Tot ceea ce nu vrei să știe copiii despre sex (dar îți este teamă că vor întreba)
Învață să răspunzi la întrebările copilului legate de sexualitate, de la naștere până la adolescență
Ce-ați putea spune când fiica dumneavoastră de 4 ani intră în dormitor în timp ce faceți dragoste? Ar fi trebuit, oare, să-i povestiți mai puține lucruri despre sex fiului dumneavoastră atunci când vă răspunde: „E scârbos!“? Dar când e vorba de adolescenți? Ar trebui să-i cumpărați fiului dumneavoastră prezervative? Ar trebui să încercați să vă împiedicați fiica să aibă relații intime? |
Stocurile se epuizează rapid, rezervă acest produs și hai la
librăria Adevăr Divin din Brașov, Str. Zizinului, nr. 48, pentru a-l prelua personal.
(Unele produse pot avea discount suplimentar în librărie.)
Vei fi contactat(ă) telefonic de un reprezentant divin.ro pentru confirmarea disponibilității, în intervalul Luni-Vineri orele 9:00 - 17:00, deci te rugăm să introduci un număr de telefon corect și actual.
Detalii:
Întrebările legate de sexualitate ale micuțului dumneavoastră vă iau prin surprindere sau vă produc neliniște? Nu sunteți singurii. Aproape toți părinții trec prin acest gen de stări. Sexualitatea copiilor este un subiect care stârnește confuzie și sentimente contradictorii tuturor adulților. Parafrazând titlul celebrei cărți Tot ce ai vrut să știi despre sex* dar ți-a fost teamă să întrebi, autorii abordează cele mai mari temeri ale părinților în mod deschis, cu umor și naturalețe. Ce-ați putea spune când fiica dumneavoastră de 4 ani intră în dormitor în timp ce faceți dragoste? Ar fi trebuit, oare, să-i povestiți mai puține lucruri despre sex fiului dumneavoastră atunci când vă răspunde: „E scârbos!“? Dar când e vorba de adolescenți? Ar trebui să-i cumpărați fiului dumneavoastră prezervative? Ar trebui să încercați să vă împiedicați fiica să aibă relații intime? Scrisă de două autorități în domeniu, cartea oferă sfaturi și sprijin oricărei persoane care se străduiește să aibă un dialog deschis cu tinerii despre sex. Fie că urmăriți să vă protejați copilul adolescent de bolile cu transmitere sexuală, fie că doriți să vă educați micuții în așa fel încât să ajungă să-și cunoască și să-și înțeleagă corpul, aveți în față un manual care nu ar trebui să vă lipsească din bibliotecă. |
Cuprins:
Mulțumiri ... 7 |
Fragment:
CAPITOLUL 1 Cum am ajuns aici? ISTORIA NATURALÃ A SEXUALITÃȚII STAȚI CULCATÃ PE SPATE. Bluza este ridicată mai sus de abdomen și pantalonii sunt trași pe coapse. Cineva tocmai a împroșcat o mână de gel rece în zona de sub buricul dumneavoastră. Acesta este unul din acele momente miraculoase din viață, care nu este întotdeauna plăcut și confortabil. Ecografia cu ultrasunete. Principala dumneavoastră preocupare este să aflați cât mai repede dacă bebelușul este sănătos. Dar sperați și să vă amuzați puțin. „Vreau să văd o față”, spuneți, întinzându-vă gâtul din poziția în care vă aflați. Și vreți să știți dacă este fată sau băiat. Ultima oară, medicii au spus că nu pot fi încă siguri. Radiologul începe să miște sonda pe abdomenul dumneavoastră. „Uitați capul.” „Capul? Unde?” El întoarce monitorul în direcția dumneavoastră. Vedeți ceva care arată ca o furtună transmisă cu un Magnavox din 1969. „Unde?” (Oare mă apasă mai tare?) Categoric, apasă mai tare. Vă gândiți să-i faceți pe plac. Apoi, un chip fantomatic apare în zăpadă. Este mic, dar este o față. Puteți desluși un profil delicat: un ochi, apoi un nas și, apoi, ascuns aproape de gura deschisă, un ceva... mic. Un hamburger? „Iată mânuța sa stângă.” Mânuța stângă! Bebelușul pare atât de dulce și liniștit, ca și cum ar dormi. Un înger care doarme. Un înger care doarme static. „Este băiețel.” Sunteți acum în altă parte a furtunii. „Destul de sigur. Vedeți, aici? între picioare?” Acum apasă cu o încântare vădită. „0, da, acelea sunt picioare. Le pot vedea clar.” „Ei bine, dacă vă uitați chiar între ele, vă puteți da seama.” „Penisul lui. Vedeți? Are o erecție.” „Ce are” O erecție. Copilul dumneavoastră este o ființă sexuală Știm două lucruri despre dezvoltarea sexuală a copiilor: copiii învață despre sex de la lume și copiii, sunt ființe sexuale în mod inerent. Toți am acceptat cu ușurință prima idee. A doua ne pune însă câteva probleme. Încă din perioada Iluminismului, din vremea lui John Locke, ideea că un copil este ca o placă albă pe care lumea scrie a fost o idee unanim acceptată. Niciunde această