Cu harul lui Dumnezeu și
cu mijlocirile Sfântului Ioan Gură de Aur purcedem la editarea celui de-al IX
volum al seriei Cuvinte de aur. Temele acestui volum sunt următoarele: I. Sfârșitul
lumii: a) Antihristul ; b) Plinirea vremii; c) A doua Venire; d) Judecata viitoare.
II. Veșnicia: a) Veșnicia;
b) Slava viitoare; c) Raiul; d) Împărăția lui
Dumnezeu; e) Iadul. Este adevărat că temele acestea preocupă pe orice
credincios și ridică multe semne de întrebare. Pe toți
ne interesează în mod special când va fi plinirea vremii. Sfântul răspunde
acestor nedumeriri folosindu-se de textele Sfintei Scripturi și
de argumente raționale, fără să pregete să utilizeze și
elemente istorice în toate temele sale. Care este însă câștigul
din faptul că vom cunoaște vreodată când se va
întâmpla plinirea vremii? Doar sfârșitul fiecărui
om este pentru el plinirea vremii. De ce a fost ascunsă însă ziua plinirii
vremii? După plinirea vremii vine Antihrist. Cine este și
cum va lucra, condeiul Sfântului Ioan Gură de Aur ne înfățișează
fără detalii amănunțite. Sfântul ne mai
spune că va fi un om care va face și lucruri mai
presus de fire, cu scopul de a înșela, dacă este
cu putință, și pe cei aleși.
În zilele lui plăcerea și viața
simțurilor vor ajunge la apogeu, ca în zilele lui
Noe. Le va mișca pe toate prin cruzimea, frica și
tulburarea pe care le va provoca. Hristos, însă, prin porunca și
prin prezența Lui îl va pierde. *** După venirea și
nimicirea lui Antihrist urmează tema despre a doua Venire. Sfântul arată cum va
veni atunci Domnul. Toți Îl vor vedea, pentru
că va veni într-o clipită de ochi și precum
fulgerul. Ș;i așa cum nimeni
nu poate să susțină că nu a fost fulger, la fel nu va putea să
tăgăduiască venirea și prezența
Domnului. Atunci drepții vor străluci ca
soarele, iar păcătoșii vor suferi cele mai
înfricoșătoare chinuri. Mai spune că a doua Venire se
va întâmpla la miezul nopții. Se va
arăta ca fulgerul, se vor ivi schimbări în natură, va apărea pe cer Crucea
Domnului, iar Domnul Se va arăta „întru slavă și
nor mult”, și toate acestea se vor întâmpla fulgerător,
într-o clipită. *** Cum se va întâmpla Judecata viitoare? Cum va judeca Domnul
lumea? Ziua aceea este caracterizată ca înfricoșătoare,
vicleană, zi a judecății, a durerii și
a puterii, zi plină de mânie și urgie.
Judecata aceea va fi înfricoșătoare, pentru
că se va întâmpla cu mare acrivie. Acolo nu este nevoie de martori și
de mărturii. Cel bogat va da seama pentru milostenii, iar săracul pentru răbdare.
Sfântul nu uită să aducă și mărturii
despre iminența judecății viitoare
pentru cei necredincioși. Ș;i
acestea sunt: stăpânirea rațională a
oamenilor asupra animalelor și dreptatea
lui Dumnezeu. *** Tema de la începutul celei de-a doua părți
este veșnicia. Împărăția
lui Dumnezeu este veșnică, la fel și
iadul. Veșnicia este necesară? Ca mărturii despre
necesitatea ei Sfântul ne va aduce: a) certitudinea cuvintelor lui Dumnezeu; b)
aplicarea dreptății; c) ordinea firii. Dacă nu există dreptate
„nu ne deosebim cu nimic de viețuitoarele iraționale”.
Atunci și Nero, și Pavel, și
ucigașii, și sfinții
vor fi în aceeași stare. Dacă nu există dreptate, nu există
Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este drept. *** Hristos ne-a ajutat să vedem slava
viitoare. Slava de aici este netrebnică și
nestatornică. Nimic nu este mai vrednic de cinste decât acea slavă. Aceea este
slavă, în timp ce aceasta de aici este necinste. *** Raiul și
Împărăția lui Dumnezeu Odihna cea adevărată nu există
aici, ci acolo unde toate sunt zi, lumină și
tihnă. Cine va putea să ne arate acea fericire? Aici bunul cel mai mare este
unic: însoțirea cu Hristos, cu îngerii, cu arhanghelii și
cu toate puterile cele de sus. Aceasta trebuie să fie și
așteptarea noastră: Împărăția
lui Dumnezeu, care este nesfârșită și
nemărginită. Lumina aceea este și mai înaltă
decât lumina soarelui, este cetatea al cărei Meșteșugar
și Creator este Dumnezeu. Ș;i
care sunt lucrurile care ne conduc în această adunare cerească? *** Tema iadului
și a gheenei sunt cele mai iubite de Sfântul
Ioan Gură de Aur. „Niciun lucru”, spune Sfântul, „nu este mai amar decât gheena
și decât iadul, dar iarăși,
niciun lucru nu este mai mulțumitor decât
să vorbească cineva despre temele acestea”. Cum se întâmplă aceasta? Răspunsul
ni-l dă însuși Sfântul, precizând că lucrul cel mai înfricoșător
dintre toate este să cadă cineva în gheena, însă cuvintele despre gheena ne
ajută să evităm gheena: „Nimic nu este mai mulțumitor
decât aceste cuvinte, pentru că amintirea gheenei și
a iadului nu ne lasă să cădem în acestea. Cei care cad în gheena sunt cei care
nu-și amintesc deloc de ea!”. Prin cuvinte foarte
convingătoare și prin mărturii din Sfânta Scriptură, prin
evenimente istorice și prin rațiune,
dovedește astfel existența
gheenei. Există însă și un alt iad, mult mai
înfricoșător decât cel dintâi: „împotrivirea față
de Hristos...”. Ș;i cei mici, și
cei mari să ne amintim mereu de cuvintele despre gheena și
despre iad, ca să nu cădem niciodată în acestea. Toate aceste realități
le vom urmări cu de-amănuntul în textele hrisostomice care urmează. Benedict
Ieromonahul, Schitul Nou (Nea Skiti), Sfântul Munte Athos, 15 iunie 2013 |