Drama copilului interior
Prizonieri ai copilăriei în căutarea adevăratului sine
Drama copilului interior a dat naștere unor dezbateri intense și a devenit un bestseller internațional. Opiniile sale asupra consecințelor abuzului față de copil au devenit deosebit de influente. |
29.00 21.75 RON (Stoc 0)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
ALICE MILLER (1923- 2010), psiholog elvețian, a fost în mod special recunoscută
pentru lucrările sale în domeniul abuzului părinte-copil, traduse în numeroase
limbi. Cartea sa Drama copilului dotat a dat naștere unor dezbateri intense și a devenit un bestseller internațional. Opiniile sale asupra consecințelor abuzului față de copil au devenit deosebit de influente. Miller a ținut să clarifice că termenul de „abuz” nu se referă numai la violența fizică și la abuzul sexual, ci și la o formă de abuz mai insidioasă: abuzul psihologic. Acesta este insidios deoarece e dificil de identificat și oprit căci persoana abuzată are adesea tendința de a ascunde abuzul chiar și de ea însăși și s-ar putea să nu devină conștientă de el decât în urma unui eveniment dramatic de viață sau a instalării depresiei, ce se cere tratată. Miller, care în discursul său asociază psihanaliza cu „pedagogia otrăvitoare”, pune abuzul psihologic parental la baza tuturor nevrozelor și a psihozelor. Ea a susținut că toate formele de boală mentala, adicție, crimă și aderare oarbă la o sectă religioasă sunt cauzate în ultimă instanță de furia și suferința refulate ce rezultă din traumele inconștiente nerezolvate din copilărie. Ea a analizat din această perspectivă viața unor figuri problematice ale istoriei, realizând între altele psihobiografia lui Adolf Hitler și a lui Jürgen Bartsch, despre care afirma ca au suferit de abuzuri parentale repetate. |
Cuprins:
CAPITOLUL UNU DRAMA COPILULUI DOTAT ȘI CUM
AM AJUNS PSIHOTERAPEUȚI CAPITOLUL DOI DEPRESIA ȘI GRANDOMANIA: DOUÃ FORME DE NEGARE LEGATE ÎNTRE ELE Vicisitudinile nevoilor copilului CAPITOLUL TREI CERCUL VICIOS AL DISPREȚULUI POSTFAȚÃ
|
Fragment:
CAPITOLUL UNU DRAMA COPILULUI DOTAT ȘI CUM AM AJUNS PSIHOTERAPEUT Experiența ne-a învățat că avem o singură armă ce ne stă mereu la dispoziție în lupta împotriva bolii mentale: descoperirea emoțională a adevărului despre istoria unică a copilăriei noastre. Este posibil, așadar, să ne eliberăm cu totul de iluzii? Istoria demonstrează că ele se furișează peste tot, că fiecare viață este plină de ele – poate pentru că adevărul ni se pare adesea insuportabil. Cu toate acestea, adevărul este esențial într-o asemenea măsură, încât pierderea lui se plătește scump, luând forma unei boli grave. Pentru a deveni întregi, trebuie să încercăm, parcurgând un proces îndelungat, să ne descoperim adevărul personal, un adevăr care poate provoca durere înainte de a ne oferi o nouă sferă a libertății. În schimb, dacă alegem să ne mulțumim cu „înțelepciunea” intelectuală, vom rămâne în sfera iluziei și a autoamăgirii. Răul care ni s-a făcut în copilărie nu poate fi înlăturat, întrucât nu putem schimba nimic din trecutul nostru. Putem, totuși, să ne schimbăm pe noi înșine. Ne putem reface pe noi și ne putem câștiga integritatea pierdută, alegând să acordăm mai multă atenție cunoașterii înmagazinate înăuntrul corpurilor noastre și devenind mai conștienți de această cunoaștere. Această cale, deși nu este deloc ușoară, reprezintă singura modalitate prin care putem lăsa în spate în cele din urmă închisoarea invizibilă și crudă a copilăriei noastre. Devenim liberi transformându-ne din victime inconștiente ale trecutului în indivizi responsabili în prezent, conștienți de trecutul nostru și capabili, astfel, să trăiască împreună cu acesta. Majoritatea oamenilor fac exact invers. Fără să realizeze că trecutul le determină în mod constant acțiunile prezente, evită să învețe ceva din istoria lor. Ei continuă să trăiască în situația refulată din copilărie, ignorând faptul că aceasta nu mai există. Continuă să se teamă și să evite pericole care, chiar dacă au fost cândva reale, lucrul acesta nu a durat mult. Sunt conduși de amintiri inconștiente, de sentimente și nevoi refulate care determină aproape orice fac sau nu reușesc să facă. Refularea abuzului brutal trăit în copilărie îi determină pe mulți oameni să își distrugă propriile vieți și pe ale altora. Cu o sete inconștientă de răzbunare, se pot angaja în acte de violență, distrugând case și afaceri și atacând fizic alți oameni, folosind aceste acte pentru a ascunde adevărul de ei înșiși și pentru