Micul grup de prieteni care a
organizat noua Societate, în 1875, își propunea un vast ansamblu de scopuri
imposibil de atins. Ele sunt enumerate după cum urmează într-unui dintre
primele lor programe:
a) Să mențină vii în om
intuițiile lui spirituale;
b) Să se opună bigotismului și
să îl combată sub toate formele (după ce dovedește natura lui irațională prin
studiile necesare), fie că este vorba de intoleranța religioasă sau de credința
în miracol și supranatural;
c) Să creeze un sentiment de
fraternitate între națiuni și să ajute schimbul internațional în domeniul
artelor și al produselor utile prin sfaturi, informații și cooperarea cu toți
indivizii și asociațiile demne de aceasta, cu condiția, totuși, ca Societatea
să nu accepte niciun profit sau procent din câștig pentru serviciile sale;
d) Să urmărească să obțină
cunoașterea tuturor legilor Naturii și să ajute la răspândirea acestei
cunoașteri; și mai ales, să încurajeze studiul legilor care sunt cel mai prost
înțelese de popoarele moderne și care tocmai de aceea sunt numite „științe
oculte". Superstițiile populare și folclorul, oricât de fantastice ar fi,
pot conduce, atunci când sunt cunoscute profund, la descoperirea unor se-crete
demult uitate, dar importante ale Naturii. Societatea se străduiește deci să
studieze aceste fapte, în speranța de a lărgi câmpul de observație științifică
și filosofică;
e) Să adune pentru Biblioteca
Societății și să noteze în scris informații corecte despre diversele tradiții
filosofice și legende străvechi, iar atunci când Consiliul va autoriza, să le
răspândească în toate modurile posibile: de exemplu, să traducă și să publice
lucrările originale valoroase, să extragă din ele anumite fragmente, să le
comenteze, să le propovăduiască oral prin intermediul unor persoane experte în
anumite subiecte de studiu;
f) Să ajute la răspândirea prin
toate mijloacele posibile a educației eliberate de orice piedică sectară în
țările unde acest lucru este necesar;
g) În sfârșit și mai ales, să
încurajeze și să ajute indivizii în perfecționarea lor personală,
intelectuală, morală și spirituală. Dar niciun membru nu va folosi în scopuri
egoiste cunoașterea care îi va fi dată de un membru al Primei Secțiuni; orice
abatere de la această regulă va fi pedepsită prin expulzare. Și înainte de a primi
o asemenea cunoaștere, persoana în cauză se va angaja printr-un jurământ
solemn că nu se va folosi de ea în scopuri egoiste și că nu o va revela fără
permisiunea instructorului.
Putem discerne cu ușurință în
acest proiect formidabil scopul încă imprecis al doamnei Blavatsky: acela de a
face cunoscute lumii câteva idei despre Doctrina Ezoterică, sau „Religia
Înțelepciune" a Orientului. Ghicim acest scop în programul mult prea
ambițios al noilor ei discipoli, care nu voiau nici mai mult, nici mai puțin
decât să reformeze și să ghideze toate națiunile, în general - program care nu
ar fi putut fi lansat în altă parte decât în America, unde enormitatea unei
întreprinderi nu diminuează curajul promotorilor lui și nici nu le atinge
simțul ridicolului.
Această carte îi datorează
domnului W.Q. Judge, unul dintre primii prieteni ai doamnei Blavatsky din
timpul șederii ei în America, relatarea minunilor de tot felul al căror martor
a fost în perioada pe care o studiem acum.
Dar este necesar să înțelegem
bine că aproape în orice moment, dacă făceam apel la inteligența ei filosofică,
gândirea ei lua imediat o altă direcție; și, de asemenea, timp de ore întregi,
cei care știau să o aprecieze puteau explora vastul ei bagaj de cunoștințe
despre religiile și mitologia Orientului, metafizica subtilă a simbolismului
hindus și budist și chiar Doctrina Ezoterică, sau cel puțin acele părți din ea
care au fost dezvăluite recent publicului. Chiar și atunci când se lamenta cu
patos în privința unei ironii jignitoare apărute într-un ziar sau într-o
scrisoare, cu o vehemență care s-ar fi potrivit în cazul unei catastrofe
ireparabile, era suficient să faci o aluzie la o problemă neexplicată a
cosmogoniei ezoterice, la o răstălmăcire a unei doctrine orientale făcută de vreun
orientalist european, pentru a schimba complet cursul intensei sale activități
mentale și pentru a șterge pentru o vreme orice amintire a supărării sale.
Povestea șederii doamnei
Blavatsky în India se contopește în mod firesc cu cea a Societății Teosofice,
căreia i-a consacrat, în mod direct sau indirect, toate eforturile ei; spun
indirect pentru că la acea vreme ea era obligată să-și câștige existența
îndeplinind tot felul de munci literare pentru diverse reviste rusești; astfel,
ea participa la firavele resurse bănești din care se întreținea cartierul
general al Societății. «The Theosophist», o publicație lunară consacrată
studiilor oculte, pe care ea a înființat-o în toamna primului ei an petrecut în
India, și-a acoperit încă de la început costurile și a devenit treptat o sursă
de mici beneficii; dar nu trebuie să uităm că redactarea ei se făcea gratuit și
că toată munca era făcută de un grup de teosofi, la cartierul general; dar în
timp ce criticii mișcării insinuau din când în când în ziare că fondatorii
societății făceau afaceri bune cu «taxele de inițiere» și că ei trăiau din
generozitatea adepților, doamna Blavatsky trudea la biroul ei de dimineața
până seara pentru a scrie articole rusești, cu singurul scop de a procura acele
câteva resurse care, într-o măsură mult mai mare decât resursele proprii ale
Societății, întrețineau cartierul general și susțineau întreaga mișcare.
Promovată atât de energic,
Societatea făcea progrese remarcabile. Colonelul Olcott călătorea în toată țara
cu o perseverență neobosită și crea peste tot noi filiale; chiar și doamna
Blavatsky a mers împreună cu el și cu alte câteva persoane la Ceylon în timpul
anotimpului rece din 1880-1881, unde grupul de teosofi a fost sărbătorit de
numeroși simpatizanți indigeni entuziaști. Mișcarea a prins imediat rădăcini în
Insulă și s-a dezvoltat cu o vigoare uimitoare.
Aici, în mod firesc, adeziunea
deschisă la budism a doamnei Blavatsky a înclinat mult balanța în favoarea ei,
spre deosebire de India, unde mai degrabă îi dăunase, deoarece hindușii și
budiștii exoterici nu se simpatizează deloc, deși doctrinele ezoterice ale
inițiaților ambelor școli sunt practic identice. Singalezii au întâmpinat cu
încântare o învățătură care le arăta cum să înființeze școli în care copiii să poată
dobândi esențialul educației laice fără a intra în contact cu misionarii
europeni.
În toamna anului 1881 m-am
întors în India după o călătorie în Anglia și după ce am debarcat la Bombay, am
petrecut câteva zile cu doamna Blavatsky la cartierul general al Societății
Teosofice, care se găsea pe atunci la Breach Candy, într-o vilă numită «Cuibul
Corbului», cocoțată pe o colină ce se înălța în apropierea drumului. |