ZOHARUL - Cartea splendorii
Lucrare majoră a misticii ebraice, text fundamental al Kabbalei
45.00 38.25 RON (Stoc 0)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
Zoharul este de fapt un corpus literar redactat în Evul Mediu (sec. XIII - XIV), o culegere de cărți cuprinzând discuții, prelegeri sau comentarii pe marginea Pentateuh-ului. Așa cum arată Abraham ben Zacuth în Cartea genealogiilor, ”Zoharul cuprinde cele mai profunde mistere ale Legii și ale Kabbalei și reflectă fidel adevărul așa cum a fost scris de oamenii care au trăit destul de târziu pentru a cunoaște Mishina și toate perceptele legii orale”.
Forța excepțională a simbolismului mistic al Zoharului, împletită cu calitățile sale literare, a influențat puternic gândirea și cultura ebraică.
Cuprins:
Introducere ... 7
CARTEA MISTERULUI PECETLUIT
Capitolul întâi ... 45
Capitolul doi ... 63
Capitolul trei ... 74
Capitolul patru ... 83
Capitolul cinci ... 86
MAREA ADUNARE SFÂNTÃ
1. Introducere și Prefață ... 101
II. Despre starea Lumii Vidului ... 104
III. Despre Cel vechi sau Macroprosop și despre părțile Sale, în special despre craniu ...105
IV. Despre Rouă sau umezeala creierului Celui vechi de zile sau Macroprosop ...106
V. Referitor tot la craniul Macroprosopului ... 107
VI. Despre membra creierului Macroprosopului ... l08
VII. Despre părul Macroprosopului ... 108
VIII. Despre fruntea Macroprosopului ... lll
IX. Despre ochii Macroprosopului ... 112
X. Despre nasul Macroprosopului ... 118
XI. Despre barba Macroprosopului în general ... 121
XII. Despre barba Macroprosopului; mai întâi despre prima sa parte ... 127
XIII. Despre cea de-a doua parte a bărbii Macroprosopului ... 131
XIV. Despre cea de-a treia parte a bărbii Macroprosopului ... 133
XV. Despre cea de-a patra parte a bărbii Macroprosopului ... 136
XVI. Despre cea de-a cincea partea a bărbii Macroprosopului ... 137
XVII. Despre cea de-a șasea parte a bărbii Macroprosopului ... 139
XVIII. Despre cea de-a șaptea parte a bărbii Macroprosopului ... 140
XIX. Despre cea de-a opta parte a bărbii Macroprosopului ... 142
XX. Despre cea de-a noua parte a bărbii Macroprosopului ... 143
XXI. Despre cea de-a zecea și a unsprezecea parte a bărbii Macroprosopului ... 144
XXII. Despre cea de-a douăsprezecea parte a bărbii Macroprosopului ... 144
XXIII. Despre cea de-a treisprezecea parte a bărbii Macroprosopului ... 146
XXIV. Încheierea celor legate de Macroprosop ... 149
XXV. Despre Microprosop ... 151
XXVI. Despre Regii Edomiți ... 151
XXVII. Despre craniul Microprosopului și despre elementele de care depinde (Adică: Despre Aerul Subtil, Despre Foc și Despre Rouă) ... 154
XXVIII. Despre Creierul și despre învelișul creierului Microprosopului ... 156
XXIX. Despre părul Microprosopului ... 157
XXX. Despre fruntea Microprosopului ... 159
XXXI. Despre ochii Microprosopului ... 161
XXXII. Despre nasul Microprosopului ... 166
XXXIII. Despre urechile Microprosopului ... 171
XXXIV. Despre barba Microprosopului ... 175
XXXV. Despre prima parte a bărbii Microprosopului ... 183
XXXVI. Despre cea de-a doua parte a bărbii Microprosopului ... 187
XXXVII. Despre cea de-a treia parte a bărbii Microprosopului ... 188
XXXVIII. Despre ultimele șapte părți ale bărbii Microprosopului ... 189
XXXIX. Despre corpul Microprosopului, în general, în starea de androgin ...193
XL. Despre partea feminină a Microprosopului și despre părțile rămase ale corpului fiecărei părți ... 196
