1.3. MAREA SCHISMÃ Șl DIVIZAREA BISERICII IN ANUL 1054
Multe secole, Europa de apus, a fost supusă invaziei și parțial
ocupată de popoare migratoare. Cu toate că statele feudale, de aici, nu aveau o
putere economică semnificativă, papalitatea era o forță confesională de
netăgăduit și era susținută periodic de câte unul din feudalii importanți ai
vremii.
În anul 692 la Sinodul Trulan II se stabilește egalitatea în
drepturi a Patriarhiei Ecumenice de la Constantinopol, cu cea a Romei. însă, în
anii 731-732 împăratul Leon al III-lea Isaurul, la cerea episcopilor greci,
trece peste vrerea Papei llyricum Oriental și, trece Italia de sud, Creta,
Sicilia, sub jurusdicția Patriarhului Ecumenic de la Constantinopol. Ca urmare,
în semn de protest, în anul 800, Papa Leon al III-lea îl încoronează pe regele
francilor, Carol cel Mare, ca împărat al Imperiului Roman de Apus, spre
nemulțumirea Patriarhului Ecumenic de la Constantinopol, care nu agrea
intruziunea bisericii în laic și mai ales primatul papal. Astfel, lupta dintre
bisericile de apus și răsărit, continua. în mileniul întâi, cu precădere între
sec XI-XIV, Sinoadele Ecumenice și politica unor împărați bizantini au dus ia
întărirea oamenilor în credința creștină și apartenența la o singura biserică,
aceea a lui Cristos.
în secolul al IX-lea, Carol cel Mare ridică prestigiul militar,
social și politic al lumii latine din Europa de Apus. Acum are loc creștinarea
popoarelor din Apusul și Centrul Europei, cu precădere a populației germanice
și o parte, slave. Aceasta a adus cu sine ridicarea papalității ca putere administrativ
imperială.
Până în secolul al IX-lea, Biserica Creștină a fost unită, așa cum
a fost ea, întemeiată de primii creștini. împăratul Dioclețian a împărțit
Imperiul în 4 prefecturi: zona Orientală și llyricul, formând Imperiul Roman de
Răsărit, iar Italia și Galia formând Imperiul Roman de Apus, fiecare condus de
un august și un cezar.
în anul 330 împăratul Constantin cel Mare a unit cele două imperii
într-unui singur, cu capitala la Constantinopol, nou oraș construit de el. în
Europa Apuseană pătrund popoarele migratoare, care vizau centrul Imperiului
Roman, în special Roma, pe care o și ocupă în anul 476.
începând cu sec. al VII-lea, Imperiul Roman de Răsărit, se va numi
Bizanț. Europa de Apus, multe secole este supusă invaziei și parțial ocupată de
popoarele migratoare.
Ruptura definitivă s-a produs în 1054, cu reciproca excomunicare 5
(separare) a celor două Bisericii: Roma Catolică și Bizanțul Ortodox. Din acest
moment, creștinismul bizantin se va dezvolta accentuând caracterul său organizatoric
conciliar și "autocefal" (autonomia deplină a fiecărei Biserici
naționale), dar într-un cadru doctrinar și liturgic comun. Ele încearcă să
revină asupra excomunicării abia în anul 1965.
După marea schismă din 1054, se va accentua, în timp, dorința
Bisericii apusene, de supremație, culminând cu ocuparea și devastarea orașului
Gonstantinopol, de către cea de-a patra cruciadă, organizată de papalitate,
chiar în Vinerea Mare, zi importantă pentru creștini. Acțiunea a fost în
defavoarea Imperiului de Răsărit, care făcea tot mai greu față; atacurilor
popoarelor barbare din afara granițelor.
Latinii s-au caracterizat prin spirit practic, preocupați de
morală și probleme de cult, iar grecii erau înclinați spre metafizică, spre
filosofie. în timp apar, între cei din apusul Europei și cei din răsărit,
diferențe de desfășurare a cultului, de dogme, de supremație, de conducere,
fapt ce a dus la schismă. Până în prezent, în Biserica Ortodoxă, toți episcopii
și patriarhii sunt egali între ei, iar Patriarhul Ecumenic de la Constantinopol
este respectat ca primul "în cinstire", dar nu hotărăște nimic
singur, nu va fi "infailibil", în timp ce Papa hotărăște singur, fără
să răspundă în fața cuiva. Apar, de asemenea, diferențe de administrație, de
dogmă, de canon și liturghie, introduse numai în biserica de apus (de fapt
impuse de la centru), pentru că Biserica Ortodoxă nu le-a acceptat a fi impuse.
Amintim numai introducerea în Crez a "filioque" (formulă dogmatică ce
exprima dubla devenire a Duhului Sfânt "de la Tatăl și de la Fiul",
introdusă de Biserica apuseană în Crezul niceeo-constantinopolitan, începând cu
sinoadele locale de la Toledo (589), Hatfield (680), Friuli (796). Roma acceptă
oficial acest adaos, prin hotărârea papei Benedict al VIII-lea, în anul 1014,
fără consimțământul Bisericii Răsăritene.
- Copia reprezintă lancea cu care a fost împuns
Hristos, sau nașterea Lui cu trup din Sfânta Maria. Are forma unui cuțit,
suliță sau lance cu care se scot, din prescuri, Sfântul Agneț și miridele, în
cinstea sfinților și pentru pomenirea credincioșilor (vii sau adormiți) și la
capătul mânerului are o cruce. Este confecționată din argint, sau metal comun.
