MISTERUL
PEȘTERII
Oamenii dorm... se duc la școală, la serviciu, se
căsătoresc, fac copii și își trăiesc toate acestea dormind.
Condiția normală a omenirii este aceea de pierdută în gânduri deoarece mai toți
oamenii își petrec întreaga lor viața închiși și limitați de propriile lor
gânduri. Ei nu trec niciodată dincolo de spațiul îngust, de acel sentiment de
sine paralizant, particular care este condiționat de trecut.
Foarte puțini sunt aceia care știu că în
fiecare ființă umană, se află o dimensiune a conștiinței mult mai adâncă decât
gândirea. Ea este adevărata esență, a ceea ce suntem noi cu adevărat. I-am
putea spune prezența, conștiință nelimitată, sau conștiință
necondiționată. În învățăturile vechi, ei i se spune ”Hristos din interiorul
nostru”, sau ”natura noastră de Buddha”.
A găsi aceea dimensiune, sau a ajunge la ea, ne
eliberează pe noi și pe lume de suferință. ,,Micul Eu” fabricat mental este tot
ceea ce oamenii cunosc, și acest Eu le determină viața. Iubirea, bucuria,
veselia, creativitatea și pacea cea mai adâncă, nu pot apare în viața noastră
decât numai prin aceea dimensiune a conștiinței necondiționate.
Dacă veți putea vedea și recunoaște chiar
și ocazional gândurile ce trec prin mintea voastră ca fiind doar gânduri, și
dacă voi veți putea observa propriile tipare mentale și reacțiile pe care le aveți, din starea de martor, chiar în
momentul în care se întâmplă acestea, atunci se va ivi în voi ieșind la lumină, conștiința
nelimitată care există.
Șuvoiul gândirii are o energie enormă care vă poate
trage în el foarte ușor, deoarece, fiecare gând pretinde că totul contează și
că are o mare importanță căutând să vă prindă complet întreaga atenție. Nu vă
luați gândurile prea în serios. Observați cât de ușor este pentru oameni să
ajungă să fie captivi în închisoarea conceptelor lor. Observați că reacțiile lor se repetă, sunt aceleași. Acest lucru se întâmplă și cu voi.
Mintea noastră în dorința ei de a cunoaște, de a
înțelege și de a controla, se înșeală asupra gândurilor și punctelor de vedere
despre adevăr. Ar trebui să spună: ”Este ceea ce este”. Ar trebui să fii
mult mai deschis decât gândirea ta pentru a realiza că, atunci când cauți o
explicație a vieții tale sau a altcuiva, și vrei să înțelegi cu mintea
comportamentul cuiva și îl analizezi, sau atunci când judeci o situație anume,
nu este nimic altceva decât un punct de vedere, una din multele perspective
posibile. Nu este nimic altceva decât o încrengătură de gânduri. Dar realitatea
este unită și întreagă și în ea toate lucrurile sunt interconectate, astfel
încât nimic nu există în sine și datorită lui însuși. În realitate, fragmentele
de gândire taie acest spațiu de lucruri legate unele de altele, le taie în
bucăți de concepte.
Gândul este folositor și este o unealtă puternică,
dar este și foarte limitativ atunci când vă controlează complet viața și nu mai
realizați că ea este numai un mic aspect al conștiinței necondiționate care sunteți
voi în esență. Înțelegerea adâncă apare doar prin simpla acordare a atenției
voastre complete cuiva sau unui lucru. Atenția voastră este inteligența primordială, conștiința însăși
care dizolvă barierele create de gândirea conceptuală. Ea întâlnește
observatorul, iar ceea ce este observat este chiar câmpul unificat al
conștiinței. Este vindecătorul separării. De fiecare dată când ești scufundat
în gândirea compulsivă, tu fugi de ”ceea ce este” și nu vrei să fii acolo unde ești,
adică Aici și acum.
Lucrul ciudat este ca oamenii își iubesc temnița
lor, pentru că le dă un sentiment de securitate și o falsă înțelegere, acel
,,eu știu asta”. Nimic nu produce mai multă suferință umanității decât dogmele
ei. Este adevărat că fiecare dogmă se năruie mai devreme sau mai târziu, pentru
că realitatea îi va scoate în evidență falsitatea.
Realitatea conștiinței este mult mai vastă decât
poate fi înțeleasă cu mintea. Numai atunci când nu mai credeți deloc în ceea ce
gândiți, numai atunci faceți un pas în afara gândirii și veți putea vedea clar, faptul că
gânditorul nu este ceea ce sunteți voi.
Mintea există într-o stare continuă de ,,nu este
destul”, și întotdeauna este lacomă după mai mult. Când te identifici cu mintea
te plictisești, ceea ce înseamnă că ea are o foame după mai mulți stimuli, o
foame care nu este satisfăcută niciodată.
Poți sta așa, fără chef și doar să observi cum este
când ești plictisit. Atunci când aduci conștiința în această trăire, deodată,
apare un spațiu și o liniște, la început mai mică, dar odată cu creșterea
sentimentului interior de spațiu, senzația de plictiseală va începe să-si
diminueze din intensitate și din semnificație și așa poți învăța cine ești, și cine nu
ești tu. Plictiseala, mânia, întristarea, sau teama nu sunt ceea ce ești tu în
esență, ci sunt doar condiționările minții, care vin și pleacă. Nimic din ceea
ce vine și pleacă nu ești tu! Tu ești cel ce știe, nu condiționările tale.
Orice fel de prejudiciu, te implică într-o
identificare cu mintea gânditoare. Asta înseamnă că, tu nu mai poți vedea
cealaltă ființă umană deloc, ci privești numai la propriul concept care
întruchipează acel om.
Gândirea care nu este înrădăcinată în conștiința
liberă devine disfuncțională și se susține doar pe sine. Aceasta este de fapt
starea ,,normală” a aproape întregii omeniri. Amplificarea gândirii prin
știință și tehnologie, care în sine nu este nici bună nici rea, dar are totuși
consecințe distructive, pentru că prin ele prea des gândirea este orientată în
afară, la ceea ce se întâmplă, și de aceea nu are rădăcini în conștiința
necondiționată.
Următorul pas în evoluția umanității este să
transcezi gândirea. Asta nu înseamnă să nu mai gândești deloc, ci doar să nu te
mai identifici cu gândul, pentru a nu mai putea fi posedat de el. Simte energia
din interiorul corpului tău si vei observa că imediat zgomotul mental
încetinește și până la urmă încetează.
Este o stare de viu în voi, pe care o poți simți cu
toată ființa ta, nu numai în cap. Fiecare celulă este vie, în această prezență, care este tot ce există, și în
care voi nu mai aveți nevoie să gândiți. Gândul mai este necesar
scopuri practice, și el va lucra chiar minunat atunci când marea inteligență care este Voi în esență, o va
folosi și se va exprima pe sine prin ea.
Nu ar trebui să treceți cu vederea perioadele de
pauză în care voi sunteți conștienți, dar fără gânduri. Puteți fi angajați
într-o activitate normală și să stați așa, într-o stare de completă prezență fără minte, gândurile fiind
atunci înlocuite cu această stare de conștiință a prezenței. Atunci percepțiile
voastre vor deveni clare, neumbrite de gânduri.
Adevărul este că lucrul acesta, este de fapt cel
mai important lucru care vi se poate întâmpla în viața voastră, fiind începutul
unei schimbări și a unei treceri de la gândire, la conștiința prezenței.
Obișnuindu-vă cu starea de ,,a nu ști nimic”, această stare vă va conduce
dincolo de minte pentru că gândirea caută întotdeauna să concluzioneze și să
interpreteze. Gândirii îi este teamă de a nu ști nimic. Așa că atunci când veți accepta că nu mai știți nimic,
voi veți trece dincolo de minte, pătrunzând într-o
cunoaștere adâncă, neconceptuală.
