Pentru cei mai mulți dintre noi, să ne „punem pe învățat” înseamnă să consumăm mult timp și efort. Suntem convinși că un profesor bun ar trebui să își adapteze metodele de predare la diferitele stiluri de învățare ale elevilor sau ale studenților săi și să folosească strategii care fac învățarea mai ușoară. Învață să înveți infirmă aceste convingeri la modă. Pornind de la descoperiri recente în domenii precum psihologia cognitivă, autorii acestui volum ne pun la dispoziție tehnici clare ce pot să ne ajute să fim mai productivi, indiferent ce am avea de învățat.
Când vine vorba despre învățat sau exersat ceva, multe dintre obiceiurile cele mai răspândite sunt de fapt contraproductive. Subliniem, colorăm, recitim, tocim și recităm texte sau repetăm mișcări și ni se pare că știm, dar de fapt ne lăsăm păcăliți de o iluzie. Învățarea durabilă, de nivel superior, vine prin verificarea cunoștințelor cu ajutorul testelor, prin combinarea subiectelor și acceptând că tocmai atunci când ne este greu facem progrese reale. Acest tip de învățare are loc însă când lăsăm să treacă o vreme înainte să revenim asupra unui material nou și ne dăm astfel voie să uităm un pic. Cu toate că această carte le vorbește cu precădere elevilor și studenților, profesorilor, trainerilor și sportivilor, Învață să înveți va fi o lectură utilă pentru toți aceia care doresc să învețe și să se autodepășească pe tot parcursul vieții.
„Recitirea textului și repetarea mecanică a unei abilități sau a unor cunoștințe noi sunt strategiile de studiu preferate cu precădere de către toți cei care au de învățat ceva nou, de orice natură ar fi, dar ele sunt în același timp și cele mai puțin productive.(...) Recitirea și repetarea mecanică dau senzația de cursivitate, care este confundată cu stăpânirea subiectului, dar dacă vrem să devenim cu adevărat mai buni la un subiect pe termen lung, aceste strategii sunt doar pierdere de vreme.”
Învață să înveți
|