Simbolistica viselor dictionar
Interpretari - Semnificatii - Ipoteze
Autor:
Autor:
Ion Țugui
Editura:
Editura:
Esoteria
Volumul de fata e unic. Nu este o simpla Carte de vise. Ion Țugui merge la esenta fenomenului, oferind mai întâi o percepere a subiectului abordat, pornind de la obiecte, fapte, actiuni, pentru a oferi imediat semnificatiile lor pozitive si negative. |
Simbolistica viselor dictionar Interpretari - Semnificatii - Ipoteze
21.80 20.71 RON (Stoc 0)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Apreciere 4.4 / 5 (7 voturi) | 0 review-uri
Detalii:
Chiar în paginile acestei carti se arata ca „prin moarte se provoaca plecarile, si ele ambivalente, fie catre Iad, fie catre Rai, asadar moartea, în planul terestru, nu poate fi un eveniment care se încheie pentru totdeauna, fara sa-i urmeze altul sau altele”. Sunt pagini dintre ultimele scrise de Ion Țugui, pregatindu-si plecarea pentru a-si „trai” moartea ca o conditie a „progresului, evolutiei, a antistagnarii”. Asadar, pentru cel care a fost un om al artei, interpret de muzica, poet, prozator, ziarist, sustinerea lumii de dincolo era un temei al trecerii prin aceasta viata, în care a lasat dâra sa de lumina. La plecare, aceasta lumina se rasfrânge asupra unei epoci pe care a strabatut-o cu greu, pâna la tragedie, si în primul rând asupra familiei, as zice „familiilor” pe care le-a alcatuit, într-o succesiune nebuna de viata, ducând parca mai departe genele tatalui sau, despre care se zice ca a transformat destinul taranului bucovinean într-o aventura fara iesire, prin îndepartatul Caucaz. S-a nascut în Ajunul Craciunului 1933, la Vicovu de Jos, în miezul bucovinismului, sub Putna de schimnicie a lui Daniil Sihastrul si de barbatie a lui Stefan cel Mare si Sfânt. Dupa scoala primara din comuna natala si o scoala tehnica la Radauti, îsi continua studiile la o scoala de muzica, apoi la Conservatorul din Bucuresti, care purta numele unui simbolic talent al zonei, Ciprian Porumbescu. Înca student, îsi câstiga existenta în orchestra Operei Române, în acelasi timp debutând, recomandat de Mihu Dragomir, în „Luceafarul” (1958). Nelinistitul, în amprenta Labis, scrie versuri si lucreaza concomitent si rând pe rând la Radiodifuziune, la Liceul de muzica „George Enescu”, stabilindu-se mai îndelung la „România libera” unde exceleaza în freneticul reportaj. Astfel încât, vreme de doua decenii, trece de la poeme usor impregnate de impresionism la nazuinta de a da epopeea taranului din zona de Nord a Bucovinei, cu usoara dulceata visata de Eminescu, depasita de dramatica traire a unui razboi care a macinat sufletele mânate într-o istorie nedreapta pentru români. Poemele sale se grabesc sa se adune în carti: Versuri (1967), Lava intermediara (1970), Cânturile marelui pod (1972), Ochii fastului (1973), Initiere si elogiu, Poem antirazboinic (1978) fiecare ilustrând alta directie dar sunt adunate sub auspiciile bucuriei de a trai, de a gasi forta vitalismului, exuberanta, daruirea, chiar si în fata dezastrului unui razboi. Aici, în poemul din 1978, gasim, credem, germenii unei preocupari care îi va acapara întreaga viata. Fara sa fie brusc încheiata, activitatea poetului se estompeaza, din cauza ziaristicii care îl împinge spre reportaj, lasându-se ademenit de o tema atractiva în scrisul românesc, rezultatul fiind volumul Petrol si oameni din 1973. Este cartea care îi deschide calea fireasca spre roman, în 1976 aparând Voievodeasa, evocare a locurilor natale în conjunctura impunerii sistemului comunist. Patima reapropierii de problemele Bucovinei îl conduce la elaborarea unei trilogii intitulata simbolic Solemnitatile supusilor (1981), Solemnitatile fericitilor(1983) si Solemnitatile umilitilor, scris între 1984 – 1987, dar aparut abia în 1991. S-a sugerat ca este un fel de „saga”, dar trilogiei îi lipseste fiorul mistic si nici nu are maretia epopeica pe care oamenii, atât de specifici locului, o merita. Este mai degraba o cronica a calvarului românilor din Nordul Bucovinei, prin personajele si înfatisarile amplasate în Vicuseni, prin clanul Vicovenilor, care se traduc prin