Creațiile artistice, sportul, dansul, învățatul se
obțin în momentul când mintea gânditoare nu mai este deloc implicată, sau are
doar un loc secundar. Atunci, o putere și o inteligență infinit mai mare decât
voi și totuși una în esență cu voi, este ceea care se exprimă, creând. În creație nu mai este și niciun proces
de decizie, se întâmplă numai o acțiune potrivită, și nu voi sunteți cel ce o faceți. Măreția vieții
este opusul controlului. Numai atunci voi vă aliniați cu această conștiință
minunată, în aceea clipă, ea este ceea care acționează, vorbește, sau face
ceva.
Un moment de pericol poate aduce la o oprire
temporară a curgerii gândurilor și lucrul acesta vă va da gustul a ceea ce
înseamnă să fii prezent, alert și treaz. Adevărul este infinit mai cuprinzător
decât poate mintea noastră să cuprindă. Și niciun gând nu poate cuprinde
Adevărul. În cel mai bun caz, poate doar să indice spre el. De exemplu, se
spune: ,,toate lucrurile sunt una”. El este un indicator, nu o
explicație. Să înțelegi aceste cuvinte, înseamnă să simți în adâncul sufletului
tău, adevărul spre care ele arată.
Toate ființele umane s-au născut trezite, dar prin
condiționare sau programare ele au fost separate de izvor, au fost rupte de
centrul existențial și au fost mutate în centrii secundari (minte, inimă).
Alegoria lui Platon expusă în Republica, cartea a VII–a, ne arată faptul că ființele umane se
aseamănă cu niște prizonieri într-o mică încăpere întunecată (peșteră). Acești
prizonieri sunt legați în lanțuri (aceasta este condiționarea) astfel încât să
stea toată viața cu spatele la realitate și să privească doar un perete ce
semnifică ecranul mental, pe care se proiectează umbrele unor obiecte reale,
care trec pe un pod, situat în spatele lor și în fața unei surse de lumină
fenomenala externă (focul).
Socrate spunea că indivizii care văd prin
intermediul ochilor corpului material sunt orbi, și această idee este cel mai
bine ilustrată în alegoria peșterii și mai explicit în descrierea liniei de
separație care desparte cele două lumi. Alegoria peșterii este o analogie
paradoxală, în care Socrate arată că lumea invizibilă, adică cea pe care ochii
fizici nu o văd, este cea mai inteligibilă și că lumea vizibilă este cel mai
puțin cognoscibilă și cea mai obscură.
Platon a recurs la trei metafore, în care primele
două au un caracter introductiv pentru a treia, Alegoria peșterii. Este vorba
de analogia soarelui și de simbolul liniei. Mitul sau alegoria peșterii este
precedat de "simbolul liniei", numită "linia adevărului"
AB, pe care o împarte în următoarele segmente:
A _ _ _ _ _ _ _ _ _D_ _ _ _ _ _ _ _ _ C_ _ _ _ _ _
_ _ _ E_ _ _ _ _ _ _ _ _ _B
AB: Linia dreaptă, în totalitate, exprimă drumul de
la necunoașterea cea mai adâncă A, la cunoașterea supremă B. La capătul ei,
spune Platon, aflăm Ideea de Adevăr, Bine, Dreptate și Frumos.
AC: Prima parte a liniei, reprezintă lumea
sensibilă, pe care o subdivide în:
AD: reprezentarea adică umbrele și reflexiile;
DC: credințele noastre deoarece ceea ce vedem nu
este realitatea, ci ceea ce am fost programați să vedem.
CB: lumea inteligibilă, lumea ideilor, a
prototipurilor, divizată în:
CE: lumea intelectului analitic, care este în final
tot o umbră a realității.
EB: rațiunea și anume intelectul pur.
Toate segmentele liniei lui Platon aparțin lumii
umbrelor și nu intelectului pur, începând de la planul senzorial, la planul
credințelor, la lumea ideilor, până la procesarea analitică și rațională.
"Mitul peșterii" este o alegorie a
condiționării deoarece, ”Noi nu privim la lucruri așa cum sunt ele”, fiindcă
privim umbrele sau la reflecțiile acestora în oglinda mentală, și înțelegem lucrurile așa cum
suntem noi programați și condiționați să le vedem. Am înlocuit "a
vedea", cu "a privi" și "a înțelege", fiindcă suntem
orbi până la trezire, până la trecerea la regimul direct de cunoaștere și de
acțiune.
Un semn al trezirii sau al eliberării din minte
este transcenderea dualității. În alegoria oglinzii, folosită în toate
tradițiile spirituale din Orient, lumea pe care o percepem prin mijlocirea
minții și a simțurilor este una a oglindirilor, a reflexiilor. Realitatea nu
poate fi percepută prin șlefuirea sau prin curățarea de impurități a oglinzii,
ci prin ”trecere” dincolo de oglindă (a nu se înțelege intrarea în oglindă).
Șlefuirea oglinzii (ecranului mental) nu conduce la iluminare, din cauză că se
menține orientarea către lumea secundă.
Lumea secundă, accesibilă prin mijlocirea
simțurilor, transformă semnalele din mediu în impulsuri, care apoi sunt
transmise către creier, unde se realizează o imagine virtuală a realității,
care nu este aptă pentru a conduce la o cunoaștere reală. Ea este cauza pentru
care se menține prizonieratul în lumea ignoranței (orbirii și întunericului), a conflictelor,
a crizelor și a identificărilor eronate.
Problema cunoașterii realității nu este una
conectată cu percepția, decât pentru cei care sunt încă prizonieri în minte,
fiindcă în procesul de formare a imaginilor virtuale de pe ecranul mental
ponderea cea mai importantă o au concepțiile (credințele, modelele despre
realitate, paradigmele, condiționarea) care comandă percepția. Până în momentul
trezirii, sau al celei "de-a doua nașteri", toate ființele umane sunt
prizoniere în realitatea secundă și suferă de sindromul descris în alegoria
peșterii lui Platon. Planul formelor pure, informațional, nu este accesibil
prin mijlocirea minții și a rațiunii, ci doar prin cunoaștere directă
(holografică, non dualistă).
Simboluri folosite în alegorie:
Peștera
este un simbol pentru procesul de proiecție a impulsurilor
senzoriale pe ecranul mental și pentru lumea
sensibilă în care suntem prizonieri. Realitatea secundă / separată se referă și
la entitatea cu două fețe minte - corp în care este încarcerat sufletul.
Această realitate pe care o cunoaștem prin mijlocirea interfeței minte - corp
fizic este fără lumină proprie deoarece lucrează cu lumina împrumutată de la
soarele fizic. Acest vehicul (vas, haină) cu două fețe (corp - minte) este orb în
lipsa unei surse externe de lumină sau fără extensii senzoriale. Cu porțile
senzoriale pe care le are acest vehicul nu vedem, ci doar privim suprafața
lucrurilor.
Întunericul peșterii este un simbol pentru
ignoranța sau orbirea ființelor umane prizoniere în minte. Vehiculul
grosier material - energetic și informațional, pe care îl cunoaștem drept
corp, iar în interior drept minte, apelează doar la lumina fenomenală
(energie electromagnetică: lumină, căldură, semnale chimice, mecanice) pe care
le transformă cu ajutorul simțurilor în impulsuri care sunt trimise la
creier, unde se crează o imagine virtuală a realității. Identificarea cu
acest vehicul ne cenzurează accesul la corpurile subtile, prin care vedem
lumina omniprezentă, atotpătrunzătoare. Lanțurile care ne imobilizează să privim
într-o direcție greșită, prejudecățile, credințele, concepțiile,
modelele despre realitate, ideile, condiționarea de a identifica
realitatea cu proiecția acesteia de pe ecranul mental. Prizonierii sunt
legați printr-o programare, care le comandă să stea cu spatele la
realitate și să privească doar impulsurile proiectate pe ecranul mental.Focul este izvorul de lumină
fenomenală, care face posibilă existența cunoașterii mijlocite de umbre
(impulsuri senzoriale și cognitive).Peretele peșterii sau ecranul mental pe care
sunt afișate umbrele. Acest ecran este oglinda din modelul
oriental, iar trecerea dincolo de ecran sau de oglindă, înseamnă eliberare
din minte și din captivitate din peștera de la subsolul palatului luminos.
