Părintele eficient
Copilul tău îți face scene și istericale? Adolescentul ți-a scăpat de sub control, te minte și s-a înhăitat cu o gașcă? Odraslele tale nu vor să-și facă ordine în cameră și îți răspund tot timpul obraznic? Aparent, nu ai decât două soluții: fie îi pedepsești, fie te dai bătut. |
Stocurile se epuizează rapid, rezervă acest produs și hai la
librăria Adevăr Divin din Brașov, Str. Zizinului, nr. 48, pentru a-l prelua personal.
(Unele produse pot avea discount suplimentar în librărie.)
Vei fi contactat(ă) telefonic de un reprezentant divin.ro pentru confirmarea disponibilității, în intervalul Luni-Vineri orele 9:00 - 17:00, deci te rugăm să introduci un număr de telefon corect și actual.
Detalii:
Copilul tău îți face scene și istericale? Adolescentul ți-a scăpat de sub control, te minte și s-a înhăitat cu o gașcă? Odraslele tale nu vor să-și facă ordine în cameră și îți răspund tot timpul obraznic? Aparent, nu ai decât două soluții: fie îi pedepsești, fie te dai bătut. Psihologul american Thomas Gordon propune însă o a treia cale, o metodă democratică de comunicare și negociere între părinți și copii. Folosit cu succes de patru decenii, programul său de formare a „părinților eficienți” te va învăța cum să-i asculți „activ” pe cei mici, cum să le vorbești fără să-i cicălești și fără să-i denigrezi, cum să-i îndemni să-și rezolve pe cont propriu problemele ce țin exclusiv de competența lor și cum să depășiți divergențele cotidiene în spiritul „avantajului reciproc”. Explicate clar și cu nenumărate exemple, tehnicile de parentaj din această carte vor elimina din căminul vostru pedepsele, teribilismele și certurile infinite, asigurând o atmosferă de respect reciproc și de comunicare eficientă. |
Cuprins:
Mulțumiri ... 11 Prefață ... 13 Capitolul 1. Părinții sunt învinovățiți, dar nu sunt instruiți ... 17 Capitolul 2. Părinții sunt oameni, nu zei ... 28 Conceptul de acceptare ... 29 Părinții pot să fie și vor fi inconsecvenți ... 35 Părinții nu trebuie să facă „front comun” ... 36 Falsa acceptare ... 37 Poți să accepți copilul, dar nu și comportamentul lui? ... 40 Cum îi definim pe părinții care sunt niște persoane autentice ... 42 De cine „ține” problema? ... 43 Capitolul 3. Cum să asculți astfel încât copiii să-ți vorbească. Limbajul acceptării ... 48 Puterea limbajului acceptării ... 49 Acceptarea trebuie manifestată ... 52 Comunicarea nonverbala a acceptării ... 54 Nonintervenția poate indica acceptare ... 54 Ascultarea pasivă indică și ea acceptarea ... 56 Comunicarea verbală a acceptării ... 58 Douăsprezece Blocaje ale Comunicării ... 64 Deschizători de drumuri la îndemâna oricui ... 67 Ascultarea Activă ... 68 De ce ar trebui să învețe părinții Ascultarea Activă? ... 75 Atitudini necesare în Ascultarea Activă ... 78 Riscul Ascultării Active ... 79 Capitolul 4. Puneți-vă în practică abilitățile pentru Ascultarea Activă ... 81 Când este problema „la nivelul” copilului? ... 82 Cum fac părinții să funcționeze ascultarea activă ... 87 Danny: copilul căruia îi e frică să doarmă ... 88 Când decide un părinte să folosească ascultarea activă? ... 95 Greșeli frecvente în folosirea ascultării active ... 100 Manipularea copiilor prin „îndrumare” ... 100 Deschizi o ușă. apoi o închizi trântind-o ... 103 Părintele-papagai ... 104 Ascultare fără empatie ... 106 Ascultarea Activă în momentele nepotrivite ... 108 Capitolul 5, Cum să-i asculți pe copiii prea mici ca să vorbească ... Cum sunt copiii mici? ... 111 Cum ne dăm seama ce nevoi și probleme au copiii mici ... 112 Folosește Ascultarea Activă pentru a-i ajuta pe copiii mici ... 114 Dă-i copilului ocazia să-și satisfacă singur nevoile ... 116 Capitolul 6. Cum să vorbești în așa fel încât copiii să te asculte ... 