pag. 20-21
...viața eternă. Este ca și când tatăl i-ar striga:
„Viața este scurtă! Petrece-ti zilele cu chibzuință! în curând va suna ceasul
de douăsprezece ori (ora la care apar spiritele). în curând, ziua ta va lua
sfârșit!”
Trecerea timpului este foarte ingenios sugerată de avertismentul
progresiv: „11 și un sfert, 11 și jumătate, 12 fără un sfert”. întrucât
nevroza exprimă conflictul dintre pulsiune și inhibiție sub forma unei
suferințe, putem intui tulburarea pacientei. O forță o îndeamnă să-și dea frâu
liber și să se bucure, iar o alta o trage în direcția renunțării și a
controlului de sine. Tatăl apare ca reprezentant al autorității (și al
divinității) și o admonestează: „Renunță la toate bucuriile lumești și
pregătește-te pentru judecata Domnului, pentru viața eternă. Ziua
judecății se apropie”.
Dar este acest vis îndeplinirea unei dorințe? Dacă tatăl ar fi
apărut ca răspuns la dorința ei, invocat (în chip de halucinație) prin faptul
că ea tânjea să-1 revadă, nu ar fi găsit oare alte cuvinte, o atitudine mai
blândă prin care să se apropie de fiica lui? în acest vis văd doar puterea
conștiinței morale. Simt anxietatea chinuitoare, observ regretul dureros la
gândul unei vieți irosite sau trăite în mod nepotrivit, aud un strigăt
sfâșietor care-mi umple sufletul de compasiune.
Acest vis este un avertisment și în același timp prezice viitorul
pacientei. Ea va continua să meargă pe calea ascetismului și a renunțării. în
visul pacientei, apropierea acelui sfârșit care îi așteaptă în cele din urmă pe
toți oamenii este vestită prin litere de foc.
Dar ce putem spune despre caracterul visului? Este o dorință sau
un avertisment, dacă ținem seama de forța (pulsiunea sau inhibiția) care îl
domină? Visul caută soluția unor probleme irezolvabile. Este o îmbinare a
trecutului cu prezentul și o prefigurare a viitorului. Domeniul său este
inepuizabil și nu poate fi încastrat între limitele înguste ale unei formule. De
fapt, visul este inepuizabil, precum e și enigma pe care o reprezintă omul, și
totuși la fel de transparent cum este omul, cu condiția să nu pornim cu niciun
fel de idei preconcepute. Gândurile unei persoane aflate în stare de veghe pot
fi reduse la o formulă unică? Gândim doar în termenii împlinirii dorințelor? Această
întrebare devine superfluă dacă luăm în considerare fie și numai elementul
cugetului moral. Visul este fluxul vieții noastre mentale în curgerea sa ce
vine din profunzimi neexplorate, trecând prin filtrul conștiinței și ajungând
până la nivelul conștientizării.
De fiecare dată când adormim, murim la sfârșitul zilei respective.
Fiecare trezire este o renaștere. Gândul morții ni se înfățișează în vis prin
imagini ciudate. Deși uităm de realitatea morții pe durata zilei, deși
freamătul vieții cotidiene poate acoperi vocea conștiinței morale, visul ne
readuce în minte eternul memento morii Fiecare dintre noi aude vocea
dojenitoare: „E ora 12 fără un sfert!” Și o auzim atunci când dorințele ne
prind în mrejele lor — auzim cântecul de lebădă atunci când suntem cuprinși de
cele mai ușuratice pofte. Și, astfel, murim de mai multe ori și trebuie să dăm
socoteală în mod decisiv iar și iar — astfel, ne examinăm trecutul în mod
critic, evaluându-1, cuprinși de temeri și regrete, în fiecare noapte,
multitudinea de gânduri pe care le avem trece printr-un purgatoriu purificator.
în interiorul nostru sunt și paradisul, și iadul — înlăuntrul nostru se află și
judecătorul, și acuzatul. E ca și când idealul pe care l-am proiectat spre
infinit găsește din nou drumul de întoarcere spre noi în timpul nopții, ca și
când am încerca în fiecare noapte să învingem încă o dată demonii care ne
îmboldesc să ne satisfacem plăcere după plăcere și care ne umplu inimile
candide de invidie și sentimente răzbunătoare, de interese...
pag. 88-89
(27)
Fug de cineva sau urmăresc pe cineva prin apă, pe niște scări, până într-o
încăpere. își dă seama că mai e cineva în vis; încercăm să aflăm cine ar putea
fi, iar el spune că e un coleg, un pianist ca și mine, care încerca să intre la
colegiul tehnic; nu fusese acceptat și asta îl îngrijora foarte mult.
