Esența doctrinei buddhiste
Calea spre trezie
În Esența reunită, un text de maximă lapidaritate, Venerabilul Pabongka Rinpoche oferă toate îndrumările necesare pentru parcurgerea căii spre trezie și dobândirea Iluminării. |
28.00 25.20 RON (Stoc 0)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
Venerabilul Gonsar Rinpoche a comentat în detaliu aceste învățături în cadrul unui curs din vara lui 2002, la Leysin (Elveția). Cu o vervă și o claritate incomparabile, el a știut să pună în valoare profunzimea acestei învățături, textul Venerabilului Pabongka devenind astfel accesibil oricui. Găsim aici sfaturi simple și precise care, practicate cu sinceritate, zel și entuziasm, devin cheia care permite deschiderea ușii eliberării. |
Cuprins:
Introducere... 7 |
Fragment:
Anumiți mediumi afirmă că îi pot contacta pe cei decedați; astfel putem vorbi cu membrii familiei. Ce credeți despre aceasta? Acest gen de contact nu este posibil. În realitate, mintea persoanei decedate nu rămâne în preajma corpului, în locul unde acesta a decedat. Ea se îndepărtează... Cu toate acestea este posibil uneori că cineva să renască ca stafie (preta), aflându-se astfel într-o situație total nefericită, rătăcind în locurile în care a trăit, semn că se află într-o situație dificilă. În cea mai mare parte a cazurilor însă, când unele persoane afirmă că au contactat morții sau că aceștia li s-au înfățișat, nu au întâlnit spiritul acestora ci o formă care se manifestă doar pentru a deranja sau a le crea probleme; chiar dacă aceste apariții pot lua înfățișarea defunctului, este mai bine să le ignorăm. Acest gen de fenomene ține adesea de ordinul imaginației. În aceste situații este mai bine să nu încercăm a intra în contact cu viziunile pe care le-am avut: a căuta aceste contacte nu ne servește la nimic ci e doar începutul multor neplăceri inutile. Există de asemenea ființe nefericite care sunt, din atașament în relație foarte strânsă cu o persoană decedată și își pot lua înfățișarea sau vocea acesteia din urmă. Chiar și în acest caz, aceasta nu are nimic în comun cu însăși persoana defunctă. Cel mai important este să ne iubim cât mai mult părinții și prietenii câtă vreme sunt în viață și să avem eu ei relații bune, mai ales când se află în dificultate. După ce mor, putem încerca să-i ajutăm producând în mintea noastră compasiune și bunătate iubitoare față de ei, dedicându-le rugăciunile noastre, acțiunile pozitive și meritele pe care le-am putut acumula. Toate aceste acțiuni pot să le fie utile dată fiind legătura karmică stabilită cu ei. A încerca, însă, prin orice mijloace de a intra în contact cu ei trebuie evitat fiindcă această practică este o ușă deschisă multor dificultăți inutile. Desigur, când aceste persoane decedează, ele nu dispar complet. Ele mai rămân maxim șapte săptămâni în starea intermediară, apoi renasc sub efectul karmei pe care au acumulat-o. În acest răstimp foarte scurt de tranziție și chiar și după aceea, singurul lucru care le poate fi util este acela de a le oferi rugăciunile noastre sau de a ne ruga Maestrului și celor Trei Giuvaieruri să le binecuvânteze. Faptul de a ne angaja în acțiuni pozitive (rugăciuni, practica generozității și a eticii, recitarea mantrelor, oferirea de ofrande Buddhașilor în numele lor etc.) le poate fi într-adevăr folositor. Ce putem face dacă ființele din bardo încearcă să ne facă rău?