Acest ecran nu este un văl sau un baraj fizic, ci unul dinamic, toate
căile de eliberare pun accentul pe suspendarea activității (pe stingerea
agitației, impulsurilor, umbrelor ori a fluctuațiilor mentale). Golirea
aduce profunzimea, eliminarea timpului, prin centrarea în Acum și a
identificării cu această activitate. Practica conștientei pentru a elimina
identificarea cu fluctuațiile psihoemoționale determină încetarea
finanțării acestora.Umbrele de pe peretele peșterii, sunt
imaginile proiectate pe peretele peșterii de către impulsurile sau
fluctuațiile psihoemoționale. Corpurile care se deplasează prin fața focului
desemnează realitatea fizică pe care o percepem indirect adică prin
mijlocirea impulsurilor senzoriale și cognitive, o realitate despre care
credem că este materială și compactă, când de fapt este energetică și
rarefiată. În lipsa unei percepții directe a realității ne bazăm pe dogme,
credințe, interpretări și opinii acceptate drept adevărate. Ieșirea din peșteră, calea sau drumul
inițiatic spre cunoașterea supremă, esențială, directă, care nu mai
apelează la mijlocirea minții. Intuiția și prezența acestei cunoașteri la
nou-născuți ne arată că suntem deja niște perfecțiuni și că este necesară
reîntoarcerea acasă, și nu
o evoluție, o adăugare ori o îmbunătățire.Contemplarea lumii din afara peșterii adică
cunoașterea metafizică, directă, adevărată prin intuiție sau intelectul
pur. Soarele secret, permanent, și nu despre soarele fenomenal (focul chimic
ori nuclear). Izvorul omniprezent care finanțează universul, creația
manifestată, izvorul luminii necreate al vieții, iubirii, perfecțiunii,
binelui și al omnicunoașterii.
Sufletul se aseamănă cu lumea din afara peșterii
(identificată cu lumea Ideilor) pentru că este nemuritor, cunoaște lumea
inteligibilă printr-un proces de conversiune a cărui forță o constituie erosul.
Iubirea are ca efect uitarea, în vederea dobândirii inocentei sau purității
primare. Cunoașterea lumii ideilor este doar o reamintire a sufletului
încarcerat în corpul fizic iar menirea vieții întrupate este să se trezească,
adică să regăsească calea, să se reîntoarcă.
Marele "păcat", despre care am vorbit mai
devreme, pentru care este culpabilizată pe nedrept omenirea, este cel prin care
omul a ajuns înzestrat cu un atribut al zeilor și anume mintea, care fără un
manual de utilizare corect, devine un stăpânul nostru. Zeii, fiindcă în
realitate în Biblie este folosit pluralul "elohim", avertizau că
"vei muri", dacă vei consuma din pomul cunoașterii binelui și răului,
deoarece căderea în minte a determinat moartea trupească prin ruperea și căderea în realitatea secundă.
Dar nici ceea ce a spus șarpele nu era o minciună ci o omisiune:
1. Șarpele nu a spus că "deschiderea ochilor
minții va determina închiderea ochilor spirituali, pierderea legăturii cu
izvorul vieții (apariția morții, distrugerii, îmbătrânirii), ruperea de
realitatea permanentă și căderea în realitatea efemeră a timpului, în care
totul se degradează.
2. Nemurirea sufletului nu încetează odată cu
moartea hainelor trupești, ci se desfășoară în corpuri succesive, în corpuri
muritoare. Acest lucru a fost considerat un impediment pentru cei ce doreau să
culpabilizeze omenirea pentru păcatul originar și pentru cei care voiau să
demonizeze șarpele, așa că au cenzurat mesajul biblic. Creștinismul a început
să nege existența reîncarnării după anul 553 e.n., când la al II-lea Conciliu
de la Constantinopol, în timpul împăratului Justinian, s-a votat cu trei voturi
contra două, înlăturarea credinței în acest fenomen, făcând astfel să dispară
din Biblie orice referire explicită la acesta, deși chiar învățătura lui Iisus
Hristos cuprinde gânduri și convingeri despre reîncarnare.
În realitate omul nu vede prin fisurile peșterii,
fiindcă ochii sunt traductori ai semnalelor optice în impulsuri care recrează
în creier o reconstituire virtuală a realității. Degeaba cureți ochii fizici
sau șlefuiești oglinda mentală ca să reflecte întocmai realitatea fiindcă ceea
ce o să vezi în ea va rămâne doar o oglindire a realității și nu însăși
realitatea.
Pentru a înțelege la ce mă refer să zicem că
urmăresc o acțiune. În universul manifestat nu există obiecte ci doar procese
sau acțiuni subtile și grosiere (gând, cuvânt, respirație, furie). Dacă centrul
meu este în celălalt realizez identificarea cu acțiunea urmărită (devin gândul,
cuvântul, furia, respirația) și nu am decât două opțiuni, exprimarea sau
reprimarea gândului, cuvântului, acțiunii, respirației, furiei. Exprimarea sau
reprimarea furiei sunt două acțiuni nocive, atât pentru semeni cât și nouă.
Dacă centrul meu este în izvorul acțiunii, atunci ajung experimental în centrul
ființei, în sursa tuturor manifestărilor, asta fiind o cale de descoperire a
adevăratei noastre identități, de trezire, de eliberare sau de depășirea
dualității, de reîntoarcere acasă, de regăsire a centrului nostru existențial.
Setul de credințe care ne-au fost implantate, se
substituie realității și devine gând, cuvânt, fapt, caracter și destin. Suntem
programați pentru eșec, dacă nu devenim conștienți de concepțiile și credințele
implantate, care ne comandă percepțiile. Vă rog să observați termenul
implantare, care poate să fie de mai multe feluri. Suntem îndemnați și
programați să adoptăm centrarea reactivă, în care există doar lumea din afară,
sau în care doar centrul în celălalt contează, deși doar centrarea în noi
înșine, din care izvorăsc fluctuațiile psihoemoționale ne conduce la
non-reactivitate, la transcenderea dualității subiectiv-obiectiv, la eliberare,
trezire și la "naștere din nou".
Oamenii cred că meditația are scopul de a curăța
oglinda mentală de impurități, de a o face perfectă, deoarece nu înțeleg că
problema este chiar îndreptarea atenției către oglindirea realității de către
minte. Iată ce propune VB: ”mintea nu este decât materie spirituală; poate
fi schimbată. Și, odată ce mintea se transformă, se transformă și lumea, lumea
va fi diferită, deoarece priviți cu ochii minții. Vedeți lumea așa cum o vedeți
pentru că aveți mintea pe care o aveți. Schimbați acest tip de minte
și veți vedea o lume cu totul diferită. Iar în absența
minții… iată!”. Aceasta este cea mai mare provocare pentru VB, să inducă o stare în care
nu există minte.
Atunci ați vedea lumea fără intermediar. În absența
minții întâlniți realitatea, deoarece între voi și realitate nu se mai
interpune nimic. Deci VB spune că, atunci când mintea nu se manifestă, vă
aflați într-o stare necondiționată de dincolo de minte (Bhaivara), o stare de
non minte, o stare în care mintea lipsește și unde pentru prima dată priviți
lumea așa cum este ea. Mai întâi treceți de la starea dominată de prezența
minții la acea stare în care mintea lipsește.
"A trăi în minte este ca și cum ai trăi în
oglindă".
"Atunci când te afli iar în centrul tău. Ești
în spatele oglinzii, ai trecut dincolo de lumea reflectărilor, ești
existențial. Și poți repeta oricând experiența. Pentru o clipă vei reuși, dar
imediat vei fi dus în altă parte. Va fi un gând, o reflectare, și deodată te
implici în acea reflectare. Dar nu fi trist, nu fi dezamăgit. Se întâmplă așa
pentru că de-a lungul vieților noastre am fost preocupați doar de reflectări.
Am devenit un fel de roboți. Instantaneu, automat suntem aruncați spre
reflectări". Don Miguel Ruiz - ”Căderea în realitatea secundă”.