Pacientul nu-și amintește persoana pe care o urmărea, dar știm din
exercițiile analitice precedente că nu poate fi decât mama lui și, de fapt,
copil fiind, avea într-adevăr obiceiul de a fugi pe scări până într-o anumită
cameră atunci când ea îl amenința cu pedeapsa, își amintește astfel de scene,
își amintește și că, în anul precedent, s-a scăldat într-un râu împreună cu
mama lui. Cabinele de schimb pentru bărbați erau pe un mal, iar cele pentru
femei, pe celălalt. în ciuda marii distanțe dintre ei, el a înotat aproape o
jumătate de oră pentru a ajunge la mama lui, iar când a ajuns, era epuizat. Observăm că ambele incidente sunt
surprinse în vis. Copil fiind, el fugea de mama lui, iar ca adult a înotat până
pe cealaltă parte a râului pentru a o întâlni. Care este semnificația acestui
vis? El este un mare Don Juan, mai cu seamă în imaginația sa; dar, dacă și-ar
urma înclinațiile, ar deveni acel tip de personaj numit de vienezi Steiger
(literal, un „scărar”), adică „fustangiu”. De aici decurge sensul
cuvântului Stiege (trepte, scară). Camerele, cum se întâmplă de obicei în vise,
semnifică femeile (în limba germană, „camera” — Zimmer se asociază cu
„femeia” sau „femeia ușuratică” — Frauenzimmer); alergatul pentru a
ajunge la acele camere-femei, aceasta e, într-adevăr, principala lui
preocupare. El aleargă după orice femeie, una după alta, și nu-i poate fi
credincios niciuneia. Dar de ce aleargă după toate femeile, fără a se dedica
niciuneia? Pentru că fuge de o femeie care nu-i poate fi soție — mama lui.
Acest scurt vis dezvăluie psihologia lui Don Juan. Acesta e necredincios tocmai
din pricina fidelității sale eterne. El este credincios pentru vecie idealului
său infantil: mama, și, pentru că își caută acest ideal pretutindeni și nu-l
găsește niciodată, fiecare femeie îl incită și apoi îl dezamăgește imediat.
Ceea ce-l interesează, în cele din urmă, este rezistența pe care i-o opune
femeia și, chiar dacă va fi dezamăgit, își concentrează întreaga atenție în
încercarea de a înfrânge rezistența și de a face o cucerire. Cele două tendințe
opuse, fuga, ce implică urmărirea — sau, dacă preferați, urmărirea, care
desemnează în mod asemănător o fugă — sunt uimitor de bine surprinse în acest
vis. Visele în care apare apa fac de obicei referire la naștere și, prin
urmare, nu a fost întâmplător faptul că, în acest caz, visul a trezit amintirea
zilei în care pacientul a înotat către mama lui. Dar cine este colegul care nu
a fost acceptat? Fratele său mai mic. El dorește să fie singurul copil primit
în „colegiul tehnic” al mamei lor. Chiar și un novice ar putea bănui că
profesorul este tatăl. Și domnul X este tatăl (condensare), care apare astfel
ca nefiind acceptat la școală, asemenea fratelui. Cântarul la pian este un
simbol frecvent al „contactului sexual” sau al „masturbării”, ca
toate celelalte acte ce implică exercițiul manual.
Voi continua această serie de vise prezentând în rândurile ce
urmează un vis foarte interesant, în care transformarea joacă un rol însemnat.
Acesta este un așa-zis vis politic. De fapt, pe tărâmul viselor nimic nu este
sfânt. Cele mai mărețe și mai nobile personaje din lumea politicii la nivel
înalt sunt utilizate în vis în calitate de simboluri ale unor gânduri banale,
obișnuite. Dar să nu anticipăm interpretarea, ci mai bine să reproducem mai
întâi visul, care la prima vedere lasă impresia unei construcții logice, ceea
ce arareori poate fi întâlnit în vise. Visul meu cu nuanțe politice este
următorul:
(28) Sunt la Palatul Hofburg și îl văd pe Bismarck. Strig
împreună cu ceilalți: Să trăiți! Cineva începe să intoneze...