idee nu a fost mai bine primită ca în domeniul sexualității: ne place să credem că micuții noștri nu au așa ceva. Acum 100 de ani, victorienii, care au perfecționat ideea copilului inocent, au făcut o adevărată artă din a ține copilul departe de orice sursă de informații legate de sex, mergând până la a îmbrăca picioarele goale și sugestive ale pianului cu materiale încrețite. Copiii erau inocenți. De fapt, adulții se gândeau la sex. Dacă micuții se gândeau la sex, cu siguranță acest lucru se întâmpla din cauza adulților. Așa cum ne îngrijorăm noi cu privire la efectele internetului în ziua de astăzi, stăpânilor caselor din epoca victoriană erau îngroziți de ideea că doica ar putea trezi gânduri erotice în mintea copiilor, în timp ce părinții erau plecați. Nu e de mirare că lumea primea teoriile lui Freud despre sexualitatea înnăscută a copiilor la fel de bine ca salmonella la o cină oficială. Am început să aflăm foarte multe despre dezvoltarea sexuală a copiilor din momentul în care Freud i-a alarmat pentru prima dată pe strămoșii noștri. Multe dintre aspectele specifice teoriei sale au fost respinse. Dar partea esențială a ideilor sale eretice rămâne valabilă. Am înțeles că sexualitatea se dezvoltă în mod natural la toți copiii. Semințele sale pot fi găsite la sugari și se desfac către o sexualitate matură la copii, pe măsură ce aceștia cresc, indiferent dacă le explicăm tot sau păstrăm tăcerea. Cum se întâmplă? Cum evoluează o erecție de pe o ecografie într-un ritual de împerechere complex, practicat pe casa scării de un elev emoționat din clasa a Xl-a și cea mai bună prietenă a surorii sale? Urmează să răspundem într-o clipă la această întrebare, în măsura în care este posibil, trecând în revistă dezvoltarea sexuală a unei fete și a unui băiat. Până când aceștia ajung la vârsta maturității, veți fi învățat tot ce trebuie să știți despre modul în care un copil devine o ființă sexuală. Pe parcursul cărții, vom vorbi despre fiecare dintre problemele pe care aceste două vieți le ridică. însă, înainte de a începe să inspectăm acești copaci în mod special, vrem să vă arătăm o imagine clară a pădurii. Așa cum veți descoperi curând, sexualitatea nu este creată într-un copil de prima sa lecție de educație sexuală. Nici nu este declanșată de o transformare hormonală unică, ce survine la pubertate. În schimb, încercați să vă gândiți la sexualitate ca la ceva asamblat din părțile componente de fiecare copil aflat în creștere într-o anumită perioadă de timp. Câteva dintre componentele pe care un copil le va folosi în acest sens îi sunt la îndemână încă de la naștere, respectiv organele genitale. Fetița vine la pachet cu tot cu vulvă și, chiar înainte de a putea vorbi, va descoperi că se simte bine când își atinge organele genitale. Actul în sine pare a fi sexual, dar sexualitatea pe deplin dezvoltată cere mai mult decât niște organe genitale sensibile. Cu timpul, acest element se va lega de alte elemente care nu sunt disponibile în perioada copilăriei. Fanteziile legate de apropierea de altă persoană pot apărea câțiva ani mai târziu. Când apar, un copil va descoperi că, atunci când are aceste fantezii, organele sale genitale sunt extrem de sensibile. Plăcerea de a le atinge va crește, iar din acel moment această plăcere va fi corelată cu gândul de a fi cu alte persoane. În acest moment, ceva ce seamănă cu imaginea oamenilor mari despre sexualitate începe să capete formă. În viața oricărui copil, există anumite elemente fundamentale, care se vor dezvolta și se vor combina pentru a forma sexualitatea sa. Considerați-le roțile și angrenajul sexualității. Acestea sunt: Excitări spontane ale organelor genitale Autostimularea agreabilă a organelor genitale „Jocuri sexuale” de explorare cu cei de aceeași vârstă Atracții față de alte persoane Fantezii legate de sex Abilitatea permanentă de a iubi în perioada de maturizareCa să scurtăm povestea: în timpul copilăriei, excitațiile care odată erau spontane încep să fie determinate de atracția față de diverși oameni. Excitația provocată de atracție se leagă apoi de fanteziile sexuale. Și când fanteziile stimulează experimentarea sexuală cu cei de aceeași vârstă, se naște sexualitatea de adult – la o vârstă destul de fragedă, cât să facă un părinte obișnuit să suspine adânc. Evident, trebuie să învețe cum să stăpânească acest lucru. Și astfel, în timp ce asamblează aceste componente, un copil va dezvolta și