Nu trebuie să ne îngrijorăm in privința ființelor din bardo; nu există riscul ca ele să ne aducă prejudicii dat fiind că sunt deja foarte preocupate de propriile lor dificultăți. Există o mulțime de interpretări fanteziste referitoare la aceste ființe. Credem uneori că acestea sunt un gen de spirite rătăcitoare care se dedau la acțiuni stranii. În realitate, bardoul este o stare foarte dificilă în care ființele sunt foarte neajutorate. Desigur, noi (ființele obișnuite) suntem slabi și avem puțină libertate, dar ființele din bardo sunt și mai neputincioase: ele sunt în întregime condiționate de karma și sub influența perturbărilor mentale foarte puternice. Este o stare de mare anxietate, de nesiguranță, de teamă etc. Este exclus ca aceste ființe să creeze dificultăți cuiva sau să intervină în viața noastră. Noi trebuie să le arătăm compasiunea și bunătatea noastră, să ne rugăm pentru ele și să le dedicăm meritele noastre. Există mantre foarte utile și eficiente pentru a ne purifica karmele negative sau potențialitățile acestora, nici una dintre ele nu ne poate împiedica să le repetăm, numai hotărârea noastră de a nu le mai repeta ne poate ajuta. Cu alte cuvinte, este imposibil să găsim mantra care să ne permită să punem capăt imediat săvârșirii de acțiuni negative. Însă tot ceea ce se bazează pe credința și încrederea în cele Trei Giuvaieruri ne permite să purificăm amprentele karmice acumulate; rugăciuni ca cele adresate celor Treizeci și cinci de Buddhași ai Confesiunii, mantre cum ar fi mantra Vajrasattva sau meditațiile împlinite pe această bază ne ajută în acest sens. Efectul acestora este și mai mare dacă, în același timp, adresăm din tot sufletul Maestrului spiritual, celor Trei Giuvaieruri și Buddhașilor. Pe această bază, practicile noastre vor fi și mai utile, susținând cu și mai mare forță purificarea și determinarea noastră. Cum putem ajuta pe cineva bolnav? Putem, de exemplu, ajuta pe cineva bolnav recitând, rugăciuni cu o motivație plină de compasiune și de bunătate iubitoare. Dacă în același timp adresăm rugăciuni din tot sufletul pentru ca cele Trei Giuvaieruri și Maestrul spiritual să acorde binecuvântările lor, efectele rugăciunilor vor fi și mai mari. În aceasta constă chintesența acestui gen de practici. Nirvana este un loc sau o stare a minții?
Nirvana este o stare mentală. Dar când vorbim de o stare, noi am putea înțelege o stare temporară – ceea ce ar fi eronat în cazul care ne preocupă. Contrar anumitor stări de meditație sau de concentrare în care putem pentru un timp să ne eliberăm de perturbările mentale, nirvana este o stare mentală a cărei caracteristică este eliberarea permanentă, o stare în care obstacolele au fost eliminate pentru totdeauna și în care nu mai persistă nici o perturbare mentală. Puteți să ne explicați mai detaliat suferința omnipenetrantă? Ne-ați putea explica de asemenea mai amănunțit voliția? Suferință omnipenetrantă și motivul pentru care este denumită astfel au fost explicate în amănunțime în această carte. Este vorba de o stare existențială neutră, condiționată de karma, de ignoranță și de perturbările mentale. Ce influență au avut asupra lui Buddha Sakyamuni diferiții asceți pe care i-a întâlnit înaintea Iluminării sale? Înaintea Iluminării sale, Buddha a consultat numeroși asceți. Unii aveau cunoștințe foarte limitate, alții însă aveau o mai bună înțelegere a subiectelor nefiind așadar departe de adevăr. Toți împărtășeau însă propria lor înțelegere și propriile realizări fără a putea da răspunsuri satisfăcătoare sau o viziune globală completă și corectă. Buddha nu i-a întâlnit pentru a demonstra că acești Maeștri au concepții eronate ci pentru a-și confrunta propriile idei cu ale altor gânditori. Într-adevăr, una dintre activitățile lui Buddha pe deplin iluminat este aceea de a demonstra că răspunsurile erudiților epocii sale nu erau în totalitate satisfăcătoare. În urma confruntărilor, putem constata că realizările lui Buddha și calitățile sale depășesc în întregime cunoștințele celorlalți Maeștri. Doar comparând celelalte sisteme și consultând alți Maeștri, Buddha a putut demonstra că atât cunoștințele cât și realizările sale erau ieșite din comun, eclipsând în întregime știința celorlalți erudiți. Ce este yoga viselor?
Yoga viselor este o practică complexă ce ține de Tantre. Ea trebuie efectuată la momentul potrivit, respectând pregătirile și starea mentală potrivită. Dacă încercăm să practicăm prematur această yoga, nu vom avea nici un folos și oricum nu vom fi capabili să o efectuăm în mod corect. Pentru a ne îmbogăți cunoștințele în ceea ce privește acest subiect, putem consulta cartea lui Gueshe Rinpoche (Gueshe Rabten) intitulată Stările conștiinței; diferitele aspecte ale acestei practici sunt explicate în ea. Obiectivul practicii numită yoga viselor este de a percepe faza de veghe ca pe o stare de vis; este așadar necesar să integrăm visul în meditație. Aceasta necesită o conștientizare și un control prealabil a ceea ce se întâmplă în timpul viselor. În acest sens trebuie să ne familiarizăm cu această stare, apoi să considerăm starea de veghe ca fiind asemănătoare unui vis. Totuși, dacă ne deplasăm, ne plimbăm sau conducem mașina imaginându-ne că este vorba de un vis, aceasta riscă să antreneze anumite probleme! În general, visele noastre sunt tulburi, prea puțin dare: acest mod de a percepe lucrurile reprezintă un obstacol. În corpul uman, centrul energiilor subtile și al conștiinței stării de vis se află la nivelul gâtului. Practici speciale care constă în a penetra acest nivel, ne permit să ne dezvoltăm concentrarea în acest domeniu și claritatea necesară pentru a percepe mai bine această stare. |