Despre enigmele sufletului
Alcătuind cuprinsul acestei lucrări, Rudolf Steiner revelează „câteva din firele științifice care trebuie trasate pornind de la antroposofie la filosofie, la psihologie și la fiziologie”. Cunoașterea omului va trebui atunci să fie extinsă ținând cont de enigmaticele aspecte ale vieții sale interioare, privite din perspective multiple. În această carte, Rudolf Steiner prezintă pentru prima dată în scris aspectele semnificative ale configurării întreite a ființei omenești: corpul fizic, organismul sufletesc și configurația spirituală. |
22.00 17.60 RON (Stoc 0)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
Alcătuind cuprinsul acestei lucrări, Rudolf Steiner revelează „câteva din firele științifice care trebuie trasate pornind de la antroposofie la filosofie, la psihologie și la fiziologie”. Cunoașterea omului va trebui atunci să fie extinsă ținând cont de enigmaticele aspecte ale vieții sale interioare, privite din perspective multiple. În această carte, Rudolf Steiner prezintă pentru prima dată în scris aspectele semnificative ale configurării întreite a ființei omenești: corpul fizic, organismul sufletesc și configurația spirituală. |
Cuprins:
Treptele adevărului (biolog dr. Petre Papacostea) ... 7 Cuvânt înainte ...13 I. Antropologie și antroposofie ... 17 II. Max Dessoir despre antroposofie ... 35 III. Franz Brentano ...70 Note ... 143 Lucrări ale lui Rudolf Steiner publicate în limba română ...148 |
Fragment:
ANTROPOLOGIE ȘI ANTROPOSOFIE
Cartea lui Max Dessoir Despre transcendentul sufletului conține un scurt paragraf în care el își propune să caracterizeze știința spiritului de orientare antroposofică, pe care o reprezint, drept nefondată din punct de vedere științific. S-ar putea ca unii să fie de părere că o discuție cu niște personalități situare pe punctul de vedere al lui Dessoir este, oricum, sterilă pentru reprezentantul antroposofiei spiritual-știintifice. Căci acesta din urmă trebuie să afirme un tărârn al experienței pur spirituale pe care cel dintâi îl respinge din principiu și îl exilează în sfera fantasmagoriilor. Despre cunoștințele spiritual- științifice care intră aici în considerare se poate discuta, așadar, numai cu cineva care e convins de la bun început că are motive să ia drept realitate tărâmul spiritual-științific la care mă refer eu. – Această părere ar fi justă, dacă reprezentantul antroposofiei n-ar prezenta nimic altceva decât trăirile sale interioare personale și dacă acestea s-ar așeza, pur și simplu, alături de rezultatele științei bazate pe observațiile senzoriale și pe munca de prelucrare a acestor observații. Atunci s-ar putea spune: Adeptul științei caracterizare aici refuză să privească drept realități trăirile cercetătorului spiritului și acesta poate să facă impresie, cu lucrurile pe care le prezintă, numai asupra unor personalități care adoptă de la bun început punctul lui de vedere . Dar această părere are la bază o înțelegere greșită a ceea ce eu numesc antroposofie. E adevărat că antroposofia se bazează pe niște experiențe sufletești la care se ajunge independent de impresiile lumii senzoriale, ca și de judecățile științifice bazate numai pe impresiile senzoriale. Trebuie să admitem, așadar, că cele două feluri de experiențe par despărțite, în primă instanță, printr-o prăpastie de netrecut. – Dar această părere nu corespunde adevărului. Există un tărâm comun pe care cele două direcții de cercetare trebuie să se întâlnească și unde e posibilă o discuție în legătură cu ceea ce comunică fiecare dintre ele. Acest tărârn poate fi caracterizat în felul următor. Reprezentantul antroposofiei crede, pe baza unor experiențe care nu sunt doar trăiri ale lui, personale, că are dreptul să afirme că procesele cunoașterii umane pot fi dezvoltate în continuare, din punctul în care se oprește acel cercetător care vrea să se sprijine exclusiv pe observațiile senzoriale și pe judecățile emise de intelect asupra acestor observații senzoriale. Pentru a evita folosirea repetată a unor circumscrieri prea lungi, o să numesc „antropologie” orientarea științifică bazată pe observația senzorială și pe prelucrarea intelectuală a observațiilor senzoriale și îl rog pe cititor să-mi dea voie să folosesc într-un sens atât de neobișnuit această expresie. Ea va fi aplicată, în expunerile ce urmează, numai pentru ceea ce am caracterizat aici. În acest sens, antroposofia crede că poate să înceapă cu cercetarea ei acolo unde se oprește antropologia. Reprezentantul antropologiei se mulțumește să raporteze noțiunile intelectuale care pot fi trăite în suflet la trăirile senzoriale. Reprezentantul antroposofiei face experiența că aceste noțiuni, pe lângă faptul că au rostul de a fi raportate la impresiile senzoriale, mai pot dezvolta în suflet o viață proprie, independentă. Și că, dezvoltând această viață în suflet, declanșează în acesta un proces de evoluție. El devine conștient de faptul că sufletul, dacă acordă acestei evoluții atenția necesară, face în cadrul entității sale descoperirea că în el se revelează niște organe spirituale. (Folosesc această expresie, „organe spirituale”, preluând și extinzând modul de a vorbi pe care l-a urmat Goethe, pornind de la concepția sa despre lume, când a folosit expresiile „ochi spirituali”, „urechi spirituale” Asemenea organe spirituale reprezintă atunci pentru suflet niște formațiuni care pot fi concepute ca fiind pentru el ceva similar cu ceea ce sunt organele de simț pentru trup. Bineînțeles, avem voie să le concepem numai ca pe ceva de natură sufletească. |