pag. 107-108
V: Rămâne un fel de paradox. Când cineva începe contemplarea spirituală a
vieții, trebuie luate unele
decizii cu scopul de a minimiza sau a reduce activitățile lumești, astfel
încât să dispună de mai mult timp pentru un asemenea demers. Există totodată un
anumit sentiment de urgență, probabil cauzat tot de iluzia de a fi această
persoană. Însă dacă starea de iluminare impune postura martorului pasiv, cum
sunt luate aceste decizii și cum sunt ele executate?
M: Numai acest concept pe care îl aveți despre voi, este ceea ce
decide. Indiferent dacă el este un om mare, unul important, sau unul umil,
indiferent ce decide sau crede că decide, este vorba doar de un concept. Adică
individul ca obiect se gândește că el decide, când, de fapt, un obiect nu poate
decide. Dacă nu înțelege, atunci totul este conceptual. Trebuie înțeles că
acest complex corp-minte este un simplu obiect, un fenomen, iar un fenomen nu
poate acționa. Prin urmare conceptul este foarte ancorat în complexul vostru
corp-minte.
Nu veți fi niciodată în stare să înțelegeți natura voastră veritabilă; pentru aceasta,
centrul percepției trebuie să se schimbe. Dacă acel centru al percepției este un fenomen, atunci,
indiferent încotro ați privi, acea privire provine tot din centrul fenomenului.
Dacă acest centru al percepției nu devine el însuși Numen, nu veți avea
niciodată vreo idee despre adevărata voastră natură.
Cine a hotărât că eu sunt corpul? Un pur concept. Acest concept se
află, bineînțeles, în minte. „Eu sunt corpul” nu este decât un concept. Tot un
concept este și că orice acțiune este înfăptuită de acest corp; asta înseamnă
că a avut loc o „obiectivare”, ideea că eu sunt acest obiect, corpul. De atunci
încolo apare conceptul că ceea ce face corpul este fapta „mea”. Dar îndată ce
acest concept este înțeles — adică imediat ce obiectul este cunoscut ca și obiect, falsul ca
fals — atunci treci în postura subiectului. Îndată ce ai adoptat acel punct de vedere, obiectul
dispare. Atunci tot ce se întâmplă este văzut ca o apariție în mediul respectiv, fără să te simți
preocupat de asta; nu faci altceva decât să observi.
A fi corpul și personalitatea individuală înseamnă a fi legat de
timp. Intervine o măsură a timpului. Tot același concept care s-a obișnuit să
afirme „eu sunt corpul” va spune „eu m-am născut și voi muri”. Cine afirmă „eu
voi muri”? Numai conceptul. Odată eliberat de concept, subiectul este în afara
timpului. Pentru subiect nu există conceptul de spațiu-timp.
Repet, nu numai că acest concept spune „eu sunt corpul”, dar este
totodată conștient că este condiționat de timp; de aceea spune el „eu am să mor”. Însă cel care
cunoaște conceptul nu este condiționat de timp; el este complet separat de
concept. Corpul moare. Asta ce înseamnă? Nimic altceva decât că gândul „eu sunt”, acel concept, a
dispărut. Nimic nu i se întâmplă celui care trăiește această experiență.
Cel care știe că are de-a face cu un concept și că acesta va
dispărea, nu este supus experienței nașterii, a fericirii sau a nefericirii,
nici experienței morții.
V: Maharaj a spus deja că noi suntem cu toții supuși acestei puteri și
că nu putem face nimic împotriva ei; nu e altceva decât un concept în mintea
noastră și care nu duce la nimic. Într-un sens, dat fiind că noi venim la el,
ivirea iluminării într-un individ ar părea mai degrabă separată de orice
activitate voluntară.
M: Întregul scop al căutării spirituale — în realitate nu există
căutare, însă folosim acest cuvânt doar pentru comunicare — este de a înțelege
conceptul ca și
concept, falsul ca fals. Nu este nimic de dobândit.
A spune că eu sunt Dumnezeu, Cristos sau Allah, Mahomed, sau
oricare altul, se întemeiază încă pe...
pag. 170-171
V: Este adevărat, dar în această lume, chiar
dacă ești pe calea cea bună sau dacă faci bine, tot nu obții niciodată ceea ce
meriți.
