Văzând că avem de a face cu
un „Profesor Indian" venit numai pentru scurt timp în Capitală, că este
„grafolog" autorizat de Onor. Ministerul de Interne, și pentru că are
înalte studii și experiențe practice în grafologie, ne-am permis să-i facem o
vizită, pentru documentarea acestui studiu.
După ce am așteptat câteva
momente, până când Profesorul indian s-a îmbrăcat... în prestigiu - o haină
lungă neagră, ruptă, murdară, soioasă, o capelină de clown cu niște
inscripțiuni cabalistice, un lanț de mărgele și o cruce în mână – „Fenomenalul
Medium clayer-voyant" ne-a poftit înăuntru, începând să ne sondeze
viitorul, fără ca măcar să bănuiască intențiunile noastre. Ne-am legitimat,
declinând scopul oficial al acestei vizite. Dezolat, a început să se desbrace
de prestigiul lui mistic: și-a scos capelina, după ce a pus crucea pe masă,
și-a scos șirul lung de mărgele de pe gât, asvârlindu-le lângă un telescop fără
lentile, s-a descheiat la haină lăsând să i se vadă cămașa și a început –
domnul P. originar din Brăila – să discute într-o limbă românească plină de
greșeli de gramatică, „problema luptei pentru existență".
Ne-a spus de boala lui - a avut
în două rânduri ictus apoplectic, pentru care a fost internat și tratat fără
act de „piopertate" într-un spital din Ploești – ne-a spus de sărăcia lui
și în special de nenorocirea retragerii autorizațiunii de către Ministerul de
Interne în urma unor dispozițiuni luate în ultimul timp.
Mizeria sub toate raporturile
și în special mizeria sufletească încadra toată personalitatea Profesorului
indian Sady Faim (a cărei mamă spălătoreasă și cărturăreasă din Brăila l-a
inițiat în mister, iar al cărui nume l-a împrumutat dela un turc, pe care l-a
cunoscut la Constanța!).
Situațiunea lui inspiră multă
compătimire, întrucât era conștient de nimicnicia unei asemenea profesiuni,
deși bolnav, bătrân, muncea așteptând de dimineață până seara pentru „o bucată
de pâni"; sunt totuși alții, cari nu vor să cedeze și pe cari, o asemenea
profesiune, i-a adus la un fel de transformare a personalității.
Intervențiunea spiritelor
rele constituind „magia neagră", iar comunicarea cu inteligențele
superioare, prin intermediul atâtor ceremonii rituale, constituind „magia
teurgică", ne fac ușor să înțelegem, în ce stare de tensiune psihologică
sau de sbucium sufletesc, trebue să se găsească practicanții ocultismului,
pentru ca, la un moment dat, dezordinea lor interioară să îmbrace una din
formele grave ale nevrozei sau psihozei.
Dacă altă dată ocultismul a
trebuit să se pre-zinte, în mod forțat „în haina instinctului științific al
umanității" (chimia nu s-a ridicat decât de pe ruinele alchimiei, iar
astronomia de pe acelea ale astrologiei), nu este însă mai puțin adevărat, că astăzi
mintea omenească nu se mai extaziază în fața naturii, întrucât ea a descoperit
metodele cele mai pozitive de a-i studia fenomenele.
Ocultiștii, însă - ai căror
adepți, în ciuda progreselor științifice, se perpetuiază de-a-lungul veacurilor
- în loc să studieze fenomenele naturale, pentru a putea să vadă, care ar putea
să fie mecanismul intim al legilor firii socotesc, în baza primitivismului lor,
că pot, prin anumite formule sacramentale, să supună voinței... legile
universului. În aceasta constă adevărata lor nebunie.
În decursul timpurilor,
practicanții mai abili ai variantelor ocultismului s-au refugiat într-un
domeniu pur psihologic și ca niște adevărați speculanți ai credulității
omenești, ei au căutat pe această cale - în fața celor slabi - să lărgească
limitele strâmte ale posibilului, recurgând la toate mijloacele, pe care le
putea oferi șarlataniei, știința lor misterioasă.
În felul acesta, massele atât
de ignorante, pe care ni le oferă atât popoarele din antichitate, la care sclavia,
în toată accepțiunea cuvântului, constituia elementul de bază al vieții lor
psihosociale, cât și mentalitatea, ce caracterizează într-o largă măsură
indivizii colectivității noastre, formează terenul, pe care se vor putea
desvolta superstițiunile cele mai ridicole. |