Vicov si localnicii lui, cu ecouri din aproape doua secole de istorie scrisa si traita, de la 1775 la 1960. Supusii cunosc prigoana Imperiului Habsburgic, cu toate urmarile ei, fericitii sunt îmbucurati de unirea cu tara, la 15-27 noiembrie 1918, iar umilitii traiesc tragismul dezmostenirii si deznationalizarii. Sunt trei epoci distincte, în care tavalugul istoriei înrobeste nu numai neamul stapân al pamânturilor, dar îi întuneca si sufletul national, ades implicat în diabolice confruntari fratricide. O istorie tulbure, cu Dictatul din birouri sau din teava pustii, din care nu se poate iesi nici cu plata imenselor jertfe pe care românii le-au facut. Si Ion Țugui îsi plateste tributul, conceptual, al epocii strabatute, dar astfel s-a întâmplat si cu marii scriitori de la începutul celei de-a doua jumatati a veacului XX. Ceea ce ramâne este calvarul, descris în aproape 2000 de pagini, si elogiul continuitatii românesti peste vremuri, teroare pe care au avut-o de înfruntat bucovinenii din margine de tara si imperii. Ion Țugui însusi, ca si fratele sau, intelectual de marca (Emil în roman) dau autenticitate bataliei continue împotriva antiromânismului extrem de manifest si în perioada 1945 – 1960. Prozatorul îsi continua opera cu un volum de nuvele, Din tot sufletul pentru fericire (1987) si cu un roman cu cheie, Inocentii si blidul Satanei (1994), dar scris, dupa marturia autorului, în 1978, dedicat memoriei lui A.E. Baconsky, poetul mai vârstnic cu opt ani, de care l-a legat o prietenie nedezmintita, poate si din pricina obârsiilor comune (A.E.Baconsky s-a nascut la 16 iunie 1925, la Cofa-Hotin, chiar pe malul Nistrului). În dor de cel cazut la cutremurul din 4 martie 1977 (când scriu aceste rânduri se împlinesc 25 de ani! – dovada ca totul are legatura pe lumea asta), Ion Țugui îi evoca destinul, cu acea constiinta treaza a artistului – om al neamului, aparând astfel ca un dizident credibil fata de chipurile de mucava care au avut sansa sa se impuna mai târziu. Premonitiile si refuzul implicarii în tot ce era contaminat de bolsevism fac din personajul Poetul un caz aparte în literatura vremii. Dar, deja dupa 1990, Ion Țugui se dezvaluie altul si în planul cunoasterii si în cel al literaturii. Ceea ce nu putea veni, desigur, dintr-o data, ci în urma unor sedimentari anterioare, prelungi, a unor meditatii despre legaturile cu „lumea de dincolo”. Îl obsedeaza mai întâi starea viselor, în trei carti succesive: Vise, viziuni, profetii, premonitii (1992), Contacte cu universul invizibil (1993), Identitatea astrala a viselor (1994), nedetasat de aceasta chestiune pe care o sintetizeaza si în cartea de fata. Devenit initiat, dupa profunde studii privind ezoterismul, îsi propune sa faca trecerea de la doctrine si ritualuri ascunse la dezvaluirea lor, pentru ca lumea sa nu mai fie cuprinsa de frica neobisnuitului, sa se initieze la rândul ei, facând distinctia necesara între firesc si existenta stratului de normalitate, care se afla în noi si în afara noastra. Aceasta cale, deloc usoara, este supusa atentiei cititorului român în mai multe carti prin care se decripteaza ezoterismul, în masura întelesului isihastic necesar patrunderii în tainitele necuprinsului. Cartile sale vin sa lumineze aspecte fundamentale: Sapte ani apocaliptici (1993, 1994), Iad contra Rai sau Frontul Cosmic (1994), Inocenta si pacatele. Reflectii despre lumea în care murim (1998), Apocalipsa 2000. Paranormalul de lânga noi (în colaborare cu Emil Strainu), Evenimente paranormale nerepetabile (2001), Lumea dintre doua lumi. Normal si paranormal (2002). Sunt carti initiatice care au aplicabilitate si în literatura sa: Sufletul între teroare si sublim (eseuri 1995), Strania iubire (roman 1998), Pastorul de pasari. Romanul adolescentei (2002). Prin toata aceasta opera initiatica Ion Țugui devine singurul scriitor român dedicat fenomenului, nu numai un deschizator de orizont nebanuit, dar si un cercetator aplecat sa-i descifreze ascunzisurile, într-un numar impresionant de carti. Volumul de fata e unic în scrisul românesc. Nu este o Carte de vise, sau o simpla culegere