XLI. Despre membrele separate ale fiecărei personificări și în special despre brațele Microprosopului ... 202
XLII. Despre separarea părții bărbătești de partea femeiască și despre conjuncția lor ... 205
XLIII. Despre Judecăți ... 206
XLIV. Alte observații despre omul superior ... 208
XLV. Încheiere ... 215
MICA ADUNARE SFÂNTÃ
I. Cuprinzând Introducerea ... 223
II. Despre craniul Celui vechi de zile, și despre creierul Său; și despre cele trei capete, și despre căile discriminatoare ... 227
III. Despre fruntea Celui vechi și Preasfânt ... 230
IV. Despre ochii Celui vechi și Preasfânt ... 232
V. Despre nasul Celui vechi și Preasfânt ... 234
VI. Despre barba Celui Vechi și Preasfânt ... 235
VII. Despre creier și despre Înțelepciune în general ... 236
VIII. Despre Tată și Mamă ... 241
IX. Despre Microprosop și despre soția lui în general ... 251
X. Despre Microprosop în particular, cu unele comentarii ... 255
XI. Despre craniul Microprosopului și legăturile sale ... 259
XII. Despre părul Microprosopului ... 262
XIII. Despre fruntea Microprosopului ... 264
XIV. Despre ochii Microprosopului ... 265
XV. Despre nasul Microprosopului ... 269
XVI. Despre urechile Microprosopului ... 271
XVII. Despre fața Microprosopului ... 276
XVIII. Despre barba Microprosopului ... 277
XIX. Despre buzele și despre gura Microprosopului ... 281
XX. Despre corpul Microprosopului ... 284
XXI. Despre Mireasa Microprosopului ... 284
XXII. Despre celelalte membre ale Microprosopului ... 286
Fragment:
1. INTRODUCERE ȘI PREFAȚÃ
1. TRADIȚIE. – Rabinul Șimon spune însoțitorilor săi:
Câtă vreme vom mai rămâne precum un stâlp? când e scris: „Este vremea ca Domnul să lucreze, căci au călcat legea Ta”.
2. Zilele sunt puține și creditorul e grăbit; crainicul strigă zilnic și secerătorii câmpului sunt puțini; și cei ce se află aproape de capătul viei nu așteaptă, și nu știu unde poate fi locul potrivit.
3. „Adunați-vă la loc deschis, o, însoțitori ai mei, înarmați cu platoșe și sulițe; zoriți cu pregătirile voastre, cu sfaturile, cu înțelepciunea, cu inteligența, cu știința, cu mâinile și picioarele voastre! Pregătiți-vă pentru Regele vostru, Acela in puterea căruia stau viața și moartea, astfel încât cuvintele adevărului să fie primite – lucruri de care sfinții din cer se Îngrijesc și se veselesc atunci când le aud și le cunosc”.
4. Rabinul Șimon se așeză, plânse, și apoi zise: „Nenorocire, dacă voi dezvălui aceste lucruri! Nenorocire, dacă nu le voi dezvălui”.
5. Însoțitorii care se aflau în preajma lui au rămas tăcuți.
6. Rabinul Abba s-a ridicat și a spus: „Cu voia Domnului, este de asemenea scris: „Taina lui Tetragrammaton este cu cei care se tem de El”. Și acești însoțitori fac bine că se tem de acest Sfânt și Binecuvântat; și acum ei au intrat în adunarea tabernacolului casei sale; dar unii au intrat și câțiva au plecat” .
7. Mai mult, s-a spus că însoțitorii care erau cu rabinul Șimon au fost numărați și s-a văzut că acolo se aflau: rabinul Eleazar, fiul lui, rabinul Abba, rabinul Iehuda, rabinul Iosua, fiul lui Iacov, rabinul Isaac, rabinul Chisqiah, fiul lui Raf, binuI Chiya și rabinul Iesa.
8. Ei au dat mâna cu rabinul Șimon, și-au ridicat degetele spre cer, s-au dus pe un câmp și s-au așezat sub niște pomi.
9. Rabinul Șimon s-a ridicat în picioare și a făcut o rugăciune. [Apoi] s-a așezat în mijlocul lor și a zis: „Fiecare să-și pună mâna pe pieptul meu”. Ei și-au pus mâinile acolo și el le-a apucat.
