Din mâinile vlahilor schismatici
Românii și puterea în Regatul Ungariei medievale (secolele XIII-;XIV)
Proiect editorial dedicat Centenarului Marii Uniri, apărut sub egida Academiei Române – Centrul de Studii Transilvane și recomandat de Revista SINTEZA. |
Stocurile se epuizează rapid, rezervă acest produs și hai la
librăria Adevăr Divin din Brașov, Str. Zizinului, nr. 48, pentru a-l prelua personal.
(Unele produse pot avea discount suplimentar în librărie.)
Vei fi contactat(ă) telefonic de un reprezentant divin.ro pentru confirmarea disponibilității, în intervalul Luni-Vineri orele 9:00 - 17:00, deci te rugăm să introduci un număr de telefon corect și actual.
Detalii:
Românii
au fost la putere în Transilvania secolelor al XIII-lea și al XIV-lea, alături
de nobili, de sași și de secui, dar tot atunci a început și s-a produs treptat,
dar implacabil, îndepărtarea lor ca grup distinct de la conducere. Mai întâi,
ei erau de credință „grecească” și – conform mentalității timpului – nu mai
puteau fi la putere într-un stat de credință „latină”, campion al
misionarismului catolic, într-un stat care se revendica drept „apostolic” și
„marianic” (protejat de Fecioara Maria), având menirea declarată să lupte pe
toate căile, inclusiv cu armele, contra „păgânilor, a ereticilor și a
schismaticilor”. S-;a văzut repede că acești români cuprinși în Transilvania și în Ungaria
prelungeau masa poporului lor situat spre sud și spre est, că erau nesiguri în
fidelitatea lor față de rege și coroană, că întrețineau, la început mai mult
inconștient și intuitiv, legături cu frații lor de peste munți, de care îi
legau atâtea caracteristici comune, inclusiv vechi formațiuni politice care
„încălecau” Carpații. Încrederea autorităților oficiale ale Transilvaniei și Ungariei în români a
început să scadă, pe măsură ce sporea suspiciunea românilor față de aceste
autorități. Era tot mai clar că, în stăpânirea solidă și în exploatarea Transilvaniei,
autoritățile nu se puteau baza prea serios pe români. Mult mai de încredere
pentru rege și apropiații săi erau nobilii (cei făcuți nobili de către
suveran), sașii, secuii etc., adică acele grupuri de oameni – majoritatea
coloniști, veniți mai de departe sau mai de-;aproape – dăruite cu pământuri și
apoi cu largi privilegii. • Ioan-Aurel Pop |
Cuprins:
Introducere
1. Cum ar putea fi înțeles mecanismul puterii în Evul Mediu
2. O precizare: de ce au românii și țara (țările) lor două
nume
2.1. Dualitatea numelor de vlah și român în context istoric general 2.2. Rumân și român; conștiința romanității românilor în Evul Mediu 2.3. Atestări ale etnonimului român/ rumân (secolele XII-XVI) 2.4. Țările românilor: Vlahii (Valachiae) sau Țări Românești (Romaniae) 2.5. Atestări ale denumirii de limbă română 2.6. Credința ortodoxă – religia valahă sau română 2.7. Alte sensuri și utilizări ale numelui etnic al românilor 2.8. Vechimea numelui de Țara Românească; legătura sa cu numele de România 3. Cadrul istoric general3.1. Europa Sud-Estică în secolele XIII-XIV 3.2. Între grandoare și decadență: Ungaria în ultimul secol arpadian și în noul secol angevin 4. Ceilalți și puterea: etnii și confesiuni în Ungaria și Transilvania medievală (până în secolul al XIV-lea)4.1. Preliminarii 4.2. Ungurii din jurul anului 900 4.3. Tradiția scrisă despre structura etnică a Panoniei și a Transilvaniei în perioada premaghiară. Locul românilor în acest context 4.4. Formele apariției românilor în izvoare până în secolul al XIV-lea 4.5. Noi grupuri de populație venite în Ungaria arpadiană (secolele XII-XIII) 4.6. Imaginea generală a etniilor din Ungaria în secolele IX-XIV 4.7. „Creștini”, „schismatici”, evrei, islamici și alți „păgâni”: confesiunile din Ungaria până la începutul secolului al XIV-lea 4.8. „Cât a fost de credincios și de recunoscător Domnului”: politica religioasă a lui Ludovic I și rezultatele sale 4.9. Concluzii 5. „Stăpâni de o mie de ani”: imaginea vechimii românilor după documente oficiale 6. Cruciada a IV-a (1203-1204) sau metoda occidentală de eradicare a „schismei”6.1. Programul Sfântului Scaun de refacere a unității bisericești 6.2. Percepția actului de la 1204 în mentalitatea publică bizantină 6.3. Politica lui Inocențiu al III-lea (și a succesorilor săi): punerea bisericii Răsăritului sub egida bisericii romane 6.4. De ce trebuia eradicată „schisma” (în viziunea lui Inocențiu al III-lea) 6.5. „Nu li se permite mădularelor bisericii romane să nu se supună obiceiului ei”: căi de urmat și obstacole în legătură cu supunerea Răsăritului 6.6. Politica religioasă din regiunile estice dominate de cruciații „latini” 6.7. Politica apuseană în alte state din Commonwealth-ul bizantin 6.8. Politica Romei privind biserica și populația răsăriteană din Regatul Ungariei 6.9. Concluzii 7. Elita românilor din Transilvania și vecinătate în secolele X-XIII – proprietari, luptători și conducători politici7.1. Proprietari români deposedați în secolul al XIII-lea 7.2. Militari români în secolul al XIII-lea 7.3. Lideri politici români în „țările” lor (secolul al XIII-lea) 7.4. De ce sunt consemnați în scris atâția români după 1200? 