a evita sentimentul de disperare al copiilor chinuiți care au fost cândva. Astfel de acte sunt comise frecvent În numele „patriotismului” sau credințelor religioase. Alți oameni continuă în mod activ tortura suportată cândva de ei înșiși intrând în cluburi autoflagelante de orice fel și adoptând practici sado-masochiste. Ei consideră astfel de activități „eliberatoare”. Femeile care permit să le fie găurite sfârcurile pentru a își pune cercei în aceste locuri pot poza apoi pentru fotografii ce se publică în ziare, spunând cu mândrie că nu au simțit nicio durere când au făcut acest lucru, ba chiar că li s-a părut distractiv. Nu este cazul să ne îndoim de adevărul afirmațiilor acestor femei; au fost obligate de timpuriu să învețe să nu simtă durerea, iar în prezent ar merge oricât de departe, pentru a nu simți durerea fetiței care a fost odată exploatată sexual de tatăl ei, și trebuie să își imagineze că a fost distractiv pentru ea. Durerea refulată se poate arăta într-un mod mai discret, ca în cazul unei femei, abuzată sexual în copilărie, care și-a negat realitatea copilăriei și, pentru a nu simți durerea, fuge permanent de trecut, folosindu-se de bărbați, alcool, droguri sau realizări. Ea are nevoie de un fior permanent, pentru a ține plictiseala la distanță; nu își poate permite niciun moment de liniște, în timpul căruia să poată simți singurătatea arzătoare a experienței copilăriei, căci se teme de acest sentiment mai mult decât de moarte. Va continua să fugă, dacă nu învață că a conștientiza vechile sentimente nu este ceva fatal, ci eliberator. Refularea durerii din copilărie influențează nu numai viața unui individ, ci și tabuurile întregii societăți. Parcursul obișnuit al biografiilor ilustrează acest fapt într-un mod foarte clar. Citind biografiile artiștilor faimoși, de exemplu, rămânem cu impresia că viețile lor au început la pubertate. Înainte de aceasta, ni se spune, ei au avut o copilărie „fericită”, „plină de mulțumiri” sau „netulburată” ori una „plină de privațiuni” ori „foarte stimulatoare”. Dar cum a fost cu adevărat o anumită copilărie nu pare să îi intereseze pe acești biografi – de parcă rădăcinile unei vieți întregi nu ar fi ascunse și întrețesute în copilăria ei. Voi ilustra aceasta cu un exemplu simplu. Henry Moore descrie în memoriile lui cum, pe când era copil, masa spatele mamei lui, ungându-l cu un ulei, pentru a-i ameliora durerile provocate de reumatism. Această lectură mi-a arătat deodată sculpturile lui Moore într-o altă lumină: femeile mari, înclinate, cu capete mici – puteam vedea acum în ele mama prin ochii băiețelului, cu capul ridicat deasupra, diminuat de perspectivă, iar spatele în fața lui, aproape și mărit extraordinar de mult. Această interpretare poate fi irelevantă pentru mulți critici de artă, dar mie îmi demonstrează cât de puternic se ancorează experiențele unui copil în inconștientul lui și ce posibilități de expresie pot trezi în adultul care este liber să le lase în voie. Amintirea lui Moore nu are legătură un o întâmplare traumatică și a putut astfel să supraviețuiască nealterată. Dar orice experiențe traumatizante din copilărie rămân ascunse și încuiate în întuneric, iar cheia care ne-ar ajuta să înțelegem viața ce urmează este ascunsă odată cu ele. Săracul copil bogat Mă întreb uneori dacă va fi vreodată posibil să înțelegem cât de singuri și părăsiți am fost, când eram copii. Nu mă refer acum, în primul rând, la copiii de care nu s-a avut grijă în mod evident sau care au fost complet neglijați, și care au fost mereu conștienți de acest lucru sau, cel puțin, au crescut știind că așa stau lucrurile. În afară de aceste cazuri extreme, există un număr foarte mare de oameni care intră în terapie cu credința (cu care au crescut) că au fost fericiți și protejați în copilărie. Am avut de-a face foarte des cu oameni care erau lăudați și admirați pentru talentele și realizările lor, care au fost învățați să își controleze intestinele și vezica din primul an al vieții lor și care poate chiar de la vârsta de un an și jumătate până la cinci ani, au fost ajutați să aibă grijă de frații lor mai mici. Potrivit opiniilor prevalente, acești oameni – mândria părinților lor – trebuie să aibă un simț puternic și stabil al siguranței de sine. Dar lucrurile stau exact invers. Ei se descurcă bine, chiar excelent, în orice întreprind: sunt admirați și invidiați; au succes de fiecare dată când vor – dar în spatele tuturor acestora se află ascunsă depresia, un sentiment de gol și alie- Pag. 7 – 11 |