2 Sun Valley Idaho, iulie 1999 Warren Buffett coboară
din mașină și
își scoate valiza
din portbagaj. Trece
de poartă și
intră pe pista
aeroportului, unde îl
așteaptă un avion
alb, strălucitor, marca
Gulfstream IV, de
dimensiunile unei aeronave
comerciale regionale și, în 1999,
printre cele mai
mari avioane private
din lume. Unul
dintre piloți îi ia valiza din
mână și o depozitează în cală. Toți piloții care zboară prima oară cu Buffett
sunt uimiți să vadă că își cară singur bagajele de la mașină. Warren urcă
scările avionului și se așază pe un scaun la fereastră, pe care nu va privi
nici măcar o dată în timpul zborului. Este exuberant; așteaptă această călătorie
de săptămâni bune. Înăuntru, fiul Peter, nora Jennifer, fiica Susan cu iubitul
ei și doi dintre
nepoți își întorc
scaunele cu spatele
la peretele curbat
al cabinei pentru
a avea mai
mult spațiu, în
timp ce însoțitoarea
de zbor le
aduce câte ceva
de băut din
bucătăria aprovizionată cu
gustările și băuturile preferate ale familiei. În preajmă, pe canapea, se află
un teanc de reviste. Însoțitoarea îi aduce lui Buffett un braț întreg de ziare,
un castron cu chipsuri și o Coca-Cola Cherry, care se asortează cu puloverul
său roșu cu inscripția Nebraska.
Îi mulțumește, vorbește
cu ea câteva
minute ca s-o ajute să treacă peste emoțiile primului zbor alături de
șeful ei și o roagă să-i transmită copilotului că sunt pre-gătiți să
decoleze. Apoi își
îngroapă nasul în
ziar, în timp
ce avionul
străbate pista și se înalță la 12 000 de metri. În următoarele două
ore, cei șase
oameni din preajma
lui fredonează, se uită la filme, vorbesc și dau telefoane.
Însoțitoarea de zbor acoperă mesele din lemn de arțar, pune pe ele vaze cu
orhidee și se întoarce la bucătărie ca să pregătească prânzul. Buffett nu se
clintește. Stă și citește, ascuns în spatele ziarului, ca și cum ar fi singur
în biroul său de acasă. Zboară cu un așa-numit „avion partajat“, un adevărat palat
aerian în valoare de 30 de milioane de dolari. Acesta poate avea maximum opt
proprietari, fiecare deținând o cotă-parte din el, dar, întrucât
face parte dintr-o
flotă aeriană, toți
cei opt au
la dispoziție o aeronavă în orice
moment, dacă doresc. Piloții din carlingă, echipa de întreținere,
planificatorii care aduc avionul la poartă după o notificare primită cu șase
ore înainte și înso-țitoarea de zbor
care servește prânzul
lucrează pentru NetJets,
o firmă deținută de Berkshire Hathaway, compania lui Warren Buffett. Ceva mai târziu,
avionul G IV
traversează platoul râului
Snake și se
apropie de munții
Sawtooth, încinși de
soarele de vară. Străbate aerul limpede și strălucitor
al văii Wood River și coboară la 2
400 de metri
altitudine, unde se
lovește de valul
montan de turbulențe
stârnit de colinele
cenușii de dedesubt.
Buffett continuă să citească, neperturbat, în timp ce avionul se
clatină și îi
face pe cei
din familia lui
să se clatine
în scaune. Tufișuri de altitudine și pâlcuri de pini se
înalță pe povârnișul ferit de vânturi al unei noi creste. Familia lui zâmbește
nerăbdătoare. Aeronava coboară
prin fanta îngustă
dintre vârfurile montane
din fața lor,
iar soarele de
amiază proiectează umbra
lungă a avionului deasupra vechiului oraș minier Hailey, Idaho.
Peste câteva secunde,
aterizează pe aeroportul
Friedman Memorial. Înainte
ca membrii familiei
Buffett să apuce
să coboare pe
pistă, mijind ochii
în lumina soarelui
de iulie, două
SUV-uri, conduse de
angajați ai companiei
Hertz, intră pe
poartă și parchează
lângă avion. Șoferii
și șoferițele poartă
cămăși în culorile firmei: auriu și negru. Însă, în loc de Hertz, pe
logoul lor scrie „Allen & Co“. |