10. Atunci a început să vorbească și a zis: „Blestemat să fie omul care face chip cioplit sau turnat, [blestemat să fie] lucrul mâinilor unui meșter care așază [idolul) într-un loc tăinuit. Și tot poporul va răspunde și va zice: Amin!”
11. Rabinul Șimon a început să vorbească, și a zis: „A venit vremea lucrării, o Tetragrammaton”. Pentru ce este vremea ca Tetragrammaton să lucreze? Pentru că ei au falsificat legea Ta. Ce înseamnă: „ei au falsificat legea Ta?”. Legea superioară, care nu va mai avea nici un preț dacă nu e îndeplinită potrivit poruncilor sale. De ce aceasta? Aceasta a fost spus despre Cel vechi de zile.
12. [Căci) este scris: „Binecuvântat să fii tu, o, Israele, căci cine este ca tine?” Și mai e scris: „Cine este ca tine între dumnezei, o, Tetragrammaton?”
13. El l-a chemat pe fiul său, rabinul Eleazar, și i-a poruncit să se așeze în fața lui, iar rabinul Abba de cealaltă parte, și a spus: „Noi suntem tiparul tuturor lucrurilor” [adică noi reprezentăm cele trei coloane ale Sephiroth-urilor); „până aici coloanele sunt trainice”.
14. Ei au păstrat tăcere; apoi au auzit o voce și de teamă genunchii lor au început să tremure. Ce [era această) voce? Vocea Adunării sfinte care venise deasupra lor. [Căci sufletele celor drepți veniseră din Paradis ca să audă mai bine în Prezența Divină – Shechina).
15. Rabinul Șimon s-a bucurat și a zis: „O Tetragrammaton! Am auzit cuvântul Tău și m-am înfricoșat!. El a zis: „Acesta este binevenit pentru că a urmat fricii; [dar) pentru noi, aceasta ține mai degrabă de iubire”. Așa cum e scris: „Și tu să iubești în Tetragrammaton pe Dumnezeul tău”. Și mai este scris: „Eu v-am iubit”.
16. Rabinul Șimon a mai zis: „Acela care umblă alergând încoace și încolo [de Ia o casă Ia alta), dă pe față taina, dar sufletul credincios ascunde cuvântul”.
17. „Acela care umblă alergând încoace și încolo”. Vorba aceasta merită o discuție, căci este spus „alergând încoace și încolo”. Pentru ce, atunci „umblă”? Căci s-a spus deja despre om că aleargă încoace și încolo: ce este așadar cu acest cuvânt „umblă?”
18. „Căci este adevărul adevărat că omul care nu este nici hotărât în duhul său și nici credincios în sufletului său, poartă încoace și încolo cuvântul pe care l-a auzit, ca un pai dus de apă, până când iese afară.
19. „Din ce cauză”? Deoarece sufletul lui nu este un suflet hotărât.
20. „Dar despre acela care este hotărât în sufletul lui, este scris: „Dar sufletul credincios ascunde cuvântul”. [Aceste cuvinte] „suflet credincios” dovedesc o tărie a sufletului, așa cum se spune: „Și îl voi împlânta ca pe un stâlp într-un loc tare”. Lucrul acesta depinde de suflet.
21. „Și este scris: „Nu lăsa gura ta să îndemne carnea ta să păcătuiască”.
22. „Căci lumea nu rămâne statornică decât prin taină. Și dacă în treburile lumești există o asemenea nevoie de taină, cum să nu trebuiască același lucru în treburile cele mai tainice, și în meditația despre Cel vechi de zile! – lucruri care nu sunt dezvăluite nici celor mai aleși îngeri”.
23. Rabinul Șimon a adăugat: „Eu nu voi spune deloc acest lucru cerului, ca nu cumva acesta să audă; nu voi face cunoscut deloc acest lucru pământului, ca nu cumva acesta să audă; căci noi suntem cu siguranță [simboluri ale] stâlpilor Lumii”.
24. În Taina Tainelor se spune: „Când rabinul Șimon a deschis gura, tot locul în care se aflau s-a zdruncinat, iar însoțitorii lui au tremurat”.