OMUL trup, suflet și spirit
Cunoașterea ființei omenești după trup, suflet și spirit. Despre stări anterioare ale Pământului
10 conferințe ținute pentru muncitorii de la Goetheanum, Dornach 2 august - 30 septembrie 1922. |
16.28 15.47 RON (Stoc 0)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
„Omul nu poate fi sănătos numai datorită educației materiale și prin ceea ce i se oferă de mâncare, ci trebuie ținut cont și de sufletul său. Rudolf Steiner |
Cuprins:
PRIMA CONFERINȚÃ, Dornach, 2 august 1922 CONFERINȚA A DOUA, Dornach 5 august 1922 CONFERINȚA A TREIA, Dornach, 9 august 1922 CONFERINȚA A PATRA, Dornach, 9 septembrie 1922 CONFERINȚA A CINCEA, Dornach, 13 septembrie 1922 CONFERINȚA A ȘASEA, Dornach, 16 septembrie 1922 DESPRE STÃRI ANTERIOARE ALE PÃMÂNTULUI CONFERINȚA A OPTA, Dornach, 23 septembrie 1922 RUDOLF STEINER CONFERINȚA A NOUA, Domach, 27 septembrie 1922 CONFERINȚA A ZECEA, Dornach, 30 septembrie 1922 Privire de ansamblu asupra operelor lui Rudolf Steiner pag. 214 |
Fragment:
CUVÂNT ÎNAINTE
La apariția publicațiilor conferințelor ținute de Rudolf Steiner pentru muncitorii care au lucrat la construirea Goetheanumului din august 1922 până în septembrie 1924 Marie SteinerAceste conferințe pot fi numite și dialoguri, deoarece conținutul lor a fost mereu determinat la cererea lui Rudolf Steiner, de către înșiși muncitorii. Ei au putut să-și aleagă singuri temele; el i-a stimulat să-i pună întrebări și să-i comunice impresiile lor, i-a încurajat să se exprime, să-și aducă obiecțiile. Au fost tratate lucruri de interes imediat, respectiv foarte îndepărtat. S-a manifestat un interes deosebit pentru aspectul terapeutic și igienic al vieții, și s-a văzut din aceasta cât de mult țineau aceste lucruri de grijile zilnice ale muncitorilor. Dar au fost abordate și toate manifestările naturii, ale existentei minerale, vegetale și animale, iar acest lucru a condus din nou la Cosmos, la originea ființelor și a lucrurilor. În cele din urmă, muncitorii au solicitat o introducere în știința spirituală și bazele de cunoaștere pentru înțelegerea misterelor creștinismului. Această activitate spirituală comună s-a constituit plecând de la niște cursuri ținute pentru început de dr. Roman Boos pentru cei interesați în asemenea probleme, pe locul construcției, după terminarea muncii. Ele a fost continuate apoi și de către alți membri ai Societății Antroposofice. Apoi a pornit rugămintea din partea muncitorilor către Rudolf Steiner, dacă nu este dispus să potolească el însuși setea de cunoaștere și dacă nu ar fi posibil să se folosească în acest sens o oră din timpul lucru – în care ei încă nu erau prea obosiți. Aceasta s-s petrecut după slujba religioasă de dimineață. Mai aveau acces la cursuri câțiva angajați din birourile clădirii și doi trei colaboratori din cercul restrâns de lucru al lui Rudolf Steiner. Au fost discutate și lucruri practice, ca de exemplu creșterea albinelor, care îi interesa pe apicultori. Notițele la conferințele despre albine au fost editate ulterior, când Dr. Steiner nu mai era printre noi, de către Cercul de cercetări agricole de la Goetheanum, ca o broșură pentru membrii săi. S-a manifestat apoi tot mai mult dorința și din partea altor persoane, de a cunoaște conținutul acestor conferințe. Dar ele au fost gândite pentru un public anume și în anumite situații, absolut pe nepregătite, în maniera care rezulta din circumstanțele create și din dispoziția lăuntrică a ascultătorilor – și în nici un caz în vederea publicării lor. Dar tocmai modul în care au fost formulate are un ton de prospețime și comunicare directă, pe care am vrea să-l păstrăm. Din ele poate fi preluată acea atmosferă deosebită care se bazează pe colaborarea a ceea ce trăia în sufletele celor care puneau întrebările, și ale celui care dădea răspunsurile. Ar fi de dorit să nu se șteargă nuanțele deosebite, coloritul acestor dialoguri, printr-o transformare pedantă a frazelor. De aceea facem încercarea să le oferim pe cât posibil în forma lor inițială. Și chiar dacă ea nu corespunde stilului literar cultivat obișnuit, conține în schimb viața nemijlocită.
