Astropsihologie
O nouă cale în consilierea psihologică și psihoterapie
Lucrarea de față propune o altfel de viziune asupra realității, realitate care poate fi citită din perspectiva a două discipline fundamentale ale sufletului și minții umane: astrologia și psihologia. |
30.00 27.00 RON (Stoc 0)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
Florina Marin realizează nu doar o abordare teoretică originală și capabilă de a interconecta cele două domenii, ci prezintă un instrument de lucru util și valid pentru cunoașterea personalității umane, cu puternice valențe de intervenție terapeutică holistă. Sensul vital și Sensul existențial – două dintre conceptele originale propuse de autoare – pot fi, pentru psihoterapeuții pasionați de fascinantul domeniu al astrologiei, elemente-cheie de înțelegere a realității personale, de intervenție și optimizare în cadrul demersului terapeutic, atât pentru problemele de ordin psihopatologie, cât și pentru cele existențiale. Psiholog, psihoterapeut dr. Lucian Trașă
Astrologia a intrat deja în atenția cercetătorilor, iar psihologii sunt printre primii care pot fi interesați de acest domeniu. Lucrarea Florinei Marin este una de pionierat prin faptul că Îmbină psihologia și astrologia într-un cadru academic, acceptat de specialiștii în psihologie care nu sunt și specialiști în astrologie. Ing. Astrolog Adrian Mîndruță-Tănăsescu, membru fondator al Asociației Astrologilor din România
Florina Marin este psiholog, membru al Asociației Române de Psihologie Transpersonală, și astrolog, membru al Asociației Astrologilor din România.
Mai multe detalii despre autoare puteți găsi la adresa http://www.astrolog-florina.ro |
Cuprins:
Prefață ... 5 Cuvânt-înainte ... 11 APARIȚIA ȘI DEZVOLTAREA GÂNDIRII ASTROPSIHOLOGICE ... 15 Componenta spirituală a științei-epistemologie și astrologie ... 15 Astrologia ca știință hermetică ... 17 Viziunea astropsihologică asupra fiintei umane – modelul holistic ... 19 Dimensiunea spirituală a ființei și modele de evaluare astropsiholologice ... 21 Concepte psihologice și astrologice abordate interdisciplinar de CG. Jung și F. Riemann ... 23 Abordarea umanistă, transpersonală și armonică in psihologie ... și astrologie – Dane Rudhyar ... 28 Sensul Vital și Sensul Existential, concepte noi in astropsihologie ... 29 PRINCIPALELE CONCEPTE PSIHOLOGICE UTILIZATE ÎN ASTROPSIHOLOGIE ... 35 Personalitatea ... 35 Temperamentul ... 39 Aptitudinile ... 41 Inteligența – subsistem rezolutiv-productiv al personalității ... 42 REPERE TEORETICE ALE PRACTICII ȘI LIMBAJULUI ASTROLOGIC ... 43 Despre etică în astrologie ... 43 Noțiuni astrologice de bază ... 44 MODELUL DE EVALUARE ASTROPSIHOLOGICÃ ȘI INSTRUMENTELE DE LUCRU ... 49 Ipotezele care au condus la alcătuirea modelului de evaluare ... 49 Observația ... 50 Interviul clinic de evaluare ... 53 Testul de personalitate factorial PF16 ... 57 Analiza psihofizică a hărții natale și a etapei de viață ... 59 Exemplul 1: Analiza psihofizică a hărții natale – Sigmund Freud ... 61 Exemplul 2: Analiza prin simboluri a unor elemente din harta natală a lui S. Freud ... 65 Exemplul 3: Tranzite și progresii planetare care reflecta momente importante din viata lui S. Freud ... 71 Profilul astrologic și evaluarea etapei de viață. Structura analizei astrologice aplicată în evaluarea cazurilor prezentate ... 75 STUDII DE CAZ ... 77 Cazul Daniela-Raluca ... 77 Interviul clinic de evaluare Daniela-Raluca ... 77 Observația în cazul Daniela-Raluca ... 80 Rezultatele testului de personalitate PF 16 în cazul Daniela-Raluca, profilul personalității ... 