La război, Sun Tzu recomandă amăgirea atunci când îți
înfrunți inamicii. Cu toate acestea, la serviciu amăgirea ar trebui aplicată cu
măsură. La urma urmei, indiferent de cât de intensă este competiția, probabil
nu ai de-a face cu situații de viață și de moarte și nu vrei să ai o reputație
de mincinoasă sau falsă în fața aliaților sau oponenților. Ș;i asta nu înseamnă
că eșți obligată să-ți dezvălui toate planurile și pregătirile tuturor celor
din jur. Așa cum zicea Sun Tzu:
„Un lider (...) alternează tehnicile și strategiile pentru a
nu-i lăsa pe ceilalți să-l recunoască. Își schimbă pozițiile și o ia pe rute
indirecte pentru a nu le permite celorlalți să anticipeze ce vrea să facă.”
La locul modern de muncă, femeia ar trebui să se gândească
cum să aplice sfaturile maestrului intern (colegilor) și extern (celor din
afară).
La locul tău de muncă, deschiderea și consecvența vor fi
încurajate în detrimentul secretelor și imprevizibilitățîi. Cu toate acestea,
sentimentele negative și anxietățile pe care le simți referitor la ceilalți, la
fel ca și anumite situații legate de muncă sau situații personale, sunt cel mai
bine păstrate pentru sine. Desigur că ai observat că mulți bărbați văd
expunerea temerilor ca un semn de slăbiciune.
Să ai în minte că un secret împărtășit nu mai este secret.
Printre colegi, spune-le doar ce vrei tu ca ei să știe:
ține-ți îndoielile pentru tine și alege-ți confidenții cu grijă. Fii atentă la
cei care te pot răni și încearcă să nu le dai motive să te vadă ca pe un inamic
și analizează-i cu atenție.
Când eșți în competiție cu alte companii și reprezentanții
acestora, ai putea prefera să îi ții în suspans ca ei să ghicească ce o să
aduci nou în materie de produse, servicii și politici.
Cu siguranță nu trebuie să le oferi o listă a clienților
existenți sau a potențialilor clienți sau orice promoții și reduceri de la
început. În schimb, cu cât știu mai puțin, cu atât mai bine.
Eficiență
Unul dintre cele mai puternice și constante mesaje ale lui Sun
Tzu de-a lungul vremii a fost să câștigi în mod eficient. Asta înseamnă rapid,
cu cheltuieli și costuri minime. Principiile sale esențiale sunt:
1. Să știi unde, când și cum să-ți aplici resursele;
2. Să te asiguri că toți participanții la o acțiune sunt pe
aceeași lungime de undă;
3. Să depui un efort pentru a te pregăti pentru ce trebuie
să faci; și
4. Să fii sigur că responsabilitățile tale sunt clar
definite și înțelese. |