M: Ceea ce consideri ca fiind potrivit dimineața devine
nepotrivit seara. Principiul care cunoaște asta nu este conținut nici măcar în
cartea „Eu sunt Acela”. Cartea
nu conține acea informație. Ce este acel principiu?
V: Nu există carte care să-l poată conține, niciun cuvânt nu-l
poate descrie.
M: Dacă ai înțelege că este dincolo de cuvinte, atunci ai mai avea
acest orgoliu sau această trufie a realizării, dacă ar fi așa?
V: Nu ar exista loc pentru așa ceva.
I: Pentru a sublinia mai bine ideea, el nu îl asistă doar pe cel
care vine cu întrebarea, ci adoptă argumentarea opusă, făcând într-un fel pe
avocatul diavolului.
V: Acesta este marele serviciu pe care ni-l face. Noi trebuie să
vedem dacă încă mai avem o imagine pe care vrem să i-o prezentăm. El ne face să
simțim asta foarte puternic. Dacă am ascultat cu adevărat și am înțeles ceea ce
spunea, atunci nu ar mai exista nicio nesiguranță. În noi nu ar mai e nimic
care să poată fi amenințat. Totuși, nu este așa. Dacă acea fericire complet
lipsită de ego ar fi cu adevărat a noastră, n-ar mai exista în noi nicio
nesiguranță, nicio frică, nicio neliniște. Ceea ce simt că ar trebui să
implorăm de la grația lui, este să avem cu noi înșine aceeași nerăbdare pe care el o are
uneori cu noi. Dând totodată
dovadă de o mare răbdare.
M: Asta va depinde de sentimentul vostru de urgență, de cât sunteți de onești.
Fără suflul vital, Ishwara sau Dumnezeu nu are suflet; iar fără
Dumnezeu, suflul vital nu poate exista. Ori de câte ori omul își limitează
conștiința la corp și la minte, el este numit jiva. Altminteri, el este absolut
independent de acestea două care acționează și reacționează. Conștiința, care
se manifestă sub diferite forme, este în întregime una; că e vorba de o
insectă, de un porc mistreț sau de un om puternic, nu este nicio diferență.
Fără forța vitală, nimeni nu-l poate venera pe Dumnezeu. De fapt,
suflul vital, forța vitală este ceea ce îl venerează pe Dumnezeu. Fără
Dumnezeu, suflul vital nu există, iar fără suflul vital, nu există nicio
expresie a lui Dumnezeu. Fără această forță a vieții, ar mai fi de fapt vreo
referire la Dumnezeu?
Când această forță vitală caută conștiința în Dumnezeu însuși,
atunci apare lumina conștiinței prin care forța vitală acționează și împlinește
ceea ce vrea să împlinească. Chiar și dacă luați forța vitală drept însuși
Dumnezeu, rezultatul ar fi același, pentru că principiul activ este forța
vitală. Conștiința este doar procesul de observare. Când forța vitală nu
întâmpină niciun obstacol, voi nu mai sunteți conștienți de ea, pentru că ea se
manifestă cu deplină libertate și atunci simțiți o senzație de bine, sunteți
fericiți. Dacă există vreun blocaj, atunci deveniți conștienți că ceva împiedică mișcarea forței vieții, simțiți disconfort și sunteți nefericiți.
Oamenilor li se recomandă în general să urmeze o anumită sadhana,
din care o parte constă în a merge undeva, a vizita un templu sau altul, sau a
urca un munte sau altul. Dar principiul activ este de fapt forța vitală. Când
considerați
forța vitală ca fiind
Dumnezeu însuși, nu poate exista conștiință fără forța vitală. Conștiința și
forța vitală sunt deci două componente ale unuia și aceluiași principiu,
inextricabil întrețesute. Dar conștiința nu este decât principiul-martor sau
aspectul static; aspectul dinamic sau principiul activ, este forța...
pag. 210-211
...este vijnana, starea absolută. Eu sunt în starea
de vijnana în ciuda corpului. Lumile vin și se duc. Eu sunt ființa originară și
originală!!