81 Concluziile evaluării psihologice în cazul Daniela-Raluca ... 85 Profilul astrologic și evaluarea etapei de viață, concluziile consilierii astrologice în cazul Daniela-Raluca ... 86 Coroborarea datelor psihologice și astrologice în cazul Daniela-Raluca ... 93 Cazul Lory ... 95 Interviul clinic de evaluare Lory ... 95 Observația în cazul Lory ... 99 Rezultatele testului de personalitate PF16 în cazul Lory – profilul personalității ... 100 Concluziile evaluării psihologice în cazul Lory ... 103 Profilul astrologic și evaluarea etapei de viață, concluziile consilierii astrologice în cazul Lory ... 104 Coroborarea datelor astrologice și psihologice în cazul Lory ... 111 Cazul Monica M. ... 112 Interviul clinic de evaluare în cazul Monica M. ... 112 Observația clinică în cazul Monica M. ... 117 Rezultatele testului de personalitate PF16 în cazul Monica M., profilul personalității ... 117 Concluziile evaluării psihologice în cazul Monica M. ... 121 Profilul astrologic și evaluarea etapei de viață, concluziile consilierii astrologice în cazul Monica M. ... 122 Coroborarea datelor astrologice și psihologice în cazul Monica M. ... 127 Concluzii generale asupra studiilor de caz ... 129 LIMITELE MODELULUI DE EVALUARE ASTROPSIHOLOGICÃ ... 133 LIMITELE STUDIULUI DE CERCETARE ... 135 STUDII ASTROLOGICE ... 137 Ce nu știm despre Eminescu? Omul, viața și dimensiunea sa spirituală în viziune astrologică ... 137 Introducere ... 137 Zestrea natală ... 138 Convingerile politice și cele religioase ... 140 Eminescu, un inițiat ... 142 Contextul sociopolitic intern și internațional ... 145 Împrejurările morții ... 145 Concluzii: moștenirea artistică, moștenirea filosofică, conștiințe individuală, intrarea în conștiința colectivă ... 147 Nichita Stănescu – Portret astropsihologic sau „Încercare de lămurire” ... 148 Talentul artistic și notorietatea ... 149 Sensul vieții ... 152 Viața, creația și iubirea, „necuvintele” în traducere astropsihologică ... 155 Spiru Haret – percepții asupra unui profil astrologic, personalitate și realizare de sine ... 159 Personalitatea ... 160 Realizări în știință, educație, sociologie, cultură ... 163 Filosofia lui Spiru Haret. Materialist sau idealist? ... 164 Cultura și patriotismul ... 165 Spiru Haret – realizare de sine ... 166 ASTROLOGIE ȘI RELIGIE ... 169 Introducere ... 169 Destinul misticului religios – Petre Țuțea ... 171 Între liberul arbitru și destin – Amedeo Modigliani, un artist de geniu ... 175 Problema fundamentală a astrologiei, misiunea astrologului ... 179 BIBLIOGRAFIE ... 183 |
Fragment:
APARIȚIA ȘI DEZVOLTAREA GÂNDIRII ASTROPSIHOLOGICE Componenta spirituală a științei-epistemologie și astrologie Noua paradigmă propusă de Psihologia Transpersonală, respectiv implicarea planului spiritual al ființei umane în existenta sa fizică și psihică, a fost posibilă datorită lui CG. Jung, care a utilizat prima dată termenul de „transpersonal” în 1916, iar după aceea lui Roberto Assagioli – fondatorul psihosintezei, lui Pierre Weil – părintele cosmodramei, lui Graf Durckheim prin terapia inițiatică, lui Victor Frankl, creatorul logoterapiei ș.a.m.d. În istoricul abordărilor occidentale de acest fel este bine cunoscută pregătirea în domeniul astrologiei a lui Jung, respectul său pentru acest domeniu al cunoașterii, fapt care l-a inspirat și l-a ajutat să avanseze noțiunea de .arhetip” sau structură arhetipală a psihicului, pe cea de „individuație” pentru căutarea imperioasă a Sinelui. Ulterior, reprezentanți de seamă ai psihologiei transpersonale au găsit noi valențe ale astrologiei aplicate în psihologie, consemnate în lucrări precum Gaia, ființa planetară