8. Feudalism transilvan (ungar) sau organizare sui-generis? 9. Pământul și puterea: mecanismul stăpânirii oficiale a moșiilor în Regatul Ungariei 10. Cnezii și statutul lor de conducători și stăpâni în lumea românească10.1. Forma numelui de cnez 10.2. „Kenezul era în secolele precedente proprietar independent și cap al poporului supus jurisdicțiunii sale” 10.3. Semnificația stăpânirii cneziale 10.4. Supușii cnezilor sau oamenii de rând din sate 10.5. Conștiința de stăpâni a românilor (cnezilor) și manifestările ei 10.6. „Fapte bărbătești de credință”: calitatea de luptători (militari) a cnezilor 10.7. „Să fie judecat după legea românilor”: atribuțiile judecătorești ale cnezilor 10.8. „Pentru iertarea greșelilor cnezului Balea”: cnezii ca patroni ai bisericilor răsăritene 10.9. Cnezii români și organizațiile lor politice: districtele (țările) românești 11. „În adevăratele, dreptele și vechile lor hotare”: temeiurile stăpânirii cnezilor și a nobililor români 12. „Libertăți, folosințe, slujbe și îndatoriri” ale cnezilor și ale satelor cneziale 13. Lipsirea de putere: cnezi deposedați și sate românești supuse 14. Cum au trăit românii cu ungurii, cu sașii și cu secuii în Evul Mediu14.1. Diferențele etnice 14.2. Românii și secuii 14.3. Enclave străine și reacții contra lor 14.4. Români, cumani, unguri și sași 15. „Oaspeții noștri credincioși”: imaginea veneticilor sau a străinilor în Transilvania și Ungaria 16. Români plecați, români veniți sau mobilitatea medievală limitată 17. Imaginea țărilor române în conștiința ungară și impactul ei asupra statutului românilor transilvani17.1. „Țara noastră de peste munți”: planul politic și militar ungar privind țările române 17.2. Disputa pentru Țara Hațegului dintre voievozii români și regii ungari în secolul al XIII-lea 17.3. Formarea Marelui Voievodat al Țării Românești și raporturile sale cu Regatul Ungariei 17.4. „Cursa mișelească” a lui Basarab (1330) și ecourile sale documentare ungare 17.5. „Relele năravuri” românești: alte „rebeliuni” și „necredințe” reflectate în memoria colectivă 18. „Cum îi zic românii, în vorbirea poporului”: onomastică și toponimie românească 19. Românii față de biserica apuseană și biserica apuseană față de români19.1. „Într-o țară fără lege și ordine”: criza credinței și a bisericii apusene în Ungaria la finele secolului al XIII-lea 19.2. „Mai mult de a treia parte a țării era pătrunsă de obiceiul cel sfânt” sau proporția catolicilor din Ungaria 19.3 „Starea nenorocită și decăzută a pomenitei Țări a Ungariei”: criza de la începutul secolului al XIV-lea 19.4. Între moarte și convertire: absolviri de păcate pentru vechii „creștini” și dijme grele pentru noii convertiți 19.5. „Marea trupă de români”: reacții ale „schismaticilor” în secolul al XIV-lea 19.6. „Lățirea credinței celei drepte”: succese pe calea convertirii românilor (până la 1366) 19.7. Călătoria împăratului Ioan al V-lea la Buda (1365-1366) – prilej de unire religioasă ori de adâncire a dezbinării? 19.8. Noi „schismatici” aduși „pe calea adevărului” – sporirea acțiunii catolice după 1366 19.9. „Cruciade” contra „ereticilor și schismaticilor încăpățânați” 20. De la acceptare la excludere: românii și adunările de stări ale Transilvaniei din secolele XIII-XIV20.1. „Pentru reformarea situației locuitorilor”: Adunarea Generală a Transilvaniei din 1291 20.2. „Toți prelații, baronii, nobilii, secuii, sașii, românii”, adunați la Turda în 1355 20.3. Privilegiul regal solemn de la 1366: „contra răufăcătorilor de orice națiune, anume români” 21. Urmările excluderii „schismaticilor”, a „cnezilor” și a „valahilor” dintre stări în Evul Mediu Încheiere Demnitari (slujitori) români sau de origine română din Transilvania și Ungaria (în secolele XIII-XIV) Cronologie esențială Bibliografie Index |