(SUCCESUL 22) Arta conducerii oamenilor
Opinii și sugestii

Există o artă a conducerii oamenilor?
Scurt istoric
• Ierarhii vitale
• Ierarhii specific umane
Cea mai grea sarcină
• Note critice
• Toți copiii pot reuși în viață
• Cum ajutăm copiii geniali?
• Cultura generală a viitorilor lideri
Relațiile dintre lideri și tipul de orânduire
• Liderii poartă amprenta societăților de trai
• Liderii vizionari
• Lideri revoluționari
• Liderul prizonier
Componentele activității de conducere
• Informarea liderului cu situația reală
• Analiza informațiilor
• Consultarea consilierilor
• Reanalizarea situației de rezolvat
• Etapele luării deciziei
• Comunicarea deciziei
• Urmărirea aplicării deciziei
• Remedierea neajunsurilor constatate
• Ce am vrut să vă spun în acest capitol?
Principalele calități ale unui lider modem
1.Talentul de conducător
2.Inteligență peste media normală
3.Cultură generală bogată
4.Capacitate organizatorică
5.Spirit realist
6.Spirit pragmatic
7.Bun cunoscător al legilor obiective
8.Cinste desăvârșită
9.Curajul de gândire și acțiune
10. Simțul datoriei
11. Naționalist moderat și patriot desăvârșit
12. Calm și stăpân pe sine
13. Rezistent la eforturi psihice și fizice
14.Original în păreri și acțiuni
15.Om de conținut, nu formalist
16.Statornic în păreri și sentimente
17.Spirit justițiar
18.Capacitate de adaptare rapidă
19.Stăpân pe regulile gândirii științifice
20.Posesor al unei voințe de oțel
21.Posesor al unei conștiințe înaintate
22.Încredere justificată în oameni
23.Posesor al unui caracter integru
24.Creator și moral în gândire și acțiune
Calitățile cetățenilor conduși
Liderii depind de cetățeni
Educația și instruirea în spiritul ascultării de Lege în timpul modern
1. Familia
2. Școala
3. Alte organizații instructiv-educative statale
4. Organizațiile civice cu profil instructiv-educativ
5. Educarea și instruirea în micro grupuri sociale
6. Rolul instructiv-educativ al organelor de ordine și de coerciție
Calitățile de personalitate ale cetățenilor conduși
1. Bogat bagaj de cultură generală
2. Libertate de opinie și exprimare
3. Curajul opiniei personale
4. Cinstea
5. Spiritul civic
6. Solidaritatea de grup și națională
7. Spiritul justițiar
8. Disponibilitatea pentru acțiuni de voluntariat
9. Încrederea în liderii din diverse ierarhii statale
10. Patriotismul conștient și naționalismul moderat
11. Spiritul de inițiativă creatoare și morală
12. Spiriul creator-moral
13. Spiritul chibzuit și econom
14. Gândire raționalo-afectivă
Reguli de conducere a colectivelor mici
1. Faceți ca mine!
2. Investiți sentimental în fiecare subaltern!
3. Descătușați energiile pozitive din subordonați!
4. Lăudați cu măsură fiecare progres al subalternilor!
5. Nu criticați niciodată prea aspru și direct subalternii!
6. Ajutați subalternii în mod oportun!
7. Nu vă lăsați niciodată copleșiți de frică sau disperare
8. Trasarea sarcinilor dificile
9. Apelați la orgoliul subalternului!
10. Oferiți întotdeauna recompensa potrivită!
11. Evitați impunerea sarcinilor cu amenințări și violențe!
12. Iertați greșelile scuzabile ale subalternilor!
13. Arătați recunoștință sinceră subordonatului!
14. Nu dați vina pe subalterni pentru greșelile dumneavoastră
15. Nu vă mințiți niciodată subalternii!
16. Evitați la maxim ședințele prelungite!
17. Tratați fiecare angajat după competență și fapte
18. Nu acceptați niciodată bârfa, delațiunea sau lingușeala!
19. Învățați mereu din experiența altora!
20. Nu afișați o atitudine de superioritate!
21. Nu emiteți ordine în domeniile pe care nu le stăpâniți
22. Creați la locul de muncă o atmosferă relaxată!
23. Când angajați o persoană, prezentați-i clar sarcinile!
24. Nu păstrați incompetenți în organul condus!
25. Lăsați subalternilor un grad de libertate!
26. Evitați să ajungeți cu subordonații în relații prea apropiate
27. Nu sacrificați subalternii competenți și devotați!
Sugestionați pozitiv persoanele conduse!
