Aparitia acestei carti nu ar fi fost posibila fara ravna distinsului preot 
Gheorghe Tilea, un remarcabil traducator din operele fundamentale ale 
patristicii rasaritene, cea mai importanta parte a activitatii sale fiind 
inchinata operei Sfantului Grigore de Nazianz. 
Activitatea 
Sfantului Grigore de Nazianz este plasata in contextul disputelor doctrinare din 
primele secole d. Hr. Prietenia dintre Sf. Vasile cel Mare si Sf. Grigorie de 
Nazianz a contribuit la sporirea tezaurului patristic. 
Tinta 
urmarita de autorul celor ”Cinci cuvantari despre Dumnezeu” este stabilirea 
doctrinei despre Sfanta Treime. In tumultuoasele secole al III-lea si al IV-lea 
d.Hr. aparusera mai multe curente de gandire care incercau sa ofere explicatii 
marilor teme de reflectie ale Bisericii primare. Principalele erezii din epoca 
erau arianismul, eunomianismul si pnevmatomahismul;acestea isi intemeiau 
opiniile pe supletea alunecoasa a logicii filozofice. Sustinatorii lui Arie si 
Eunomie negau caracterul divin al lui Hristos si considerau ca esenta 
crestinismului consta doar in cunoasterea teoretica a lucrarilor dumnezeiesti 
prin intermediul filozofiei. Scriind cele cinci cuvantari teologice, Sf. 
Grigorie de Nazianz ataca opiniile acestora de pe o pozitie consecvent ortodoxa, 
aducand o contributie hotaratoare la fundamentarea doctrinei despre Sfanta 
Treime.  
Prima 
cuvantare reprezinta de fapt o prefata la celelalte patru. Aici li se arata 
eunomienilor greseala de a trata lucrurile divine cu masura ratiunii limitate. 
Sf. Grigore pune accentul pe evidentierea virtutilor cat si pe aspectul practic 
al acestora.  
Cuvantarea 
a doua despre Dumnezeu are ca subiect Dumnezeirea; in cadrul acesteia se remarca 
doua elemente definitorii: imposibilitatea cunoasterii lui Dumnezeu prin efortul 
eminamente rational (recurgerea la argumentul cosmologic-teleologic) si  
consideratia asupra naturilor spirituale necunoscute de om. 
Cuvantarea 
a treia despre Dumnezeu argumenteaza doctrina dumnezeirii Fiului respingand 
falsele obiectii enuntate de eunomieni ca puncte tari ale doctrinei lor: Fiul 
este cea mai prestanta creatura, Dumnezeu prin nastere continua este factorul 
nasterii neterminate, Tatal este un nume de fiinta sau de 
energie. 
Cuvantarea 
a patra despre Dumnezeu continua expunerea ideilor de dinainte si dezbate cele 
zece obiectii scripturistice infatisate de eunomieni, urmata de evocarea 
denumirilor generale ale Dumnezeirii. 
Ultima 
cuvantare teologica constituie apologia Dumnezeirii Sfantului Duh si combate 
erezia pnevmatomahilor, care afirmau ca Sfantul Duh era o inovatie a 
ortodocsilor fara intemeiere scripturala.  |