118 Când problema ține de părinte ... 120 Moduri ineficiente de a-ți înfrunta copiii ... 122 Trimiterea unui „mesaj-soluție” ... 124 Transmiterea unui „mesaj descurajant” ... 127 Moduri eficiente de a discuta cu cei mici ... 129 Mesaje la persoana a ll-a și Mesaje la persoana I ... 129 Componentele esențiale ale unui Mesaj la persoana I ... 132 Descrierea comportamentului inacceptabil ... 132 Sentimentele părintelui în privința comportamentului ... 133 Cum îl afectează pe părinte comportamentul copilului ... 133 De ce sunt Mesajele la persoana I mai eficiente ... 136 Capitolul 7. Cum să pui la treabă Mesajele la persoana I ... 140 Mesaje la persoana a II-a în forme deghizate ... 140 Nu pune accent pe partea negativă ... 141 Instrumentele potrivite ... 143 Erupția vulcanului Vezuviu ... 144 Cât de eficiente pot fi Mesajele la persoana I ... 147 Trimiterea de Mesaje nonverbale la persoana I copiilor mici ... 150 Probleme cu Mesajele la persoana I ... 151 Alte aplicații ale Mesajelor la persoana I ... 154 O alternativă la oferirea de laude ... 154 Cum să eviți anumite probleme ... 156 Cum rezolvă problemele Mesajele la persoana I ... 157 Capitolul 8. Schimbă comportamentul inacceptabil modificând mediul ... 159 îmbogățirea mediului ... 160 Sărăcirea mediului ... 161 Simplificarea mediului ... 161 Restrângerea mediului ... 162 Oferirea unui mediu securizat ... 162 Substituirea unei activități cu alta ... 163 Pregătirea copilului pentru schimbările de mediu ... 163 Planificarea tn cazul copiilor mai mari ... 164 Capitolul 9. Inevitabilele conflicte părinte-copil. Cine ar trebui să câștige? ... 163 Lupta pentru putere dintre părinte și copil: cine câștigă, cine pierde? ... 171 Cele două abordări de tipul „câștig-pierdere” ... 173 De ce Metoda I este ineficientă ... 176 De ce Metoda a II-a este ineficientă ... 180 Câteva dificultăți suplimentare legate de cele două metode ... 182 Capitolul 10. Gât de necesar și justificat este apelul părintelui la forță? ... 185 Ce este autoritatea? ... 186 Limitele majore ale puterii parentale ... 191 Părinții își pierd până la urmă puterea ... 191 Anii adolescenței ... 193 Educația autoritară nu se poate face decât în niște condiții stricte ... 194 Efectele exercitării puterii parentale asupra copilului ... 197 Rezistență, sfidare, revoltă, negativism ... 198 Resentiment, furie, ostilitate ... 199 Agresivitate, revanșă, replică violentă ... 200 Minciună, ascunderea adevăratelor sentimente ... 201 A da vina pe alții, a pârî, a trișa ... 202 A te impune, a face pe șeful, a intimida ... 203 Nevoia de a ieși învingător, evitarea cu orice preț a poziției de învins ... 203 Alierea cu alții și organizarea rezistenței contra părinților ... 205 Supunerea, obediența, maleabilitatea ... 206 Lingușirea și curtarea celor puternici ... 206 Rigiditate, lipsă de creativitate, frică de nou, urmarea căilor bătătorite ... 207 Retragere, evadare, fantasmare, regresie ... 208 Câteva probleme si mai grave legate de autoritatea pareotală ... 209 Copiii nu-și doresc oare autoritate și limite? ... 209 De ce n-am accepta autoritatea atunci când este exercitată în mod consecvent? ... 212 Dar responsabilitatea părinților nu rezidă tocmai în a-și influența copiii? ... 213 De ce exercitarea forței a rămas o constantă în istoria educației familiale? ... 216 Capitolul 11. Soluționarea conflictelor prin metoda „avantajului reciproc” ... 218 De ce Metoda a lll-a este atât de eficientă ... 225 Copilul este motivat să pună în practică soluția găsită ... 225 Metoda a III-a oferă șanse crescute pentru găsirea unei rezolvări mai bune ... 227 Metoda a III-a dezvoltă abilitățile cognitive ale copilului ... 228 Mai puțină ostilitate, mai multă dragoste ... 