a lui lames Lovelock (1972) sau Matricile perinatale – Stanislav Grof (1972). Psihanalistul și astrologul francez Dominic Levadoux a stabilit legăturile între aceste matrici și planetele transpersonale (Saturn, Uranus, Neptun și Pluton). Cercetările întreprinse de Stanislav Grof, împreună cu alți psihologi, asupra stadiilor nașterii, au dus la concluzii relevante despre activarea în decursul vieții a matricelor psihice adecvate, atribuite planetelor. Iată un exemplu: un tranzit puternic al lui Neptun (sau asupra lui Neptun natal) aduce nevoia de fuziune și/sau de împlinire spirituală; un tranzit saturnian aduce sentimentul de suferință continuă, de reprimare sau frustrare fără a Întrezări o ieșire; Pluton aduce frica, dar și puterea de a „renaște din propria cenușă”, iar Uranus găsește soluțiile necesare, puterea de a schimba sau sentimentul de a fi (re)găsit un lucru pierdut, căutat de multă vreme (Fanchon Pradalier-Roy, 2006). Studiind semnificațiile și reperele psiho-astrologice ale vieții în evenimentele intervenite în viața unor persoane și tranzitele planetare peste harta natală, exemplele pot fi multiple. Studiile astrologilor europeni și americani în domeniul astrologiei mundane, dar și ale unor nume românești de notorietate, cum ar fi Virgil Ionescu și Florian Onița, confirmă, de asemenea, capacitatea de cunoaștere a astrologiei asupra evoluției populațiilor și teritoriilor la nivel colectiv. Psihologia Transpersonală este în acest moment una dintre cele mai cuprinzătoare forme de cercetare asupra psihicului uman deoarece tine seama de latura spirituală a oricărei ființe, de legătura acesteia, conștientă sau inconștientă, cu o Conștiință Universală numită Creator sau Dumnezeu. Din punct de vedere științific, această valență a fost sesizată și determinată prin câteva teorii, dintre care ne putem opri, de pildă, la teoria sistemelor complexe a ilustrului academician român Spiru Haret, doctor În matematică al Universității Sorbona, primul astronom teoretician român. În teza sa de doctorat a respins teoria susținută până atunci de Laplace, Lagrange și alții, conform căreia axele mari ale orbitelor planetare sunt invariabile, demonstrând teorema variabilității sistemului solar pe perioade mari de timp, sistem ce nu este imuabil. Cercetările sale de exceptie În astronomie au fost continuate de Henri Poincare, iar mai târziu, în semn de recunoaștere, numele său a fost a dat unui crater al Lunii. Determinarea instabilității sistemului solar pune în evidență, cu alte cuvinte, Încă de la acea vreme faptul că un sistem format din doi factori devine nepredictibil în cazul apariției unui al treilea factor. O altă teorie apărută la aproximativ un secol distanță este noua teorie a fizicii cuantice. Schimbarea de paradigmă din epistemologie prin degradarea științei pozitiviste, care avea la bază metoda experimentului și a observației ca metode forte de cunoaștere, a fost posibilă în mod similar, prin prezenta celui de-al treilea factor, observatorul, într-un sistem experimental de doi factori. Ca urmare, existenta instabilității, a unei evoluții nepredictibile sau a incapacității de observare este atribuită dimensiunii spirituale pe care o deține atât micro, cât și macrocosmosul. Noua paradigmă a fizicii cuantice se poate regăsi și în astrologie; În acest sens avansăm conceptul conform căruia omul își poate determina traiectoria dacă devine propriul său observator exterior și Își concentrează energia în sens armonic cu dimensiunea sa spirituală, parte a Conștiinței universale. Astfel, putem obține singura previzionare a destinului cu siguranță