Viața marilor sfinți ortodocși
Chiar dacă pentru noi, cei de astăzi, prezența îngerilor nu mai este atât de evidentă, aceasta nu înseamnă că ei nu există și nu lucrează în continuare pentru mântuirea noastră. |

Stocurile se epuizează rapid, rezervă acest produs și hai la
librăria Adevăr Divin din Brașov, Str. Zizinului, nr. 48, pentru a-l prelua personal.
(Unele produse pot avea discount suplimentar în librărie.)
Vei fi contactat(ă) telefonic de un reprezentant divin.ro pentru confirmarea disponibilității, în intervalul Luni-Vineri orele 9:00 - 17:00, deci te rugăm să introduci un număr de telefon corect și actual.
Detalii:
Chiar
dacă pentru noi, cei de astăzi, prezența îngerilor nu mai este atât de evidentă, aceasta nu înseamnă că ei nu există și nu lucrează în continuare pentru mântuirea noastră. Îngerii au fost, sunt și vor fi o prezență constantă în viața fiecăruia dintre noi. De aceea, sărbătorirea lor are darul de a ne aduce aminte de toate puterile care lucrează pentru ca noi, oamenii, să ne mântuim. |
Cuprins:
CUVÂNT ÎNAINTE Repere cronologice, geograjice, istorice, spirituale și iconografice ale Ortodoxiei Maica Domnului Localizare și scurt istoric al orașului Nazaret Profilul istoric și spiritual al Maicii Domnului Cinstirea Maicii Domnului în cultul Sărbătorile închinate Maicii Domnului și instituirea lor Reprezentarea iconografică a Maicii Domnului Sfântul Vasile cel Mare, episcop al Cezareei și mitropolit al Cappadociei Localizare și scurt istoric al orașului Cezareea Cappadociei Elemente de biografie Profilul istoric și spiritual al Sfântul Vasile cel Mare Cinstirea Sfântului Vasile cel Mare în cultul creștin Sărbătorile închinate Sfântului Vasile cel Mare Minuni săvârșite de Sfântul Vasile cel Mare Reprezentarea iconografică a Sfântului Vasile cel Mare Sfântul Ioan Botezătorul Date generale despre proroci Profilul istoric și spiritual al Sfântului Ioan Botezătorul Sărbătorile închinate Sfântului Ioan Botezătorul Reprezentarea iconografică a Sfântului Ioan Botezătorul Sfântul Ioan Gură de Aur Localizare fi scurt istoric al orașului Antiohia Profitul istoric fi spiritual al Sfântului Ioan Gură de Aur Minuni săuârșite de Sfântul Ioan Gură de Aur Opera Sfântului Ioan Gură de Aur Reprezentarea iconogrtifică a Sfântului Ioan Gură de Aur Sfântul Mare Mucenic Gheorghe Profilul istoric fi spiritual al Sfântului Mare Mucenic Gheorghe Minuni săvârșite de Sfântul Gheorghe Reprezentarea iconograffică a Sfântului Gheorghe Cultul martirilor Sfinții Împărați Constantin I cel Mare și Elena, mama sa Profilul istoric fi spiritual al Sfântului Constantin cel Mare Convertirea Sfântului Constantin cel Mare Biserica în timpul Sfântului Constantin cel Mare Reprezentarea iconografică a Sfinților Constantin cel Mare fi Elena, mama sa Sfântul Apostol Petru Scurtă prezentare a orașului Betsaida Profilul istoric fi spiritual al Sfântului Apostol Petru Chemarea la apostolat a Sfântului Apostol Petru Activitatea Sfântului Apostol Petru Opera Sfântului Apostol Petru Reprezentarea iconografică a Sfântului Apostol Petru Sfântul Apostol Pavel Tarsul Ciliciei – scurtă prezentare Profilul istoric și spiritual al Sfântului Apostol Pavel Convertirea la creștinism a Sfântului Apostol Pavel Călătoriile misionare ale sfântului Apostol Pavel Scrierile Sfântului Apostol Pavel Reprezentarea iconogrtifică a Sfântului Apostol Pavel Sfântul Mare Proroc Ilie Tesviteanul Galaad – scurtă prezentare Profilul istoric și spiritual al sfântului Proroc Ilie Minuni săvârșite de Sfântul Proroc Ilie Reprezentarea iconografică a sfântului Proroc Ilie Sfânta Cuvioasă Parascheva Tracia – scurtă prezentare Profilul istoric și spiritual al Sfintei Cuvioase Parascheva Strămutarea moaștelor Sfintei Cuvioase Parascheva Minuni săvârșite la moaștele Sjintei Cuvioase Parascheva Reprezentarea iconografică a Sfintei Cuvioase Parascheva Sfântul Mare Mucenic Dimitrie Tesalonic – scurtă