„Viitorul umanitatii nu poate decât sa se apropie de viziunea zen, caci întâlnirea dintre Orient si Occident nu se poate produce decât printr-un fenomen de talia zenului, deopotriva pamântesc si celest. Culmea ironiei face ca zenul sa nu fie interesat nici de trecut, nici de viitor. El nu este interesat decât de prezent. Poate tocmai acest lucru face ca miracolul sa devina posibil, caci puterea de legatura între trecut si viitor este chiar prezentul.” Osho
În cartea Calea Zen, Osho sugereaza ca zenul ar fi puntea de legatura între Orient si Occident, între stiinta si religie. „Fara stiinta - spune Osho - Orientul a pierdut foarte mult. Fara meditatie, Occidentul a pierdut la fel de mult. Eu încerc sa unesc Orientul si Occidentul, caci numai împreuna vor putea da ele nastere unui tot unitar.” Osho îl încurajeaza pe cititor sa renunte la „cunoasterea” sa acumulata de o viata, sa renunte la tensiunile fizice, emotionale si mentale, sa se relaxeze ascultând discursul sau extraordinar si sa devina astfel receptiv la momentul prezent si la potentialul dinlauntrul sau.
La un deceniu dupa moartea sa, Osho este recunoscut la scara universala ca unul dintre cei mai importanti ghizi spirituali ai secolului XX. Osho este pe cât de îndraznet, pe atât de imprevizibil, „un mistic nonconformist, incorect din punct de vedere spiritual”, ca sa îl citam chiar pe el. Scopul prolificelor sale învataturi este acela de a crea un „om nou”, eliberat de ideologiile, doctrinele si dogmele depasite. Întreaga sa opera reflecta capacitatea sa unica de a intrega spiritualitatea orientala cu gândirea stiintifica occidentala.
Fragmente din carte
Zenul contribuie la însanatosirea acestei lumi. El renunta la toate ideologiile. Mesajul sau este simplu: „Goliti-va mintea de gânduri. Priviti realitatea fara nici o idee preconceputa. Priviti direct natura lucrurilor, fara nici o preconceptie asupra lor”. Este foarte important sa întelegeti acest lucru: atunci când priviti realitatea, priviti-o în fata; renuntati la filtrul preocuparilor voastre.
Oamenii continua sa întrebe unde se afla Dumnezeu, iar el se afla chiar în fata lor. Îi înconjoara de pretutindeni. Este în interiorul si în afara lor, caci numai el exista cu adevarat. Daca doriti sa ramâneti îndragostiti, nu încercati sa va posedati partenerul (obiectul iubirii), caci posesivitatea distruge iubirea, o otraveste. Omul este atât de mic, iar iubirea este atât de mare – cum ar putea-o poseda el? În cel mai bun caz, el se poate lasa posedat de ea, dar nu invers. Cine este mic nu poate poseda ceea ce este mare. Este atât de evident, si totusi atât de greu de înteles.
...mintea moderna si-a pierdut complet capacitatea de a se minuna, de a privi în fata misterul, miracolul. Ea si-a pierdut aceasta capacitate din cauza cunostintelor pe care le-a acumulat, a convingerii sale ca stie. În clipa în care crezi ca stii, miracolul dispare. În clipa în care îti pierzi aceasta convingere, miracolul reapare în viata ta. Încercati.
La ora actuala, psihologii afirma ca daca îi repeti la infinit ceva unei anumite persoane, ea va tinde sa devina una cu gândul respectiv. Omul devine ceea ce crede ca este. Mai bine zis, ideea se înradacineaza extrem de profund în constiinta lui, conditionându-l.
Armonia trebuie atinsa mai întâi în interior; apoi, ea se va reflecta si în afara. Omul trebuie sa înceapa prin a deveni el însusi o stare de armonie; într-o etapa ulterioara, el începe sa pulseze la unison cu armonia universala. Fericirea este o umbra a armoniei; ea urmeaza pretutindeni armonia. Este imposibil sa fii fericit altfel. Daca nu te afli în armonie, oricâte eforturi ai face nu vei obtine decât o frustrare din ce în ce mai mare si o suferinta din ce în ce mai profunda. Asa cum umbra urmeaza pretutindeni trupul, la fel, fericirea urmeaza pretutindeni starea de totalitate armonioasa.
În viziunea zen, spiritualitatea echivaleaza cu totalitatea. Pentru un adept zen, sacru înseamna total (integral). Tot ce exista trebuie inclus si transformat; inclus si transcens. Când tot ce exista este inclus, se creeaza o stare de echilibru. |