Don Miguel Ruiz spune că tot ceea ce percepem este conținut
în mintea noastră. Noi nu vedem ceva în fața noastră, ci de fapt vedem o
reproducere în mintea noastră. Noi nu auzim sunetele care se produc la
distanță, ci vibrațiile acustice călătoresc prin aer, lovesc toba urechii, se
deplasează prin canalele nervoase și un "sunet" virtual este reprodus
în mintea noastră. Senzațiile tactile, mirosurile, gusturile sunt toate
percepute și experimentate în același mod. Dacă o sa reții ce am spus și o sa îți amintești de zi cu zi, atunci experiența
ta de viață se va schimba complet.
Dacă tot ceea ce percepi se află în interiorul
minții tale, atunci unde ești tu? Mintea ta este un balon, iar "tu"
(văzătorul) te afli într-un punct de observație din interiorul balonului. Tot
ce percepi se află peste tot în jurul tău, dar aceasta nu este lumea
exterioară, ci o proiecție pe pereții interiori ai balonului.
Ai putea spune că niciodată nu interacționezi cu
lumea exterioară, ci doar cu interiorul propriului tău balon (în care ești
prizonier). Aceasta este o descriere literală a modului în care se realizează
percepția noastră și explică motivul pentru care există atât de multă confuzie
și suferință în starea prezentă pe care o numim "condiția umană".
Concret, există în același timp două realități
distincte: în afară "lumea reală fizică" și în interiorul minții
noastre o reproducere a lumii reale, unde sunt localizate conștiența noastră și
punctul de percepție / observație. Atunci când apare un conflict în percepția
și înțelegerea noastră, între ceea ce se întâmplă în lumea exterioară reală și
ceea ce noi percepem eronat că se întâmplă în interiorul balonului nostru,
atunci se manifestă confuzia, neînțelegerea, conflictul și durerea emoțională.
Lumea exterioară indică întotdeauna adevărul asupra modului în care lucrurile
sunt într-adevăr, în timp ce lumea din interiorul balonului nostru, este
eronată sau distorsionată.
Mintea noastră ia în percepțiile de vedere, sunet,
miros, atingere, gust și le reproduce extrem de precise în interiorul
balonului. Această reproducere de înaltă precizie ne permite să ne mișcăm, să
conducem o mașină, să avem conversații, să mirosim și să gustăm tot, cu un grad
foarte ridicat de adevăr și de congruență cu ceea ce este de fapt acolo afară,
dar există două lucruri care se întâmplă în interiorul minții noastre, și care nu se întâmplă în lumea
exterioară, fizică, ele sunt gândurile și emoțiile noastre. Atunci când ele
sunt amestecate cu percepțiile altor simțuri ale noastre, provoacă o percepție
și o interpretare distorsionată în interiorul bulei noastre, în raport cu ceea
ce se întâmplă, de fapt, în lumea exterioară. Atunci când această distorsiune
se întâmplă, ea este cusută atât de exact și de "real", încât noi
nici măcar nu observăm că nu este ceea ce s-a petrecut în lumea exterioară.
În tradiția taoistă se face distincția între lumea
numelor și formelor și lumea cauzală, intre cunoașterea directă și cunoașterea
indirectă sau mijlocită de cuvinte și de impulsurile generate în cursul
percepției senzoriale și de cele generate în cursul procesării informațiilor.
Taoismul și urmașul său, buddhismul zen, lucrează cu alegoria oglinzii.
Visarea este numai filmul, adică lumea este
reflectată în oglinda minții. Suntem atât de implicați în procesul acesta, ne
identificam atât de mult cu el, încât am uitat cu totul cine suntem. Visătorul
este pierdut în visare, vedem totul, dar nu ne vedem pe noi; simțim totul, dar
nu ne simțim pe noi; știm totul, dar nu ne cunoaștem pe noi. Ne cunoaștem doar
prin oglindă. Când te uiți în oglindă, închide ochii și apoi gândește-te, meditează: dacă nu ar
exista oglinda, cum mi-aș cunoaște chipul? Dacă nu ar exista oglinda, nu ar
exista niciun chip. Imaginați-vă o lume în care nu există oglinzi. V-ați cunoaște numai prin ceilalți,
iar ceilalți nu pot cunoaște decât forma exterioară. De aceea ajungem să ne
identificăm cu ea. Dacă visarea nu încetează cu totul, nu vă puteți trezi. Când
visarea încetează, există o cale, mai ales în Zen, cunoscută drept calea
bruștei iluminări.
Când filosoful indian Shankara spunea că lumea este
un vis, afirmația nu mai este filosofie, ci propunere ca sprijin pentru o
anumită meditație.
Iată meditația: dacă vrei ca în timpul visului să
ții minte, să îți amintești că este vis, trebuie să începi cu asta de când ești
treaz. În mod normal, în timp ce dormi, nu îți amintești că te afli în vis ci crezi că
este realitate deoarece întreaga zi ești convins că totul este real.
Acest lucru a devenit o atitudine, un fix, o constantă. Ziua întreagă, orice ți-ar trece prin minte, ai zice că
este real. Din această cauză și în timpul nopții, în timp ce visezi, crezi că
totul este real. A crede că este real ceva, este un blocaj.
Oamenii nu văd cu ochii, ei văd prin ochi. Poate fi
doar o imagine, o realitate, sau un vis. Ochii nu pot spune dacă ceea ce văd
este real sau nu, pentru că ei nu pot judeca. Nu avem cum să judecăm dacă visăm
sau dacă suntem cu adevărat aici și de aceea luam visul drept
realitate.
Dacă ești pozitiv, atunci nimic nu e negativ pentru
tine iar dacă ești negativ, atunci totul va fi negativ pentru tine. Tu ești
sursa a tot ce există în jurul tău, ești creatorul propriei tale lumi. Și noi
nu locuim într-o singură lume, deoarece există tot atâtea lumi câte minți
există. Fiecare minte trăiește în propria sa lume si creează lumea. Dacă totul
pare negativ și totul pare distructiv și totul pare a fi împotriva ta, este
pentru că tu nu ai centrul pozitiv în tine. Lumea este doar o oglindă, iar tu
te reflecți în ea.
Mintea pură, unde nu este loc de dualitate este
natura unui buddha, starea supremă. Egoul este impuritatea. În spatele tău însă
stă mintea originală, adevărată. Egoul tău nu este decât praful. Așa că mai
întâi de toate încearcă să analizezi ceea ce ești tu, iar apoi vei putea
înțelege cum de a fost posibil ca mintea originală să se identifice cu trecutul,
cu amintirile, cu praful.
Ce ești tu de fapt? Dacă te întreb în momentul ăsta
ce ești, îmi vei putea da două răspunsuri. Unul ar fi un răspuns verbal, iar în
acel răspuns verbal îmi vei povesti trecutul tău. Îmi vei spune: "Numele
meu este acesta. Sunt din familia asta sau cealaltă, sunt de religia asta, din
țara cutare. Am școală sau n-am, sunt bogat sau sărac". Dar toate acestea
nu sunt decât experiențe ale trecutului, ele nu te reprezintă. Ai trecut prin
ele, le-ai trăit, ele nu sunt decât un fragment, dar trecutul tău se tot adună.
Acesta ar fi răspunsul verbal, dar el nu este răspunsul adevărat. Este doar
mintea ta care comentează, falsul Eu.
Chiar acum, dacă ar fi să te lepezi de tot
trecutul, dacă ai uita și cine este tatăl tău, părinții tăi, rudele tale,
religia ta, țara și tot ceea ce este întâmplător, dacă reușești să uiți tot
ceea ce este întâmplător în viața ta și rămâi doar tu cu tine, aici și acum,
atunci spune-mi: cine ești tu? Nu-ți va veni în minte niciun nume, nicio formă,
doar simpla conștiință a faptului că exiști. Vei spune pur și simplu: "eu
sunt." În momentul în care vei face referire la "cine", în acel
moment te întorci în trecut, la Ego. Ești conștiință, minte pură. Acum, chiar
în clipa asta, tu exiști. Doar simpla conștiință că: "Eu sunt." Nici
măcar acest "Eu" nu este necesar. Cu cât mergi mai adânc, cu atât vei
simți mai mult doar "ființarea", existența însăși. Această existență
este mintea pură, ea nu are formă, este lipsită de formă. Această existență nu
are nici nume, este ceva fără de nume. Îți va fi greu să te prezinți așa,
deoarece în societate, în contact cu ceilalți, ai nevoie de un nume, de o
formă, toate furnizate de trecut. Fără ele, fără aceste etichete, ți-ar fi greu
să supraviețuiești. Din cauza acestei nevoi utilitare, mintea originală, pură,
se identifică și cu numele, dar și cu forma.