228 „Implementarea” soluției este mai ușoară ... 230 Metoda III-a nu presupune apelul la forță ... 231 Metoda a III-a țintește adevăratele probleme ... 232 A-i trata pe copii ca pe niște adulți ... 238 Funcția „terapeutică” a Metodei a III-a ... 240 Capitolul 12. Temerile și rezervele părinților față de metoda „avantajului reciproc” ... 241 Doar un alt nume pentru „discuția de familie”? ... 242 Metoda a III-a privită ca o slăbiciune din partea părintelui ... 244 „Grupurile nu pot lua decizii” ... 248 „Metoda a III-a ne ia prea mult timp” ... 250 „Părinții nu sunt îndrituiți să folosească Metoda I de vreme ce sunt mai înțelepți?” ... 252 „Metoda a III-a poate funcționa cu copiii mai mici?” ... 254 „Nu există și momente fn care Metoda I trebuie să fie folosită?” ... 257 „Nu risc să pierd respectul copiilor?” ... 259 Capitolul 13. Cum punem la lucru metoda „avantajului reciproc” ... 262 De unde începem? ... 262 Cei șase pași a metodei avantajului reciproc ... 263 Pregătirea „scenei” pentru introducerea Metodei a III-a ... 264 Pasul 1. Identificarea și definirea conflictului ... 265 Pasul 2. Propunerea de soluții alternative ... 266 Pasul 3. Evaluarea opțiunilor identificate ... 267 Pasul 4. Alegerea celei mai bune soluții ... 268 Pasul 5. Implementarea deciziei ... 269 Pasul 6. Evaluarea progreselor, pentru a vedea cum a funcționat soluția aleasă ... 269 Utilitatea Ascultării Active și a Mesajelor la persoana I ... 270 Prima tentativă de negociere reciproc avantajoasă ... 272 Probleme de care se vor lovi părinții ... 274 Neîncrederea și rezistența de la început ... 274 „Dar dacă n-o să reușim să găsim o soluție acceptabilă?” ... 275 întoarcerea la Metoda I atunci când Metoda a III-a nu mai merge ... 276 Oare decizia poate să includă și pedepse? ... 277 Când înțelegerile sunt încălcate ... 278 Când copiii au fost obișnuiți să câștige ... 280 Metoda avantajului reciproc pentru conflictele dintre copii ... 282 Atunci când ambii părinți sunt implicați în conflictul părinte-copil ... 287 Fiecare e pe cont propriu ... 287 Când doar un părinte folosește Metoda a III-a ... 288 „N-am putea folosi toate cele trei metode?” ... 291 „Se întâmplă ca metoda avantajului reciproc să dea și greș?” ... 292 Capitolul 14. Gum să eviți să fii concediat din postul de părinte ... 295 Cearta În jurul valorilor ... 297 Cearta în jurul drepturilor copilului ... 303 „Dar nu pot să le transmit valorile mele?” ... 304 Părintele model ... 304 Părintele consultant ... 307 „Să accept ceea ce nu pot schimba” ... 309 Capitolul 15. Cum pot părinții să evite conflictele schimbându-se? ... 312 Poți să devii mai tolerant față de tine? ... 314 Ai cui copii sunt? ... 315 Chiar Iți plac copiii sau numai un anumit gen de copil? ... 317 Sunt valorile și credințele tale singurele valabile? ... 317 Relația ta principală este cu partenerul de viață? ... 319 Pot părinții să-și schimbe atitudinile? ... 320 Capitolul 16. Ceilalți părinți ai copiilor voștri ... 325 Anexe 1. Cum să recunoști sentimentele exercițiu) ... 335 2. Recunoașterea mesajelor ineficiente (un exercițiu) ... 339 3. Emiterea de Mesaje la persoana I (un exercițiu) ... 342 4. Folosirea autorității parentale (un exercițiu) ... 345 5. Cele Douăsprezece Blocaje în Comunicare: O listă a efectelor create de modurile tipice în care părinții reacționează față de copii ... 351 Lecturi recomandate ... 357 |
Fragment:
pag. 40-41 „De câte ori vin la masă purtând inelul în
nas, mama are o expresie dezgustată pe față. Dar nu spune niciodată
nimic.” pag. 95-96 CÂND
DECIDE UN PÃRINTE SÃ FOLOSEASCÃ ASCULTAREA ACTIVÁ pag. 159-160 Capitolul 8 pag. 262-263 Capitolul 13 pag. 319-320 RELAȚIA TA PRINCIPALÃ ESTE CU PARTENERUL
DE VIATÁ
|