înțelegerea intelectuală, structura morală și maturitatea psihologică necesare pentru a-și controla sexualitatea. Indiferent ce experimentează în copilăria sa, indiferent dacă este crescut într-o colonie de nudiști sau învață să pronunțe cuvântul abstinență la grădiniță, fiecare copil va modela și remodela un fel de scuter sexual în timp ce crește. Bineînțeles, acesta va fi asamblat și va arăta diferit, în funcție de temperamentul și de experiențele sale de viață. Așa cum poate deja știți din propria experiență, sexualitatea copilului va fi completată și modificată de-a lungul întregii sale vieți. Dezvoltarea sexuală nu se termină niciodată. Ne-am îndepărtat însă de subiect, așa că să revenim. Haideți să facem o vizită într-un spital unde, unul lângă altul, la maternitate, sunt doi copii, un nou-născut mic, care se zvârcolește – o fetiță – și un băiat chel, mic, care doarme liniștit. Faceți cunoștiință cu Eloise și Max. Sugari și copii mici (de la naștere până la vârsta de doi ani) Max s-a născut cu tot echipamentul de care are nevoie un băiețel. Înainte să plece din spital, i se face ceva alarmant la penis. Eloise, care s-a născut cu tot echipamentul de care are nevoie o fetiță, nu va suferi nicio surpriză de acest gen. Sunt împachetați și expediați la noile lor case. Odată ajunși acolo, ei vor avea parte de multă acțiune, doar plângând pur și simplu. Acea acțiune va include și multe scutece de schimbat. La fel ca și la alți nou-născuți, în momentul schimbării scutecului, părinții lui Eloise și ai lui Max vor observa că aceștia se excită spontan. Max va avea o erecție. Eloise – deși va fi mult mai greu de observat – se va uda. Este neclar ce cauzează aceste excitări la această vârstă fragedă, dacă sunt răspunsuri la stimularea fizică sau la un semnal intern, în mintea sau corpul sugarului. Unii consideră acest tip de excitare un fel de reflex. Reprezintă cea mai timpurie funcționare a aparatului sexual al copilului, ce apare imediat după naștere. Să fii ținut în brațe și să fii mângâiat se află printre cele mai mari plăceri ale vieții de sugar. La fel și să ți se mângâie bărbia și să fi masat pe spate. Și la fel este și să te joci cu organele genitale. În luna a opta, Eloise gângurește când i se schimbă scutecele dacă simte o adiere pe labii. Lui Max, la zece luni, îi place să se joace cu penisul său, în special, în baie, când apa este caldă. Nu este clar la ce vârstă copiilor începe să li se pară stimularea genitală mai plină de plăceri decât o atingere ușoară în orice altă parte a corpului. însă sugarii o caută în mod sigur, deseori înainte de prima lor zi de naștere. Pot avea un orgasm dacă se stimulează singuri? Nimeni nu știe cu adevărat ce simte un sugar, dar reacții care arată ca niște orgasme (fără ejaculare la băieți) au fost observate la copii în primul an de viață. Copilăria timpurie (2-6 ani) La vârsta de doi ani, Eloise are deja un vocabular format din 197 de cuvinte. Pudoarea nu este unul din ele. Puține lucruri îi plac mai mult decât să țopăie prin casă fără nimic pe ea și să fie alergată de tatăl său cu un scutec pe cap. Când o însoțește pe mama sa la birou, pare să nu aibă nicio problemă să găsească drumul către chiloți în momentele plictisitoare. La întâlnirile cu personalul, de exemplu. „Ultra-ud” – numele pe care părinții lui Max l-au dat spectacolului acvatic din timpul băiței de seară – definește felul în care, Max îi încântă pe invitați cu delicii uimitoare de împroșcături cu apă, îngâmfare și frivolitate studiată. Ca majoritatea copiilor de 2-3 ani, amândurora le place să fie goi și au o curiozitate lipsită de orice fel de inhibiții legată de corpuri – ale lor și ale altor oameni. Vor să fie atinși, se vor uita pe furiș și vor strânge în brațe orice membru al familiei sau prieten care le oferă această posibilitate. Vor să știe ce fac oamenii în baie. Max ia această curiozitate cu el la grădiniță, unde, la vârsta de patru ani, împreună cu prietenul său Timmy sunt descoperiți chicotind sub masa de lucru cu chiloții în vine. Jocurile lejere, prostești, precum acesta, marchează începutul a ceea ce se numește în mod obișnuit joacă sexuală. La vârsta lui Max, joaca sexuală se limitează de obicei la a arăta și a se uita și este inspirată de dorința de a explora. Din câte știm noi, atracțiile sexuale sunt neobișnuite la grădiniță și probabil nu au un rol major în amuzamentul jocurilor sexuale timpurii. Pag. 29 – 35 |