Tu ești infinit. Asta este tot ce ți-ar putea fi de
ajutor, asta este ceea ce ți-ar aduce mulțumirea. Oglinda interioară, mintea
interioară este conștiința pură. Distrugeți barierele. Gândirea este bariera
primară. Când gândiți, se creează o barieră de gânduri, un zid de gânduri între
voi și realitate. Vă tot gândiți la realitate și vă creați imagini despre ea,
în timp ce realitatea, este aici și vă așteaptă. Dacă vă lăsați descoperiți în
fața ei, o vei cunoaște. Vă gândiți întruna la ce înseamnă realitatea, dar cum
vă puteți gândi la ea, dacă nu o cunoașteți? Nu vă puteți gândi la ceva ce nu
cunoașteți. Prin gândire nu atingi niciodată necunoscutul, ajungeți doar la
ceea ce este cunoscut.
Elimină gândirea, și bariera va fi înlăturată.
Astfel ușile sunt deschise și poate intra lumina și, vei ști că vechiul nu mai
există.
Upanișadele (filosofie hindusă) spun: "Acesta
este noul și vechiul. Acesta este cel mai vechi și cel mai nou. Este atât cel
mai îndepărtat, cât și cel mai apropiat." Modul de exprimare este
paradoxal, într-adevăr contradictoriu.
Și mă întrebați: Ce este această creștere treptată,
această limpezire treptată, dacă experiența autentică nu vine niciodată
treptat, ci imediat? Limpezirea ține de minte, ea înseamnă o eliminare a
barierelor. Dacă o barieră cade, nu mai sunteți așa împovărați. Când toate
barierele dispar, cu ele pleacă și gândurile. Atunci vei spune: "Nu mai
există minte". Când nu mai există minte, limpezirea vine din iluminare.
Atunci, claritatea este iluminare deoarece se deschide o altă dimensiune. Nu
uita că, oricât de limpede ți-ar fi mintea, ea este totuși o
barieră, indiferent cât de transparentă devine.
Se întâmplă uneori ca, atunci când cineva
meditează, să devină din ce în ce mai limpede, mai liber, mai sănătos, mai
calm. Apoi persoana respectivă se agață de meditație și consideră că a atins
tot ce era de atins. Marii învățători au insistat mereu asupra faptului că va
veni o zi când va trebui să renunțați și la meditație.
Viața voastră nu este o iluzie, iluzia se află în
procesul de identificare al Eu-lui fals, în cadrul prezentării dramei vieții,
îngropată în propria moarte. Dacă nu puteți să funcționați pe frecvența de
conștiința necesară experimentării Legii Unicului și trebuie să atribuiți
polaritățile de bine și rău lui Dumnezeu, respectiv diavolului, atunci măcar
regândiți modul în care vă alegeți cuvintele.
Socrate a expus acest subiect discipolilor săi ceea
ce fost redat de Platon în: Alegoria peșterii. Fără înțelegerea acestui
subiect de care s-au ocupat toți maeștrii (Patanjali, Socrate, Lao Tzu, Iisus,
Buddha) și toate tradițiile spirituale autentice (shivaistă, taoistă,
buddhistă, toltecă, mayașă), nu se poate depăși analfabetismul spiritual și
nici nu se poate vorbi despre înțelegerea și practicarea unei căi spirituale
autentice.
"Cel mai important lucru este să nu vă opriți
niciodată din a vă pune întrebări (și de a pune sub semnul întrebării și a
îndoielii ceea ce știți). Curiozitatea are propriul său motiv de a exista.
Nimeni nu trebuie să se împiedice să admire și să contemple misterele
eternității, vieții și ale structurii minunate a realității. Este suficient
dacă cineva încearcă pur și simplu să înțeleagă, în fiecare zi, câte ceva din
acest mister. Nu vă pierdeți niciodată curiozitatea sfântă."
Din cauză că procesarea informațiilor se realizează
logic și analogic într-o realitate virtuală, folosind limbaje naturale
(cuvinte: simboluri sonore și vizuale) și limbaje artificiale (simbolice,
științifice, matematice) aceasta este o sursă permanentă de erori care trebuie
înlăturată constant.
Tradiția taoistă și cea a buddhismul zen se referă
la inutilitatea șlefuirii oglinzii mentale, fiindcă oricât am șlefui o cărămidă
(aluzie și la imperfecțiunile planului grosier în care este situată mintea) ea
va reflecta în definitiv tot umbre, tot o realitate secundă.
Trecerea la regimul de funcționare nemijlocită sau
directă, non dualistă, holografică sau divină, se petrece la trezire, iluminare
sau eliberare din realitatea secundă a minții.
Acest regim de funcționare non dualist este numit
acțiune paradoxală, nonacțiune și este cunoscut în toate tradițiile spirituale
ale omenirii sub diferite denumiri: wu-wei (în taoism), naishkarmya (în
Karma Yoga), vairagya (în Yoga Sutra), mu i shizen (în buddhismul
zen). Ființa umană trezită poate funcționa stabil în acest regim. Celelalte
ființe umane simt gustul îndumnezeirii doar în momentele de transă mistică, sau
în rarele clipe în care sunt răpiți sau abandonați în fluxul iubirii autentice.
Înțelegerea percepției dovedește că lumea fizică,
pe care o consideram reală, este de fapt o proiecție interioară holografică, o
reconstituire virtuală a realității, o iluzie. Câmpurile energetice sunt
decodificate și transformate de către creierul nostru într-o imagine în 3D,
pentru a ne da iluzia unei lumi fizice reale.
CONTROLUL REACȚIILOR SI LIBERUL ARBITRU
Dacă mergi pe stradă și un necunoscut îți spune:
"Ești un prost", după care merge mai departe, tu poți percepe și
reacționa în două feluri. Poți accepta imediat cuvintele necunoscutului,
gândindu-te: "Da, sunt un prost" (calea folosită de Anthony de
Mello), sau te poți înfuria. Te poți simți umilit, sau poți pur și simplu să
ignori cuvintele acestuia. Adevărul este că persoana respectivă era măcinată de
propria sa otravă emoțională și ți-a spus asta numai pentru că ai fost prima
persoană care i-ai ieșit în cale. De fapt, otrava lui nu avea nimic de-a face
cu tine, de aceea tu nu trebuie să o iei personal. Dacă poți înțelege acest
adevăr, nu reacționa în nici un fel, pentru ca el este ”responsabil” de ceea ce
spune, de fapt, condiționările sale sunt responsabile.
Aceasta înseamnă că se recomandă a practica
atitudinile corecte față de reacțiile apărute din interacțiunea celorlalți cu tine. Patanjali spune că
atitudinea noastră față de rău, este să nu reacționăm. Poți foarte bine să te
gândești: "Bietul om! Probabil că suferă foarte mult, dacă mi-a putut
spune așa ceva!", dar nu lua cuvintele sale la modul personal. Acesta este
doar un exemplu, dar principiul poate fi aplicat la aproape tot ceea ce se ți întâmplă, în fiecare moment.
Noi avem Egoul, care interpretează întreaga realitate din jurul lui ca și cum
l-ar afecta direct, lucru care îl conduce la reacții exagerate. Noi nu
înțelegem ce se petrece cu adevărat în jurul nostru pentru că reacționăm
imediat și le luăm la modul personal.
Reacțiile noastre se nasc din convingerile
înrădăcinate adânc în subconștientul nostru, deoarece le-am repetat de o mie de
ori aceste reacții și au devenit o rutină pentru noi. Ne-am condiționat astfel
să reacționăm într-un anume fel. Dacă îți vei observa reacțiile, o să îți dai
seama că așa este și că răspunsurile sunt într-o anumită manieră personală.