pag. 157-158
SIMBOLISMUL DREPTEI ȘI AL STÂNGII ÎN VISE
Adevăratul simbolism este reprezentarea întregului prin parte,
nu în chip de vis sau umbră, ci ca revelație lucidă și fulgurantă a
incognoscibilului. - Goethe
Adeseori, constatăm că este important dacă persoana care visează
se îndreaptă spre stânga sau spre dreapta în vis. Drumul care cotește spre
dreapta este întotdeauna calea cea bună; iar cel ce cotește spre stânga duce la
înfăptuirea răului89. Stânga ar putea însemna incest, homosexualitate,
perversiune, în timp ce dreapta înseamnă căsătorie etc. Valorile
subînțelese reproduc întotdeauna propria scală a pacientului privind
standardele morale. De exemplu, actul sexual cu o prostituată poate fi
simbolizat prin alegerea cărării din stânga în cazul unui preot evanghelist, în
timp ce, în cazul unui liber-cugetător care își reprimă fantasmele incestuoase,
același contact ar putea fi reprezentat de drumul către dreapta. Simbolismul
poziționării este cunoscut de multă vreme. în balada în care îngerul este
reprezentat stând la dreapta, iar diavolul, în stânga, Burger spune: „Ascultă
povața îngerului și nu te lăsa ispitit de cel rău”. „Cine coboară din pat
cu stângul va avea parte de ghinion”, spune credința populară,
referindu-se, desigur, la membrum virile înclinat în acea direcție. Soția
legitimă stă la dreapta, stânga semnifică o liaison ilicită. Am descoperit întotdeauna
că vertijul nevroticilor este îndreptat fără excepție spre stânga și consider
că acesta este un detaliu important în cadrul diagnosticului diferențial. Senzația
de amețeală îndreptată spre dreapta ridică suspiciunea unei tulburări organice.
Auzim adeseori nevroticii plângându-se că se simt atrași într-o anumită
direcție. întrebați-i în care dintre ele și vor răspunde invariabil: spre
stânga. La stângaci, simbolismul dreptei și al stângii ar putea fi inversat,
după cum am avut ocazia să descopăr. Urmează să fie întreprinse cercetări
ulterioare pentru a afla dacă acesta ar putea fi într-adevăr un factor ce
condiționează psihic preponderența utilizării mâinii stângi în sine, fiind
necesar ca stângacii să se supună analizei pentru a elucida acest aspect.
Percepția conform căreia dreapta este masculină, iar stânga,
feminină este chiar și mai importantă (Adler). Fliess, care a încercat să identifice fundamentul
biologic al bisexualității, a descoperit că...
pag. 204-205
REPREZENTAREA EMOȚIILOR ÎN VIS
Ofrandă nopții este viața noastră Și la plăcere visează orice
biet om treaz. Nu te lăsa răpit de niciun vag miraj: Ușor de zis, dar câți pot
oare s-o săvârșească? - Feuchtersleben
în realitate, nu există vise lipsite de afecte. Nu ne amintim
visele neînsotite de afecte sau având doar un colorit afectiv discret. Faptul
că procesul oniric începe în momentul în care închidem ochii mi se pare
evident. Mai târziu, voi da câteva exemple atunci când vom discuta despre
imaginile din stările hipnagogice. Visăm tot timpul atunci când dormim. Când
afectul devine atât de puternic încât ne stimulează conștiința, ne trezim. în
mod similar, ne amintim doar de visele puternic nuanțate afectiv. Doar aceste
vise ne stârnesc atenția. De fapt, atenția este o stare afectivă, după cum a
demonstrat Bleuler în mod convingător. Visul este un ansamblu de imagini care
servesc afectelor noastre.
Afectele care vor ieși la suprafață în mod limpede prin intermediul
visului au o semnificație aparte, pentru că sunt exact afectele refulate.
(83) O femeie visează că sopil ei o înșală. Se repede la el cu
un cuțit. îi aruncă injurii și cuvinte urâte.
în vis, femeia dă frâu liber unui imens sentiment de ură. Când se
trezește, e fericită că „n-a fost decât un vis”. Dar visul ne dezvăluie
faptul că este neîncrezătoare și că-și urăște soțul. Mai mult, încă. Ea caută o
justificare pentru această ură. Această femeie i-a spus odată soțului ei: „Dacă
aș afla vreodată că nu-mi ești credincios, m-aș răzbuna imediat”. Visul
reprezintă o justificare a urii ei și îi acordă o scuză să-și poată urma
imboldurile sexuale.
Astfel, ori de câte ori un afect se face simțit în mod evident, ne
permite de fiecare dată să pătrundem adânc viața psihică a cuiva.
Dar și afectele sunt înșelătoare. Și afectele pot fi transformate;
substituirea joacă un rol semnificativ: respect în locul disprețului,
supraevaluare în locul subestimării, iubire în locul urii. Profit de această
ocazie pentru a evidenția faptul că visele trebuie să fie simplu de citit chiar
și fără transformare. Cele două tendințe emoționale coexistă. Nevroticul —
asemenea oricărei ființe umane — este impresionat de contrarii. Toate
simptomele, toate manifestările cognițiilor și emoțiilor umane sunt bipolare.
Ura și iubirea, respectul și disprețul, încrederea și îndoiala merg mână în
mână. Orice afect poate apărea fie sub formă pozitivă, fie negativă — fie cu
semnul plus, fie cu semnul minus. Ura este iubire cu semnul minus... în acest
context, trebuie... |