pag. 18-19
Dacă vom rezolva geometric construcția,
vom observa că, dacă pătratului AC=l2 i se adaugă gnomoni, vom avea o figură de
tip echer, reprezentată mai întâi prin 2bc + c2, apoi prin 2bd + d2; vom obține
astfel mereu figuri de dimensiune mai mare, dar de aceeași speță, în timp ce,
din contra, dacă Unității îi adăugăm succesiv fiecare dintre numerele pare, și
toate împreună, aj ungem să generăm numere și figuri heteromece, toate diferite
între ele.]
Un număr format prin înmulțirea unui număr impar cu un
număr par era numit de ei hermafrodit sau „arrenothelus”.
In legătură cu aceste observații despre paritate și imparitate,
numere definite și nedefinite, trebuie să remarcăm că vechii filosofi erau
puternic pătrunși de concepția uniunii ideilor numerice cu Natura - în
accepțiunea ei comună, precum și cu naturile, esențele sau substraturile
lucrurilor.
Pentru ei, natura binelui era definită, cea a răului era
nedefinită; și cu cât era mai nedefinită natura răului, cu atât mai rău era. Numai
Bunătatea poate defini sau limita nedefinitul. In sufletul omenesc există un
anumit vestigiu de bunătate divină; aceasta limitează și moderează caracterul
nedefinit și inegalitatea dorințelor sale.
Se poate demonstra că întreaga inegalitate apare din egalitate,
obținându-se astfel, ca să spunem așa, puterea unei mame și a unei rădăcini,
care face să țâșnească toate tipurile de inegalitate cu o fertilitate
exuberantă; iar dacă spațiul și timpul permit, se poate arăta și că orice
inegalitate poate fi redusă la egalitate.
Iamblichos, în tratatul lui despre aritmetica lui Nicomahos,
aruncă altă lumină asupra numerelor; el spune că unele sunt asemenea
prietenilor, acestea fiind numere amiabile, ca 284 si 220.
Pitagora, fiind întrebat ce este un prieten, a spus erepoq ejm,
adică „alt eu”. Este demonstrat că așa stau lucrurile în cazul numerelor;
părțile fiecăruia generează celelalte numere, potrivit naturii prieteniei.
Ozanam, un matematician francez din secolul al XVIII-lea, oferă în
„Recreeri matematice” exemple de astfel de numere. El observă că 220 este
egal cu suma părților alicote ale lui 284; astfel, 1+2+4+71+142=220; iar 284
este egal cu suma părților alicote ale lui 220; astfel,
1+2+4+5+10+11+20+22+44+55+110=284.
Altă pereche de astfel de numere este reprezentată de 17296 și
18416.
Speculații foarte bizare cu privire la relația dintre numere,
căsătorie și caracterul progeniturii rezultate din ea se găsesc risipite în
scrierile filosofilor. In Republica, Platon, are un pasaj cu privire la un
număr geometric, care, fiind generat în chip divin, va fi fericit sau
nefericit.
De asemenea, Nicomahos vorbește despre același număr, pe care îl
numește număr nupțial; și, pornind de la el, ajunge să spună că din doi părinți
buni nu poate apărea decât o progenitură bună; din doi părinți răi numai una
rea; iar dintr-un părinte bun și unul rău poate apărea numai o progenitură rea;
de aceea avertizează republica împotriva căsătoriei încheiate într-un mod
confuz sau dezordonat, din care, apărând o progenitură rea, va rezulta
discordia.
Simplicius, în comentariul făcut Cărții a II-a a lui Aristotel,
„Despre cer”, observă că Pitagora și discipolii săi afirmă că au auzit
muzica sferelor, un sunet armonios produs de mișcarea planetelor și că, pornind
de la sunet, au calculat cu ajutorul...
pag. 65-66
Pentada. 5
Cunoștințele despre doctrina pitagoreică a numărului cinci le avem
din extrasele nicomaheene.
Cinci este un număr eminamente sferic si circular, fiindcă la orice
înmulțire se restaurează pe sine și se găsește la sfârșitul numărului
respectiv. Semnifică schimbarea calității, fiindcă schimbă ceea ce are trei
dimensiuni în ceva asemănător unei sfere mișcându-se circular și producând
lumină. De aceea, lu¬mina este pusă în legătură cu numărul 5.
El este, de asemenea, „lipsa luptei”, deoarece unește prin
prietenie cele două forme de număr, par și impar, 2 și 3. Este și dreptatea,
scoțând lucrurile la lumină.
Este și „Invincibilul” dintr-o rațiune geometrică, care poate
fi găsită în lucrarea lui Alexandru Aphrodisiensis, Comentarii la Cartea I a
Metafizicii lui Aristotel.
