·
Semnificația culorilor
Mandala reprezintă o diagramă cosmologică folosită
în meditație. Un asemenea cerc magic reunește în interiorul său mai multe forme
geometrice concentrice, așezate pe diferite niveluri vizuale.
Chiar dacă rostul lor e acela de a fi colorate în
funcție de preferințele personale, mandalele nu sunt niște simple desene. Toate
elementele grafice au o semnificație. Fiecare formă trebuie asociată cu o
culoare. Iată, așadar, care este semnificația celor mai des întâlnite culori:
ALB
Albul a fost dintotdeauna culoarea purității. Dar
și a vindecării, a unei vieți noi, a lucrurilor suave. Exprimă pace, împăcare
și inocență. Sugerează calm și sinceritate. Are efectul de a liniști. E
culoarea zăpezii neatinse, de pe piscurile munților. Și a lupului alb, un simbol
al înțelepciunii în cultura dacică. Albi erau norii spre care dacii aruncau
săgeți când trimiteau mesaje zeilor. Tot albă era și spuma valurilor în care se
scălda Zeul Mării Negre. Albe erau și bărbile înțelepților daci.
NEGRU
E culoarea cea mai întunecată. Simbolizează
puterea, supremația asupra tuturor celorlalte culori. De asemenea, semnifică
ceva distant și rece. Are efectul de a intimida. În mod implicit, este asociată
cu singurătatea, tristețea, apăsarea și durerea sufletească. Însă e reprezentativă
și pentru eleganța naturală. Aceasta e culoarea nopții, a aripilor de
vultur și a tăciunelui.
BEJ
E o culoare neutră, ce sugerează naturalețea și
pragmatismul. De una singură, creează un efect de monotonie. Cojoacele dacilor,
din blană de oaie, aveau această culoare. La fel și încălțările lor din piele. Și
rochiile femeilor, din fire de in, cânepă și lână toarsă, erau în diverse
nuanțe de bej. Tulnicul din lemn de tei avea această nuanță. La fel, și
arcurile de vânătoare ale vitejilor daci.
Ocru & auriu
Ocru e o culoare caldă și calmă, deși sugerează
ideea de vânătoare. Aurul extras din munții Daciei a fost prelucrat de meșteri
pricepuți, iar din el au fost făcute bijuterii pentru nobilime. Tot în aur au
fost bătute și monedele cele mai valoroase. Cele mai cunoscute obiecte de
tezaur care au făcut parte din Comoara Dacilor sunt tot din aur.
Gri & argintiu
Griul, cu numeroasele sale nuanțe, e o culoare
neutră, detașată. E culoarea stâncilor din vârful munților și, mai ales, a
Sfinxului. Sure erau bărbile lui Dromichete și Lisimah. Iar argintie era
culoarea armelor ce se ciocneau în luptă. Vasele din argint aflate pe masa
regilor erau simbolul bogăției și al puterii acestora. De asemenea, multe
dintre bijuteriile cu care se împodobea nobilimea erau tot din argint.
CAFENIU & bronz
Cafeniul este o culoare apropiată de pământ. Sugerează
maturitate, soliditate, forță și încredere. Vestiții bouri și zimbri din munții
Daciei aveau blana cafenie. Și capra Ibex avea aceeași culoare. Căciula
nobililor daci, denumită pileus, avea de obicei nuanțe cafenii. Iar din bronz
erau multe dintre scuturile cu care dacii se apărau în războaiele purtate
împotriva cotropitorilor. Și tot din bronz se făureau unele fibule și câteva
dintre monede.
Cărămiziu & arămiu
Cărămiziul este o culoare caldă și telurică. Duce
cu gândul la pământurile arse de soare și la fortificațiile solide, făcute din
materiale naturale. Semnifică stabilitatea și durabilitatea. Cărămizii erau
pietrele aflate la temelia cetăților și a zidurilor de apărare ridicate de
daci. Și vasele din lut ars aveau aceeași culoare. Meșteri pricepuți, dacii
prelucrau arama pentru a face din ea unelte și vase, dar și podoabe pentru
oamenii de rând. Iar roșcat era pieptul zăganilor care vegheau munții, zburând
pe deasupra genunilor. Tot roșcat era și părul dacilor.
ROȘU
E o culoare primară, caldă, mare aducătoare de energie.
