PUTEȚI FI MAI DEȘTEPT SPORIȚI-VÃ INTELIGENȚA
De-a lungul ultimului deceniu m-am îndeletnicit cu o sarcină deloc ușoară: trecerea de la concepția la comercializarea unei idei despre un dispozitiv medical revoluționar, menit să protejeze creierul în timpul traumatismelor. Ideea se bazează pe cercetările care au demonstrat că temperaturile joase pot preveni vătămarea creierului atunci când un atac cerebral sau un stop cardiac îi întrerupe alimentarea cu oxigen. Împreună cu partenerul meu, dr. Ronald Klatz, am dedicat ani buni inventării Dispozitivului de răcire cerebrală, care constă dintr-o placă pentru stabilizarea gâtului și o cască. Aceasta se așază pe capul victimei unui accident și conține o substanță de răcire și Dispozitivul de resuscitare cerebrală, care furnizează creierului, prin arterele carotide, oxigen și substanțe nutritive vitale. Companiei care proiectează și promovează aceste inovații i-am dat numele Life Resuscitation Technologies, Inc. (LRT). Demersul nostru necesita o gamă largă de aptitudini și de cunoștințe. La început, în faza de construire a prototipului, a fost nevoie să îmbunătățim tehnologia, așa încât produsul să poată fi folosit de spitale, de serviciile de urgență și de armată. A trebuit să aflu care sunt etapele necesare obținerii unui patent și a aprobării guvernamentale, să învăț despre componente și productie, societăți comerciale și opțiuni de finanțare, brevetare, marketing și asocieri de afaceri. A mai trebuit să fac un curs intensiv de legislație referitoare la piața de capital și societățile comerciale și să capăt o mulțime de alte cunoștințe despre dezvoltarea unei afaceri. Am fost mai curând incitat decât intimidat de perspectiva dobândirii tuturor acestor cunoștințe. Știam, din studiile mele despre creier, ce este posibil. Fără legătură cu notele de la școală sau cu coeficientul meu de inteligență, mintea mea era capabilă să devină mai puternică, mai rapidă și aptă să Înmagazineze noi cunoștințe. Nu numai că mi-am putut îmbogăți conținutul minții, dar am fost În stare să îmi schimb și structura creierului, astfel încât să lucreze mai eficient și să prelucreze mai multe informații.
LECȚII DE LA SEATTLE ȘI SALTIMORE
o sursă neprețuită de informații despre capacitatea intelectuală a creierului este constituită de două studii întreprinse în decursul ultimilor patruzeci de ani. În cadrul Studiului longitudinal Seattle și al Studiului longitudinal Baltimore privind îmbătrânirea, mii de oameni au fost urmăriți de-a lungul vieții, cercetătorii consemnând schimbările aduse de bătrânețe sănătății lor fizice, emoționale și menta le. Studiile longitudinale sunt relativ rare deoarece, pentru a culege date an după an, este necesar un flux continuu de resurse. Cele mai multe studii științifice și medicale sunt transversale sau studii de caz, ceea ce Înseamnă că examinează un număr de subiecti În același timp. Un studiu transversal asupra îmbătrânirii ar putea compara o femeie în vârstă de treizeci de ani cu una în vârstă de șaptezeci de ani pentru a trage concluzii, în timp ce un studiu longitudinal urmărește o femeie de la vârsta de treizeci de ani până la vârsta de șaptezeci de ani. După cum vă puteți închipui, rezultatele studiilor longitudinale ne oferă perspective fascinante asupra modului în care evoluează în timp trupul și mintea. Studiile Seattle și Baltimore diferă oarecum în ceea ce privește participanții și metodele. De exemplu, studiul Baltimore nu a inclus femei până în anul 1978, iar studiul Seattle a lucrat cu subgrupuri de voluntari pentru a-i învăța pe oameni cum să își întârzie îmbătrânirea creierului. Totuși, studiile au ajuns la aceleași concluzii în ceea ce privește îmbătrânirea creierului și a minții și a ceea ce este de făcut în acest sens. Cea mai importantă descoperire a ambelor studii este capacitatea creierului de a-și adapta sau modifica structura – așa-numita plasticitate, în limbajul oamenilor de știință. Creierul unui nou-născut este modelabil și, pe măsură ce copilul crește, creierul creează noi conexiuni nervoase și căi de comunicare consolidate. Dar ideea că și creierul unui adult poate face același lucru este relativ nouă. Multă vreme, creierul a fost considerat asemănător unui calculator, dotat cu un număr de cipuri și de conexiuni, având o structură fixă, imposibil de modificat. S-a dovedit Însă că el este capabil să se dezvolte chiar și la maturitate. Anumite activități fizice și mentale pot modifica sesizabil creierul. Neuronii, celulele nervoase ale creierului, se pot mări, iar legăturile dintre neuroni, numite sinapse, se pot Întări și multiplica. Cele de mai sus au fost constatate de oamenii de știință. Cercetătorii de la Institutul Salk pentru Studii Biologice din La JoI/a, California, au pus cobai Într-un mediu „Îmbogățit”, ceea ce înseamnă că beneficiau de o mulțime de stimulente. Rozătoarele aveau loc destul de alergat și tot felul de jucării. Studiile efectuate pe creierele cobailor plasați În acest mediu au arătat că animalele își dezvoltaseră cu 15% mai multe celule cerebrale în regiunile care controlează memoria și învățarea. Cobaii dădeau și dovezi că sunt mai deștepți, parcurgând labirinturile mai rapid și mai eficient. Capacitatea de dezvoltare a creierului este sugerată și de rezultatele unui studiu întreprins de dr. Michael Merzenich de la Universitatea Statului California din San Francisco. Dr. Merzenich a lucrat cu muzicieni care suferă de o afecțiune numită distonie focală, cauzată de fuzionarea conexiunilor nervoase cerebrale, așa încât o singură celulă neuronală controlează mușchii a două degete. Un chitarist, de exemplu, poate ajunge să constate că, după o practică îndelungată, nu-și mai poate mișca independent două degete. Pentru a-i ajuta pe muzicieni să recapete controlul și să separe neuronii contopiți, dr. Merzenich i-a învățat diverse exerciții pentru mușchi.
|