Preocupă-te numai de propriul sine. Când însăși nașterea ta este
tăgăduită, non-existența, cum de se mai pune problema renașterii? Nu te mai
preocupa de lume, preocupă-te de tine, de propria ta naștere. Reîncarnarea și
alte concepte asemănătoare sunt pentru ignoranți.
Odată rezolvată problema încarnării Domnului Krishna și a încarnării
tale, totul s-a terminat.
Tu ai studiat ani de zile; ai fost activ în domeniul
spiritualității, dar cine face toate astea? Nimeni nu te învață asta. Toată
spiritualitatea pe care o urmezi este plină numai de concepte, atât. În
realitate, cine este acela care studiază toate astea? Asta este ceea ce nu ai
înțeles.
În ciuda tuturor strădaniilor voastre, realizarea nu se manifestă
din motivul acesta: voi vă identificați iar și iar cu corpul vostru; nu renunțați
nicicum la această identificare. Dacă nu puteți să considerați că sunteți altceva, încercați
măcar să considerați că
sunteți
forța vitală.
Identificați-vă cu forța vitală și fiți ca ea. În afară de forța vitală, ce
altceva contează mai mult în corpul vostru? Nimic; forța vitală este cea mai
importantă.
Am să vă mai dau o bună explicație a ceea ce este „mintea”. Toate
senzațiile
pe care le primiți prin cele cinci simțuri, tot ce vedeți, auziți, gustați, etc. toate
acestea se află chiar în forța vitală. Ele sunt, până la urmă, adunate în forța
vitală, sub forma cuvintelor: limbajul minții. Ceea ce n-ați auzit niciodată,
nu veți putea rosti. Tot ceea ce se întâmplă prin intermediul organelor celor
cinci simțuri, tot ceea ce este cunoscut este „fotografiat” și acumulat în
forța vieții. Iar limbajul forței vitale este mintea.
Voi percepeți lumea datorită suflului vital. Când percepeți lumea,
voi percepeți cele cinci dimensiuni sau, mai degrabă, cele cinci aspecte ale tuturor
lucrurilor pe care le-ați perceput și înregistrat prin cele cinci simțuri. Prin urmare, suflul
vital constituie cea mai importantă forță motrice care vă este disponibilă.
Când o aveți, înseamnă că și voi sunteți. Această atingere a existenței
individuale — sau conștiință, sau sentiment de existență — și forța vitală
există mereu împreună, ambele (ca zahărul și dulceața sa).
Care este natura acestei forțe vitale și a acelui sentiment
al existenței? Ele
formează chintesența jocului celor cinci elemente. Făcând parte din el, jocul
se împlinește
prin „eu sunt”. Așa că
nu încercați să
îl fragmentați.
Acea chintesență „eu sunt” înseamnă
totul. Când îmbrățișați
corpul, adică ideea că „eu sunt corpul” reduceți totalitatea la un fragment. Aceasta
este greșeala majoră.
Oricare ar fi experiența voastră, studiați-o, înțelegeți-o, dar întrebați-vă
cine „fotografiază” toate aceste experiențe. Este cumva suflul vital? Voi unde
sunteți în
toate astea?
Pentru toate speciile, inclusiv oamenii, această forță vitală este
divină. Ea conține și
acel Ishwara sau
principiu al conștiinței. Voi ar trebui să aflați cum să vă fixați atenția
asupra acestui suflu vital și să meditați asupra Sinelui. Asta rămâne să descoperiți voi.
Suflul vital este condiționat sau încătușat de lanțul numelui. El
acceptă numele ca fiind „eu sunt”. Aici e greșeala. Ceea ce s-a eliberat de
nume și de formă este Paramatman. Ceea ce este condiționat de corp, de minte,
de nume și de formă este numit jiva. Limbajul suflului vital este mintea.
Aceasta este forța motrice a tuturor activităților. Aveți vreo întrebare asupra acestui aspect, numai pe
tema asta? Este foarte greu de formulat întrebări în faza asta. Dacă puteți să
vă stabilizați în
suflul vital așa cum
sunteți, atunci deveniți manifestarea. Când suflul vital este condiționat de
corp, voi numiți asta personalitate. Însă, de fapt, suflul vital este răspândit
peste tot; este întreaga manifestare, este universal.
