După
apariția în revista literară săptămânală Luceafărul a poeziilor lui Vasile
Gheorghe, în ultima duminică a lui august 1977, la postul de radio Europa Liberă,
dl. Virgil Ierunca, critic literar, poet și publicist român, a citit poezia
„Octombrie” la emisiunea sa culturală.
Ș;tefan Augustin Doinaș nota în 1979:
Despre poezia Motiv chagallian:
„Foarte frumoasă poezie! Descriptivul
trece într-un fel de delir liric al realității, suferind astfel atmosfera
pictorului.”
Despre poezia Poem:
„Frumoasă poezie! Forța ei stă,
deopotrivă, în confesiune și explozie metaforică.”
În întâmpinarea sensului unic
A orândui lucrurile, ființele,
întâmplările, într-un alfabet al sufletului, pe care să îl încerci de câte ori
ai de comunicat cu universul. Asociind litera esențelor, emoțiilor de taină,
energiilor care îți lucrează simțurile modelându-le permanent. Sunt astfel
înșiruite șoapte, plutiri, alături de despicări-răspicări în ringul unor forțe
concurente. Vasile Gheorghe atunci când nu se
îngrijește de motanul său, de copaci și de starea națiunii, scrie poezie; de
fapt și când face aceste lucruri, tot poezie scrie. Dintr-o etapă istorică în
alta, l-am tot îmboldit să scoată un volum și iată-l pe buza facerii: „2-1
într-un cerc albastru”. Extrem de selectiv, fără graba care a pus stăpânire în
zilele noastre peste lumea literară și peste lume în genere. Pentru poet, a trăi este o muncă
elaborată, dincolo de respirările ce pot fi numărate tehnologic mai aflându-se
alte respirări discrete, în nuanța gândurilor, neliniștilor inerente pe
cărările pline de capcane, ale vieții. În intersecții, se stă și se odihnește,
se contabilizează pașii și se verifică direcțiile. Aici se pun întrebările, se
așteaptă răspunsurile, dintre acestea unele nevenind niciodată. Doi sau unu, sau doi fără unu, care e tot
unu? Aici se strânge snopul judecăților, în determinarea unui singular sau
plural identitar. La prima vedere, întotdeauna e nevoie de doi; doi poli, doi
ochi, două urechi, două mâini, stânga și dreapta, da și nu. Gândirea binară
poate fi restrânsă însă pe considerente de esențializare. Ilustrează aceasta
poetul: „Tare greu a fost să învăț/ A număra până la/ Unu,/ Un pom toamna, plin
cu fructe/ Ș;i a fost/ Odată ca niciodată/ O casă,/ O iubire,/ O familie,/ Un
nou-născut în brațele mamei,/ Un școlar,/ Un tânăr îndrăgostit și iar/ O
familie./ Unu, să număr cu mine/ Când privesc împrejur/ Ș;i gândesc singur./
Apoi să număr cu/ Un altul, cu/ O lume și cu/ O viață./ Ah, n-am terminat:/ Să
număr și cu/ O moarte./ Dar și cu pomul vieții sub/ un cer din
care plouă/ O singură ploaie,/ O dată/ Pentru totdeauna./ Un potop,/ O lume și/
UNUL,/ Dumnezeu deasupra.” (A număra până la unu). Strict și hotărât așadar, ca
într-un preambul al unei recăpătuiri a lumii, undeva în sfera de aer a
momentului originar. La capătul opus al ideii (deci există două capete, nu unul
singur!) în acest alfabet clar inedit și oarecum apocrif nici măcar nu se află
vreun doi... Mai este desigur și cercul albastru,
despre care aș crede că este „Cercul memoriei”, surprins în transfigurări
succesive: „Toamna, inima umbrei este o frunză,/ memoria frunzei se face piatră,/
piatra uită și ea,/ se face nisip,/ iar vântul suflă întâmplarea.// Când totul
s-a sfârșit,/ coboară din nori acea pasăre/ cu aripi de umbră în inima frunzei/
din piatra de nisip”. Dacă e să ne întrebăm unde e aici albastrul? nu, nu e
cazul, e prisos de albastru. Dintre scenele lirice notabile, am ales
această considerație pe tema relativității, incitantă și frumos exprimată:
„Observa-torul alerga în spirală/ Pe scara din turn,/ Atins de halebarde
tocite,/ Călcând planete uitate în gol,/ Urca în vârful rotund, de cretă, al
zilei./ Frunzele cădeau cu suta de ani,/ Pe străzi tocmai se ridicau piramide,/
Păsările se dilatau în/ Idei și sentimente./ La radio se transmitea în direct/
Un interviu de la nașterea universului.” (Desenul lui Einstein). Cartea lui Vasile Gheorghe este una amplă,
fiind parcurs întreg alfabetul limbii române într-un influx inspirațional care
conferă conotații interesante și productive, alcătuindu-se astfel un alfabet
propriu, expandat ideatic, ramificat după bunul plac și înțeles al unui
subconștient atins de suflul problematicii existențiale. O carte care își va
găsi cu ușurință locul binemeritat în peisajul amplu al poeziei actuale. • Daniel
Marian |