deplină de realizare. Din această perspectivă putem considera că fiecare persoană are acces în orice moment la Sinele său și depinde de el însuși cum își folosește resursele fizice, psihice, informaționale, spirituale proprii nivelului său de dezvoltare. Precum orice adevăr care se manifestă înainte de a fi general acceptat, în măsura în care nivelul de percepție necesar al receptori lor este atins, astrologia poate fi considerată o pârghie importantă în epistemologie, cu aplicații directe în psihologie și psihoterapie. Acest lucru poate fi posibil tot datorită introducerii noii paradigme a gândirii științifice contemporane, mai exact, odată cu descoperirile din fizica cuantică ale lui David Bohm, care confirmă componenta spirituală a oricărei științe, lucru de care gândirea carteziană făcea abstracție. Apropierea gândirii științifice actuale de învățăturile marilor mistici și inițiați (în acest sens se relevă și prietenia lui David Bohm cu misticul indian Krishnamurti și cu Dalai-Lama) nu este o noutate în esență dacă ținem seama, de pildă, de considerațiile celui mai mare mistic religios român, Petre Țuțea, Dincolo de viața sa zbuciumată, dincolo de neliniștile sale metafizice despre care vorbea în dialogurile sale, nouă ne-a transmis ceva foarte de preț, „sfinxul inspirației sale”, inspirație pe care o considera o favoare divină, comparativ cu revelația, care este acțiunea directă a Divinității asupra omului. În acest context amintea adesea despre Newton, care a fost „insplrat” de Dumnezeu să descopere gravitația, după cum el însuși afirmă în Principia Matematica Naturalis Philosophiae: „Gravitația este Dumnezeu”. Astrologia ca știință hermetică Cunoscută încă din Antichitate, astrologia are, înainte de toate, coordonate științifice, întrucât observațiile se bazează pe astronomie, pe fizică și matematică. Marii astrologi pe care i-a cunoscut istoria au fost în același timp filozofi sau matematicieni, astronomi, fizicieni, medici, etc., cărora însăși religia le-a recunoscut meritele ca oameni de știință. Îl putem aminti astfel pe Hipocrate, care spunea că orice medic ar trebui să fie și astrolog, pe Plutarh și Ptolemeu, lerorne Cardan – matematician, chimiștii Ruggieri și Pracelsus, astronomii Regiomontanus și Kepler, lean Baptiste Morin – doctor în medicină, etc. Nu în ultimul rând, vom pune în valoare componenta ei spirituală, observând că legătura dintre astrologie, știință și religie (aceasta ca primă formă de manifestare spirituală) vine către noi din Antichitate: preoții diverselor religii erau și observatori ai cerului, iar analogia dintre viața omului și mișcarea planetelor o întâlnim în textele biblice. Iată un singur exemplu binecunoscut în Evanghelia după Matei 2.9 - 2.10 se spune: „După ce au ascultat pe împăratul, magii au plecat. Și iată că steaua, pe care o văzuseră în Răsărit, mergea înaintea lor, până ce a venit și s-a oprit deasupra locului unde era Pruncul.” În sprijinul acestei idei vine în „Prolog” la lucrarea Astrologia practică și Adrian Cotrobescu (1999, p. 2): „Astrologia este numai un instrument care facilitează percepția puterii divine, care oferă repere pentru a putea aprecia unde se plasează fiecare dintre noi, ce mai are de făcut, cum își poate continua elevarea spirituală. (...) Astrologia se înscrie pe linia științelor cognitive, care oferă, pe lângă conceptele și limbajul specific fiecăreia și un model operațional coerent”. În ceea ce privește rădăcinile ei hermetice, vom pune accentul pe cunoașterea tradițională din religie, arte, științe, geometrie, alchimie, astronomie, astrologie și multe alte subiecte aflate