cheie ale Sfântului Isaac Sirul despre
viața în Hristos, cartea de față, citându-l pe Mitropolitului de Diokleia,
Kallistos Ware, ne prezintă unitatea și consecvența care impregnează concepția
sa duhovnicească. |