Dacă vă stabilizați în suflul
vital ca „eu sunt”, asta vă va duce acolo. Suflul vital nu se rezumă la corp.
Toate elementele sunt puse în mișcare și dirijate de suflul vital. Dat...
pag. 25-26
2. Tot ce a izvorât vreodată din cele
cinci elemente ESTE pură ignoranță
Maharaj: Cunoașterea „eu sunt” este aceeași la toate creaturile
însuflețite, fie că e vorba de o insectă, un vierme, sau de o ființă umană, sau
chiar de un avatar, cea mai înaltă formă de ființare. Eu nu
consider că această conștiință elementară diferă în vreun fel de la o
formă la alta. Însă pentru a se manifesta, conștiința are nevoie de o bază, de
o structură anume în care să poată apărea. Această bază poate fi orice, poate
avea orice formă, dar manifestarea durează doar atâta timp cât există
respectiva formă. Iar până nu apare conștiința, nu poate exista niciun fel de
cunoaștere. Pe scurt, cunoașterea depinde de conștiință, iar conștiința are
nevoie de o matrice sau o formă fizică.
Trebuie, de asemenea, să ținem seama și de importanța cuvântului. Gândirea
izvorăște din suflul vital și se exprimă prin cuvânt. Fără cuvinte, n-ar putea
exista comunicare în lume; în realitate, n-ar fi putut exista niciun fel de
activitate, niciun fel de „facere” (și, de fapt, nici „a-facere”). Lumea merge mai
departe datorită cuvântului și numelui. Oamenii n-ar putea fi identificați fără
nume. Deci, cuvântul și numele au mare importanță.
Principiul denumirii fiecărui „lucru” posibil a fost extins atât
de mult încât până și
Dumnezeu a trebuit să primească un nume. Iar acest nume capătă
prin repetare o anumită semnificație. La începutul dezvoltării spirituale
personale nu există nicio metodă, nicio sadhana mai importantă sau mai eficace
decât repetarea numelui Domnului.
Nu există însă niciun motiv anume pentru apariția acestei conștiințe. Așadar nu există o explicație a modului în care s-a ivit această
sămânță, această conștiință sau cunoaștere „eu sunt”. Dar odată apărută, ea nu
poate rămâne în nemișcare; cu alte cuvinte, conștiința este echivalentul „mișcării”; iar orice mișcare se întâmplă prin
jocul celor trei guna6, care sunt inerente cunoașterii „eu sunt”. Această
conștiință „murmură” fără încetare — [Maharaj folosește cuvântul gun-gun din
marathi] și se exprimă prin cele trei gunas. Acestea acționează în acord cu
forma manifestată, care, la rândul ei, este rezultatul unui anumit tip de
hrană. Comportamentul și acțiunea rezultă din combinațiile și permutările celor
trei gunas.
Când oamenii vin în vizită pentru prima dată, eu le spun
întotdeauna că vin aici cu intenția de a-și etala cunoașterea sau de a încerca
să mă atragă într-o polemică. Sunt, deci, conștient de asta, dar sunt și mai
conștient de faptul că aceste persoane nu au nici cea mai mică idee despre ceea
ce vorbesc. Eu numesc asta pură ignoranță. De aceea vă spun să nu puneți nicio întrebare,
nici măcar să nu începeți să
vorbiți între voi până
când nu ați ascultat
o vreme vorbele mele și nu ați asimilat măcar parțial conținutul lor. După
aceea puteți să puneți întrebări.
Cum de știu că sunteți complet ignoranți? Din proprie experiență.
Oricărui copil îi va lua un an sau un an și jumătate până să poată pronunța
vreun cuvânt. Poate că acel cuvânt nu are niciun sens, dar pentru a face asta,
ce a trebuit să se întâmple? Mă folosesc din nou de cuvântul gun-gun, adică
ceea ce apare în interior și dorește să iasă afară – gânduri, cuvinte ciudate, sau
ce o mai fi. Ș;i reușesc să iasă afară. Dar de unde vin toate
astea? Unde este cel care prezintă în... |