în Cărțile Hermetice, strânse la un loc de către zeul egiptean Thoth, cunoscut mai târziu de greci sub numele de Hermes Trismegistus. Acestea erau considerate sacre și aveau voie să le atingă numai cei mai înalți preoți egipteni. Legile Universale care constituie bazele metafizice ale astrologiei moderne și care Își au izvoarele În filosofia hermetică pot fi considerate pe drept cuvânt de inspirație divină, așa cum Hermes trecea drept înțelept și inițiat în tainele lumii. Hermetismul este un sistem de legi care guvernează întregul Univers, legi imuabile ce se manifestă în plan material, mental și spiritual, reflectând esența întregii filozofii hermetice: legea mentalismului („totul este spirit, Universul este mental”), legea corespondenței („ceea ce este sus este și ceea ce este jos, ceea ce este jos este și ceea ce este sus”), legea vibrației („nimic nu este în repaus, totul se mișcă, vibrează”), legea polarității (orice lucru are doi poli, polii opuși au o natură identică, însă de grade diferite, extremele se ating, toate adevărurile nu sunt decât semiadevăruri, toate paradoxurile pot fi conciliate), legea ritmului („totul se scurge înăuntru sau în afară, orice lucru are durata sa, totul evoluează, apoi degenerează, ritmul este constant”), legea cauzei și a efectului („orice cauză are efectul său, orice efect are o cauză, totul se Întâmplă conform Legii”), legea genului („totul are principiile sale, Masculin și Feminin, genul se manifestă pe toate planurile, principiul Masculin degajă o energie inerentă către cel Feminin în sensul Creației, unul fără altul nu pot crea, gen (lat.) = zămislire, procreare”). Viziunea astropsihologică asupra ființei umane – modelul holistic De-a lungul secolului al XX-lea se observă o evoluție paralelă a astrologiei și psihologiei în sens umanist, ambele avându-și obărșia în Statele Unite. Astfel, părintele astrologiei moderne, Dane Rudhyar publică În 1936 Astrology of Personality. Curentul psihologiei umaniste s-a constituit În anii 50 în S.U.A. și apoi s-a răspândit rapid în anii 60 și 70 în Europa, cu puternice influențe în sociologie, psihologie socială, antropologie socială și culturală. Dintre personalitățile care au contribuit la conturarea noii orientări se pot cita: Abraham H. Maslow, Cari R. Rogers, cu studii precum Motivation and Personality (A. Maslow, 1954) sau Client-Centred Therapy (Cari Rogers, 1951). În astrologia umanistă, Rudhyar a încercat să arate faptul că sunt cel puțin două abordări de bază ale astrologiei: „orientarea către eveniment” și „centrarea pe persoană”. EI a prezentat astrologia „ca un fel de Yoga occidentală sau psihosinteză, iar harta natală este considerată mandala, o formulă de integrare în scopul de a crea un tot unitar”. Aceste idei s-au materializat în 6 broșuri care au fost mai târziu sintetizate în cartea numită Person-Centered Astrology. De asemenea, el este autorul următoarelor cărți esențiale pentru noua viziune astropsihologică asupra ființei: Astrology of the Modern Psyche (1976), Rhythm of Wholeness (1983), Beyond Personhood (1983), Individual Selfhood (1983), The Fullness of Human Experience (1986). Contingența dintre psihologie și astrologie se poate remarca prin colaborarea dintre Roberto Assagioli și Alice Bailey, personalitate celebră ca profesor, spiritualist și astrolog. Creator în psihologie al Psihosintezei, Începând cu 1910, Roberto Assagioli a fost mai târziu influențat în metodele sale de unele elemente din opera lui A. Bailey, care, la rândul său a scris o lucrare de referință, respectiv Esoteric Psychology – volumul 1, apărut În 1936 și volumul al