ZOHARUL - Cartea splendorii
Lucrare majoră a misticii ebraice, text fundamental al Kabbalei
Doctrina secretă a Kabbalei cuprinde două învățături: una referitoare la esența divină și la modurile sale de manifestare, rezumată în Zohar; alta, referitoare la creație și la legile ei misterioase, descrisă în Sepher Yetsirah. |
45.00 38.25 RON (Stoc 0)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
Zoharul este de fapt un corpus literar redactat în Evul Mediu (sec. XIII - XIV), o culegere de cărți cuprinzând discuții, prelegeri sau comentarii pe marginea Pentateuh-ului. Așa cum arată Abraham ben Zacuth în Cartea genealogiilor, ”Zoharul cuprinde cele mai profunde mistere ale Legii și ale Kabbalei și reflectă fidel adevărul așa cum a fost scris de oamenii care au trăit destul de târziu pentru a cunoaște Mishina și toate perceptele legii orale”. |
Cuprins:
Introducere ... 7 CARTEA MISTERULUI PECETLUIT Capitolul întâi ... 45 MAREA ADUNARE SFÂNTÃ 1. Introducere și Prefață ... 101 MICA ADUNARE SFÂNTÃ I. Cuprinzând Introducerea ... 223 |
Fragment:
1. INTRODUCERE ȘI PREFAȚÃ 1. TRADIȚIE. – Rabinul Șimon spune însoțitorilor săi: 2. Zilele sunt puține și creditorul e grăbit; crainicul strigă zilnic și secerătorii câmpului sunt puțini; și cei ce se află aproape de capătul viei nu așteaptă, și nu știu unde poate fi locul potrivit. 3. „Adunați-vă la loc deschis, o, însoțitori ai mei, înarmați cu platoșe și sulițe; zoriți cu pregătirile voastre, cu sfaturile, cu înțelepciunea, cu inteligența, cu știința, cu mâinile și picioarele voastre! Pregătiți-vă pentru Regele vostru, Acela in puterea căruia stau viața și moartea, astfel încât cuvintele adevărului să fie primite – lucruri de care sfinții din cer se Îngrijesc și se veselesc atunci când le aud și le cunosc”. 4. Rabinul Șimon se așeză, plânse, și apoi zise: „Nenorocire, dacă voi dezvălui aceste lucruri! Nenorocire, dacă nu le voi dezvălui”. 5. Însoțitorii care se aflau în preajma lui au rămas tăcuți. 6. Rabinul Abba s-a ridicat și a spus: „Cu voia Domnului, este de asemenea scris: „Taina lui Tetragrammaton este cu cei care se tem de El”. Și acești însoțitori fac bine că se tem de acest Sfânt și Binecuvântat; și acum ei au intrat în adunarea tabernacolului casei sale; dar unii au intrat și câțiva au plecat” . 7. Mai mult, s-a spus că însoțitorii care erau cu rabinul Șimon au fost numărați și s-a văzut că acolo se aflau: rabinul Eleazar, fiul lui, rabinul Abba, rabinul Iehuda, rabinul Iosua, fiul lui Iacov, rabinul Isaac, rabinul Chisqiah, fiul lui Raf, binuI Chiya și rabinul Iesa. 8. Ei au dat mâna cu rabinul Șimon, și-au ridicat degetele spre cer, s-au dus pe un câmp și s-au așezat sub niște pomi. 9. Rabinul Șimon s-a ridicat în picioare și a făcut o rugăciune. [Apoi] s-a așezat în mijlocul lor și a zis: „Fiecare să-și pună mâna pe pieptul meu”. Ei și-au pus mâinile acolo și el le-a apucat. 10. Atunci a început să vorbească și a zis: „Blestemat să fie omul care face chip cioplit sau turnat, [blestemat să fie] lucrul mâinilor unui meșter care așază [idolul) într-un loc tăinuit. Și tot poporul va răspunde și va zice: Amin!” 11. Rabinul Șimon a început să vorbească, și a zis: „A venit vremea lucrării, o Tetragrammaton”. Pentru ce este vremea ca Tetragrammaton să lucreze? Pentru că ei au falsificat legea Ta. Ce înseamnă: „ei au falsificat legea Ta?”. Legea superioară, care nu va mai avea nici un preț dacă nu e îndeplinită potrivit poruncilor sale. De ce aceasta? Aceasta a fost spus despre Cel vechi de zile. 12. [Căci) este scris: „Binecuvântat să fii tu, o, Israele, căci cine este ca tine?” Și mai e scris: „Cine este ca tine între dumnezei, o, Tetragrammaton?” 13. El l-a chemat pe fiul său, rabinul Eleazar, și i-a poruncit să se așeze în fața lui, iar rabinul Abba de cealaltă parte, și a spus: „Noi suntem tiparul tuturor lucrurilor” [adică noi reprezentăm cele trei coloane ale Sephiroth-urilor); „până aici coloanele sunt trainice”. 14. Ei au păstrat tăcere; apoi au auzit o voce și de teamă genunchii lor au început să tremure. Ce [era această) voce? Vocea Adunării sfinte care venise deasupra lor. [Căci sufletele celor drepți veniseră din Paradis ca să audă mai bine în Prezența Divină – Shechina). 15. Rabinul Șimon s-a bucurat și a zis: „O Tetragrammaton! Am auzit cuvântul Tău și m-am înfricoșat!. El a zis: „Acesta este binevenit pentru că a urmat fricii; [dar) pentru noi, aceasta ține mai degrabă de iubire”. Așa cum e scris: „Și tu să iubești în Tetragrammaton pe Dumnezeul tău”. Și mai este scris: „Eu v-am iubit”. 16. Rabinul Șimon a mai zis: „Acela care umblă alergând încoace și încolo [de Ia o casă Ia alta), dă pe față taina, dar sufletul credincios ascunde cuvântul”. 17. „Acela care umblă alergând încoace și încolo”. Vorba aceasta merită o discuție, căci este spus „alergând încoace și încolo”. Pentru ce, atunci „umblă”? Căci s-a spus deja despre om că aleargă încoace și încolo: ce este așadar cu acest cuvânt „umblă?” 18. „Căci este adevărul adevărat că omul care nu este nici hotărât în duhul său și nici credincios în sufletului său, poartă încoace și încolo cuvântul pe care l-a auzit, ca un pai dus de apă, până când iese afară. 19. „Din ce cauză”? Deoarece sufletul lui nu este un suflet hotărât. 20. „Dar despre acela care este hotărât în sufletul lui, este scris: „Dar sufletul credincios ascunde cuvântul”. [Aceste cuvinte] „suflet credincios” dovedesc o tărie a sufletului, așa cum se spune: „Și îl voi împlânta ca pe un stâlp într-un loc tare”. Lucrul acesta depinde de suflet. 22. „Căci lumea nu rămâne statornică decât prin taină. Și dacă în treburile lumești există o asemenea nevoie de taină, cum să nu trebuiască același lucru în treburile cele mai tainice, și în meditația despre Cel vechi de zile! – lucruri care nu sunt dezvăluite nici celor mai aleși îngeri”. 23. Rabinul Șimon a adăugat: „Eu nu voi spune deloc acest lucru cerului, ca nu cumva acesta să audă; nu voi face cunoscut deloc acest lucru pământului, ca nu cumva acesta să audă; căci noi suntem cu siguranță [simboluri ale] stâlpilor Lumii”. 24. În Taina Tainelor se spune: „Când rabinul Șimon a deschis gura, tot locul în care se aflau s-a zdruncinat, iar însoțitorii lui au tremurat”. |