prezentare Profilul istoric și spiritual al Sfântului Mare Mucenic Dimitrie Minuni săvârșite de Sfântul Mare Mucenic Dimitrie Reprezentarea iconografică a Sfântului Mare Mucenic Dimitrie Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil Date generale despre îngeri Aparițiile Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil Sărbătorile închinate Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil Reprezentarea iconografică a Sfinților Arhangheli Mihail și Gavriil Sfântul Apostol Andrei Betsaida – scurtă prezentare Profilul istoric și spiritual al Sfântului Apostol Andrei Chemarea la apostolat a Sfântului Apostol Andrei Minuni săvărșite de Sfântul Apostol Andrei Reprezentarea iconografică a Sfântului Apostol Andrei Sfântul Ierarh Nicolae Patara – scurtă prezentare Profilul istoric și spiritual al Sfântului Nicolae Instituirea cultului Sfântului Nicolae Minuni săvârșite de Sfântul Nicolae Reprezentarea iconografică a Sfântului Nicolae Sfântul Arhidiacon Ștefan Sfântul Ștefan – primul arhidiacon Treptele clerului Profilul istoric și spiritual al Sfântului Ștefan Martiriul Sfântului Ștefan Reprezentarea iconografică a Sfântului Ștefan |
Fragment:
RUGÃCIUNI PENTRU MAICA DOMNULUI Apărătoare Doamnă, pentru biruință mulțumiri, izbăvindu-ne din nevoi, aducem ție, Născătoare de Dumnezeu, noi robii tăi. Ci ca ceea ce ai stăpânire nebiruită, izbăvește-ne pe noi din toate nevoile, ca să strigăm ție. Bucură-te, Maică pururi Fecioară. MAICA DOMNULUI Localizare și scurt istoric al orașului Nazaret
Nazaret este orașul în care a fost trimis îngerul Gavriil să-i aducă Sfintei Fecioare vestea cea bună, că ea va naște de la Duhul Sfânt pe Fiul lui Dumnezeu. Aici și-a petrecut Iisus copilăria, a plecat cu părinții Lui la Ierusalim, de sărbătoarea Paștilor, la vârsta de doisprezece ani (Luca II, 39-42). Și tot în Nazaret a stat până la vârsta de treizeci de ani, când a fost botezat de Sfântul Ioan. După Botez și ispitirea Lui, în pustiul muntelui Karantania, părăsind Nazaretul, a venit și a locuit în Capernaum (Matei IV, 13), de unde și-a început activitatea publică. Localitatea era situată în nordul Israelului, în ținutul Galileii, la poalele muntelui Tabor, la est de Marea Galileii, fiind capitala administrativă a provinciei. Orașul este menționat în Noul Testament de șaptesprezece ori, ca fiind casa lui Iosif și a Mariei. Profilul istoric și spiritual al Maicii Domnului
Maica Domnului era fiica unică a lui Ioachim și a Anei (Evanghelia lui Iacob), din Nazaret, în provincia Galileea (Luca 1, 26-27). Cele patru Sfinte Evanghelii nu oferă prea multe amănunte despre viața Fecioarei Maria, mai ales despre nașterea și copilăria ei, acest lucru explicându-se prin faptul că figura centrală a Noului Testament este Domnul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos. Evangheliile nu o amintesc decât tangențial: la Bunavestire, la nașterea lui Iisus și la aducerea pruncului la Templu. Ultima mențiune a Maicii Domnului în Noul Testament o găsim în Faptele Apostolilor, unde se spune că, după Înălțarea lui Iisus la cer, apostolii stăteau ascunși de frica iudeilor într-o încăpere de deasupra casei, alături de ei fiind și „Maria, mama lui Iisus” (Faptele Apostolilor 1, 14). Unii exegeți moderni consideră că ultima mențiune a Fecioarei Maria în Noul Testament este în textul de la Apocalipsă XII, 1, unde se vorbește despre „o femeie înveșmântată cu soarele; și sub picioarele ei, luna, și pe capul său, o cunună din douăsprezece stele”. Conform acestui text, susțin interpreții, Fecioara Maria ar fi un vestitor ceresc al apocalipsei. Tradiția bisericească a păstrat anumite informații despre Fecioara Maria, care nu se găsesc în Biblie. Astfel, ea ar fi fost fiica a doi bătrâni, Ioachim și Ana, care nu mai aveau alți copii. Tradiția aceasta se întâlnește și într-una dintre scrierile apocrife din secolul al II-lea, În Evanghelia lui Iacob, o lucrare datată În