II-lea, apărut în 1942. Toate studiile și cercetările care au urmat în aceste domenii ne conduc astăzi la o viziune de sinteză asupra ființei, urmărind cele patru planuri sau dimensiuni ale existenței sale, și anume: dimensiunea fizică (sau materială), dimensiunea sufletească (sau psihoafectivă), dimensiunea intelectuală (sau rațională) și dimensiunea spirituală (sau a conștiinței Sinelui). Pe principiul interdisciplinarității, care se dovedește cel mai eficient în orice demers științific, se poate observa conexiunea și interacțiunea dintre instanțele psihicului, dintre psihic și starea fiziologică a corpului sau dintre nivelul spiritual atins și starea de trezire sau descoperirea Sinelui. Un astfel de concept este rezultatul a nenumărate analize astrologice. Puțini știu că Jung a studiat mii de astrograme natale pentru a fundamenta observațiile și concluziile sale. Astrologia modernă propune astăzi o cunoaștere completă a ființei sub toate aspectele sale și în toate compartimentele vieții în scopul de a putea defini, de pildă, elementele inconștientului, ecuația sau principiul de manifestare psihoemoțională sau ecuația dintre conștient, capacitate intelectuală, liberul arbitru, motivație și acțiune, ceea ce se regăsește într-un model holistic al astrogramei natale. De asemenea, zestrea natală a unei persoane oferă indicii despre nivelul său de evoluție spirituală pe care îI poate atinge și tendințele pe care le poate manifesta în decursul vieții, fără a putea prevedea ce alegeri va face individul, atât în raport cu latura materială sau concretă, cât și în raport cu sistemul de credințe. Sensul vieții pe care și psihologia îl caută prin diferite tehnici și metode este înscris în harta cerului nașterii, urmând ca fiecare individ să ajungă la descoperirea sa într-un fel unic, mai devreme sau mai târziu, urmând sau nu o traiectorie armonică vibrațional cu ritmul său interior. Acest principiu de analiză astrologică pune accentul în mod esențial pe cunoașterea potențialului propriu, pe liberul arbitru în defavoarea previzionării în sensul clasic. Dimensiunea spirituală a ființei și modele de evaluare astropsihologice Instanțele psihicului pot fi identificate și definite într-o hartă natală ce conține un model de funcționare unic, compus dintr-o mulțime de factori. Spre exemplu, pentru a defini inconștientul și funcțiile sale în manifestările unei persoane, vom analiza holistic poziția în Semn zodiacal a Lunii (semnificatoare a laturii noastre interioare, sufletești), aspectele sale cu alte planete, relația cu planeta guvernatoare a domeniului de viață în care își are domiciliul, relația ei cu Mercur și Uranus (determinanți ai conștientului și accesului la Conștiința superioară), precum și domeniile de viață care indică locuri ascunse, cu întreaga lor coloratură astrologică. De asemenea, modelul de abordare astropsihologic permite definirea în detaliu a palierului spiritual al unei persoane, care este unic, propriu Sensului vieții sale și spre care tinde să se îndrepte. Ca primă treaptă a acestui palier vom defini raporturile sale cu religia și legătura sau felul comunicării sale cu Dumnezeu. A doua treaptă a palierului spiritual se regăsește ca și efect al celei dintâi, respectiv capacitatea de a se desăvârși în credința absolută, în care manifestările specific religiose devin secundare sau absente, întrucât se consideră că ființa a atins stadiul maxim al evoluției sale spirituale sau, așa cum spun shamanii, trăiește în două lumi în același timp. La limita sensibilă dintre religios și spiritual devine imperios necesară ordonarea treptelor Pag. 15 – 21 |