Ea a rămas întrebuințată în ritualul bizantin. în uzul ritualic ea a fost
întrebuințată mai târziu pentru că, inițial, lisus a rupt pâinile, la Cina cea
de Taină, nu Ie-a tăiat.
- Vasul cu Sfântul și Marele Mir este o cutie executată din
metal comun, argint, sau mai rar din aur, cu 2 despărțituri, în care, într-una
se pune Sfântul Mir, necesar Mirungerii și în al doilea, se pune untdelemn
sfințit, pentru botez și ungeri rituale. El se păstrează pe sfânta masă.
- Vasul pentru vin și apă. Vinul și apa care se toarnă în
potir amintesc de sângele și apa care au curs când sutașul l-a împuns cu sulița
în coastă pe Iisus ca să se convingă că e mort. Apa caldă simbolizează căldura
Sfântului Duh.
- Cădelnița care a întruchipat altarul tămâierii din Cortul
Mărturiei și din Templu, reprezintă astăzi pântecele Fecioarei Maria care a
purtat în el cărbunele dumnezeiesc. Cădelnița se realizează din metal comun,
argint, argint aurit, unele exemplare fiind frumos executate, cu încrustații și
pietre scumpe, iar cizelurile și încrustațiile reprezintă animale, plante,
scene din Biblie, (anexa 1, fig. 2)
- Focul reprezintă divinitatea. Cu el omul aduce jertfă
neîntreruptă de tămâiere lui Dumnezeu, rugăciune de laudă Lui. Este expresia
văzută a jertfei aduse divinității. Simbolul focului purificator și
regenerator, îl întâlnim în credințele oamenilor din Europa până în Japonia, la
diferite religii și culte religioase. Liturghia Catolică a focului nou,
celebrată în noaptea de Paște, ca și cea a lui Shinto, care coincide cu
reînnoirea anului, reprezintă 2 credințe puternice. Cristos se consideră că
reînsuflețește trupurile oamenilor prin foc. Amintim limbile de foc de la
Rusalii. Focul vine din cer pentru că urcă și apa vine din pământ, deoarece
coboară. Astfel lumânarea semnifică, iluminarea, dar și focul, arderea,
purificarea. Flacăra care urcă spre cer semnifică elanul spre spiritualizare.
Dar focul în același timp arde, distruge, consumă, ne referim la focul
pasiunii, al pedepsii, al răzbunării, al războiului.
- Lumânarea este un simbol. Ea simbolizează lumina adevărului
și sfințeniei, care este Iisus și asemenea Lui trebuie să fie și viața
creștină. Lumânarea care se aprinde la citirea Evangheliei înseamnă lumina
adevărului evanghelic care a străbătut întunericul necredinței în care trăiau
popoarele dinainte de venirea lui Cristos. în vremea persecuțiilor, pentru a fi
apărați, creștinii se strângeau la rugăciuni și slujbe în catacombe, pe care le
luminau cu lumânări. După ce s-a dat libertate Bisericii, începând din secolul
IV, lumânările au continuat a fi folosite, dar, rolul lor anterior de strictă
necesitate se schimbă, ele începând să aibă acum și caracter simbolic, fiind
folosite atât (a Sfânta Euharistie, la slujbele: funebre, la sărbătorile
sfinților, la cinstirea relicvelor sfinte, e.t.c. Ea prezintă simbolul primar
de lumină curată, prin verticalitate și blândețe, arată nevinovăția și
curățenia. Simbolizând și viața ascendentă ea este nelipsită de la aniversări.
Dar ea însoțește și pragurile de trecere: naștere, nuntă, înmormântare. Ea
creștinează pe noul venit în lume pregătindu-l pentru marele drum al vieții, însoțește
noua pereche în familia în care s-au unit cu toată deschiderea și luminează
sufletul care pleacă în călătoria spirituală spre cer, în perenitatea vieții
ajunsă la zenit.
- Fumul ritual cu funcții purificatoare realizat prin arderea
animalelor sacrificate, a arderii pomilor (cedru), a tutunului (America de
Sud), ai cânepii (Daci), a rășinilor, a tămâii, toate simbolizează unirea
cerului cu pământul și spiritualizarea omului. El înalță ruga și omagiul omului
spre cer. Acest ritual este întâlnit pe tot globul: la chinezi, la japonezi, în
Tibet, la irlandezi, la indieni, în caverne sau în domuri. Coloana de fum e uni
simbol al axei lumii.
- Tămâia este o rășină parfumată ce duce la extaz prin fumul
ei. Pentru orice religie fumul tămâii leagă pe om de divinitate, unește finitul
cu infinitul, este rășina cerului. Prin fumul tămâii se înalță rugăciunea lai
ceruri, trimițând și ajutând să ia legătura, prin rugăciune, cu El. în oricare;
religie fumul ei leagă muritorul cu nemuritorul, fumul ei izvorând din spiritul
sfânt. Folosirea fumului de tămâie își are originea în riturile de fertilitate
legate de ciclul lunar. în Vechiul Testament Dumnezeu îi cere lui Moise să ardă
tămâie în timpul rugăciunilor "Această tămâiere neîntreruptă se vai face
pururea înaintea Domnului, din neam în neam" (Ieș. 30, 8). La creștini,
unul din cei trei magi aduce în dar lui Iisus tămâie, pentru că a recunoscut în
el divinitatea. |