jurul anului 150 d.Hr., numită uneori și „Protoevanghelia lui Iacob”. Deși nu este considerată o scriere canonică, informațiile oferite pot fi considerate veridice, cu rezervele de rigoare. Această scriere, considerată a fi cea mai veche mărturie a cultului și a cinstirii Fecioarei Maria, cuprinde trei părți, a câte opt capitole fiecare. Aceasta se referă la rugăciunile înălțate de Ioachim și Ana, pentru a avea un copil la bătrânețe, la nașterea Mariei, în pofida vârstei înaintate a părinților ei, la închinarea ei lui Dumnezeu prin aducerea la vârsta de trei ani în Templul din Ierusalim, la scandalul care s-ar fi ivit Între iudeii din Templu după ce Maria a devenit adolescentă, la încredințarea ei lui Iosif, un văduv care trebuia să fie ocrotitorul fecioriei sale, la zămislirea minunată, la nașterea lui Iisus și fuga în Egipt. Despre părinții săi știm că erau originari din Nazaret – potrivit Evangheliei lui Iacob. Tatăl Fecioarei Maria se numea Ioachim și era din neamul lui David. Soția lui Ioachim, Ana, era fiica preotului Mathan. Astfel, tatăl Fecioarei Maria era un urmaș al regelui David, iar mama, o descendentă din familia preoțească a lui Aaron, împlinindu-se prin aceasta profeția că Mesia va avea o dublă ascendență: Împărătească și preoțească. Pentru că nu aveau copii, Ioachim și Ana erau ironizați și batjocoriți de oameni. Lipsa copiilor era considerată, în Vechiul Testament, un blestem din partea lui Dumnezeu. Și totuși, Ioachim și Ana nu s-au răzvrătit împotriva lui Dumnezeu, nu au renunțat la viața lor virtuoasă, rugându-se în continuare cu lacrimi și nădăjduind în bunătatea Lui. Tradiția spune că, în al cincizecilea an al căsătoriei lor, marele-preot al Templului a refuzat În public jertfa lor, numindu-i blestemați. Întristați, cei doi s-au îndreptat spre casa lor și au hotărât să se retragă separat pentru post și rugăciune, în locuri singuratice. Aici au postit, s-au rugat și au lăcrimat până ce Dumnezeu le-a trimis răspuns, prin Îngerul Gavriil, că cererea lor va fi primită. Așa s-a născut Sfânta Fecioară Maria. Iar când Maria a împlinit trei ani, conform Evangheliilor apocrife, părinții și-au ținut promisiunea și au dus-o la Templul din Ierusalim. Aici era arhiereu Zaharia, tatăl Sfântului Ioan Botezătorul. Tradiția ne spune că în ziua înfățișării Fecioarei Maria la Templu, Zaharia a fost luminat de razele Duhului Sfânt. El a văzut și a crezut că izbăvirea lui Israel s-a arătat, că Maria era Fecioara de care Isaia vorbea în profețiile sale. De aceea, marele-preot, cuprins de o mare veselie, a luat copilul în brațe și, binecuvântându-l pe Dumnezeu, a dus-o în Sfânta Sfintelor, unde se aflau Chivotul Legii, toiagul lui Aaron și alte lucruri sfinte. După ce s-au închinat, a luat-o și a dus-o în casa fecioarelor, unde a locuit doisprezece ani. În jurul Templului existau mai multe lăcașuri, ca niște chilii, unde erau instruiți preoții, sfintele femei și fecioare închinate Domnului. Acolo se rugau, lucrau și citeau din Sfânta Scriptură. În luna a șaptea - adică în martie, pentru că anul evreiesc începe la 1 septembrie –, Sfântul Arhanghel Gavriil a fost trimis în Nazaret, la Maria, fecioara logodită cu Iosif. Numele lui este menționat în genealogia redată de Evanghelia după Matei (1, 16), cu scopul de a arăta că Iisus aparține, după nașterea Sa fizică, poporului iudeu, înscriindu-se în linia descendentă a lui David. Ascultând cu mare atenție cuvintele îngerului și înțelegând ce fel de chemare are de la Dumnezeu, Sfânta Fecioară Maria a primit cuvintele lui și a zis cu smerenie: „Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!” (Luca 1,38). Dumnezeu, voind să se facă om pentru a ne mântui, a cerut consimțământul liber al omenirii, al cărei sol a fost smerita Fecioară Maria. Nimeni nu va ști vreodată ce întorsătură ar fi luat planul pentru mântuirea lumii dacă, în acel ceas unic, Sfânta Fecioară n-ar fi consimțit. Aflând