Majoritatea elevilor propun lucruri care se referă la a fi,
nu la a avea, fapt relevant pentru stilul lor de a-și trăi viața.
E frumoasă această legătură care se naște
între bani și libertate, deoarece ne permite să evaluăm cu moderație ceva ce
este de obicei fie ridicat în slăvi, fie condamnat fără menajamente, fapt pentru
care, deseori, banii rămân unul dintre cele mai dezirabile lucruri, a căror
acumulare poate determina decisiv alegerile din viața noastră, deși asta se
consideră a fi o greșeală, prin urmare nu știm bine cum să facem față acestui
conflict. Întrucât discuția riscă să ne îndepărteze de subiect, o mențin între
limitele referitoare la libertate: relația dintre bani și libertate contează
numai dacă banii nu devin o obsesie sau obiectivul principal al acțiunilor
noastre și al preocupărilor noastre; tocmai de aceea, cum se spune, banii nu
aduc fericirea, mai ales dacă îngrădesc însăși libertatea de a nu ți-i dori.
Fericire adevărată și libertate
Descoperim, astfel, că putem vorbi despre
atât de mul-te lucruri, cu condiția să știm să menținem chiar și în vorbirea
noastră acea „distanță potrivită" analizată la începutul cărții de față.
Și descoperim — cu exactitate la această vârstă, când ei încep să-și gestioneze
autonom propriii bani - că relația cu banii nu e nicidecum ușoară, că uneori ne
conduce la comiterea unor acțiuni despre care știm că sunt negative, de la un
mic furt la fraudă, iar aceasta ne împinge în direcția opusă celei a
fericirii... În schimb, dorința de a avea bani la dispoziție, oricum ar fi, ne
ispitește cu falsa ei promisiune de fericire.
Iată de ce fericirea e și puternică, și fragilă, iar relația
noastră cu ea este delicată, instabilă și de multe ori dificil de înțeles. La
această vârstă (și nu numai), ea presupune și o relație cu dorința, cu
speranța, cu ambiția și cu emoții și sentimente pe care nu știm să le stăpânim.
Descoperim, prin urmare, că fericirea poate fi o iluzie, că
poate deveni fructul otrăvit care ne obligă să acționăm greșit și, astfel, ne
îndepărtează tot mai mult de atingerea ei. Credem că, acționând într-un fel
anume, vom ajunge la o stare fericită de bunăstare și satisfacție, dar
descoperim că nu e așa, fără să înțelegem de ce — și, deseori, ne încăpățânăm
să continuăm, dar fără rezultat.
Vorbind despre acest subiect cu elevii, observăm una dintre
semnificațiile cele mai profunde ale libertății: a putea să nu facem ceea ce
simțim că vrem să facem. Kant a explicat-o cu claritate în lucrarea sa
analitică dedicată moralei, în timp ce scriitorul rus Fiodor Dostoievski a
rezumat-o în Demonii, unul dintre cele mai frumoase romane ale sale: „Omul este
nefericit fiindcă nu știe să fie fericit. Numai din această cauză. Asta este
tot, tot! Cine înțelege asta va fi fericit pe loc, imediat, chiar în acea
clipă." Cu atât mai mult, ne amintește Proust, cu cât nu întotdeauna
înțelegem ceea ce ne dorim cu adevărat, fiindcă „dorințele noastre interferează
pe parcurs între ele, iar în amalgamul existenței rar se întâmplă ca fericirea
să ajungă exact la dorința care a invocat-o".
În acest sens, entuziasmul prezintă și riscuri, din mai
multe perspective:
1. Fiindcă e vorba despre o energie nedefinită, adică
neorientată explicit pentru a îndeplini o funcție precisă, precum antrenamentul
muscular al anumitor părți ale corpului (brațele pentru ridicarea greutăților,
picioarele pentru alergare sau sărit), entuziasmul pune în joc întreaga
persoană, care intră într-o stare de puternică stimulare și de implicare
emoțională: este o energie capabilă să se risipească în orice situație care a
trezit-o. Entuziasmul este o stare de spirit, o modalitate de a se dedica
lucrurilor pe care le avem de făcut și care presupune o implicare aproape
totală de sine. Putem mobiliza același entuziasm în a face lucruri chiar foarte
diferite între ele.
Grecii antici îl numeau „posedare divină", după cum ne
revelează chiar etimologia cuvântului, ce provine din verbul grec enthusiazein
și conține rădăcina theos, care înseamnă „divin", și prefixul en, „a fi
înăuntru", de unde semnificația exactă de „a avea un zeu înăuntru",
adică a fi posedați de o forță irezistibilă și extaziantă, deci „a nu fi pe
deplin stăpâni pe sine". Aici vedem rațiunea riscului: entuziasmul se
poate pierde ca ceva ce nu ne aparține în întregime ori ca ceva ce ne-ar putea
fi sustras. Divinitatea care ne posedă ne poate abandona. De câte ori nu am
observat asta la persoane de toate vârstele! Și cât de adesea, din nefericire,
îl văd cum dispare rapid la tineri și copii! Vom analiza în cele ce urmează de
ce.
2. Un alt risc pe care îl presupune această emoție e mai
banal și nu are nimic în comun cu etimologia. Energia sa, de fapt, împinge
persoana la acțiune cu toată ființa ei, adică fără rezerve, fără precauții și,
în consecință, fără protecție. Riscul e de a ne pomeni implicați într-o
realitate ce ar fi cerut, în schimb, mai multă prudență și mai multă analiză.
Este o situație tipică, verificabilă în special la puberi și adolescenți, care,
în modul lor de a fi și a trăi, reunesc entuziasmul, curiozitatea și încrederea
în viitorul pe care-l simt că-i așteaptă. Această implicare totală determină
posibilitatea unei dezamăgiri la fel de complexe, în care tinerii se simt
chemați înapoi de „principiul realității".
3. Pe lângă posibilitatea de a fi deziluzionați de o
realitate care într-un final nu coincide cu așteptările noastre și nu răspunde
pozitiv la implicarea noastră intensă, această realitate însăși ne poate afecta
și distruge, adică se poate arăta ostilă și violentă. Întrucât entuziasmul este
copleșitor (anticii îl identificau cu posedarea divină), el ne face orbi în
fața riscurilor categorice pe care realitatea materială (și în special cea
socială) ni le pune în cale. Un exemplu tipic în acest sens sunt primele
impulsuri amoroase, toate pline de o dorință încă nedefinită și total lipsită
de experiență, când adolescentul are de a face cu cineva, poate mai matur,
căruia scopul dorinței sale îi este perfect clar, astfel că adolescentul se
pomenește implicat într-o situație pe care deocamdată „nu o voia" și
pentru care nu era „pregătit".
4. O altă formă de risc reia explicit etimologia cuvântului:
posedarea spirituală, exaltarea irațională, fiorii eroici despre care vorbea și
filosoful Giordano Bruno (însă el îi punea în legătură cu cercetarea
științifică), pierderea de sine și chiar demența prezentă în forma extremă a
fanatismului. Trebuie spus că unii filosofi, antici sau moderni, au încercat să
explice diferența dintre entuziasm și fanatism, indicând posibila alunecare de
la energia bucuroasă și de nestăpânit care împinge la acțiune până la a acționa
cu pasiune și implicare dincolo de realitate și rezonabilitate, exact cum este
fanatismul. |