Mi s-a solicitat de atâtea ori cu insistență de către publicul meu
cititor să dezbat relația dintre figura tradițională a lui Cristos și
simbolurile naturale ale entității, adică ale Sinelui, încât m-am decis
în cele din urmă să mă îndeletnicesc cu această sarcină. […] Cred și că
știu ce responsabilitate îmi asum atunci când, continuând într-o
oarecare măsură procesul istoric de receptare, adaug numeroaselor
amplificări simbolice ale figurii lui Cristos o alta, psihologică, sau
chiar — așa cum ar putea să pară — când reduc simbolul lui Cristos la o
imagine psihică a totalității. Însă îl rog pe cititorul meu să nu uite
că nu emit profesiuni de credință și nici nu compun scrieri cu tendință,
ci reflectez cum am putea sesiza unele lucruri din perspectiva
conștiinței moderne; și anume lucruri pe care le consider demne de a fi
înțelese și care se află în mod evident în pericolul de a fi înghițite
de hăul incomprehensiunii și al uitării; în sfârșit, lucruri a căror
înțelegere ar veni mult în ajutor dezorientării ce caracterizează
concepția noastră despre lume, printr-o limpezire a fundalurilor și
fundamentelor psihice. • C.G. Jung
*** Arhetipul
Sinelui (Selbst), care se referă la totalitatea integrată armonic a
potențialităților psihice ale individului, un adevărat arhetip al
arhetipurilor, a focalizat preocupările lui Jung din ultimele decenii
ale vieții sale creatoare. Volumul de față, a cărui primă ediție a
apărut în 1951, îi este consacrat în întregime. Realizarea Sinelui
reprezintă scopul dezvoltării fiecărui individ și presupune confruntarea
cu contrariile și armonizarea lor, procesul de ajungere la Sine fiind
denumit de Jung «individuație». Deși unul dintre simbolurile Sinelui
este Dumnezeu, ceea ce ar putea sugera ideea că inspirația conceptului
este teologică, psihanalistul elvețian insistă ori de câte ori are
ocazia asupra surselor sale empirice: psihiatrice, psihanalitice și
culturale. • Vasile Dem. Zamfirescu
Cum simbolurile
sunt singura modalitate de legătură între inconștientul colectiv și
conștient, este indispensabil să li se povestească copiilor basme și
legende, iar adulților să li se transmită cunoștințe religioase; doar în
felul acesta mesajul inconștientului poate fi integrat de către
conștient. În caz contrar, energia inconștientului se investește în
conținuturi conștiente neînsemnate, accentuându-le intensitatea până la
niveluri patologice. Astfel se nasc, după Jung, fobiile, obsesiile,
idiosincrasiile, reprezentările ipohondrice, perversitățile
intelectuale. De aici importanța gândirii simbolice, vehicul al
comunicării cu lumea inconștientă din noi, în cadrul căreia
reprezentările religioase ocupă o poziție centrală. • Vasile Dem. Zamfirescu * Prezenta ediție a volumului intitulat Aion. Contribuții la simbolistica Sinelui, apărut inițial ca volumul al nouălea al seriei de Opere complete, revine la numerotarea ediției originale, respectiv 9/2. Cele două ediții sunt identice în ce privește conținutul.
|