că Elisabeta îl va naște pe Sfântul Ioan, Maica Domnului a plecat să o viziteze. În clipa în care Maria a salutat-o, aceasta i-a răspuns: „Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul pântecelui tău” (Luca 1, 42). La auzul cuvintelor mamei sale, pruncul s-a bucurat în pântecele ei. Maica Domnului i-a răspuns Elisabetei cu smerenie, aducând slavă lui Dumnezeu și recunoscând că Domnul i-a făcut mărire. Încrederea în Dumnezeu și modestia Mariei sunt trăsături scoase în evidență în Evanghelia după Luca, însușiri care au stat la baza venerării Mariei, în mediile creștine de mai târziu. Luca ne spune că Maica Domnului a mai rămas la mătușa sa, Elisabeta, încă trei luni. Neștiind ce mare minune se va întâmpla Fecioarei Maria, Iosif s-a hotărât să o părăsească într-o noapte. Fiind un om drept, sfânt și temător de Dumnezeu, nu dorea să o aducă în fața judecătorilor – așa cum se proceda în acele timpuri. Pe când se frământa cum să procedeze, un înger al Domnului i s-a arătat și, dezlegându-i nedumerirea, l-a învățat ce să facă. Împăratul roman Augustus (19 î.Hr.-14 d.Hr.) a ordonat un recensământ, obligând pe fiecare om să meargă să fie luat în evidență în localitatea unde s-a născut. Bethlehemul era cetatea regelui David și, pentru că Iosif și Maria erau din acest neam, trebuiau să meargă acolo. Astfel, au fost nevoiți să parcurgă un drum de aproape o sută douăzeci de kilometri. Ajungând aici, toate han urile și locurile de popas erau ocupate. Pentru că orașul era foarte aglomerat, cei doi au fost nevoiți să rămână în afara lui, unde se găsea un staul acoperit. Aici se aduceau vitele la adăpost atunci când erau surprinse pe câmp de ploaie sau de vânt. În această „locuință” sărăcăcioasă s-a născut Iisus Hristos. Toată creația a luat parte la acest moment: îngerii L-au slăvit pe Dumnezeu și au dus mai departe vestea cea bună, păstorii și magii au venit să se închine, animalele au suflat pentru a-L încălzi și pentru a împlini profeția lui Isaia: „Boul își cunoaște stăpânul, și asinul ieslea Domnului său, dar Israel m; mă cunoaște...” (Isaia 1, 3). La opt zile de la naștere, pentru a respecta tradiția iudaică, pruncul a fost circumcis, pentru a arăta lumii că a fost Om adevărat, ca să împlinească legea dată de Moise. Acum i s-a dat și numele vestit de Sfântul Arhanghel Gavriil. La patruzeci de zile de la naștere, Maica Domnului împreună cu Iisus și cu Iosif au mers la Templu. Conform legii iudaice, primul născut trebuia dus în Templul din Ierusalim, părinții plătind pentru el o răscumpărare: bani, doi pui de turturea sau animale de jertfă. Maica Domnului s-a supus acestui obicei și a adus două turturele. La Templu se afla și dreptul Simeon, căruia i se promisese că nu va muri până nu-L va întâlni pe Mesia. Acesta l-a recunoscut și a dat slavă lui Dumnezeu că a ajuns în acest moment. Împlinind legea, ei s-au întors în Nazaret. Temându-se că își va pierde tronul, Irod I a poruncit să fie omorâți toți copiii cu vârsta sub doi ani, crezând că-I va ucide și pe Iisus Hristos. Îngerii I-au avertizat pe Iosif de acest plan, îndemnându-l să-I ia pe prunc și pe mama lui și să plece în Egipt. După moartea lui Irod I, îngerul i s-a arătat din nou, sfătuindu-I să se întoarcă pe pământul lui Israel. Astfel, s-au întors în Nazaret. Maica Domnului a fost prezentă la minunea săvârșită de Mântuitor la nunta din Cana Galileii. Începând din acest moment și până la răstignirea Mântuitorului pe cruce, Maica Domnului va fi doar amintită: „a coborât din Capemaum, EI și mama Sa... și ucenicii Săi” (Ioan II, 12), pentru că activitatea lui Iisus Hristos devine centrală în cele patru Evanghelii. Fecioara Maria a fost martoră la răstignirea unicului ei fiu, Iisus Hristos. Sfinții Părinți afirmă că Maica Domnului a venit în Ierusalim după duminica în care Mântuitorul a intrat în oraș urcat pe un asin (Duminica intrării în Ierusalim / Duminica Floriilor). Pag. 7 – 11 |