PRIMA CONFERINȚÃ
Bună dimineața, domnii mei! Astăzi vrem să ne folosim timpu1 pentru a mai adăuga câte ceva la cele pe care le-am auzit deja. Atunci vom putea înțelege câte ceva din întreaga demnitate a omului. Vedeți dumneavoastră, eu v-am spus cu aproximație cum decurge hrănirea și cum se desfășoară respirația. Noi am văzut că hrănirea este mai mult legată de viața omului, că hrănirea constă în aceea că noi preluăm substanțele nutritive, care de fapt se află într-o stare lipsită de viață în stomacul și intestinele noastre, că aceste substanțe nutritive sunt reînviate apoi prin intermediul limfei din vasele limfatice și sunt apoi transferate în stare vie în sânge. Apoi, după cum știm, această hrană vie intră în contact în sânge cu oxigenul din aer. Aerul este preluat de către oameni și introdus în circuit; datorită lui, sângele se modifică. Acest proces se desfășoară în piept. Și acest proces ne dă posibilitatea să avem sentimente. Așadar viața este determinată de fapt, între procesele din intestin și procesele din sânge. În interiorul proceselor din sânge, între procesele din sânge și cele din aer, se determină ceea ce se numește afectivitatea noastră. Acum trebuie să ne preocupăm puțin și de rațiune și să încercăm să înțelegem cum apare rațiunea la om. Vedeți dumneavoastră, din punct de vedere exterior, poate fi recunoscută ca existând de fapt, cam de vreo șaizeci de ani. Am putea spune că anul trecut, în 1921, puteam sărbătorim jubileul de șaizeci de ani. EI nu a fost sărbătorit, pentru că în ziua de azi, prea puțini oameni au interesul a organiza jubilee pur științifice. Căci descoperirea care a fost făcută în 1861, și de la care am fi putut sărbători jubileul de șaizeci de ani – este o adevărată descoperire științifică; deci de lucrurile despre care vreau să vorbesc eu se poate vorbi abia de cincizeci, șaizeci de ani. Îmi amintesc această descoperire din motivul că are aceeași vârstă ca și mine. Iar descoperirea constă în următoarele. Eu v-am spus recent cum putem face observații asupra naturii omenești: nu trebuie să facem experimente, ci este suficient să dăm atenție celor pe care le experimentează natura pe om, atunci când omul se îmbolnăvește într-o anumită privință. Dacă înțelegem cum trebuie să privim lucrurile atunci când un om se îmbolnăvește, atunci un asemenea experiment, o asemenea încercare este organizată de natură pentru noi, iar noi putem dobândi o cunoaștere din această încercare. Atunci, în 1861, s-a descoperit, de către Broca, faptul că în cazul oamenilor cu tulburări, cu deficiențe de vorbire (dacă li se face disecție după moarte), se descoperă că aveau o leziune în cea de a treia circumvoluțiune cerebrală. Nu-i așa, dacă vom observa creierul, așadar dacă ridicăm cumva craniul, învelișul osos, putem vedea creierul. Iar acest creier are circumvoluțiuni: Aici este o circumvoluțiune, aici o a doua, aici se află cea de a treia circumvoluțiune (se desenează). Această circumvoluțiune este numită temporală, pentru că se află în apropierea osului temporal. Și ori de câte ori omul are tulburări de vorbire, sau nu mai poate vorbi deloc, este ceva în neregulă cu această circumvoluțiune din partea stângă. |