4. Observatorii din junglă ai cerului Maya. Numele evocă mister, enigmă, aventură. O civilizaţie dispărută, deşi purtătorii ei au rămas. Oraşe incredibile abandonate intacte, înghiţite de bolta verde a junglei; pira mide care ating cerul, ţintind spre zei; şi monumente, scuip tate minuţios şi decorate, care vorbesc prin intermediul hieroglifelor, al căror înţeles este pierdut în mare parte în negura timpului. Mistica civilizaţie maya a acaparat imaginaţia şi curiozi tatea europenilor din momentul în care spaniolii au pus pi ciorul în Peninsula Yucatân şi au găsit în junglă vestigiile oraşelor pierdute. Totul era de necrezut: piramidele în trepte, templele-platformă, palatele decorate, stâlpii din piatră gravaţi; şi,în timp ce se minunau de ruinele descoperite, ascultau poveştile băştinaşilor despre monarhii, oraşe-state şi gloria de odinioară. Unul dintre cei mai cunoscuţi preoţi spanioli care au scris despre Yucatan şi Maya, atât în timpul, cât şi după cucerirea acelor teritorii, călugărul (mai târziu episcopul) Diego de Landa (Relacion de las cosas de Yucatan - Relatarea lucrurilor din Yucatan) a raportat că „în Yucatan există multe edificii de mare frumuseţe, zona fiind cea mai mare dintre toate cele descoperite în Indii; toate sunt construite din piatră şi cu ornamente minunate, deşi în ţară nu s-a găsit niciun metal pentru această operaţiune''. Urmărind alte interese, precum căutarea bogăţiilor şi convertirea băştinaşilor la creştinism, a fost nevoie do aproape două secole pentru ca spaniolii să-şi îndrepte atenţia asupra ruinelor. Abia în 1785, o comisie regală a inspectat ruinele descoperite atunci din Palenque. Din fericire, o copie a raportului ilustrat al Comisiei a ajuns la Londra, iar publicarea lui a adus enigma mayaşă în atenţia unui nobil bogat, Lordul Kingsborough. Crezând cu tărie că locuitorii din Mesoamerica erau descendenţi ai celor zece triburi pierdute ale lui Israel, el şi-a petrecut restul vieţii şi şi-a cheltuit toată averea în explorarea şi prezentarea monumentelor şi scrierilor antice din Mexic. Cartea lui, Antiquities of Mexico (Antichităţile Mexicului, 1830-1848), împreună cu cea a lui Landa, (Relacion de las cosas de Yucatân) au reprezentat o sursă nepreţuită de informaţii despre trecutul mayaş. Dar, în credinţa populară, onoarea de a lansa descoperirea arheologică a civilizaţiei mayaşe aparţine unui nativ din New Jersey, John L. Stephens. Numit reprezentant american în cadrul Republicii Federale a Americii Centrale, el a mers în ţinuturile mayaşe împreună cu prietenul său, Frederick Catherwood, un artist desăvârşit. Cele două cărţi pe care Stephens le-a scris şi care au fost ilustrate de Catherwood, Incidents of Travel in Central America, Chiapas, and Yucatan (Incidente de călătorie în America Centrală, Chiapas şi Yucatan) şi Incidents of Travel in Yucatan (Incidente de călătorie ''n Yucatan), încă reprezintă o lectură recomandată la mai mult de un secol şi jumătate după publicare (1841 şi 1843). Volumul lui Catherwood, Views of Ancient Monuments of Central America, Chiapas şi Yucatan (Privire asupra monumentelor antice din America Centrală, Chiapas şi Yucatan), a susţinut interesul privind subiectul; iar atunci când desenele lui Catherwood sunt puse alături de fotografii actuale, precizia muncii sale uimeşte (şi, în acelaşi timp, se observă eroziunea care a avut loc de atunci). |