Înț. 2:2, „Din simplă întâmplare ne-am născut
noi". Ecl. 3:19, „Fiii oamenilor sunt o întâmplare" (Ver. Rev.).
Înț. 2:4, „Numele nostru va fi uitat și nimeni nu își va mai aminti de
lucrările noastre". Ecl. 1:2, „Nu mai este nicio pomenire a celor
dinainte". Ecl. 2:16, „Căci pomenirea înțeleptului, ca și a nebunului, nu
este veșnică". Ecl. 9:5, „Pomenirea lor [a morților] este uitată".
Înț. 2:6-10 și Ecl. 9:7-9 arată o mare similaritate, diferența ținând doar de
tonalitate. Atitudinea cuvintelor apostaților din Înțelepciune este una
sfidătoare, cea din Eclesiastul este una tristă: „Du-te de mănâncă pâinea ta cu
bucurie, și bea-ți vinul cu inima bună Toată vremea veșmintele să-ți fie albe,
și untdelemnul să nu lipsească de pe capul tău. Bucură-te de viață cu soția pe
care o iubești în toate zilele vieții tale trecătoare, pe care ți-a dat-o El
sub soare; căci aceasta este partea ta în viață În Șeol, în care te vei duce,
nu se află nici lucrare, nici punere la cale, nici cunoaștere, nici
înțelepciune".
Hitzig, în ediția sa la Eclesiastul (1847), a negat existența vreunei legături
între cele două cărți. Conform lui Grimm, Hitzing nu și-a motivat aserțiunea.
Gregg, în CBS, respinge și el ideea vreunei legături și aduce motivații, dar
acestea nu par convingătoare. Este adevărat că epicureismul și saducheismul nu
aveau nevoie să facă apel la Eclesiastul. Saducheii din 1 Enoh 102:6 spun: „Așa
cum murim noi, mor și cei drepți, cu ce se aleg ei din faptele lor? Iată,
asemenea nouă, și ei mor în durere și în întuneric, ce au ei mai mult decât
noi?
De acum înainte, noi suntem egali". Acestea sunt exact aceleași atitudini
ca cele din cuvântarea apostaților din Înțelepciunea 2. Saducheismul era o
boală a vremii, iar autorul primei părți a Înțelepciunii a combătut-o. Este
destul de probabil ca acesta să i se fi opus și în cazul în care Eclesiastul nu
ar fi fost scris, dar, chiar și așa, forma Înțelepciunii 2:6-10 probabil
datorează ceva Eclesiastului 9:7-9.
Influența avută de Cartea Înțelepciunii asupra Noului Testament a fost estimată
în mod diferit. Eichhorn (p. 202) a indicat prima dată asemănări în Romani și
Efeseni, dar Grimm a refuzat să recunoască vreo legătură directă chiar și în
cazul Înț. 15:7 și Rom. 9:21. Alți savanți totuși susțin o legătură directă nu
numai cu Sf. Pavel, ci și cu Evanghelia Sf. Ioan, Epistola Sf. Iacov, Epistola
către Evrei și Apocalipsa.
În comentariul său, Grimm dă, la p. 36, un număr mare de pasaje unde legătura
dintre Înțelepciune și Noul Testament a fost afirmată de către Nachtigal, Stier
și alții; dar toate cercetările anterioare cu privire la întrebuințarea acestei
cărți de către Sf. Pavel au fost înlocuite de cea a lui Grafe, Das Verhăltniss
der Paulinischen Schriften zur Sapientia Salomonis, Theol. Abhandl. în onoarea
lui Weizacker, 1892, pp. 253-86.
Văzând că Sf. Pavel nu citează înțelepciunea ca atare în niciun loc, este
aproape imposibil de adus o dovadă de conexiune care să satisfacă pe toată
lumea; |