Tocmai în asta constă provocarea: în a ne schimba reacțiile normale, rutinele
zilnice, în a ne asuma riscurile și în a face alegeri diferite. În cazul în care
rezultatele nu sunt cele dorite, putem face noi schimbări în viața noastră,
mereu și mereu, până când ajungem la rezultatul dorit.
Spuneam mai devreme că existența Egoului și a
sistemului nostru de convingeri, nu reprezintă opțiunea noastră. Dacă ne dăm seama
că nu am avut nicio șansă atunci când am fost condiționați, că nu am ales personal această
cale, că totul nu este decât un vis, atunci putem regăsi ceva foarte important,
ceva ce am pierdut de mult și pe care religiile îl numesc "liberul
arbitru". Toate religiile afirmă că atunci când l-a creat pe om, Dumnezeu
i-a dat liberul arbitru. Acest lucru este adevărat, dar Visul (trăirea în
dualitate) ne-a răpit acest liber arbitru și l-a păstrat pentru el, căci Visul
controlează voința majorității oamenilor. Atunci când conștientizăm un aspect,
avem posibilitatea de a alege.
Dacă ne-am păstra în permanență această stare de
conștientizare, noi ne-am putea schimba rutinele, reacțiile noastre obișnuite,
și chiar întreaga viață. Conștientizarea este procesul prin care ne putem
regăsi liberul arbitru. Dacă dispunem din nou de liberul arbitru, noi putem
opta în fiecare moment pentru a ne reaminti cine suntem. Chiar dacă mai uităm
din când în când, putem face din nou și din nou aceeași opțiune, dar numai dacă
suntem conștienți.
Dacă nu suntem conștienți, nu avem posibilitatea de
a opta. A deveni conștient înseamnă a deveni responsabil pentru propria viață.
Nu suntem responsabili decât pentru noi înșine, deoarece nu noi am creat lumea
așa cum este, ea era deja așa înainte de a ne fi născut noi. Noi nu ne-am
născut cu marea misiune de a salva lumea, de a schimba societatea. Adevărata
misiune pe care o avem în viață este aceea de a deveni fericiți. Pentru a putea
deveni fericiți, noi trebuie să ne privim în față convingerile, felul în care
ne judecăm și ne victimizăm singuri, renunțând la acest mod de viață.
Trebuie să fim foarte cinstiți cu noi înșine în legătură cu
fericirea noastră. Noi putem avea totul, dar mai întâi trebuie să avem curajul
să ne deschidem ochii, să descoperim adevărul, să vedem lucrurile exact așa cum
sunt. Oamenii sunt atât de orbi, dar numai pentru că nu doresc să vadă.
Așa se explică cuvintele profetului:
"Nu există orb mai mare decât cel care nu vrea
să vadă. Nu există surd mai mare decât cel care nu vrea să audă, și nu există
nebun mai mare decât cel care nu vrea să înțeleagă".
Oamenii sunt îngrozitor de orbi, dar plătesc un
preț mare pentru orbirea lor. Dacă și-ar deschide ochii și ar vedea viața așa
cum este, ei ar putea evita foarte multă durere emoțională. Asta nu înseamnă că
riscurile dispar cu desăvârșire. Suntem vii și deci trebuie să ne asumăm
riscuri. Și chiar dacă eșuăm, ce contează? Nu are nici cea mai mică importanță.
Învățăm din greșeala noastră și ne continuăm drumul, fără prejudecăți. Judecată
de sine nu este necesară. Trebuie doar să ne acceptăm propriul adevăr și să ne
dorim un nou început.
Dacă ne putem vedea așa cum
suntem, am făcut deja primul pas către acceptarea de sine, către oprirea
autorespingerii. Odată ce am ajuns să ne acceptăm așa cum suntem, lucrurile pot
începe să se schimbe, dar numai din acest punct mai departe. Oamenii nu
reacționează la abuzuri deoarece se consideră fără valoare. Orice om are prețul
lui și Viața respectă această valoare pentru că se măsoară în iubire. Mai mult,
valoarea se măsoară în iubirea de sine. Acesta este prețul tău, măsura în care
te iubești pe sine, iar Viața respectă acest preț. Când
prețul celui care se iubește pe sine este foarte mare, înseamnă că toleranța sa
față de abuzurile comise asupra sa este foarte mică. Ei se plac așa cum sunt,
se respectă, iar acest lucru le sporește prețul. Dacă sunt anumite aspecte
legate de sine care le displac, prețul coboară.
Din cauza Eului și a separării, a dualității în
care trăim, atunci când privim în jurul nostru, noi vedem un Univers format din
un număr infinit de entități și de obiecte diferite. De
asemenea există și senzația creatorului din mine, adică ca
Eu fac asta, Eu am făcut asta sau Tu ești, Tu faci. Acest lucru întărește sentimentul că fiecare dintre
noi este o entitate autonomă separată, independentă de toți ceilalți și de tot Universul. Avem senzația că deținem controlul asupra tuturor
lucrurilor ce există, a emoțiilor și acțiunilor noastre. Credem că avem
liber arbitru. Dacă asta ar fi adevărat, atunci de ce pretindem ca: „Tot ce
există este o singură Sursă sau Dumnezeu și nu există altceva decât Sursa”? Afirmația
originală pare să contrazică faptele evidente și experiențele noastre clasice.
Înțelegerea și experiența noastră privitoare la Univers este din nefericire
bazată pe iluzia creată de simțurile noastre astfel încât conștiința ia
aparența ca Adevăr Unic și creează o iluzie.
Să ne imaginăm Sursa precum un mare ocean în
mișcare care formează valuri. Când cineva privește la ocean din afară, el vede
numai o suprafață limitată. Fiecare val îi pare solid, distinct, diferit. Să
presupunem că el nu a mai văzut niciodată oceanul și nu poate observa
integralitatea lui și faptul că totul este apă. El vede doar valuri distincte,
foarte diferite și va gândi că fiecare val acționează și se mișcă independent.
Nu va înțelege că oceanul este cel care se mișcă cu ajutorul valurilor sale și
că valurile nu sunt nimic altceva decât o manifestare a oceanului, o aparență
de suprafață.
Simțurile noastre sunt în aceeași poziție cu
persoana care vede oceanul de la distanță și pierde unitatea și integralitatea
acestuia, dar observă diferite forme ale valurilor. Simțurile noastre când
privesc, văd fiecare obiect, fiecare persoană diferită, separată. Noi nu
percepem că în esență aceasta este o iluzie autocreată. Fiecare persoană,
fiecare lucru sunt doar diferite vibrații ale Sursei Unice, pe care aceasta le
creează când se mișcă. Universul este manifestarea Sursei Unice. Orice lucru
văzut de noi este aparența Sursei, așa cum ea se arată simțurilor noastre, însă
Adevărul nu este limitat doar la Aparență, Adevărul este că „Tot ce există
este Sursa Unică”, așa cum fiecare val nu este nimic altceva decât apă.
Sursa și „Sursa în Mișcare” nu sunt două lucruri
diferite. Universul creat de către Sursa în Mișcare este Sursa în Sine. Orice
ființă vie sau obiect fără viață este în esență Sursa sau Dumnezeu, deoarece
tot ce există sunt vibrații ale Sursei, iar vibrațiile și Sursa nu sunt două
lucruri diferite, ci numai UNUL.
Conștiința noastră, (inclusiv cele cinci simțuri)
este numai un instrument ce ne ajută să observăm și să dăm un sens Universului.
Totuși conștiința fiind limitată, limitează Adevărul pe care încercăm să-l
vedem sau să-l cunoaștem. Ea crede că Adevărul este așa cum îi apare ei însăși
și creează o iluzie a Adevărului.
Conștiința poate fi definită ca fiind capacitatea
creierului de a percepe stimulii interni (gânduri, emoții, senzații...), la fel
de bine ca și stimulii externi (tot prin cele cinci simțuri) și de asemenea,
capacitatea de a da naștere unui răspuns. Conștiința este un fenomen vital,
căci ea permite vieții să se desfășoare, ne permite să fim conștienți de noi
înșine, de alții și de mediul înconjurător.