de aceasta natura. Cu toate ca interesul pentru „citirea” viselor a început la noi cu Învataturile lui Neagoe Basarab si cronicari, culegerile de materiale specializate sunt de data mult mai recenta si au cunoscut un interes aparte în ultimul deceniu, izbucnind, desigur, si din cauza zecilor de ani de profunda tacere asupra a tot ceea ce era considerat „ocult”. Ion Țugui nu elaboreaza o carte, un manual de interpretare a viselor. El merge la esenta fenomenului, oferind mai întâi o percepere a subiectului abordat, pornind de la obiecte, fapte, actiuni, pentru a oferi imediat semnificatiile lor pozitive si negative. De aceea cartea se si intituleaza Simbolistica viselor , folosind tehnica dictionarului, dar având ca obiectiv direct: interpretari, semnificatii, ipoteze. Dezvaluirea obiectului, pornind de la notiuni si actiuni, implica o larga cultura, adevarul fiind dovedit prin citarea directa, istorica si filosofica, de la Biblie, Coran, Cântarea Cântarilor, Cartea Cartilor, Noul si Vechiul Testament, istoriile popoarelor vechi, cu obiceiurile, traditia, etnografia, folclorul, civilizatia lor traditionala, peste care se aseaza noile acumulari ale lumii. Nu lipsesc meditatiile esentiale ale personalitatilor-cheie din evolutia umanitatii, de la Socrate, Platon, Homer, C.G.Jung, Freud, Nietzche, la mai contemporanii interpreti ai sociologiei si psihologiei moderne. Amprenta lor cade hotarâtor definind semnificatia, autorul adeverind concluziv, ca un distins om de cultura peste care s-a statornicit experienta de viata acumulata si prin contactul direct cu numeroase persoane preocupate, sau chiar având puteri paranormale, persoane pe care le-a cunoscut îndeaproape în ultimul deceniu, pe multe dintre ele determinându-le sa îsi dezvaluie harul. În acest chip cercetarea se încununeaza de meditatia personala, motivata psihanalitic si prin adeveriri oculte greu de respins. Astfel efectul altor tarâmuri devine liantul firesc al trecerii pe care doar Biblia, si odata cu ea lumea basmelor noastre le adevereste, iar mai încoace „tunelul timpului”, a încercat sa divulge, facându-se apanajul stiintei si fanteziile ei. Ion Țugui ofera fiecarei teme propuse orizontul stiintei, decontat prin prea-plinul informatiilor, cu concluziile pe care singur le subscrie, sub care situeaza „tarâmul celalalt” dirigent al lumii sufletului, plin de actiuni benefice sau malefice, asa cum Raiul sau Iadul din noi ne pregatesc sa evoluam dintr-o lume în cealalta. În felul acesta Ion Țugui din obiectivul acumularilor devine subiectivul nazuintelor, tolerantul cautator al misteriosului, atât de trebuitor pentru a-i da fiecarui individ în parte necesarul de speranta. Acea speranta pe care el însusi a avut-o si ne-a încredintat-o, dar pe care a luat-o acum cu el pentru a-si masura reîntoarcerea în timpii pierduti mai mult spre folosul altora decât al lui. Pentru ca Ion Țugui a fost unul dintre cei daruiti misterului, vesnic în lupta cu idealurile, mereu obsedat de netemeinicia unei lumi în care visele pot capata atâtea semnificatii deodata. Mi s-a parut, în cei peste treizeci de ani, de când l-am cunoscut, un personaj misterios, dar neechivoc, purtator de iubire si nascator de frumos. Nu m-a luat cu el în lumea misterelor decât în câteva rânduri, când mi-a vorbit despre imposibilitatea de a schimba soarta Bucovinei. A dus o viata modesta, plina de griji si înnobilata de sperante. Multe dintre aceste sperante sunt poftite la acest prânz de vise, oferite celor care, ca si el, trebuie sa se înfrupte pentru a depasi pâcla întunecata a cotidianului catre binecuvântarea luminii. Aceasta carte ne convinge ca autorul a visat frumoasele tarâmuri, pe care acum poate ca le vede aievea, si ne îndeamna si pe noi sa le cunoastem si sa le întelegem. din Cuvânt înainte de VICTOR CRÃCIUN |
Caracteristici:
Numarul de pagini
Numarul de pagini
426
Formatul în cm. (l x L)
Formatul în cm. (l x L)
14 x 20
I.S.B.N.
I.S.B.N.
973-85440-1-7
Publicat online
2002-01-02
Stoc
Stoc
Stoc 0
Preț
Preț
21.80
RON
Discount
Discount
5%
Preț final
Preț final
20.71 RON
I.S.B.N.
I.S.B.N.
973-85440-1-7