De asemenea, e „cea mai mică extremitate a vitalității”,
fiindcă există trei puteri în viață: cea vegetativă, cea fizică și cea
rațională. Și așa cum cea rațională este ordonată conform hebdomadei iar cea
fizică potrivit hexadei, puterea vegetativă se află sub controlul pentadei.
Vorbind despre Hesiod, Proclos oferă două motive pentru asemănarea
pentadei cu dreptatea: „fiindcă pedepsește răul și înlătură inegalitatea în
posesiune, egalizând în același timp ce este puțin, în scopul
beneficiului”.
Este numită și Nemesis, pentru că ordonează într-un mod adecvat
toate lucrurile celeste, divine și naturale. Sau Venus, deoarece triada
masculină 3 și femininul 2 sau dual, impar și par sunt unite în ea. Venus era
considerată uneori hermafrodită si în acest caz era înfățișată cu barbă si cu
sâni. Ori Gamelia, care e pusă în legătură cu căsătoria. Și Androgynia, fiind
impară și masculină, conținând totuși și o parte feminină pară.
Era considerată „semizeiță”, întrucât reprezintă o jumătate
din decadă, care este o divinitate; și „Didymus”, deoarece împarte decada
în două părți egale. O numeau Pallas și Nemuritoare, fiindcă Pallas este
stăpână peste Eter sau al cincilea element, care este indestructibil și
imperceptibil pentru simțurile pe care le avem acum. Si Cardiatis sau
Cordialis, deoarece, asemenea unei inimi, este în mijlocul corpului numerelor,
astfel:
1 4 7
2 5 8
3 6 9
Anticii aveau o maximă: „Nu trece pe deasupra talgerului
balanței” - adică, „să nu fii cauză a vătămării”. Astfel, când o
greutate trage talgerul în jos, se formează un unghi obtuz între partea lăsată
în jos și limba verticală și un unghi ascuțit în partea cealaltă. De aceea este
cu mult mai rău să se săvârșească răul decât să se suporte, iar autorii răului
se cufundă în tărâmurile infernale, iar cei cărora li s-a făcut rău se ridică
la zei. întrucât nedreptatea ține de inegalitate, egalizarea, atunci când e
realizată prin adăugare și scădere, este necesară.
In tratatul despre generarea sufletului, Plutarh, afirmă că,
potrivit lui Platon, pentada este numită „trophos”, fiind egală cu
sunetul, deoarece primul dintre intervalele unui ton care...
pag. 131-132
Treisprezece. 13
Treisprezece a fost numărul sacru al mexicanilor și al popoarelor
din peninsula Yucatan: iar douăsprezece a fost numărul sacru al multor triburi
ale indienilor nord-americani, ca si al atâtor popoare din antichitate. Acest
fapt prezintă o conexiune astrologică, deoarece Stelele și Soarele erau zei
pentru ei. Metoda de calcul folosită de preoții mexicani erau săptămânile de 13
zile1. Anul lor era alcătuit din 28 de săptămâni de câte 13 zile plus o zi,
întocmai cum al nostru e alcătuit din 52 de săptămâni de câte 7 zile plus o zi.
Treisprezece ani formau o perioadă specială, o săptămână de ani, cele 13 zile
în plus formând altă săptămână. De patru ori 13, sau 52, ani era ciclul lor. în
Yucatan, existau treisprezece „zei șarpe”.
Treisprezece este numărul cuvântului ebraic AHBH, Ahebah, iubire,
și al Achad, AchD, unitate. Autori din vechime afirmă că 13 este un număr
folosit pentru a obține armonie între oamenii căsătoriți. Știința ebraică veche
nu considera numărul 13 nenorocos. Această idee s-a născut mai târziu pornind de
la soarta lui Iuda după Cina cea de Taină a lui Iisus și, deși secole de-a
rândul nu a fost luată în seamă, atunci când s-a conturat, a devenit
predominantă la toți creștinii.
Cele 13 cărți din fiecare suită a unui pachet de cărți sunt
aplicate uneori celor 13 luni lunare în scopuri divinatorii.
Multe pietre gnostice sunt înscrise cu numele lui Dumnezeu format
din 13 litere, ABLANA Th ANALBA.
Rabbi Eliazar, din pricina unei secete grave, a stabilit un post
de 13 zile, la sfârșitul căruia ploaia cădea imediat.
Templul folosea 13 coarne pentru colectare; iar în el se aflau 13
table. Se făceau 13 plecăciuni de devoțiune cu prilejul slujbei complete.
Când un băiat evreu ajungea la vârsta de 13 ani, începea să țină
tot postul. Fetele începeau la 12 ani.
Cuvântul „legământ” este scris de treisprezece ori în
capitolul despre circumcizie.
Bava Metzia dă 13 motive pentru care trebuie să se ia un mic dejun
zdravăn.
În liturgia ebraică se găsesc cele treisprezece reguli logice
pentru interpretarea legii.
|