Trăind numai în această realitate pe care o percepem,
avem o limitare majoră impusă de cele cinci simțuri. Conștiința noastră are
capacitatea de a depăși limitările aparente, văzând și celelalte nivele ale
realității. Acestea pot veni ca visuri profetice, conexiuni telepatice,
coincidențe necauzale, sincronicitate, sau ca o sesizare a Unității în timpul
meditației și mult mai rar, ca o completă și nezdruncinată înțelegere și
intuiție, precum este în cazul maeștrilor. Când acesta se întâmplă, vorbind
metaforic, noi percepem Lumina care îndepărtează umbrele și elimină toate
iluziile și atunci conștiința se dezvoltă, nu numai datorită evoluției, ci și
datorită înțelegerii subite a „Ceea ce este”.
Împreună cu conștiința de sine, cu Eul, apare
conștiința creatorului. De când individul gândește că are o existență
independentă, el crede despre sine că este creatorul acțiunilor ce au loc prin
mecanismul corp – minte și devine subiectul, în timp ce orice altceva apare ca
obiect. Ca subiect, individul se pretinde Autor. Individualitatea pretinde că
este creatoarea propriilor sale acțiuni și mai mult, ea percepe că poate să
gândească și să facă alegeri referitoare la cum să acționeze și că are liber
arbitru.
Nu există liberul arbitru și senzația creatorului
este o iluzie, pentru următoarele motive:
1. Dacă nu există o separare individuală, atunci
cum pot exista acțiuni individuale? Toate acțiunile sunt ale Sursei sau ale lui
Dumnezeu. Acțiunea personală este o iluzie, pentru că nicio persoană nu poate
acționa independent de Dumnezeu. Când nu ești o individualitate separată, când
orice este vibrație a Sursei Unice impersonale, mai poți spune că exista
acțiuni personale? Toate acțiunile sunt funcționarea Totalității impersonale.
Precum oceanul și valurile din exemplu de mai sus. Dacă tu vezi viața ca pe un
film, Sursa a proiectat acel film, Ea interpretează rolurile și apoi tot Ea
este cea care privește pe ecranul conștiinței, care este de asemenea al Sursei.
Toate acțiunile sunt impersonale și toate acțiunile sunt ale Sursei. Separarea
individului și acțiunile lui separate, sunt iluzii.
2. Fiecare acțiune pe care individul o numește ca
fiind a sa, este doar o reacție a gândului care se naște în minte. Fiecare gând
pe care omul îl numește a fi gândul său, este o reacție a minții în
conformitate cu programarea sa. Individul nu are controlul nici asupra
gândului, nici asupra acțiunii sale, prin urmare el nu are liberul arbitru. În
multe cazuri, individul acționează cu o anumită dorință și descoperă că
Universul are complet de fapt un alt plan pentru el.
Definiția liberului arbitru este: „În aceleași
condiții date, pot eu să acționez altfel ?” Răspunsul este clar: Nu. Chiar dacă
eu am ales să acționez într-un anumit mod, alegerea acțiunii mele este impusă
de acel mod particular, determinat de factorii pe care nu-i am sub control,
deci eu nu am nici un control asupra reacțiilor acțiunii mele și nici ale
celorlalți.
Putem spune că Sursa sau Totalitatea acționează
prin corpurile individuale în moduri diferite, corpul fiind doar un instrument
ce exprimă acțiunea Sursei și toate acțiunile sunt vibrații ale Sursei Unice.
3. Individul percepe existența sa ca fiind limitată
în patru dimensiuni – spațiu-timp, așa că este un sens al existenței în spațiu
și timp. Existența în spațiu dă entităților aparența de a fi localizate într-un
anumit loc în spațiu, de cele mai multe ori depărtate una de alta, iar
existența în timp conduce la experiența curgerii timpului din trecut, în
prezent și apoi spre viitor. Cunoscând trecutul și momentul prezent, nu știm
însă ce ne va aduce viitorul, dar noi gândim că viitorul este determinat de
acțiunile și alegerile noastre.
Sensul existenței în spațiu determină iluzia
separării în timp, iar sensul existenței în timp determină iluzia că există
liberul arbitru. Chiar dacă părem a fi în spațiu și în timp, Adevărul nu este
limitat la acest fapt deoarece el este perceperea existenței într-o proiecție
în patru dimensiuni spațiu-timp, a Ființei Tale.
Dar la un nivel mai înalt al Realității, tu ești
dincolo de spațiu și timp. Tu ești numai conștient de existența ta în patru
dimensiuni. Fiind nelocalizat în spațiu, înseamnă să exiști la o dimensiune în
care conceptul nostru convențional de spațiu este irelevant și transcendent.
Aceasta înseamnă că entitățile sunt toate conectate fără distanță și separare,
numai proiecțiile lor în spațiu tridimensional par a fi separate. În mod
asemănător, fiind în afara timpului, înseamnă că toate punctele timpului sunt
conectate, cu alte cuvinte trecutul și viitorul sunt toate conținute în acest
moment prezent, în Acum. La acel nivel al Realității nelocalizat în timp, nu
numai trecutul, dar în mod potențial viitorul este de asemenea cunoscut.
Acest fapt înseamnă că din acel punct de referință,
viitorul este deja acolo, predeterminat să spunem, și atunci cum poate un
individ să facă alegeri privind viitorul sau să-și exercite liberul său
arbitru?
Fiecare persoană își realizează numai destinul său,
dar tu nu ești corpul sau individul care crezi că ești, deoarece Tot ce există
este Sursă și Tu ești Aceea. Deci, destinul sau predeterminarea poate numai să
determine doar corpurile, care sunt doar instrumente ale Sursei. Pentru Sursă
(Tu cel adevărat), tot ce se întâmplă este numai o parte a „ceea ce este” și nu
există nicio judecată dincolo de asta.
Să luăm exemplul unei furnici care merge repede.
Furnica nu poate ști unde va fi ea în viitor. Un observator extern vede
direcția în care furnica se îndreaptă și vede o sămânță de grâu în calea ei.
Furnica ajunge la sămânță, poate să o lase sau poate să o ia, în funcție de
alegerea sa, de a acționa sau de a merge mai departe. Pentru observatorul
extern, furnica a fost predestinată să găsească sămânța, căci el putea să
prevadă viitorul furnicii.
În concordanță cu Totalitatea nu este nici un liber
arbitru nici un destin predeterminat, pentru că nu există decât eternul moment
prezent, ACUM, în timp totul „așa este” și totul acționează „așa cum trebuie”.
Problema viitorului niciodată nu se pune pentru o Ființă impersonală, Sursa sau
Tu cel adevărat. Timpul nu exista! Exista doar momentul ACUM!
Putem spune că liberul arbitru este experimentat
dar el nu există, deoarece tot ce vedem este manifestarea Unicei Surse și orice
acțiune este o acțiune impersonală a aceleiași. Nu există individualitate
separată și nu există acțiuni individuale. Sursa se identifică cu ea însăși,
precum conștiința se identifică cu mecanismele corp - minte și creează false
pseudo subiecte. Aceste subiecte nu sunt reale, pentru că ele sunt bazate numai
pe percepții limitate, gânduri sau concluzii false. Atunci când Sursa se
dezidentifică, Adevărul fundamental este revelat. Sensul creației personale
este o iluzie sau mai precis o realitate limitată. Tu exiști simultan în
diferite nivele ale realității și numai la cel mai jos nivel, tu pari o
individualitate ce se simte creator. La nivele mai înalte ale realității, tu
ești constituit din vibrații, ești un corp energetic, iar la cel mai înalt
nivel al realității, Tu ești Sursa.
Omul este mult mai mult decât un organism complet,
fiind construit într-un sistem biologic mult mai sofisticat decât orice altă
ființă vie. Sentimentele și gândurile se nasc ca parte a funcționării biologice
a creierului, interacționând cu corpul. Când apare o senzație, un gând, o idee,
ea apare numai din cauza factorilor genetici, biologici și de mediu, prezenți
în acel moment. Orice gând cauzează schimbări chimice și biologice în sistemul
nervos și endocrin. Acestea conduc către o senzație pe care noi o numim
sentiment. Gândurile și emoțiile iau naștere datorită condiționării corpului
(inclusiv a minții), ce operează la un nivel mult mai complex decât un
calculator deși există asemănare între el și corpul uman. El recepționează un
semnal de intrare, reacționează la el și generează un răspuns (gând, acțiune
etc.). Acest răspuns este în concordanță cu condiționarea sa genetică și de
mediu, care împreună realizează programarea sa biologică.
