Emoții de copil. Povești terapeutice constituie un prilej de conectare și o cale prin care se poate susține
dezvoltarea inteligenței emoționale, tot mai studiată și atât de necesară
pentru fiecare copil, având influențe majore asupra etapelor
vieții acestuia. Parcurgerea celor 42 de povești terapeutice bazate pe emoții
și comportamente precum bucuria, tristețea, generozitatea, prietenia,
disciplina, iubirea, încrederea, conduce la identificarea, înțelegerea
unor emoții resimțite, descoperirea soluționării unei situații, dar și
dezvoltarea sentimentului de apartenență. De asemenea, pe lângă momentul
de liniștire pe care îl poate genera cititul unei povești, unele subiecte
pot lua forma unor activități practice alături de familie sau
prieteni. Totodată, acestea se pot transpune în activități de
consiliere desfășurate de cadre didactice, psihopedagogi în mediul
școlar, în sprijinul comunicării interpersonale, autocunoașterii și
valorizării timpului petrecut împreună.
Intră în responsabilitatea adultului să ofere posibilitatea unui copil
să identifice, să înțeleagă și să gestioneze emoțiile și comportamentele
manifestate. Activitatea de citire facilitează conectarea conștientă
adult-copil, cea care reprezintă un factor important în dezvoltarea
psihologică și adaptarea socială pentru fiecare persoană.
Este cunoscut faptul că inteligența cognitivă este incompletă fără
dezvoltarea inteligenței emoționale. De aceea, fiecare copil
are nevoie să învețe cum să își exprime și să își controleze
emoțiile, indiferent dacă este de vârstă mai mică sau mai mare, pentru a
putea relaționa adecvat cu ceilalți și a beneficia de o dezvoltare
amplă. Citirea poveștilor influențează în mod pozitiv dezvoltarea
emoțională a unui copil, iar o contribuție aparte este dată
de poveștile terapeutice. Parcurgerea unor astfel de povești ajută
copilul să cunoască diverse emoții, să se identifice cu
anumite personaje, să învețe delimitarea dintre bine și rău, să
recunoască și să diferențieze comportamente, să descopere modalități
de rezolvare ale unei probleme. În poveste, se poate ajunge la înțelegerea și
rezolvarea unei situații în care copilul se transpune și este implicat
direct, cum ar fi un conflict cu un coleg sau un membru al familiei,
manifestarea unui comportament neadecvat, resimțirea unei emoții
puternice pe care o interiorizează sau alte evenimente de peste zi ori
dintr-o perioadă a vieții. Drept urmare, rezervarea unui timp pentru
poveste, cu implicarea directă a adultului, îi oferă acestuia
ocazia să comunice despre ceea ce simte sau arată prin acțiunile
sale.
Descoperirea unei noi povești este un excelent mijloc de conectare
între adult și copil. Prin însușirea obiceiului de a citi alături de
copil, i se asigură acestuia sentimentul de validare și de
siguranță emoțională. Pentru unii copii, acesta este momentul din zi
când ei reușesc să se detașeze de tumultul afectiv, găsesc portița prin
care eliberează emoții neexprimate, după care, intră în acea stare de
liniște atât de necesară dezvoltării lor. A sta aproape de copil prin
intermediul lecturii de povești și discuțiilor ulterioare, umbrește
orice serial, emisiune sau activitate de serviciu, atunci când
părintele sau adultul din preajma lui manifestă prezență conștientă
în relația cu acesta. |