E culoarea sângelui, a vieții. Trădează curaj, pasiune, independență și multă
încredere în sine. E și o dovadă a capacității de a iubi. Stimulează simțurile,
provoacă intelectul și îndeamnă la acțiune. Tocmai de aceea, mulți războinici
aplică această culoare pe steagul lor de luptă. Însă, dacă e folosit în exces,
fiind foarte vizibil, roșul e perceput ca o agresiune și, în consecință,
predispune la iritare și la mânie, stârnind conflicte.
GALBEN
Încă o culoare primară, caldă. Este, prin excelență,
una plină de lumină. Are strălucirea soarelui, dar și a lămâii. S-a constatat
că, pe de o parte, galbenul predispune la comunicare, în special fiindcă dă
senzația de afecțiune și intimitate între oameni. De asemenea, facilitează
instaurarea unei atmosfere relaxate. Pe de altă parte, această culoare trezește
atenția, stimulează creativitatea și mărește puterea de concentrare. Tocmai
combinarea acestor două aspecte face ca galbenul să fie culoarea simbolurilor
solare dacice. Dar nu trebuie uitat că nuanțele întunecate de galben sugerează
gelozia, lașitatea și duplicitatea.
ORANJ
E cea de-a treia culoare caldă, însă de data
aceasta avem de-a face cu o culoare secundară. Are efecte benefice asupra
oamenilor, pentru că dă senzația de protecție, anihilează resentimentele,
generează optimism și înveselește. În consecință, oranjul îndeamnă oamenii să
socializeze. E o culoare ce poate reumple de energie un om sfârșit, care și-a
epuizat forțele în lupta cu provocările vieții. De asemenea, stimulează spiritul
uman și semnifică fericirea. Totuși, folosit în exces, oranjul poate provoca
anxietate.
ALBASTRU
E a treia dintre culorile primare, însă aceasta
intră în categoria celor reci. Caracterizează infinitul și, prin extensie,
nemurirea. Este culoarea cerului și a mării. Dar și a lacurilor glaciare, în
care zeii se priveau ca într-o oglindă. Se spune că tot albastră era și
privirea celor mai mulți dintre daci. În mod specific, e considerată culoarea
nobleței, a loialității și a intuiției. A celor hotărâți să lupte pentru un
obiectiv ambițios. Albastrul e asociat și cu intelectul, mai ales cu nevoia de
cunoaștere, poate pentru că are efectul de a calma spiritul și de a predispune
la rațiune. Pe de altă parte, această culoare îndeamnă la meditație sau visare,
fiindcă protejează sensibilitatea artistică și îi oferă privitorului liniște
sufletească. Însă, dacă e privit în exces, albastrul conduce la pasivitate
exagerată și generează depresie.
VERDE
De asemenea, o culoare secundară, însă din categoria
celor reci. Nuanțele închise amintesc de pădurile în care dacii își pândeau
dușmanii înainte de atac. Nuanțele deschise, crude reclădesc speranța, sugerând
primăvara – anotimpul în care natura revine la viață. E culoarea fertilității,
a pământului plin de roade. Caracterizează tinerețea plină de vigoare, dar și
vindecarea, fiind asociată cu plantele medicinale pe care le foloseau în trecut
vracii, din învățăturile cărora a luat naștere medicina modernă. Denotă
echilibru și stabilitate în timp. Dar și verdele are conotații negative, fiind
considerată culoarea invidiei și a lăcomiei.
VIOLET
E tot o culoare secundară și, de asemenea, una
rece. Violetul e sofisticat și elegant. E specific unui spirit elevat și,
poate, de aceea a devenit culoarea conducătorilor spirituali, religioși sau
politici – în general, fiind destinată celor puternici și bogați. E o culoare
impunătoare. Denotă cunoașterea ocultă sau paranormală și influența mistică a
celor inițiați. În același timp, este culoarea emoțiilor puternice. Folosită în
exces, dă sentimente de melancolie și chiar de tristețe.
De ce să colorăm mandala?
Cele mai bune idei ne vin atunci când nu ne gândim
la ele.
Pentru că mintea se relaxează și vede totul
dintr-o perspectivă inedită.
Mandala e un joc pentru minte și ochi.
Făcută din forme și culori, e o poartă magică spre
un tărâm spiritual mai înalt.
Vom ajunge astfel la echilibru interior și armonie
cu lumea înconjurătoare.
|