Sentimentul că ai fi o marionetă apare numai din
cauza identificării cu mecanismul corp-minte. Tu ești Sursa, corpul este
marioneta, dar tu nu ești limitat numai la corp. Există numai un singur spirit,
dacă tu vrei să-l numești astfel și acela este Sursa, Dumnezeu sau Tu cel
adevărat care nu s-a născut nicicând și nu va muri niciodată și în mod sigur nu
va renaște.
Individul, separat vorbind, la cel mai înalt nivel
al Realității, nu poate să existe, deoarece nu există frontiere și separație în
Totalitate și atât timp cât nu există un creator personal și fiecare acțiune
este o funcție impersonală a Totalității, este clar că aici nu există subiecte
ca: „Eu am făcut asta”. Dacă nu există subiecte individuale, atunci nu există
motiv să se pretindă existența individualităților, căci ele sunt doar obiecte,
fără subiect.
Toate mișcările sunt simple transformări ale
energiei dintr-o formă în alta sau de la o scară vibrațională la alta și la
acest nivel subtil nu există noțiuni de bun sau rău. Energia totală se conservă
întotdeauna și nimic nu poate fi pierdut. În afara Sursei nu există nimic, sau
în afara manifestării sale vibraționale nu se poate întâmpla nimic în exterior,
deoarece toate mișcările sunt interne.
Doar atunci când Sursa (în cazul individului,
conștiința) se identifică cu mecanismul corp-minte și creează sentimentul
iluzoriu al „eu-lui”, toate dualitățile și problemele asociate apar odată cu
el. Pentru individ problemele nu încetează niciodată, așa cum pentru
Totalitate, problemele nu apar niciodată. Judecata minții îl face pe individ să
perceapă orice ce îi generează propria plăcere, ca fiind bun și orice îi
generează durere, ca fiind rău. În această viață pe Terra, din clipa în care
te-ai născut, tu ești destinat morții și atât timp cât tu însuți te crezi o
individualitate separată, tu vei fi afectat de către toate dualitățile ce
provin din aceasta. Numai când Tu îți vei da seama că nu există o astfel de
individualitate și astfel „Tu cel adevărat” nu te-ai născut niciodată și nu vei
muri niciodată, atunci toate dualitățile vor fi depășite și nu ți se mai pot
aplica. Moartea va fi văzută doar ca ceva ce se întâmplă corpului, deoarece
energia se transformă în altă formă.
Când privim așa numitele acțiuni rele, vom înțelege
că toți acționează în conformitate cu condiționările fiecăruia, îndeplinindu-și
destinul și că totul este o acțiune a Sursei. Când există înțelegerea
Adevărului, judecata va dispărea deoarece totul este simplu, „așa este” și
fiecare acțiune este „cum trebuie să fie”.
În anumite cazuri, Sursa acționează prin așa
numitul eu individualizat, pe așa numita cale rea, în special când există un
conținut puternic al Ego-ului. Individualitățile ce simt că ele sunt separate
de rest, generează acțiuni așa numite rele pentru a-și alimenta orgoliul. În
alte situații, când identificarea este mai slabă sau inexistentă ca în cazul
învățătorilor desăvârșiți, acțiunile rele nu vor apărea, dar în ambele cazuri
răul este o judecată a minții și se găsește doar într-un gând.
Când orice acțiune este privită ca o fiind o
funcție impersonală a Totalității, nu poate apărea nici judecata, nici
dualitatea. Binele și răul există numai într-un gând fals, care este susținut
de către un alt gând fundamental fals al identificării cu Eul. Când Totalitatea
este complet înțeleasă, această separare nu va exista în realitate și toate
gândurile false vor fi anihilate instantaneu.
Observi că identificarea și procesul de
dezidentificare sunt doar mișcări în interiorul Sursei sau în interiorul
conștiinței. Nimic nu se întâmplă Sursei deoarece ea nu este afectată de toate
mișcările.
Chiar dacă noi ne referim cel mai des la conștiință
ca fiind individuală, în realitate, deoarece nimic nu este separat, nu există.
Toate mințile sunt conectate nelocalizat și astfel există o singură minte sau o
conștiință colectivă. Telepatia, visele profetice sau arhetipale, toate indică
conexiunea minților cu Mintea Unică. Toate corpurile și mințile sunt conectate
ca un mare și Unic Câmp Vibrațional în spațiul exterior.
Evenimentele ce au loc în fenomenologie sunt simple
reflexii ale mișcării vibraționale a Sursei, pe ecranul conștiinței unice și
ele pot fi numite „vise trăite”, fiind foarte asemănătoare cu visele din starea
de somn. Când cineva visează și se trezește își dă seama că a fost doar un vis.
Același lucru se întâmplă pe durata stării de identificare cu Eul, toate
evenimentele sunt observate ca fiind foarte reale pe ecranul conștiinței
individuale, numai că, odată cu trezirea, totul este înțeles doar ca „vis
trăit” și nu ca o realitate. După trezire, evenimentele sunt observate pe
ecranul conștiinței unice, unde nimeni nu este spectator la nimic și unde toate
evenimentele sunt văzute ca mișcări ale Sursei, așa cum sunt reflectate în
Sursă (precum conștiința).
Mecanismul corp-minte este programat de factorii
genetici, biologici și de mediu să acționeze, să se miște, să facă ceva.
Acțiunea sau lipsa ei nu este controlată de tine, deoarece tu acționezi în
conformitate cu destinul tău. A nu face nimic înseamnă de fapt a face ceva, din
cauză că a face și a nu face reprezintă mișcări în fenomenologie. Creierul tău
poate reacționa la această cunoaștere într-un mod de a nu face nimic, în
eventualitatea că totuși el va înțelege că Sursa se mișcă prin corp, sau va
decide să continue mișcarea atât timp cât este spectator la „ceea ce se
întâmplă”. Există o reacție a creierului la factorii curenți determinanți la
care tu nu ai control. Acțiunile vor continua să aibă loc, precum au avut loc întotdeauna
și dacă acesta este destinul mecanismului corp-minte, să stea și să
intermedieze, așa va face.
Corp fiind, tu nu ai libertate dar acela nu ești
Tu. Tu ca și Sursa, ești liber să te miști și să vibrezi etern. Adevărata
libertate o vei obține numai înțelegând adevărata ta ființă. Gândind că tu ești
o individualitate ce ai nevoie în mod constant să faci ceva și să lupți pentru
lucruri, nu vei avea o libertate adevărată. Când Ego-ul este puternic, el se
luptă cu Universul să obțină ceea ce dorește, doar că el nu poate funcționa
împotriva voinței Sursei. Libertatea este să lucrezi cu Sursa, cu Tine, cu
Universul. Ca acest lucru să se întâmple, vei lua o atitudine de spectator, vei
crede în destinul propriu și vei accepta „ceea ce este” și că aceasta este
Libertatea adevărată. Vei vedea că Universul a fost și va fi întotdeauna
acționat prin acest corp și tu vei fi mai puțin implicat și vei înțelege că
orice lucru se întâmplă întotdeauna grație Sursei sau lui Dumnezeu este ceea ce
trebuie să fie.
Creația personală nu este libertate, pentru că tu
te limitezi pe tine însuți, la o persoană ce este o parte minusculă din
Univers, pentru că atunci Sursa este prinsă și ea în acea sclavie.
Tu (Sursa) exiști pur și simplu și acesta este
Adevărul Final. Tu, ca un corp de vibrații, nelimitat în spațiu și timp, ești
în afara spațiului și timpului, depășindu-le. Dacă timpul este în interiorul
tău, atunci el este de la momentul zero, până la cel mai îndepărtat viitor. În
interiorul tău, trecutul și viitorul sunt deja conținute în momentul |