• Creierul uman, baza de sugestie și autosugestie
• Sugestia, mijloc științific folosit de lideri
• Reguli de sugestionare pozitivă
• Autosugestia, mijloc de perfecționare a liderilor
Câteva opinii despre liderii statali
• Stratificarea socio-economică este normală, morală și legală
• Criterii de promovare în ierarhiile naționale
• Liderii statali și evoluția vieții terranilor
Există o artă a conducerii oamenilor?
Dragi amici Cititori; vă propun câteva experimente. În primul, luăm cel ‚mai bun chirurg dintr-un spital și-l numim director. De regulă, vom constata că problemele conducerii încep să scârțâie ori chiar să sufere substanțial. În al doilea experiment, luăm un academician specialist în istorie și-l numim director la un centru de cercetări medicale. Ca și în cazul precedent, problemele de organizare și conducere ale activității vor suferi. În fine, luăm cel mai faimos fotbalist, poate fi căpitan de echipă și-i dăm pe mână o întreprindere economică. Care vor fi rezultatele?
Mulți vă veți grăbi să afirmați că rezultatele din toate cele trei experimente nu vor suferi, din mai multe cauze, cum ar fi: noul lider se va adapta grație calităților sale de personalitate, noul conducător va folosi consilieri pentru problemele mai dificile etc. Realitatea din țara noastră vă contrazice vehement. În socialism, am avut parte de mulți lideri lipsiți de talent și pregătire, dar devotați politic. Aceștia au produs mari pagube, direct și prin consilierea greșită a superiorilor, până la nivelul Președintelui. Socialismul din România, care obținuse unele rezultate bune, pe care nu vi le mai amintesc, n-a fost doborât de capitalism, ci de oamenii din țară, în două faze:
1) În prima fază, specialiștii din conducerea structurilor economice și administrative au fost înlocuiți cu indivizi devotați cuplului dictatorial și cu „pilele” acestora. Aceștia au săvârșit mari greșeli în conducere, deoarece nu posedau nici talent, nici pregătire pentru această activitate deosebit de pretențioasă. În loc să fie schimbați cu persoane înzestrate nativ și pregătite științific, acești vinovați de subminarea economiei naționale erau „rotiți” în alte funcții, unde făceau greșeli și mai mari. Acești lideri-surogat mințeau conducerea superioară de partid despre rezultatele obținute în economie. Nicolae Ceaușescu se lăsa mințit, din mai multe cauze: era slab pregătit cultural, avea simpatii și „pile” proprii, voia să conducă până la moarte și nu avea încredere în rapoartele realiste ale Securității, deoarece îi prezentau o Românie cu necazuri, nu cea festivistă din visele sale.
Mulți cetățeni au profitat de prima fază a distrugerii visului socialist, copiind întocmai ceea ce făceau și șefii din structurile superioare: nepotism, „pile”, trafic de influență, furt din avutul obștesc, delapidare, vânzarea pe sub mână a unor produse deficitare, mită etc.
2) Toate aceste cauze din prima fază au pregătit a doua fază, de răsturnare violentă a sistemului socialist, printr-o lovitură de stat, mascată bine într-o revoluție spontană. Majoritatea cetățenilor români a fost de acord cu schimbarea sistemului socialist, cu societatea „de consum”, sperând într-o viață opulentă, ca în filmele capitaliste. Acum, după 23 de ani de la „Loviluția” din 1989, mai mult de jumătate din cetățenii României, inclusiv tineri, regretă fostul regim. Vă las dumneavoastră plăcerea de a califica calitatea liderilor politici, economisi și administrativi de după 1989. Ce v-a plăcut la ei? Ce nu v-a plăcut? Ce măsuri putem lua pentru a opri accesul indivizilor dubioși și nepregătiți la principalele funcții statale și obștești?
Din exemplele date la începutul acestui capitol, ați intuit că persoanele care aspiră la funcții de conducere trebuie să însușească mai multe științe. Până aici, ar fi vorba de știința conducerii. De ce am spus însă arta conducerii oamenilor? Simplu, amicii mei: Dacă nu posezi talent de lider, nu vei deveni un conducător bun nici după zeci de ani de studii și practică. În orice domeniu, există cârpaci, meseriași și maeștri, astfel că oricine poate lucra în orice domeniu, într-una din aceste categorii. Ați observat aceasta la artiștii plastici. Toți folosesc același fel de materiale, dar se stratifică în cârpaci, meseriași și maeștri. Numai maeștrii au un cuvânt de spus în arta respectivă.
Situația este aproape identică în domeniul conducerii politice, economice și administrative. Numai maeștrii înzestrați cu calități excepționale și gen ia le au dreptul de a aspira la funcțiile de lideri.
Pag. 5 – 7